Sida 1 av 2

Opel "Rekorchette" -71

Postat: 23 okt 2009 20:00
av Hjerpe
Då har man införskaffat sig en näst intill snuskigt äcklig hårdrocksbil. Den uppmärksamme har nog noterat bilen i en annan tråd här på forumet.

En Opel Rekord -71 byggd i mestadels purifierad dödsmetall och PP-100
Bild

Nää... nu ropar tv'n på mig... återkommer när ja vet va ja ska med bilen till.

Postat: 23 okt 2009 21:04
av Karlsson
Hoppas du blir nöjd!

Den distinkta växelspaken och de kraftfulla strålkastarna är en upplevelse utöver det vanliga... :roll:

Postat: 24 okt 2009 04:10
av Jonas Öhman
Något äldre Recorder har dessutom den charmiga hastighetsmätaren som ändrar färg.

Postat: 24 okt 2009 23:10
av Karlsson
Rekord C från -67 till -69 har hastighetsmätare med tre färgfält.
0-50 är grönt, 50-100 är gult och 100-200 är rött.
Rött betyder livsfara! Kör inte över 100 km/h!

Postat: 25 okt 2009 19:07
av Hjerpe
Denna hastighetsmätaren är bara kolsvart. Sen tror ja att det är svårt att komma upp över 100Km/h i det skicket som bilen är i nu. ;)
Men om några månader ska ja spraya hele märtarn' ill-rô.

Körde in liket i garaget och petade lite på den...
Den var faktiskt ganska frisk undertill. Hittade bara två rosthål, som besiktningen kan klaga på.

en liten njutningsbild...
Bild

Postat: 25 okt 2009 19:25
av Karlsson
Ta en koll på länkarmarna bak, jag vill minnas att det stod nåt om dem på senaste bes protokollet. Det var ju iofs från 2007, så det kanske har lagat sig självt nu... :roll:

Postat: 28 okt 2009 21:56
av Hjerpe
I väntan på nästa os, plockade ja ur lite bråte ur bilen...
Passade på att damsuga ur all sand som letat sig in i bilen.
Finns nog lite småhål som måste täppas till.

Bild
Bild

Postat: 28 okt 2009 22:46
av Karlsson
Ser ju bra ut Tomatchie!
Verkar som om någon tidigare ägare försökt göra nåt med kardantunneln? Där brukar inte ens gamla Rekorder rosta, månne ett tafatt försök att göra bilen femväxlad?


Det är alltså inte jag som försökt, utan nån som ägde bilen före mig.



Och för att ytterligare förtydliga så ägde alltså jag bilen före Tappen.


Tack.

Postat: 30 okt 2009 21:16
av Hjerpe
Idag börjades ett litet terapiarbete med innertaket.

Så här ser en rekords innertak ut efter några mil på ströget:
Bild


Och så här ser den ut med kraftigt överdimensionerad ljuddämpning i taket:
Bild


Och slutligen (för idag)... Ett halvt hängande innertak i kraftigt överdimensionerat motljus:
Bild

Postat: 30 okt 2009 21:19
av Hjerpe
Karlsson skrev:...tidigare ägare försökt göra nåt med kardantunneln? Där brukar inte ens gamla Rekorder rosta...
Du menar alltså att det inte är den tunne plåten på dessa biler?

Postat: 30 okt 2009 23:11
av Karlsson
Ja precis. -71orna gick i dubbla bad, rosten hade inte en chans... :mhihi:

Postat: 01 nov 2009 14:19
av Kezo
Dom har ju faktiskt 5 års rostskyddsgaranti så det finns ingenting att oroa sej för. Fast den kanske gått ut nu...

Postat: 11 nov 2009 21:23
av Hjerpe
Kezo skrev:Dom har ju faktiskt 5 års rostskyddsgaranti så det finns ingenting att oroa sej för. Fast den kanske gått ut nu...
Ja, om ja nånsin träffar herr Adam Opel så ska ja fråga'n.


Idag har ja meckat vidare lite med den oerhört välvårdade inredningen.
Efter en ganska lång fundering så beslutade ja mig för att göra något åt de stylade solskydden.
Bilden nedan är alltså en "för-bild"
Bild

dEm blev kôl-soarta. Ser inte så dumt ut. Inte lika dumt som mig iaf.
Fixade till det med en spray som man tydligen kan måla säten (!) med.
Får se hur länge den sitter kvar...
Bild

Även B-stolpen har fått sig lite tyg, och lite färg...
Bild

Postat: 15 apr 2010 16:52
av Hjerpe
Hrmm.. ja.

Det har ju egentligen inte hänt så mycket här... men en liten uppdatering får det bli.

Under hela vintern stod bilen stadigt parkerad i skogsbrynet. När snön började på att ge upp slet vi fram bilskrället och vräkte in den för upptining, och urtorkning. Sen petade jag mest på bilen ibland.
Men nu de senaste dagarna har 1700-motorn åkt ur, och motorrummet tvättats lite...

ööäähh... ja.. så..



Lite njutningsbilder i kronologisk ordning:
Bild
Bild
Bild

Postat: 15 apr 2010 17:18
av Karlsson
Den är ju lite vidrig, men samtidigt väldigt go!

/leg. Opelnörd på Phagerhuldt Health&Care

Postat: 15 apr 2010 18:58
av Martin Fåglefelt
Hiva i en stor hink och en motor... och kör hårt!!!

...hur lyder planen?

Postat: 16 apr 2010 19:52
av Hjerpe
Karlsson skrev:Den är ju lite vidrig, men samtidigt väldigt go!
Det kan du ge dig på! Den framkallar någon avancerad mixtur av glädje och kväljningar.


Martin Fåglefelt skrev:...hur lyder planen?
Planen är i skrivande stund omkullkastad. Morgondagen får ge mig svar på hur lång motorn ska vara.

Postat: 16 apr 2010 22:06
av Martin Fåglefelt
Hjerpe skrev:
Karlsson skrev:Den är ju lite vidrig, men samtidigt väldigt go!
Det kan du ge dig på! Den framkallar någon avancerad mixtur av glädje och kväljningar.


Martin Fåglefelt skrev:...hur lyder planen?
Planen är i skrivande stund omkullkastad. Morgondagen får ge mig svar på hur lång motorn ska vara.
2400centilång....

Postat: 17 apr 2010 17:46
av Hjerpe
Idag har planen kommit ett steg närmare sin slutgiltiga version.
Men med detta är det inte sagt att det blir så här... men möjligheten finns.

Bild
Bild

Postat: 17 apr 2010 18:45
av Martin Fåglefelt
Hjerpe skrev:Idag har planen kommit ett steg närmare sin slutgiltiga version.
Men med detta är det inte sagt att det blir så här... men möjligheten finns.

Bild
Bild
Jaså. Modernisering.