Sida 1 av 6
Glädjefabriken
Postat: 03 jul 2008 07:19
av ERnsT
Sådär, när man blivit så gammal som jag så kan det vara svårt att hålla koll på en massa projekttrådar för alla bilar som ägs och skruvas på. Så därför startar jag en gemensam tråd för de småprojekten som passerar verkstaden.
De lite större ombyggnationerna kommer fortsätta i separata trådar.
Just nu så står det en Saab 900 -94 i verkstaden.
Gubb orginal till utseendet, satt ett steg 3 (ca 250hk) vid inköp. Något som kommer att försvinna till förmån för andra roligare grejor.
Denna bilen kommer att få sig ett etanolprogram samt obehagligt mycket mer effekt

Målet är att landa på rätt sida om 400hk.
I dagsläget så sitter nya turbon på plats, även grenrör och racegate.
Spridare, bränsletrycksregulator samt nya etanolpumpen är också monterat. Avgassystemet har fått sig en översyn och nya styrboxen är monterad.
Avgassystemet påplats.

Överblick i motorrummet.

Stora snurran hittade ner.
Det som är kvar att göra nu är att förfina lite rör, bygga något fäste för samma rör. Sedan så ska kopplingen skiftas på sikt också, men den dagen den sorgen. I slutet av veckan borde det inte vara omöjligt att göra en provstart och en lugnare testrunda.
Som bonus så skickar jag med en bild på Widells nylackade fälg som precis hittat ut ur ugnen.
Det var allt för denna gången. På återseende...
Postat: 03 jul 2008 08:22
av David Alesand
Skulle vilja göra ett garagebesök tror jag!

Postat: 03 jul 2008 12:20
av ERnsT
David Alesand skrev:Skulle vilja göra ett garagebesök tror jag!

Det är ju inte jättemycket att se, men ska du åt hållet på bara hojta till. Så ska jag se till att få fräs på kaffekokeriet också. Kan ju värma en bulle i ugnen också, fast då blir den nog självlysande så mycket gifter som det varit där inne nu

Postat: 03 jul 2008 22:12
av ERnsT
Efter mycket krångel så verkar det som att en uppstart är riktigt nära.
Visade sig att det läckte kylarvätska vid vattenpumpen så det var bara att plocka ner denne, skicka på nya o-ringar och sedan bulta ihop allt igen. Passade även på att tvätta delarna när dom var utanför bilen.
Återkommer med resultat när batteriet är laddat.
Postat: 03 jul 2008 22:16
av Mats J
Finns det alltså speciella pumpar för E85? Är det Saab som har det eller var hittar man sådana? Vad skiljer mot vanliga pumpar?
/Mats J
Postat: 03 jul 2008 22:31
av ERnsT
Mats J skrev:Finns det alltså speciella pumpar för E85? Är det Saab som har det eller var hittar man sådana? Vad skiljer mot vanliga pumpar?
/Mats J
I detta fallet var det mest jag som försökte vara rolig och skriva etanolpump istället för bensinpump då bilen går på etanol.
Men visst finns det "speciella" etanolpumpar. Saab har ju fipplat mycket med olika grejor fram och tillbaka i biopower bilarna och pumpen är 1 av sakerna som ändrades. Antagligen så skiftades väl pumpen för att man skulle kunna garantera funktionen i många tusentalsmil.
Postat: 03 jul 2008 22:33
av ERnsT
Nuså är bilen startad dessutom, mullrade så fint när den hängde i lyften på tomgång. Nu blir det sovdags för att pilla vidare imorgon. Tills dess så ska jag fixa fram slang så jag kan koppla in racegaten till magnetventilen. Sedan så ska man väl försöka ta sig en sväng med maskineriet också

Postat: 05 jul 2008 16:00
av ERnsT
Bilen provkörd, tyvärr så har det blivit fel på någon abs givare så hastighetsmätaren fungerar inte samt att bilen bara går på grundladd (ca hälften av fullt). Efter en provrunda på någon mil så har jag konstaterat att jag inte behöver fullt laddtryck. Redan nu skickar det något i hästväg, även om man är försiktig på gasen och smyger upp i varv så vill den stackars kopplingen inte vara med.
Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin.
Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp

Postat: 06 jul 2008 07:51
av David Alesand
ERnsT skrev:
Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin.
Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp

Spännande, man kanske skulle va en sån där "däcksparkande testpilot" då?
Ska bli spännande att se vad nästa projekt blir. Vilket får mig att undra, hur går det med "grävlingen" egentligen?
Postat: 06 jul 2008 11:25
av ERnsT
David Alesand skrev:ERnsT skrev:
Sammanfattning:
Detta är det brutalaste åket jag kört någonsin.
Så fort detta är fixat blir det blocket.se med bilen, andra projekt har dykt upp

Spännande, man kanske skulle va en sån där "däcksparkande testpilot" då?
Ska bli spännande att se vad nästa projekt blir. Vilket får mig att undra, hur går det med "grävlingen" egentligen?
Du får sparka om du tar med dig bilen hem
Grävlingen står bra där den står. Snart är det väl dags att den ska få lite kärlek också.
Vad det nya projektet är avslöjas inte förrens affären är uppklarad och bilen står hemma på gården.
Postat: 07 jul 2008 08:02
av ERnsT
Sådär ja, blev ytterligare ett projekt igår. Det verkar dock som ett av mina bättre inköp
Efter att ha tröttnat på att aldrig ha tillgång till biltransport släp så övergick planerna till verklighet och blocket dammsögs efter lämpliga objekt.
Hittade ett objekt inte allt för långt hemifrån, säljaren kontaktades och vi begav oss för att kika på skapelsen.
Efter att ha hittat rätt och begrundat släpet ett tag så kommer ägaren fram ur gömmorna. Visar sig att det var ett riktigt orginal som sålde detta släp.
Jag ler fortfarande åt denne liraren så fort jag tänker på allt som hände igårkväll. Trots att vi nekade kaffe så tog affären inte mindre än 2,5 timme
Blandannat denna skulle visas upp:

Det är en gammal T-Ford ifrån 1923 i orginalskick. Den hade stått uppallad i en ladugård i 60år. Nu några veckor senare så hade denne gubben dragit igång den och redan hunnit köra en sväng.
I en annan lokal fanns en likadan som renoverades ifrån grunden årsmodell 1919
Avslutar med en bild på släpet som inskaffades. Det är ett hemmabygge som såg vettigt ut, såg inga större konstigheter på konstruktionen. Det gick riktigt stabilt efter bilen och är relativt lågt så att få på sänkta sportbilar ska nog inte vara några problem. Bredden var 181. När jag är färdig med min lilla renovering så borde det bli närmre 190cm brett att lasta på

Som ni ser är det inget att vila ögonen på, men tanken är att det ska få sig en översyn under veckan.

Postat: 07 jul 2008 08:07
av ERnsT
Igår så trillade det även in en annan bil som ska få sig en översyn. Det är en gammal 900 det också.
Växellådsbyte, kopplingsbyte, turbobyte, nya spridare och nytt 3" rostfritt avgassystem är några av grejorna som ska på nu när den är på besök i verkstaden.
Postat: 07 jul 2008 12:45
av Joelk
ERnsT skrev:Igår så trillade det även in en annan bil som ska få sig en översyn. Det är en gammal 900 det också.
Växellådsbyte, kopplingsbyte, turbobyte, nya spridare och nytt 3" rostfritt avgassystem är några av grejorna som ska på nu när den är på besök i verkstaden.
För er som undrar vad specen är så listar jag den,
Turbo - Garret GT3071R A/R 0,64
Intercooler - EXD Customs hel-alu
Spridare - Siemens Deka 630cc
Bränslepump - Henko 275LPH (Walbro GSS341)
Koppling - SPEC Steg3 665nm
Växellåda - Getrag F28 med lättat svänghjul
Avgassystem - 3" från turbo i rostfritt
Förhoppningsvis runt 430-450hk när bilen står i bänken
mvh
PS: Får min far syn på den där t-forden kommer han slå klackarna i taket må du tro, verkligen ett brinnande intresse
Postat: 25 jul 2008 10:36
av ERnsT
Sådär, då var det dags för lite uppdatering igen. Släpet har varit inne på bes, blev ett par anmärkningar vilket jag gissade. Har sett över det, och det har fått några mil (ca 160stycken närmre bestämt). Det klarade även av en släpvagnskontroll som sundsvallspolisen bestämt sig för att hålla i.
900an som är i verkstaden har fått lite kärlek också. Tyvärr så är mekanikern påtok för lat just nu så det händer inte jättemycket. Men kopplingen är iallafall ombyggd till hydralisk (idiotisk vajer orginal

)
Lådan har också hamnat på plats. Med modifierad slavcylinder och en specialdesignad adapter ala FEK Performance, så troligtvis kommer det väl att läcka bara för detta
På programmet nu så står det: Sätta kapen i en ny 10kkr turbo. Riktigt trångt blir det när ac:n ska vara kvar och man ska ha mycket effekt.
Postat: 26 jul 2008 20:38
av Fredrik79
Mycket på g där.
orginal pumpen räcker ju ett tag sen är de dags för nya grejer på en ng900.
Kolla in på racestuff och maptun när de gäller bränsle pumpar som passar om de ska vara lite mer effekt.
MVH
F
Postat: 26 jul 2008 23:30
av ERnsT
Fredrik79 skrev:Mycket på g där.
orginal pumpen räcker ju ett tag sen är de dags för nya grejer på en ng900.
Kolla in på racestuff och maptun när de gäller bränsle pumpar som passar om de ska vara lite mer effekt.
MVH
F
Jodå, påtok förmycket pågång känns det som.
Bränslepumpen byts ut vilket också står i specen som joel gav innan.
Henko pumpen är betydligt smidigare att montera än walbro pumpen som maptun gärna säljer. Skiljer en aning i pris också

Postat: 29 jul 2008 09:40
av ERnsT
Sådär ja, dags för en uppdatering med bilder denna gången.
Turbon har fått sig lite kärlek i form av vinkelslipande.
Spridarna sitter numera på plats och mapsensorn hänger löst. Den kommer påplats ikväll. Vilket förhoppningsvis större delen av turboinstallationen också gör.
Var visst en hope folk som ville ha sina datorer också, så det blir inte så mycket gjort ikväll tyvärr.
Sist men inte minst, bilderna:
Lite special med spakställ och tändningslås när det blir annan växellåda.

Mer special, modifieras slavcylinder och under den så sitter det en nytillverkad distans.

Växellådan på plats, ser inte ut som att någon kommer misstänka någonting alls

Nykapad turbo

Turbon igen

Trångt är bara förnamnen när man ska ha sådan lyx som ac kvar. Men det gick

Postat: 29 jul 2008 09:51
av Joelk
mycket kärlek från mitt håll just nu

hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe
blev det ny WG eller hur löste du det?
du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet
mvh
Postat: 29 jul 2008 10:10
av ERnsT
Joelk skrev:mycket kärlek från mitt håll just nu

hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe
blev det ny WG eller hur löste du det?
du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet
mvh
Det är samma wg som tidigare, men modifierad så att den passar och så att det går att skruva in stången till lagom mycket laddtryck
Sitter och väntar på att inkörningsstyrboxen ska trilla in nu också utan den så hjälper det inte hur mycket man än vill gasa

Postat: 29 jul 2008 10:26
av Joelk
ERnsT skrev:Joelk skrev:mycket kärlek från mitt håll just nu

hoppas inte jag stressar dig allt förmkt, men att vara utan bil tar på en hehe
blev det ny WG eller hur löste du det?
du får hojta till om du behöver nån som pekar lite och dricker upp kaffet
mvh
Det är samma wg som tidigare, men modifierad så att den passar och så att det går att skruva in stången till lagom mycket laddtryck
Sitter och väntar på att inkörningsstyrboxen ska trilla in nu också utan den så hjälper det inte hur mycket man än vill gasa

alla tiders ju! hur ser det ut med avgassystemet? racekatt?
hälsningar från barcelona