Flashkan skrev:ja med lite (mycket) hjälp från herr calle så funkar bilen igen
vad återstår?
Besiktning
fixa anm. fr. besiktning
lätta bilen med MINST 50-60kg
slänga i lite ny olja
kanske nya däck när dom nuvarande slits ut in i det minsta
och en massa "häftiga" dekaler
sen så ska vi vara med o leka är det tänkt
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Okej gott folk nu ska ni få historien om 944 på besiktning. Det var en fredags eftermiddag och solen sken kändes mer eller mindre som en perfekt dag för besiktning. Kommer till bilprovningen glad som få även om jag visste att jag skulle få minst EN tvåa p.g.a en kass spolarpump. Ger nyckeln till herr besiktningsman och han sätter sig i bilen startar henne och kör bort dit man ska för att testa bromsar och avgasutsläpp. han rycker i handbromsen och jajamän den är godkänd och sen även vanliga fotbromsen godkänd. Han stiger ut och pluggar i slangen till avgasröret och pang bilen dör.
Efter slag o sparkar för att få igång bilen så blir iaf kostnaden för besiktningen makulerad. Vi kör hem (och med kör hem menar jag bogeserar) och konstaterar att bilen ja den får helt enkelt inte bränsle pumpen är nog död. tar loss skiten testar den med ett 12v batteri och aa den funkar.... kan det vara elfel? efter lite googlande och lite forumsökande så kommer det fram att bränslepumps relät om den är mer än 10 år gammalt bör bytas ut.. tar ut mitt relä och ser att den BARA är 20 år gammal... banditkopplar relät och allting funkar som det ska....
så om det är någon därute som kan räkna ut sannolikheten för att ett relä ska pajja preics på besikningsdagen precis innan avgas checken (enda gången på hela besiktningen som bilen behöver vara igång) så är jag tacksam om denne presenterar resultatet för mig
Hur som helst jag har beställt lite fler delar till bilen->
1 x 4848BL Tändkabelsats u 1089.00 kr
1 x 088301467 Lock till växellådan u 62.00 kr
1 x 93111617700 Lock till inspektionshålet vid kopplingens slavcylinder u 59.00 kr
1 x 94460290601 Rotor u 119.00 kr
1 x 94460290200 Fördelarlock ej avstört (utan svart skydd) u 369.00 kr
1 x 99361522700 DME-relä u 288.00 kr
Frakt: 0.00 kr
Totalt: 1986.00 kr
dags för besiktning igen snart kanske
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)