Sida 1 av 2

BMW 525i -93 (Vinterbilen)

Postat: 15 okt 2008 20:57
av Reco
Var och införskaffade mig en bekväm vinterbil för ett tag sedan.

Bild

Hämtad i Göteborg av en förtvivlad ägare som bara ville bli av med den.
Den hade kokat så han hade ställt undan den sen i våras.
Så nu är det mek på G hemma i garaget.

Första steget var att byta termostat och pomp och laga termostathuset som spruckit.
Problemen kvarstod:
-Vita avgaser.
-Varm motor.
-Kokande vatten.
-Klägg i oljan och vattnet.

Byta topplockspackning alltså.

Bild

Efter bilden lyftes toppen.
Problemet är att allt ser så himla bra ut.
Packningen ser hel ut.
Toppen ser hel och rak ut.

Det är alltså inte topplockspackningen.
Vad tror ni det kan vara med dessa symptom?

Postat: 15 okt 2008 21:04
av böllingetorp
spricka inne i töppen?? topppackningen kanske "ser" bra ut, men egentligen från biltema?

Postat: 15 okt 2008 21:21
av Calle Wennborg
Har du mätt så toppen är helt 100 rak?

Postat: 15 okt 2008 21:22
av Martin Fåglefelt
det är inte klegget som orsakar stopp nånstans då+...som gör att det kokar?

Postat: 15 okt 2008 22:18
av Reco
Adolfsson skrev:Har du mätt så toppen är helt 100 rak?
Har inte kollat det så noga än.
Det är ju nästan så jag hoppas på att den är sned så jag vet vad felet är sen.
Men så vitt jag kunde se utan att mäta så jättenoga (jämförde med ett anhåll till en såg) så verkar den vara rak.

Postat: 16 okt 2008 23:11
av 740fredrik
Jag hade samma problem på en golf 3, lyfte toppen och allt såg kanonfint ut.
Det var en spricka innuti toppen visade det sig till slut.

Postat: 17 okt 2008 08:11
av Reco
740fredrik skrev:Jag hade samma problem på en golf 3, lyfte toppen och allt såg kanonfint ut.
Det var en spricka innuti toppen visade det sig till slut.
Går sånt att fixa, eller är det en ny topp som gäller då?

Postat: 17 okt 2008 08:34
av ERnsT
Reco skrev:
740fredrik skrev:Jag hade samma problem på en golf 3, lyfte toppen och allt såg kanonfint ut.
Det var en spricka innuti toppen visade det sig till slut.
Går sånt att fixa, eller är det en ny topp som gäller då?
Beror på vart sprickan sitter, om man kommer åt med svets / tätningsmassa.

Men oftast blir det billigare att inhandla en beggagnad.
Bästa är att åka iväg med toppen till någon som har en fräs eller likanade och plana, även om toppen ser spikrak ut.

Postat: 17 okt 2008 08:56
av Andreas K
toppar är ganska svår att svetsa eftersom de gärna spricker igen om man inte har exakt rätt tillsatsmaterial. Billigast är nog att köpa en beg. Den du har finns nog ett visst saluvärde på t.ex. bmw turbo forumet pure-pf.com och sävar turbo. Bra att ha en skrottopp till portning

Postat: 17 okt 2008 08:58
av ERnsT
Andreas K skrev:toppar är ganska svår att svetsa eftersom de gärna spricker igen om man inte har exakt rätt tillsatsmaterial. Billigast är nog att köpa en beg. Den du har finns nog ett visst saluvärde på t.ex. bmw turbo forumet pure-pf.com och sävar turbo. Bra att ha en skrottopp till portning
Alternativ att skänka den till en dåre i skogen som råkar ha en flödesbänk ståendes och som gärna testar litegrann :roll: :wink:

Postat: 21 okt 2008 15:33
av Reco
Nu är toppen på väg att skruvas fast igen.
Inga fel på den har hittats så vi gör en chansning att skruva ihop det igen och hoppas på ett mirakel.

Det jag undrar är var jag kan få tag på åtdragningsmoment och sånt.

Postat: 21 okt 2008 15:46
av Andreas K
det brukar stå när man köper packningen?
annars får du söka efter en pdf som heter bmw torque.

Postat: 21 okt 2008 16:12
av Samuel Lindkvist
Reco skrev:Nu är toppen på väg att skruvas fast igen.
Inga fel på den har hittats så vi gör en chansning att skruva ihop det igen och hoppas på ett mirakel.

Det jag undrar är var jag kan få tag på åtdragningsmoment och sånt.
Kan kolla om jag hittar några siffror i datorn.

EDIT. Såg att det av en M50. Då hade jag inte det i boken. Då får jag kolla i datorn i garaget imorgon om du inte hittar det innan.

Postat: 23 okt 2008 08:50
av Reco
Hittat nåt intressant Samuel?

Postat: 25 okt 2008 12:54
av Reco
Sådär!
Efter lite översättande från überspråket tyska så har vi nog luskat ut hur man ska dra toppen.
Först 30-32nm, sen dra 90 grader till. Och sen 90 grader till.
Då är man uppe i 90-100nm. Så jag hoppas att det kan stämma rätt bra.

Motorn är uppstartad och verkar funka bra.
Nytt termostathus är monterat, dock ska jag köpa nya packningar till det.

Provtur väntas senare idag.

Postat: 03 nov 2008 22:37
av Reco
Besiktning nästan avklarad.
Batteriet satt inte fast. Vilket berodde på att det inte passade, så jag inte fick dit baksätet. Ett nytt inhandlat och ditsatt.

Köp mitt nya biltemabatteri, någon!

Sen var visst HC-värdet för högt. Funderar på om det är lambdan som är skum eller vad det kan vara.
Nån som har några andra idéer? Behöver en del tips här...

Ratten är dessutom sne och den känns lite klurig. Skulle nog behöva en framvagnsinställning.

För övrigt går den som en dröm. Galet skön att åka i!

Postat: 03 nov 2008 22:52
av 740fredrik
Reco skrev:Sen var visst HC-värdet för högt. Funderar på om det är lambdan som är skum eller vad det kan vara.
Nån som har några andra idéer? Behöver en del tips här...
Det var en kille på Autopower som hade samma problem http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=202458, räckte med att köra bilen riktigt varm så kattarna kom igång helt.

Postat: 03 nov 2008 23:09
av Martin Fåglefelt
Reco skrev:Besiktning nästan avklarad.
Batteriet satt inte fast. Vilket berodde på att det inte passade, så jag inte fick dit baksätet. Ett nytt inhandlat och ditsatt.

Köp mitt nya biltemabatteri, någon!

Sen var visst HC-värdet för högt. Funderar på om det är lambdan som är skum eller vad det kan vara.
Nån som har några andra idéer? Behöver en del tips här...

Ratten är dessutom sne och den känns lite klurig. Skulle nog behöva en framvagnsinställning.

För övrigt går den som en dröm. Galet skön att åka i!

Fula med K-sprit o etanol.-...det ska jag göra nån gång snart...

Postat: 03 nov 2008 23:20
av Calle Wennborg
Gör som Fredrik säger kör skiten ur bilen innan bes så allt är riktigt varmt.

Postat: 04 nov 2008 09:01
av Reco
Martin Fåglefelt skrev: Fula med K-sprit o etanol.-...det ska jag göra nån gång snart...
Är det HC-värdet som ändras med K-sprit då?