Sida 1 av 7
Sportproduction 2009
Postat: 11 jan 2009 18:33
av marcus
Tänkte att jag skulle ta tag i en pojkdröm i år.
Att tävla i RoadRacing
Kände att detta höll på att bli ytterligare en sån grej man tänkt att det där skulle jag vilja göra men aldrig gör. Så denna säsongen ska jag köra i sportproduction, en av de billigaste klasserna, öppen för 250cc 2-takt, 400cc 4cyl 4-takt & 650cc 2cyl 4-takt.
Man får inte göra några förändringar på motor eller chassi (med vissa undantag) så det behöver inte springa iväg så mycket i kostnader och alla tävlar på lika villkor.
Tog RR licensen förra året och har hittills kommit så långt att jag fått mitt startnummer (nr 40).
Nu återstår bara smådetaljer som motorcykel, transport och lite annat smått och gott
Men tänkte att om jag börjar nånstans så blir jag ju lite piskad att komma igång...
Målet är väl än så länge att inte komma sist, inte varje gång iallafall...
Och skulle det bli en räserfadäs så har jag åteminstone provat
Fortsättning följer
Postat: 11 jan 2009 19:25
av Calle Wennborg
Kul!
Får vi hoppas att du hittar en ball hoj med, inte för att jag kan något om cyklar men va hade du tänkt dig?
Postat: 11 jan 2009 20:03
av Neider
Roligt med människor som vågar ta tag i sinna drömmar.
Lycka till.
Postat: 11 jan 2009 20:29
av ERnsT
Det här ska bli riktigt roligt att följa, kul att det satsas på racing i klubben.
Postat: 11 jan 2009 21:21
av danne
Jag bönade och bad om att få bli Mackans grid-girl, men platsen var redan upptagen...
Det går nog kanon detta, att pojken kan köra hoj (och välta) vet man ju.
Postat: 11 jan 2009 23:09
av marcus
Adolfsson skrev:Kul!
Får vi hoppas att du hittar en ball hoj med, inte för att jag kan något om cyklar men va hade du tänkt dig?
Ja en ball hoj är viktigt, om man inte är snabbast kan man ju åtminstone se bra ut
Bäst chassi får man nog om man tar en Aprilia RS250, nackdelen är driftsäkerheten, det är tvåtaktare som börjar få några år på nacken och jag som börjar bli lite gammal och bekväm vill helst undvika så mycket reparationer som möjligt.
Racemässiga 400:or typ ZXR400 finns det bara ännu äldre av, ok chassin men driftsäkerheten är inte heller där nåt att lita på, dessutom är det svårt att få tag i delar.
Så för min del lutar det alltså åt en 650, troligen en Suzuki SV650S, går att få tag i för en rimlig peng, driftsäkra, ganska bra motor men chassit är väl inte på topp, framgaffeln är tom ganska usel, men men man kan inte få allt
Borde nog ta och försöka införskaffa en ganska snart så jag hinner få i ordning allt tills det är dags för race, är ju en del som behöver modifieras innan den är godkänd att tävla med.
Första racet ser ut att bli 2-3 maj på Anderstorp
Och Daniel, det finns alltid plats för ytterligare en Grid-Girl
Postat: 12 jan 2009 10:38
av ERnsT
Hur mycket är det man får ändra på motor/chassie och ändå hålla sig till vad som är tillåtet?
Postat: 12 jan 2009 12:06
av Reco
marcus skrev:
Första racet ser ut att bli 2-3 maj på Anderstorp
I'll be there!
Postat: 12 jan 2009 12:49
av marcus
ERnsT skrev:Hur mycket är det man får ändra på motor/chassie och ändå hålla sig till vad som är tillåtet?
Motorn får man i stort sett inte röra, byta stift och munstycken, har för mig man får montera typ PowerCommander på insprutningsmaskiner.
Lite osäker när det gäller chassit, det har lite med hur gammal motorcykel man har också.
Jag kommer inte göra speciellt mycket med motorcykeln till att börja med iallafall, känner väl att det finns mer tid att hämta på min körteknik än vad nån extra hästkraft och mockel med bromsar och stötdämpare kommer att göra.
När man väl kommit igång och köra så kommer jag nog märka mer vad jag vill ändra på och ta det då om jag kan och får.
Edit:
Läste på lite, får inte ändra nåt på gaffeln, bakdämpare får bytas om mc´n är äldre än tre år och det släppts en ny modell av den, dvs i mitt fall får den inte bytas...
Postat: 12 jan 2009 12:51
av marcus
Ingen som är sugen på en VTR 1000 F -06 förresten? en ypperlig motorcykel men tyvärr inget jag kan använda att tävla med
Postat: 12 jan 2009 16:40
av Karlsson
Gött Marcus!
Du pratade ju om nån sån där Hyoung-sang eller vad de heter, fanns det inte färdiga såna racecyklar? Eller var det en entypsserie?
Postat: 12 jan 2009 22:32
av marcus
Karlsson skrev:Gött Marcus!
Du pratade ju om nån sån där Hyoung-sang eller vad de heter, fanns det inte färdiga såna racecyklar? Eller var det en entypsserie?
Hyosung-cup ja, de kör det i danmark och det va snack om att de skulle köra den i sverige också i samband med SP (har också varit tal om en er6-cup) men det blir inget av i år iallafall.
Hyosung GT650R hade nog varit ett vettigt alternativ att köra med men det finns ingen återförsäljare i sverige, lite knöligt att få tag i delar och sånt.
Dessutom så måste motorcyklarna i SP ha saluförts i Sverige så den gick bort, kanske nästa år, och kanske kommer KTM med sin RC4:a nästa är
det vore nåt.
Reco skrev:
I'll be there!
Välkommen!
Eller det kanske är du som ska välkommna mig
Postat: 12 jan 2009 23:27
av Daniel S
Coolt! Mitt hojprojekt krympte helt plötsligt väldigt mycket.
Tävla i SP är stort. Se till att skaffa hoj nu och börja mecka.
//d
Postat: 13 jan 2009 16:13
av marcus
Daniel S skrev:Coolt! Mitt hojprojekt krympte helt plötsligt väldigt mycket.
Tävla i SP är stort. Se till att skaffa hoj nu och börja mecka.
//d
Nu ska du inte va sån, så enormt projekt är det inte
Tog ytterligare ett babysteg på väg idag, skaffade medlemsskap i LMS (linköpings motorsällskap), måste va medlem i en swemo ansluten klubb för att kunna lösa ut licensen.
Imorgon tänkte jag gå och kolla över det ekonomiska med banken, tänkte finansiera det hela genom att sälja mc:n jag har nu men det är inte riktigt säsong för det så jag tar nog ett hederligt lån på en del så länge
Så till helgen eller nästa vecka kanske det blir aktuellt med att börja handla, och möjlighet att förgylla tråden med lite bilder på lite smått och gott
Postat: 14 jan 2009 16:50
av marcus
Ytterligare lite smått framåt.
Handlat depåstöd-fram (bak hade jag redan), najtång och najtråd, däcktryckstestare & vattenpumpssmörjning.
Har beställt transponder från svemo.
Har varit på banken och säkrat kapital och dessutom hittat ett mycket lovande objekt, ska åka och kolla det på fredag tänkte jag
Ursäkta om en del inlägg är lite simpla men förberedelserna är grymt kul också (för mig iallafall).
Postat: 14 jan 2009 17:01
av ERnsT
marcus skrev:Ytterligare lite smått framåt.
Handlat depåstöd-fram (bak hade jag redan), najtång och najtråd, däcktryckstestare & vattenpumpssmörjning.
Har beställt transponder från svemo.
Har varit på banken och säkrat kapital och dessutom hittat ett mycket lovande objekt, ska åka och kolla det på fredag tänkte jag
Ursäkta om en del inlägg är lite simpla men förberredleserna är grymt kul också (för mig iallafall).
Jag tycker det är jätteintressant att se allt som görs i bakgrunden också, vad det är för förberedelse som krävs får att komma hela vägen ifrån tokig ide till att stå på griden första tävlingen.
Postat: 14 jan 2009 18:07
av marcus
Vi fortsätter, har beställt däcksvärmare, kommer nästa vecka
Postat: 16 jan 2009 23:07
av marcus
Ett stort steg på väg idag, har varit och gjort ett kap om jag får säga det själv. Ett stort tack till Daniel för lån av dragkrok
En Suzuki SV650S -06 i mint-condition inhandlad av en tjej som haft den sen ny men som fått ryggproblem och bara kört 168mil, trist för henne tokbra för mig
Det är 5 års nygaranti på den också så rasar motorn är det bara att skruva på orginalkåporna och lämna in den på märkesverkstad
Det första pappa sa när han fick se den va "men den här får du ju inte köra racing med, den är ju alldeles för fin", kommer att svida första gången jag lägger den.
Hade tyvärr ingen kamera med mig så det fick bli ett mobilfoto i taskigt ljus.
Även däcksvärmarna passade på att komma idag
Postat: 16 jan 2009 23:15
av Calle Wennborg
Najs! Grattis!
Hur mycket plockas av den, menar kåpor m.m?
Postat: 17 jan 2009 16:02
av marcus
Adolfsson skrev:Najs! Grattis!
Hur mycket plockas av den, menar kåpor m.m?
Orginalkåporna plockar jag av och ersäter med billigare och lättare racingdito, måste även ha en kåpa under motorn för att fånga upp eventuella läckage. All belysning måste bort eller täckas för (tar alltså bort det), sidostöd måste plockas bort coh sen så tar jag väl helt enkelt bort allt som inte har nåt funktionellt syfte
Kommer väl inte spara så hemskt mycket vikt men det är ju onödigt om det skulle gå sönder
Tänkte beställa racekåpor nästa vecka men enl säkra källor kan det ta en månad att få hem dem.
Men jag har nog att pyssla med lite ändå, det som nämnts tidigare ska ju bort.
Diverse bultar ska najas, får inte ha glykol i kylarvattnet så det ska bytas. Osäker på om jag får köra på de däcken som sitter på, inte de bästa för racing heller men de duger att träna på iallafall. Skulle även behöva få tag i en uppsättning fälgar att ha regndäck på också, lite stressigt att behöva kränga däck om det börjar eller slutar regna.