Sida 1 av 5

Nissan 200sx s14 -95

Postat: 03 jul 2008 21:29
av Fibban
Nu börjar bygget...

Bilen är en Nissan 200sx s14 -95
Planerna är många, men vi får se vilka som kommer att bli verklighet.

Köpte nyligen bilen efter att jag sålt min förra Nissan 200sx s14a -97

När jag köppte dena s14 så hade den 14100mil på mätaren
Lacken är sliten med många repor och en hel del mindre repor.
Det som är uppgraderat på bilen är:
Öppet filter
Extrakor grenrör
3" downpipe
3" avgasystem med sportkat
Frontmonterad intercooler på 75mm
Gula koni dämpare och sänkfjädrar
Slitsade bromsskivor med EBC belägg
Stålomspunna bromsslangar
17" fälgar
I övrigt är bilen helt orginal

Det jag hunnit med tills nu är att rubba och vaxa bilen för att ha en skapligt vettig lack resten av den här sommaren.
Vingen har plockats bort, men hålen är ännu inte svetsade
Bakrutetorkaren är bortplockad
Apex Gen2 8/6 coilovers är köpta och monterade
Momo Acropolis stolar är köpta men ej hem kommna ännu.


Tanken är att bygga en trevlig bil som man ska kunna köra på banan med eller ta på en konbanekörning. Men den ska även fungera för stippkörning samt att åka ner på stan och köpa glass med :)

Nyköpt på bilden
Bild

Bild

Bild

Bild

Monterat coilovers och bortplockad vinge
Bild

Stolarna som ska monteras, lånad bild av säljaren
Bild

Postat: 05 jul 2008 19:04
av sonatarctica
Mycket trevlig bil! :)

Postat: 07 jul 2008 14:17
av Fibban
I dag beställdes diverse delar :D

S14a baklysen
S14a sidokjolar
Chip från Japtuning
Apex 3" cat back rostfritt avgassystem
Apex 3" rostfri front pipe
Apex 3" rostfri decat pipe
Apex bushed alignment arm set (bakre camber stag, bakre toe stag, bakre traction stag och främre tc stag)
Apex främmre övre fjäderbensstag
Apex bakre övre fjäderbensstag
Apex full anti roll bar kit (Grövre krängningshämmare fram och bak)
Powerflex subframe bussningar
Apex oljekylarkitt
Walbro bränslepump
Sparco 345 350mm mocca ratt
KSport "snap off" rattnav

Så nu är det bara att vänta på tomten (Brevbäraren) :)

Postat: 07 jul 2008 18:20
av 2(SiC)
Så det sattsas på svängar också :)
Är det 300hk ++ nästa ?

Postat: 07 jul 2008 21:39
av Fibban
2(SiC) skrev:Så det sattsas på svängar också :)
Är det 300hk ++ nästa ?
Ja jag är sugen på att få en bil som går att svänga med... Ska bli kul att se hur den kan bli!
+/-300hk bör den haman på med de prylar som finns och med det som stoppas i. Hade samma motoruppsättning på min förra s14a och det räcker ganska långt. Men det e klart... Mer kan det ju allti bli i framtiden... :)

Postat: 07 jul 2008 21:45
av Calle Wennborg
Fin beställning! 8)
Hur mycket bättre är en S14 mot en S13?
Har fått för mig att S13 är rätt klena skapelser :)

Postat: 08 jul 2008 08:58
av Fibban
Adolfsson skrev:Fin beställning! 8)
Hur mycket bättre är en S14 mot en S13?
Har fått för mig att S13 är rätt klena skapelser :)
Ja S13 är aningen klenare, men även dom går det att få ordning på...
Framför allt så har S14 några fördelar från grunden så som en 2 liters motor och diffspärrad bakaxel.

Postat: 08 jul 2008 13:17
av Zleepy
Jahaja...
Då ses vi till vintern då, v.11
Din sommar verkar ju vara räddad :mhihi:

Då man själv saknar tid och GARAGE får man väl vänta tills du ä klar, så får man komma ner och åka lite... OM du inte hinner sälja förstås :saythat:

Postat: 08 jul 2008 15:26
av Fibban
Zleepy skrev:Jahaja...
Då ses vi till vintern då, v.11
Din sommar verkar ju vara räddad :mhihi:

Då man själv saknar tid och GARAGE får man väl vänta tills du ä klar, så får man komma ner och åka lite... OM du inte hinner sälja förstås :saythat:
Ska nog lyckas ha lite tid över till annat med... Om inte annat så är du ju välkommen ner och hjälpa till och skruva :P
Fun å jag ska försöka ta oss up till er i sommar me, men tyvärr så är vi ju utan skodan nu, så vi får se om vi kan låna oss en bil.

Postat: 13 jul 2008 16:46
av Fibban
Så vad har hänt..? Inte så mycket...
Väntar nu på att det ska börja dimpa ner paket i brevlådan.
Men det som är gjort är:
Höjt upp intercoolern, satt mycket lågt vilket medförde att infästningarna tog i farthinder efter sänkningen.
Satt fast batteriet i skuffen, förra ägaren hade i stort sett bara ställt dit de.
Monterat shortshifter, å vilken skillnad de blir :)
Fortsättning följer...

Postat: 14 jul 2008 22:07
av Nicke Nyman
Gytt Fibbmeister!

Åker till garaget imorrn, ska försöka komma ihåg o ta me mig grejerna hem! ;)

Ajööken!

Postat: 17 jul 2008 19:30
av Fibban
S14a baklysen monterat
S14a sidokjolar lackade och monterade
Frontläpp tillfälligt tillsnyggad
JDM flower växelspaksknopp monterad (Äkta japan drift stuk :p)


Bilen är så skitig på bilderna men håll till godo ändå.

Bild

Bild

Bild

Besiktning i morgon... Får se hur de går...


Mer kommer...

Postat: 17 jul 2008 22:24
av Nicke Nyman
Den där växelspaksknoppen... :mhihi:

Postat: 17 jul 2008 22:31
av Calle Wennborg
He he den va väldigt Japansk den knoppen. fräään.

Postat: 18 jul 2008 15:40
av Nicke Nyman
Den ser ut o va handlat hos Apoteket i deras nya sortiment... :roll:

Postat: 20 jul 2008 08:43
av Fibban
Nicke Nyman skrev:Den ser ut o va handlat hos Apoteket i deras nya sortiment... :roll:
Hehe.. Jo den komentaren har man ju hört :tongue:




Bilen är nu iaf besiktigad med blanka papper... :)

Stolarna är monterade... Men vilket piller det är att få till undereden som inte blir så höga... Men nu sitter dom där iaf!

Bild

Bild

Postat: 20 jul 2008 12:22
av Nicke Nyman
Fiint pajk! Nu ska de bara till en bur o nå fina bälten så är sportbilsstuket totalt! :) Invändigt alltså... ;)

Postat: 20 jul 2008 14:04
av Fibban
Nicke Nyman skrev:Fiint pajk! Nu ska de bara till en bur o nå fina bälten så är sportbilsstuket totalt! :) Invändigt alltså... ;)
Bur blir det förmodligen, men när är en annan fråga...
Bälten finns i garaget men för att montera dom så behöver jag görst montera det övre fjäderbens staget bak för att fäste bältena i.

Det jag undrar är om det håller för en krock! Två pers som hänger i bältena vid en krock blir ju ganska många kilon! Tror staget fästs i totalt 4st m10 eller om det är m12. Staget i sig självt borde hålla tycker jag..?

Förslag på annan typ av innfästning mottages... Vill ha bältena högt monterade för att inte få kraften riktad neråt vid en ev krock.

Det som ska i mer innvändigt är en annan ratt. Väntar bara på rattnavet nu så är även det fixat!

Postat: 20 jul 2008 14:55
av Nicke Nyman
Du har inga gängade mål där ryggstödet och sitsen i baksätet möts? Där är de ok att montera bältena vet jag.

4st m10 eller m12 på varsin sida tycker jag ska hålla..
Beroende på hur grovt staget är då förstås.

Annars så leta efter olika fästen under baksätet där ryggstöd och sits möts.

Ajöken! 8)

Postat: 20 jul 2008 16:04
av Fibban
Nicke Nyman skrev:Du har inga gängade mål där ryggstödet och sitsen i baksätet möts? Där är de ok att montera bältena vet jag.

4st m10 eller m12 på varsin sida tycker jag ska hålla..
Beroende på hur grovt staget är då förstås.

Annars så leta efter olika fästen under baksätet där ryggstöd och sits möts.

Ajöken! 8)
Det är 2 bult på var sida... 4 totalt

Men blir inte det för lånt ner? Jag skulle vilja ha bältena att gå rakt bakåt från hålen i stolarna.
Har du möjlighet att hjälpa mig med tändningen på typ onsdag eller torsdag?