Bmw 540 e34 -94
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Bmw 540 e34 -94
Ja då var den äntligen inköpt, har letat efter 540 e34 sen i höstas och tackvare TOBE så fick jag nys om en i Habo, ovanför Jönköping. Så efter snack över telefon med en trevlig kille åkte vi upp och kollade på den.
Den var riktigt fin trots att det enligt ägaren inte skulle finnas någon synlig rost så fanns det trots allt lite vid skärmkanterna fram, tröskeln fram (ytrost) och på ena dörren. Vibrationer vid gaspådrag fanns det med men enligt besiktningen så var silent blocken helt slut. Så man kan ju hoppas på att det är det som är felet. Lite repor finns det också men bilen är ju inte ny.
Fakta
Import
Touring
Diamantsvart
Ca 20400mil
Svart skinn med elstyrda sportstolar fram.
Känns som om det sitter stort ljudpaket i den men är inte säker.
18" M5 kopior, med dåliga däck. Hancoock Ventus K110 245/35/18 är beställda.
En uppsättning orginal fälgar med två bra och två dåliga däck.
Och en uppsättning vinterdäck.
Det som har gjorts sen köpet eller skall göras innan vi drar till EM.
Vattenpumpen skar ihop fullständigt en dag. Den droppade inget innan den bara skar ihop. Så den har vi bytt, liksom fläktremen och remskivan.
Under bogseringen lossnade linan på något sätt och trasslade in sig vid frambromsarna, med en stor repa på framskärmen som följd. Och lite märken på redan kantstötta fälgar.
Beställt nya däck och skall fixa hjulinställning samtidigt.
Nya dämpare fram skall sättas på under måndagen
Kolla bromsskivor och belägg
Byta Silentblocken
Bilder får komma sen.
Den var riktigt fin trots att det enligt ägaren inte skulle finnas någon synlig rost så fanns det trots allt lite vid skärmkanterna fram, tröskeln fram (ytrost) och på ena dörren. Vibrationer vid gaspådrag fanns det med men enligt besiktningen så var silent blocken helt slut. Så man kan ju hoppas på att det är det som är felet. Lite repor finns det också men bilen är ju inte ny.
Fakta
Import
Touring
Diamantsvart
Ca 20400mil
Svart skinn med elstyrda sportstolar fram.
Känns som om det sitter stort ljudpaket i den men är inte säker.
18" M5 kopior, med dåliga däck. Hancoock Ventus K110 245/35/18 är beställda.
En uppsättning orginal fälgar med två bra och två dåliga däck.
Och en uppsättning vinterdäck.
Det som har gjorts sen köpet eller skall göras innan vi drar till EM.
Vattenpumpen skar ihop fullständigt en dag. Den droppade inget innan den bara skar ihop. Så den har vi bytt, liksom fläktremen och remskivan.
Under bogseringen lossnade linan på något sätt och trasslade in sig vid frambromsarna, med en stor repa på framskärmen som följd. Och lite märken på redan kantstötta fälgar.
Beställt nya däck och skall fixa hjulinställning samtidigt.
Nya dämpare fram skall sättas på under måndagen
Kolla bromsskivor och belägg
Byta Silentblocken
Bilder får komma sen.
Senast redigerad av 1 Tobin, redigerad totalt 5 gånger.
TURBO IS NO REAL POWER
Det är väl bara att ta ner oljetråget så skall du se pumpen. Ligger det lösa bult i tråget så var det i sista minuten du gjorde kontrollen. Jag har ju ingen V8 BMW själv utan har bara läst om problemet men det verkar rätt vanligt. Det är ju synd om motorn rasar bara för ett fel som är så lätt att förebygga. Börj med att ta isär någon av dina extramotorer så ser du hur det ser ut.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nu har denna tråd legat nere mest för att det inte hänt så mycket.
I somras tog jag och några kompisar bilen till Österrike och Italien för att se på fotbolls-em. Måste säga att jag var nervös för att något skulle hända (de senaste utlands semestrar med familjens Chrysler Grand Voyager har alltid slutat med något problem senast slutade det med att automaten låste sig på tvåans växel i södra t
Tyskland och vi fick köra i 70km/h hem)
Men nog om det,bilen gick kanon hela resan förutom efter ett stopp på en mack då den inte ville starta. Men efter en bön, så startade den och gick hur fint som helst, snacka om bönesvar.
Sammanfattning av färden på Autobahn, fantastisk bil även i maxfart, enda problemet en torkare som inte riktigt var anpassad för hastigheterna. Dock är det surt att bli omkörd av tjejer i olika Porsche bilar när man ligger på max, men men det finns alltid folk som är värre och det är ju en kombi
Dock har ett problem uppstått, körde sönder fälgen för ett tagsen. Skulle göra en omkörning och när jag kör om ligger det en stor fet träbit som jag inte kan undgå att träffa. Resultatet ser ni nedan
Vad tror ni är den körd eller går det att fixa? Inga dyra fälgar så det är ju inte hela världen men desto mindre kostnader desto bättre.
I somras tog jag och några kompisar bilen till Österrike och Italien för att se på fotbolls-em. Måste säga att jag var nervös för att något skulle hända (de senaste utlands semestrar med familjens Chrysler Grand Voyager har alltid slutat med något problem senast slutade det med att automaten låste sig på tvåans växel i södra t
Tyskland och vi fick köra i 70km/h hem)
Men nog om det,bilen gick kanon hela resan förutom efter ett stopp på en mack då den inte ville starta. Men efter en bön, så startade den och gick hur fint som helst, snacka om bönesvar.
Sammanfattning av färden på Autobahn, fantastisk bil även i maxfart, enda problemet en torkare som inte riktigt var anpassad för hastigheterna. Dock är det surt att bli omkörd av tjejer i olika Porsche bilar när man ligger på max, men men det finns alltid folk som är värre och det är ju en kombi
Dock har ett problem uppstått, körde sönder fälgen för ett tagsen. Skulle göra en omkörning och när jag kör om ligger det en stor fet träbit som jag inte kan undgå att träffa. Resultatet ser ni nedan
Vad tror ni är den körd eller går det att fixa? Inga dyra fälgar så det är ju inte hela världen men desto mindre kostnader desto bättre.
TURBO IS NO REAL POWER
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Det som är gjort med bilen är att sista ljuddämparen är avkapad och det ligger rör hemma som skall monteras (gillar dock ljudet nu). Men det är inte så snyggt.
Silentblocken är bytta dock finns det fortfarande fruktansvärda vibrationer i mitten av bilen vid ca 30-50km/h och vid 90km/h. Känns som om kardanen skall slå sönder kardantunneln vid 30-50km/h. Någon som vet vad det kan vara för fel? På autopower snackades det om att det kan vara knutkorset, glapp i kardanen och att hardyskivan är dålig. Det konstiga är att vissa sa att det finns hardyskiva på automat bilar samtidigt som andra sa att den enbart finns på manuella. Någon som kan reda ut detta?
Bromskivorna fram är bytta och vissa vibrationer i framvagnen har upphört dock får man nog kolla över alla bussnigar i vinter efter att ha kört på stocken, den kan ha orsakat mer skada än vad som syns och märks.
Snart ställer jag av bilen och försöker få brorsans 528 -86? fixad så vi kan ha den som vinterbil och pyssla om min 540 i vinter..Synd bara att meck tiden är sällsynt.
Har med tiden blivit mer sugen på att slänga in en kompressor. Min arbetskollega hade en 540 med kompressor och den var underbar. Men alla pengar kan inte läggas på bilen så det är väl mest en dröm med kompressor. Men att drömma är ju aldrig fel.
Silentblocken är bytta dock finns det fortfarande fruktansvärda vibrationer i mitten av bilen vid ca 30-50km/h och vid 90km/h. Känns som om kardanen skall slå sönder kardantunneln vid 30-50km/h. Någon som vet vad det kan vara för fel? På autopower snackades det om att det kan vara knutkorset, glapp i kardanen och att hardyskivan är dålig. Det konstiga är att vissa sa att det finns hardyskiva på automat bilar samtidigt som andra sa att den enbart finns på manuella. Någon som kan reda ut detta?
Bromskivorna fram är bytta och vissa vibrationer i framvagnen har upphört dock får man nog kolla över alla bussnigar i vinter efter att ha kört på stocken, den kan ha orsakat mer skada än vad som syns och märks.
Snart ställer jag av bilen och försöker få brorsans 528 -86? fixad så vi kan ha den som vinterbil och pyssla om min 540 i vinter..Synd bara att meck tiden är sällsynt.
Har med tiden blivit mer sugen på att slänga in en kompressor. Min arbetskollega hade en 540 med kompressor och den var underbar. Men alla pengar kan inte läggas på bilen så det är väl mest en dröm med kompressor. Men att drömma är ju aldrig fel.
TURBO IS NO REAL POWER
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Får ta och fixa kardanen i vinter, har fullt upp med mina två andra bilar som måste bli klara och säljas snabbt....
Hjälpte brorsan igår med sin 528 och satte fast framspoilern. Sen var det min Mercedes som behövde lite kärlek med.
Så tyvärr han jag inte med min 540 igår.
Någon som vet om besiktningen bryr sig om att man inte har någon slutljuddämpare räcker det med raka rör så de bara kan mäta avgasvärdena?
Hjälpte brorsan igår med sin 528 och satte fast framspoilern. Sen var det min Mercedes som behövde lite kärlek med.
Så tyvärr han jag inte med min 540 igår.
Någon som vet om besiktningen bryr sig om att man inte har någon slutljuddämpare räcker det med raka rör så de bara kan mäta avgasvärdena?
TURBO IS NO REAL POWER
Händer inte så jätte mycket med bilen, bor numera på annan ort, har flickvän och jobbar på veckorna, men förhoppningsvis kanske man kan ta tag i det lite mer nu när våren börjat komma. Lite vårbilder kan man ju bjuda på dock.
Rosten tränger fram :S
Baklucke spoilern släpper också
Som ni ser finns det en del rostangrepp, hur fixar man dem snyggast? Slipa ner lite mer än själva rosten och försöker få en fin övergång? Man är ju orolig att det skall bli stora nyans skillnader med. Alla tips mottages varmast
Rosten tränger fram :S
Baklucke spoilern släpper också
Som ni ser finns det en del rostangrepp, hur fixar man dem snyggast? Slipa ner lite mer än själva rosten och försöker få en fin övergång? Man är ju orolig att det skall bli stora nyans skillnader med. Alla tips mottages varmast
TURBO IS NO REAL POWER