Sida 1 av 2

Ford sierra turbo

Postat: 28 feb 2008 22:47
av Bagge_Turbo
Då lägger jag upp mitt projekt!

Började med att jag satte i turbo i min escort,, blev några simpla konventeringar efter det men ville göra något seriöst(försöka).


Bilen är en Sierra från 88 med 12 000 mil på mätarn,
Den mesta tiden har lagts under huven men utsidan kommer också att få sig en omgång.

Motor spec:

2.0 L honat 205 block
nya lager, packningar,tätningar,ringar
Cosworth smidda kolvar
Cosworth smidda stakar
Max portad topp
Ny orginal kam
Cosworth grupp a topppackning
Topplocksbultar i 12:9 kvalitet
Egentillverkat grenrör
Extern WG
kkk 24 turbo
öppet luftfilter
Öppen kl Racing dump
3 tums tryckrör
3 tums avgas
Svetsad retur i tråget
Smt 6 Piggy back insprut
Gröna 803 spridare
Kl racing intercooler
Kl Racing slutdämpare
19 Raders oljekylare

Drivlina\chassi:

Typ 9 låda
4-puckad sinterlamell från Dalhems
Saab 900 turbo tryckplatta
Modifierad växelspak

Sänkfjädrar
Polyretan bussningar runtom

Interiör:
Halvbur
Riktiga stolar
4-punktsbälte
Lite mätare och annat skit


Lite bilder:

Utsidan, inte mycket o kolla på men det blir det ändring på!

Bild

Motorn åkte ur och motor rummet tvättades och målades

Före:

Bild

Efter:

Bild

Blocket var ganska äckligt så det fick smaka på rengörings medel och färg!

Bild

Efter:

Bild

Samma sak gällde för generatorn!

Före:

Bild

Efter:

Bild

Lite nymålade saker!

Bild

Horning av blocket

Bild

Blev lite skillnad:

Bild

Bild

Lite lager och packningar:

Bild

Kolv och stake:

Bild

Motorn efter ihop montering:

Bild

Turbon kkk 24

Bild

Om det blir för högt mottryck i den så blir det en lite större snurra :twisted:

Bild

Wg.n och dumpen:

Bild

Sintern och tryckplattan:

Bild

Postat: 28 feb 2008 22:48
av Bagge_Turbo
Var ju tvungen att ha en cool panel me mätare och brytare!!

Bild

Växelspaken,,lite roligare lägen nu!! :D

Bild

Postat: 28 feb 2008 22:49
av Bagge_Turbo
Satt o ritade upp grenrörs flänsen i solid,, ska laser skäras i 10 mm plåt,,

Bild


Bild

Postat: 28 feb 2008 22:51
av Bagge_Turbo
Tryckplattan kommer ursprungligen från en saab 900 turbo.. bultmönstret och att styrningarana passade inte,,,men genom lite fräsning och gängade sitter den perfekt,,men på denna tryckplatta är solfjädern mycket längre ner,, men det löstes genom en svarvad distans på 7 mm som bultades på urtrampningslagret.. Får hoppas det fungar men är ju helt klart en billig lösning!!! tryckplattan ska hålla för ca 300-350 hk om jag inte minns fel!!

Bild



Bild på flänsarna!

Bild

Postat: 28 feb 2008 22:52
av Bagge_Turbo
Motorn är istoppad,,,

Bild

Den fina oljereturen

Bild


Testade lite me kopplingen och den verkar fungera fint,,tar bra och i rätt läge!!!
Ska byta motor kuddar sen men har inte hunnit svarva några än!!

Postat: 28 feb 2008 22:53
av Bagge_Turbo
Toppen portad och ihopmonterad

Bild

12:9 Bultarna

Bild

Lite godis

Bild

O lite till!!

Bild

Toppen på!!

Bild

Intercoolen på plats!

Bild

Grenröret lindat o färdigt!!

Bild

OOO så fint!!

Bild

Postat: 28 feb 2008 22:54
av Bagge_Turbo
T-kors till olje tryck till turbo o mätare o
CnC frästa plattor till turbon

Bild

Bild

Sitter som en smäck,,,ska sätta på 90 graders anslutningar för vattnet o oljan sen!!

Bild

Bild

Bild

Inte långt kvar nu!!!

Bild

Postat: 28 feb 2008 22:55
av Bagge_Turbo
var ute o testade lite!!! riktigt rolig när det är blött !! :D

De är tråkigt me orginal ändå!!!

Bild

Postat: 29 feb 2008 06:45
av Mae
Kul projekt! Trevligt med mycket bilder.
Ska du lackera om bilen?
Någon styling?

Postat: 29 feb 2008 14:49
av Reco
Uhh!
Härligt med mycket bilder och egengjorda detaljer!
Är du ute på skolan och bygger eller är det hemma?

Postat: 29 feb 2008 15:05
av Jakob
hejsan! kul att du har hittat hit! ser riktigt fin ut den där motorn! har du fått ihop bilen sen den där lilla incidenten i vintras eller?

Postat: 29 feb 2008 16:07
av Andreas K
Kul med turbo projekt. Är vevstaken (och kolven) verkligen smidd, ser gjuten ut

Postat: 29 feb 2008 16:18
av Bagge_Turbo
Mae: vet inte men det blir det kanske !! tycker omm sleeper stuket på den!! funktion före finish vet du:D

Reco: är hemma o pular i garaget, men lite små detaljer har man nog snickrat ihop i skolan!!

Jakob: Ja det verkar vettigt de här!! nja på väg men har ju lite annat prioriterat nu!! Cadddyn måste ju bli räser inför Uråsa!!!:D

Andreas K: Cosworth kolv o stakar är smidda 100% håller för ca 400 pållar!!

Postat: 29 feb 2008 16:27
av Jakob
ja, viktor pratade om nån caddy. blir de 16v å kompressor på den då? :D

Postat: 29 feb 2008 18:55
av Bagge_Turbo
Haha nee inte kompressor!!! skall börja i nästa vecka me o pilla lite turbo tror jag!!!!

Postat: 01 mar 2008 10:56
av Mats J
Hur lång tid tar det att lyfta ur turbon mm och göra den besiktningsbar? Är det mycket som behöver ändras?

/Mats J

Postat: 02 mar 2008 14:45
av Bagge_Turbo
Mats J: Tar inte så långt tid ,,, de är många som säger att fy va jobbigt o behöva skruva ut den skite varje gång innan besiktningen!! men jag tänker så här att, skruva 1 dag o sen köra o ha roligt resterande året!! ööö jobbigt!! neee

Jobbar du ganska effektivt går det väll på en 4-5 timmar!!!

Postat: 02 mar 2008 22:38
av Frownlayer
Du måste lägga upp din räsercaddy... så alla vet hur vinnarbilen ser ut...

Postat: 03 mar 2008 18:02
av Bagge_Turbo
Ska göra det ,,, blir när turbon är dit petad!!!

Postat: 03 mar 2008 21:25
av Emil C
Bland det snyggaste turbobygget på sierra..har själv byggt på sierra också! Men till min fråga, nu har ja köpt en sierra folkracebil :lol: och ska montera kylaren men jag kan inte få loss fläkten och du som har rivit ner den kanske kommer ihåg hur den sitter.. skulle va tacksam om du kunde förklara hur den sitter!