Sida 1 av 2
Porsche 944 -86
Postat: 03 nov 2008 20:36
av Flashkan
Tjena alla glada nu har vi ett nytt face här! herr adolfsson som har värvat mig

...
Har satt igång ett nytt projekt i form av en Porsche 944!

Hämtar tyskbilen

Här Anton konverterat den till en Opel - Bra jobbat tack för hjälpen

2st 944 under samma tak ...

Calle the poser!

Ja vi hörde att det läckte någonstans i systemet KAN vara att rör klämman inte riktigt håller tätt bara till att svetsa.
Jao detta var min Opel! har en heldel små fel att fixa laddar upp bilder allt eftersom:)
Postat: 03 nov 2008 20:44
av Calle Wennborg
oj oj vilken fin Calibra du har

Postat: 03 nov 2008 22:09
av BOB
Värsta calibran.....
Ni har ju nördat in er på prsche 944 nu.... nu får du hänga med och köra själv med till nästa sommar med
Postat: 03 nov 2008 22:47
av Flashkan
Haha jo tror t.o.m det är 1.4 liters calibra... jo ska full rusta den till nürbergring..... kanske

Postat: 03 nov 2008 23:11
av Martin Fåglefelt
härligt med posse.. kanske skulle byta bort is'en mot en...hmm 924?
Postat: 03 nov 2008 23:21
av Calle Wennborg
Martin Fåglefelt skrev:härligt med posse.. kanske skulle byta bort is'en mot en...hmm 924?
Finns 944or för runt 20 bara köpa

Postat: 04 nov 2008 14:07
av Flashkan
Nja.. standard priset för en vanlig 944 är ändå 30 - 35 fiskar! men annars är det bara till att köpa

Postat: 04 nov 2008 18:21
av Calle Wennborg
Idag har vi fixat avgasystem, bromsvätske behållare.
Samt provkört i total dimma och mörker.
Sen innan har vi:
Moterat krängingshämmare fram.
Kollat över bromsarna och spänt handbromsen.
+ ca 25 småsaker som man hittar och fixar.
Börjar bli körbar bil snart redo att möta vintern i garaget och konbanerna/banerna till sommaren.
Postat: 05 nov 2008 17:04
av Flashkan
Jo vi kommer sakta men säkert framåt, men måste få bort tysklukten från bilen hah:).
Nu är det iaf inga varningssymboler som lyser när man kör så det e lite små gött.
Annars så försvann Generatorremmen i farten.... och när vi väl hittar den så blir den överkörd av en buss
fortsatt trevlig kväll...
ny generatorrem och hej!
Postat: 13 apr 2009 00:08
av Calle Wennborg
Värme ute = varmare i garaget.
Vi har tömt ut och sköljt rent kylar systemet.
Hitta denna gegga i kylar vattnet ska nog inte va där tror jag.....

Postat: 13 apr 2009 00:18
av Calle Wennborg
Postat: 13 apr 2009 01:34
av Flashkan
Får man passa på att börja uppdatera här igen!
har införskaffat:
Ny generatorrem *Fixad*
ny servorem
nytt oljefilter
nytt luftfilter *Fixad*
nya tändstift
Skall köpas:
Thermostat - blev att den gamla fick dras loss med lite våld!
som ni ser så hade jag klass 1 rödklibbig gelatin i kylsystemet!
Mumma! lite surt dock att man sitter i Göteborg med bilen i Habo men får se till att bilen ser dagens ljus till sommaren så man kan vara med och delta i kon banorna!
fred och kärlek!
Postat: 13 apr 2009 12:19
av Calle Wennborg
Bytte stift precis, dom såg ut som dom suttit där ett tag men ser ju faktist ok ut på själva tändytan bra det iallfall. Fördelaren va inte helt 100 men slipade lite på kontaktytorna så får det funka.
Har införskaffats:
Ny generatorrem *Fixat*
Ny servorem
Nytt oljefilter
Nytt luftfilter *Fixat*
Nya tändstift *Fixat*
På väg:
Termostat med packningar och låsring.
Postat: 16 apr 2009 18:58
av Calle Wennborg
Fixade dit nya termostaten m.m i det renspolade kylsystemet.
Luftade och kollade efter läckor.
Körde även en lite runda som gick fint.
Han även med att ta en bild bredvid Min S2a.
Har införskaffats:
Ny generatorrem *Fixat*
Ny servorem
Nytt oljefilter
Nytt luftfilter *Fixat*
Nya tändstift *Fixat*
Ny Termostat med packningar och låsring *Fixat*
Postat: 19 aug 2010 20:14
av Calle Wennborg
Idag har denna klenod startats upp efter krånglande oljetryck i 1års tid

Nytvättad bil
Nu får ägaren ta vid och berätta planerna nu när meken gjort sitt för idag

Postat: 19 aug 2010 20:35
av Flashkan
ja med lite (mycket) hjälp från herr calle så funkar bilen igen
vad återstår?
Besiktning
fixa anm. fr. besiktning
lätta bilen med MINST 50-60kg
slänga i lite ny olja
kanske nya däck när dom nuvarande slits ut in i det minsta
och en massa "häftiga" dekaler
sen så ska vi vara med o leka är det tänkt

Postat: 30 aug 2010 17:54
av Flashkan
Flashkan skrev:ja med lite (mycket) hjälp från herr calle så funkar bilen igen
vad återstår?
Besiktning
fixa anm. fr. besiktning
lätta bilen med MINST 50-60kg
slänga i lite ny olja
kanske nya däck när dom nuvarande slits ut in i det minsta
och en massa "häftiga" dekaler
sen så ska vi vara med o leka är det tänkt

Okej gott folk nu ska ni få historien om 944 på besiktning. Det var en fredags eftermiddag och solen sken kändes mer eller mindre som en perfekt dag för besiktning. Kommer till bilprovningen glad som få även om jag visste att jag skulle få minst EN tvåa p.g.a en kass spolarpump. Ger nyckeln till herr besiktningsman och han sätter sig i bilen startar henne och kör bort dit man ska för att testa bromsar och avgasutsläpp. han rycker i handbromsen och jajamän den är godkänd och sen även vanliga fotbromsen godkänd. Han stiger ut och pluggar i slangen till avgasröret och pang bilen dör.
Efter slag o sparkar för att få igång bilen så blir iaf kostnaden för besiktningen makulerad. Vi kör hem (och med kör hem menar jag bogeserar) och konstaterar att bilen ja den får helt enkelt inte bränsle pumpen är nog död. tar loss skiten testar den med ett 12v batteri och aa den funkar.... kan det vara elfel? efter lite googlande och lite forumsökande så kommer det fram att bränslepumps relät om den är mer än 10 år gammalt bör bytas ut.. tar ut mitt relä och ser att den BARA är 20 år gammal... banditkopplar relät och allting funkar som det ska....
så om det är någon därute som kan räkna ut sannolikheten för att ett relä ska pajja preics på besikningsdagen precis innan avgas checken (enda gången på hela besiktningen som bilen behöver vara igång) så är jag tacksam om denne presenterar resultatet för mig
Hur som helst jag har beställt lite fler delar till bilen->
1 x 4848BL Tändkabelsats u 1089.00 kr
1 x 088301467 Lock till växellådan u 62.00 kr
1 x 93111617700 Lock till inspektionshålet vid kopplingens slavcylinder u 59.00 kr
1 x 94460290601 Rotor u 119.00 kr
1 x 94460290200 Fördelarlock ej avstört (utan svart skydd) u 369.00 kr
1 x 99361522700 DME-relä u 288.00 kr
Frakt: 0.00 kr
Totalt: 1986.00 kr
dags för besiktning igen snart kanske

Postat: 30 aug 2010 20:54
av Daniel Båge
På min Porsche 924a gick säkringen till bränslepumpen precis innan jag skulle köra in.
Klarade bes. med blankt papper utan ha bilen igång.

Postat: 03 sep 2010 14:45
av Flashkan
Träffade herr Utzon idag och köpte mina delar så på söndag skulle jag vilja tro att jag sätter allt på plats. sen besiktning....igen
Postat: 07 sep 2010 08:37
av Calle Wennborg
Igår gjorde vi ett lite ryck igen bytte rotor, fördelare och kablar.
Även det där DME relät som förstörde förra besiktningen är nu bytt till ett nytt. Det byglade relät lödde vi ihop byglingen så det ligger i bilen nu för jämnan om det nya skulle gå sönder he he
Vi fixade även spolar pumpen som hade dålig kapacitet så nu är det jetstrålar! Ett helljus ville inte va med så det felsöktes jordpunkt, säkringar kollades, lampor skiftades och glapp hittades i en kabel tillslut.
Så nu ska här besiktigas idag tisdag kl 13.01 på Holmgrens/Österängen.