Då har en ny bil investerats. Efter något års velande och tänkande så lyckades ja att hitta en bil som kändes bra. Det har velats om allt ifrån Speedster till Lupo GTI. Grejen va att ja ville ha ett lite bränslesnålare alternativ till Imprezan men som dög för konbana. Men nu blev det en Mini Cooper S -03. Nu på slutet stod det mellan Cooper eller Miata men så plötsligt dök denna upp som fanns nära tillgänglig också.
Det är en 1,6 liters kompressormatad 4:a på 163 hk. Motorn är 2000 mil gammal, byttes på garanti hos BMW. Det sitter ett 11% mindre remhjul på kompressorn som höjjer laddtrycket en aning. Pipercross luftfilter och Kelleners avgassystem ifrån katten.
Chassit som sitter på är ett KW coiloverkit men fjädrarna är bytta till något hårdare. Topplagerna är bytta fram till lite mer ställbart och cambern är någon grad bättre och dom är i stål istället för gummi. Stålomspunna bromsslangar fram.
Sedan så sitter det Aero kjolpaket runt om.
Fint med 6 vxl låda, bara att lära sig komma ihåg att lägga i den sista växeln med
Senast redigerad av 2 Nordquist, redigerad totalt 15 gång.
Fin!
Hur är växellådan? Är 6an en överväxel eller är lådan tät upp till 6?
Kul med en färdig modifierad bil, så man slipper fixa med bruksbilen allt för mycket. Blir det den på uråsa?
Adolfsson skrev:Fin!
Hur är växellådan? Är 6an en överväxel eller är lådan tät upp till 6?
Kul med en färdig modifierad bil, så man slipper fixa med bruksbilen allt för mycket. Blir det den på uråsa?
Har för mig det är getrag-låda. Den är ganska tätstegad men den varvar inte mycket för att vara en liten motor när man ligger på 6:an.
Ja denna bilen är ju i stort färdig och det är väl både positivt och negativt. Det är ju kul att mecka ihop själv. Det kommer bli Uråsa till helgen , denna gång blir det väl på orginalhjulen, ha inte hittat några 16" till r-däcken.
De är faktiskt sjukt fina, har en kompis som vart inne på en sån där ett tag, jag har bara klankat ner på den stackarn, men ack vad jag fick äta upp det vid en provkörning. GO-CART, det är vad det är.
När jag provkörde en sådan tyckte jag dom var stötiga men bromsarna är riktigt riktigt bra
Ja stötig är den... det går bra sålänge det är det är nått så när jämt. Bromsarna är väl ok men ja funderar på att sätt dit bromsar från den nya modellen som kom 07.
min enda erfarenhet av dem var en fin upplevelse. Om man kortfattar så här... "Rondellkörning värdig en bakhjulsdriven"....utan att använda handbroms. Så av mig får den betyg, BRA.
Sen att den är liten sportig, bekväm...det är väl också bra. Schysst bil
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Maccan skrev:Äntligen har du fått "tummen ur"!
Kul val av bil. Ska bli skoj och se in action....
Ja tummen ur var väl det rätta ordet
Nu har det börjat trilla in grejor. Här ligger det nya oket och skivan och originalskiva som sitter på. Original på 276 mm och den nya är på 294 mm. Oket är också en aning större än org. Detta kommer från en nyare modell av cooper men är också samma som sitter på Works-uppgraderingen(motsvarande BMW's M avdelning). Bromsslangarna är inte detsamma på dessa modeller så därför måste ja vänta tills ja har fixat nya slangar för att få använda dom.
Hann få på bromsarna till Uråsa. Var nere på Anderstorps hydraulteknik och fixade bromsslangar i fredags, sen va det bara att montera på. Det funkade bra på Uråsa. Nu va det ju blött så det var svårt att märka dess fulla kapacitet. Men mot lite vanlig körning hemma så är det bättre bett i dom helt klart. Lite ATE bromsvätska fylldes det på med också.
Bilen gick som en dröm på Uråsa den är helt underbar. Lite understyrd i lägre hastigheter men i högre hastigheter blir den mer överstyrd. Nu vill man bara ha på R-däcken med så blir det finfint.
Har köpt in en uppsättning 16x7" nu av förra ägaren av Coopern. De heter Team Dynamics prorace. Hyfsat lätta på 7,3 kg. Så nu har dom också fått bli skodda med mina R-däck.
Var också och körde superstage igår...och fick några funderingar vad man kan göra åt sitt handikapp (fwd). Innerhjulet spinner hutlöst ibland, särskilt vid första kurvan i starten, vändningen och ibland i det långsammare partiet. En quaifediff har därmed hoppat upp högre på priolistan. Får se till våren vad det kan bli. Tiden igår är ja dock mkt nöjd med. Chassiet är ju nöjd med, där behövs det inga uppgraderingar. Det som gäller är att ställa in sakerna ännu bättre. Ska kolla på om det går att ställa lite mer camber bak för den släpper lätt där. Man åker ju nästan mer med sidan först genom portarna än framänden
Har beställt en uppsättning XP8 Carbotechbelägg ifrån Stacke som tyvärr inte hann fram tills igår.