Denna gången så har jag skaffat mig en Saab, igen.
Bilen ifråga är en Saab 900 som killarna på Nordic Uhr lade vantarna på. Bilen byggdes för att köra privatcupen i STCC men kom aldrig dit pga ändringar i reglementet. Så denna fick gå lite långlopp blandannat på Nürburgring.
Hela hjulupphängningen samt bromsar från Vauxhall/Opel BTCC/Supertouring. Fullbur, air-jacks osv..
Fick höra av nordic att fjäderbenen kostar ca 150kkr styck, så det är ingenting som jag planerar att sätta i räcket direkt

Bromsar: AP Racing 6-kolvsok med 380mm skivor fram, 4-kolvsok med ST skivor bak.
Stötdämpare: Öhlins runt om Supertouring fjäderben fram.
Hjulupphängning: Rörbärarmar i CrMo med Uniballs överallt.
Fälgar: 8.25*19" BBS Motorsport i Magnesium, C-mutter.
Däck: Dunlop slicks
Invändigt:
Sportstol, 5-punktsbälte, Mocka ratt, Stående pedalställ med bromsvåg, VDO instrumentering. Sellholm fuelcell
Motor:
MapTun byggd motor.
2 liters turbo motor
Extraktorgrenrör i rostfritt
GT28RS
750cc spridare
Effekten ligger i dagsläget på ca 450hk
Växellåda
Sellholm 5-växlad rakskuren Dogring låda, 2 olika slutväxlar finns.
Med slutväxeln som sitter i nu så är toppfarten ca 230km/h.
Här kommer lite bilder:
Har varit ute ett par vändor och kört, detta är det mest sinnessjuka jag kört. Bra drag igenom registret och lådan kan man ju inte annat än älska, skriker och viner om denna. Racing så står härliga till!
Nu så ska bilen upp i lyften och lådan ska ner och få sig en översyn.
Planen är att göra iordning denna i lugn och ro i vinter så att den är startklar i vår.