Opels dräparbil från 70-talet, Commodore GS/E. Kallades även "BMW-dödaren"...

En för sin tid mycket snabb och sportig modell, som i coupéutförande klarade den magiska 200 km/h gränsen med en hårsmån.
155 hk ur 2,8 liters sexan, elektronisk insprutning från Bosch och en design som inte går att se sig mätt på.
En bil för knegare med hyfsad lön men som inte hade råd med en BMW 3,0 men ändå ville ha nåt fräsigt på garageuppfarten.
Inredningen bjöd på lyxig träimitation i äkta plast, sportiga extrainstrument och mysig plyschklädsel.
Men nu har det gått 30 år, och tiden har som bekant ganska vassa tänder att gnaga med.
Vi börjar med lite läskiga bilder...
Utbytt tak med allt vad det innebär...

Rost i bärande balkar, med ytterst suspekta lagningar.

Sönderkapad mittkonsoll för manuell låda. Ska vara automat.

Träpanel...

Ledset innertak och taklucka från nyare Rekord 80-tal nånting.
Det går iaf att öppna luckan, får se om jag kan stänga den sen...

Nu över till lite roligare bilder!
Vansinnigt snygg kaross med vansinnigt fula extraljus.

Målad och fin bakaxel med skivbromsar!

Målad och fin framvagn med ventilerade skivbromsar!

Fräscht golv i skuffen.

Tysk manual för det hypermoderna insprutningssystemet D-Jetronic från Bosch.

Och sist men inte minst, den mäktiga "Gold Edition" motorn!
Ventilkåpa, insug och alla smådetaljer inklusive kylfläkten är målade med äkta guldfärg.

Eftersom man är som ett litet barn på julafton när man köpt bil så testade vi att starta den...
Soppapumpen verkar ha gett upp, men den hoppade igång på startgas!
Lät jättefint i maskin, lite rassel från ventillyftarna såklart men inte illa alls efter att ha stått still sen mitten av 90-talet nån gång.
Bilen har varit avställd sen -91, så det är ett tag sen den var på vägen senast.
Den äldre mannen som jag köpte bilen av ville ha en åktur i den innan han trillade av pinn, så det fick jag ju lova.
Han kanske blir lite överraskad när det sitter en 230 hk 24V sexa under huven...

Imorrn fortsätter demonteringen och så ska jag rensa bort lite mossa och sniglar från karossen.