GMC -49 stepside
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
GMC -49 stepside
Som introduktion här kan jag ju berätta om ett av mina projekt...
GMC -49 köpt för ett par år sedan för att vara ett enkelt projekt med ram och enkel mekanik. Köpt under förhållandet: motorn går runt. Numera har jag bytt en brusten framfjäder kompletterat bromsarna fram så dom nästan funkar (saknade en hjulcylinder). Har haft isär och putsat lite i alla hjulcylinfrar och huvudcylinder men det funkar inte riktigt bra ännu. Har rensat ur mellan en och två decimeter tjockt lager råttskit och nötskal under sätet. tömt ur vatten-oljesörja ur motorn och fyllt på ny. Motorn går numera. Lite dieselolja i växellådan gjorde den lite mer lättväxlad (krökte växelspaken annars) Har även renoverat lite dörrlås mm
Tanken är att få den reg och besiktigad i Sverige och sedan blir det kanske luftfjädring och V8 eller V12 motor... (har en Cadillac 425 -78 mmotor liggandes, och några BMW som skulle kunna donera...)
Jag kan även nämna att jag varit medlem i Christian Cruisers i kanske 20 år, jag minns inte riktigt...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Skumt att bilden ramlade bort, den fanns där direkt efter att jag skrev inlägget.
Här är adressen:
http://hem.passagen.se/tbird/GMC-49.JPG
Här är bilder på endel bilar jag haft förut:
http://hem.passagen.se/tbird/history/index.htm
Men om jag får ordning på hur man får in bilder här, så kan jag ju lägga upp lite bilder på rost och gammalt skrot...
/Mats J
Här är adressen:
http://hem.passagen.se/tbird/GMC-49.JPG
Här är bilder på endel bilar jag haft förut:
http://hem.passagen.se/tbird/history/index.htm
Men om jag får ordning på hur man får in bilder här, så kan jag ju lägga upp lite bilder på rost och gammalt skrot...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
uppdatering!
Så nu tänkte jag uppdatera lite.
Bak saknades allt handbromslänkage. Jag fick lite grejer till en nyare cheva. Håller på att greja ihop något som funkar. Bilen måste regbesiktigas i Sverige innan man kan gå på med lite roligare ombyggnader.
Inne i bilen ser det ut såhär:
Snyggt va?
Jag hade en blinkersspak till BMW 7-serie över, den skall klämmas in i bilen. Det satt en ful eftermarknadsgrej för eftermontering av blinkers i bilen förut (blinkers var ej original) Hela elsystemet får väl ändå byggas nytt...
Spaken plåtad på den fina sätesklädseln som består av material typ liggunderlag fasthållen med tejp, om någon nu skulle vilja göra sin egen lika fina klädsel. Jag kanske skall klä över den med en filt eller nått innan man ställer ut bilen
Hoppas nu det funkar med bilderna...
/Mats J
Bak saknades allt handbromslänkage. Jag fick lite grejer till en nyare cheva. Håller på att greja ihop något som funkar. Bilen måste regbesiktigas i Sverige innan man kan gå på med lite roligare ombyggnader.
Inne i bilen ser det ut såhär:
Snyggt va?
Jag hade en blinkersspak till BMW 7-serie över, den skall klämmas in i bilen. Det satt en ful eftermarknadsgrej för eftermontering av blinkers i bilen förut (blinkers var ej original) Hela elsystemet får väl ändå byggas nytt...
Spaken plåtad på den fina sätesklädseln som består av material typ liggunderlag fasthållen med tejp, om någon nu skulle vilja göra sin egen lika fina klädsel. Jag kanske skall klä över den med en filt eller nått innan man ställer ut bilen
Hoppas nu det funkar med bilderna...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats!
Kul at se en gammal pickis. bara besiktiga först, sedan besiktningsbefriad
och då kan det roliga börja.
Blinkers, behöver du det?
Det roliga med cadillac motorer är att det jag mätt är att 472 och 500
är nästan lika liten som en cheva smallblock i yttermått. Men hur är
425:an. Tänkte plocka i en 500 i dodge lancer- 61 bygget med flippfront, men insog problemet med besiktningen. Dock har besiktningen skrivit
i över 700 Hk i liknande bygge som effektsiffra. Då måste varit en snäll
besiktningsman/kvinna
Lycka till.
MVH gunnar
Kul at se en gammal pickis. bara besiktiga först, sedan besiktningsbefriad
och då kan det roliga börja.
Blinkers, behöver du det?
Det roliga med cadillac motorer är att det jag mätt är att 472 och 500
är nästan lika liten som en cheva smallblock i yttermått. Men hur är
425:an. Tänkte plocka i en 500 i dodge lancer- 61 bygget med flippfront, men insog problemet med besiktningen. Dock har besiktningen skrivit
i över 700 Hk i liknande bygge som effektsiffra. Då måste varit en snäll
besiktningsman/kvinna
Lycka till.
MVH gunnar
Efter vad jag hört är en 425 lika stor som 472/500 men har lite tunnare gjutningar så den väger mindre. Men alla delar skall i princip vara samma, och den klarar blyfri soppa. Man kanske borde höja kompet så man får bra nytta av E85... Tänkte sätta på ett TBI sprut, men ingen överladdning.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jag har satt på MSD tändbox,spole och kablar på Buicken och kör med ignitor tändning tillsvidare.
Boxen märkte en otrolig skillnad på motorn och gas-svaret.
Förstått är en bra grund för etanol-körning.
Pratade med en som byggde överladdning på Mopar 360 motor
med TBI. Han tänkte ladda max 1 bar.
Han hade ett bra utgångsläge att det sitter orginal rullkam på 360-motorer från -90 med TBI.
Om du är intresserad av MSD-kit, så finns en på Nitroz sälj-sida som sålt
MSD-kit till olika bilmärken till vettiga pengar och har haft hemma . Tar hem från summit och säljer för ungefär 10 sek/dollar. Kanske nu lägre! "Jan i dalarna"
Boxen märkte en otrolig skillnad på motorn och gas-svaret.
Förstått är en bra grund för etanol-körning.
Pratade med en som byggde överladdning på Mopar 360 motor
med TBI. Han tänkte ladda max 1 bar.
Han hade ett bra utgångsläge att det sitter orginal rullkam på 360-motorer från -90 med TBI.
Om du är intresserad av MSD-kit, så finns en på Nitroz sälj-sida som sålt
MSD-kit till olika bilmärken till vettiga pengar och har haft hemma . Tar hem från summit och säljer för ungefär 10 sek/dollar. Kanske nu lägre! "Jan i dalarna"
Lite update.
Tänkte starta upp bilen så man kan köra ut den ur garaget. Fyllde bromsvätska och det verkar bli tryck i systemet när man pumpar lite, förhoppningsfullt! Men huvudcylindern läcker så vätskan rinner ut efter någon dag får riva isär och se om det går att putsa lite på cylinderväggarna så det blir tätt. Kanske borde köpa repsats eller ny huvudcylinder? Känns som att kasta pengarna i sjön för jag tänker bygga om bromsarna så fort bilen är regbesiktigad (har BMW 750 huvudcylinder liggandes, den har samma diameter men är tvåkrets).
Sedan skulle det bara vara att dra igång motorn....
Inget händer när man trycker på startpedalen... Fick riva ur startmotorn och polera kontaktytorna för strömmen, hjälpte inte, tog ur kabeln mellan batteri och start och nitade om kabelskon och drog fast ordentligt i batteri och start, sedan började det snurra och tända till på bensinen jag hällde ner i förgasaren. Pumpen kom inte igång och började suga.... Så riva loss soppapumpen, den verkar inte funka så bra, verkar som att backventilerna inte funkar längre, den funkade förra året
Blåste ur med tryckluft och det kom en del damm men den verkar inte vilja funka. Så skall man köpa en ny pump eller köpa elpump från tex Biltema? Jag tror inte jag har något passande hemma...
Så långt kom jag igår, så nu är ni uppdaterade!
/Mats J
Tänkte starta upp bilen så man kan köra ut den ur garaget. Fyllde bromsvätska och det verkar bli tryck i systemet när man pumpar lite, förhoppningsfullt! Men huvudcylindern läcker så vätskan rinner ut efter någon dag får riva isär och se om det går att putsa lite på cylinderväggarna så det blir tätt. Kanske borde köpa repsats eller ny huvudcylinder? Känns som att kasta pengarna i sjön för jag tänker bygga om bromsarna så fort bilen är regbesiktigad (har BMW 750 huvudcylinder liggandes, den har samma diameter men är tvåkrets).
Sedan skulle det bara vara att dra igång motorn....
Inget händer när man trycker på startpedalen... Fick riva ur startmotorn och polera kontaktytorna för strömmen, hjälpte inte, tog ur kabeln mellan batteri och start och nitade om kabelskon och drog fast ordentligt i batteri och start, sedan började det snurra och tända till på bensinen jag hällde ner i förgasaren. Pumpen kom inte igång och började suga.... Så riva loss soppapumpen, den verkar inte funka så bra, verkar som att backventilerna inte funkar längre, den funkade förra året
Blåste ur med tryckluft och det kom en del damm men den verkar inte vilja funka. Så skall man köpa en ny pump eller köpa elpump från tex Biltema? Jag tror inte jag har något passande hemma...
Så långt kom jag igår, så nu är ni uppdaterade!
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
använde biltemas pump till 455:a -70a på bilen som användes nästan dagligen under 1 år även på vintern. Satte denna tryck-pump i motorrummet och fungerade väl och klarade mata Holley 650 dubbelpump på hela varvtals registret.
Sedan bytte Edelbrock insug och Holley 750 + avgassystem 2"
till 3", så orkade den inte mata hela vägen! Så blev Holley blå
högtryck med regulator
Sedan bytte Edelbrock insug och Holley 750 + avgassystem 2"
till 3", så orkade den inte mata hela vägen! Så blev Holley blå
högtryck med regulator
lite uppdatering
Jag tänkte skaffa elpump nästa gång man åker förbi Biltema, men nu blev det så att jag åkte på swapmeet i Nossebro igår och handlade en pump till Cheva V8, den liknade min gamla tillräckligt bra (hade med den som referens). Jag hade försökt laga den gamla genom att öppna nitningen och göra rent backventilerna:
Men när jag nitade ihop den igen fick jag den inte tät, hade kanske kunnat gått om man gjort en ny packning men det kan ju aldrig bli riktigt bra så det är bättre med nytt.
Här är den gamla efter hopnitning:
Ny pump:
Den nya pumpen hade tyvärr utloppet åt sämsta tänkbara håll, rakt in i oljefällan för den öppna(!) vevhusventilationen. Fick ta handslägga och justera utseendet på oljefällan och dessutom kröka röret ut från pumpen rätt rejält.
Några bilder på det fina elsystemet:
Väldigt frächa kablar eller?
Här syns att jag har två soppafilter före pumpen och ett efter, tanken är inte så jätteväl rengjord så det känns bäst så.
Jag kan ju nämna att jag hade glömt dra åt en slangklämma under hytten så när jag hällde i soppa i tanken rann det på garagegolvet... Snabbt unde och dra åt. Bilen är ju hög så man behöver ingen domkraft för att komma under. Senare igårkväll så gick motorn fint på soppa från sin egen tank!
Gött ljud av lågkompad sexa...
Skall bara få tätt på huvudcylindern också så blir bilen lite mer körbar...
/Mats J
Men när jag nitade ihop den igen fick jag den inte tät, hade kanske kunnat gått om man gjort en ny packning men det kan ju aldrig bli riktigt bra så det är bättre med nytt.
Här är den gamla efter hopnitning:
Ny pump:
Den nya pumpen hade tyvärr utloppet åt sämsta tänkbara håll, rakt in i oljefällan för den öppna(!) vevhusventilationen. Fick ta handslägga och justera utseendet på oljefällan och dessutom kröka röret ut från pumpen rätt rejält.
Några bilder på det fina elsystemet:
Väldigt frächa kablar eller?
Här syns att jag har två soppafilter före pumpen och ett efter, tanken är inte så jätteväl rengjord så det känns bäst så.
Jag kan ju nämna att jag hade glömt dra åt en slangklämma under hytten så när jag hällde i soppa i tanken rann det på garagegolvet... Snabbt unde och dra åt. Bilen är ju hög så man behöver ingen domkraft för att komma under. Senare igårkväll så gick motorn fint på soppa från sin egen tank!
Gött ljud av lågkompad sexa...
Skall bara få tätt på huvudcylindern också så blir bilen lite mer körbar...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Ja det var väl det jag var rädd för, när länkarna blev så långa att det blev radbyte så pajade dom... Jag får väl lära mig att ha kortare filnamn...
Men för den som är intresserad går det att hitta om man använder copy paste...
/Mats J
Men för den som är intresserad går det att hitta om man använder copy paste...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Eftersom motorn går nu (och dessutom är lättstartad!) så började jag med elen. Jag har läst gamla böcker och kopplat lite och mätt lite och konstaterat att det med största säkerhet är plusjordat system på bilen, dom har bara byggt om till 12V och inte vänt polariteten. Jag hade först tänkt se till att det är minusjord på bilen, men eftersom det inte är tänkt att bilen skall gå så länge med denna motor efter besiktning så är det ju enklare att inte ändra. Så nu skall jag försöka få liv i en gammal generator... Går inte det kommer det att landa en växelströmmare bredvid motorn (troligen Saab 9000 generator isåfall) då kommer det bli minusjord men inte förr.
Huvudcylindern läcker och jag har frågat efter repsats hos bildelsfirman i Vårgårda, men jag kom på att BMW 750 har samma diameter på huvudcylinder och jag har ett par extra liggandes... Så eventuellt tar jag kolv med packningar och ser om det går att trycka i. Blir det en kulturkrock? Eller bara generationsmotsättningar?
/Mats J
Huvudcylindern läcker och jag har frågat efter repsats hos bildelsfirman i Vårgårda, men jag kom på att BMW 750 har samma diameter på huvudcylinder och jag har ett par extra liggandes... Så eventuellt tar jag kolv med packningar och ser om det går att trycka i. Blir det en kulturkrock? Eller bara generationsmotsättningar?
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nu är laddningsregulatorns kontaktytor putsade med plånet från en tändsticksask! Den slipduk jag har tyckte jag var för grov och det var inte kontakt mellan ett par kontaktytor, så det första jag kom på var att riva isär en tändsticksask och utnyttja plånet och det funkade!
Men ingen laddning...
Ikväll har jag haft ur generatorn och putsat kollektorn för den var kolsvart. Dessutom var jag tvungen att tillverka en ny fjäder som trycker ett av kolen mot kollektorn för originafjädern har troligen blivit varm och spröd och gått av.
Sedan provkörde jag generatorn lös med kablar mot ett batteri och den funkade bra som motor så då bedömde jag den som OK.
I med den igen och efter att jag gasat till lite granna så visade amperemätaren laddning! Över 14 volt mätte jag upp på batteriet så det är ju trevligt!
Eftersom den hemmagjorda gjädern inte har samma kraft som originalet är det risk för gnistbildning om generatorn måste ladda hårt, så nu får batteriet stå med batteriladdare tills nästa provstart. Jag har kört utan laddning så batteriet började bli trött...
/Mats J
Men ingen laddning...
Ikväll har jag haft ur generatorn och putsat kollektorn för den var kolsvart. Dessutom var jag tvungen att tillverka en ny fjäder som trycker ett av kolen mot kollektorn för originafjädern har troligen blivit varm och spröd och gått av.
Sedan provkörde jag generatorn lös med kablar mot ett batteri och den funkade bra som motor så då bedömde jag den som OK.
I med den igen och efter att jag gasat till lite granna så visade amperemätaren laddning! Över 14 volt mätte jag upp på batteriet så det är ju trevligt!
Eftersom den hemmagjorda gjädern inte har samma kraft som originalet är det risk för gnistbildning om generatorn måste ladda hårt, så nu får batteriet stå med batteriladdare tills nästa provstart. Jag har kört utan laddning så batteriet började bli trött...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
Projektet framskrider med konstant snigelhastighet!
Nu har jag försökt renovera huvudcylindern, och få ordning på bromsarna, men det ville sig inte tillräckligt bra. Fick inte tillräckligt bra ordning på huvudcylindern så jag tröttnade och skissade ihop ett fäste för BMW huvudcylinder. En jobbarkompis gjorde bitarna och jag svetsade ihop dom så nu har jag fått en tvåkrets huvudcylinder på bilen. Det behöver göras en ny tryckstång bara. Får köpa en 3/8 UNF skruv, minst 105mm lång så är saken klar, annars får det tillverkas. Tyvärr har jag inget gängsnitt i den dimensionen, bara gängtapp. Får kolla vad som finns på jobbet... Jag måste fixa bromsrör också. Nipplar till Huvudcylindern är enkelt, det har jag redan köpt på Biltema. Men jag måste hitta ett sätt att gå över till det tumgängade grövre bromsrören på bilen. Skall kolla Hansen racing.
/Mats J
Nu har jag försökt renovera huvudcylindern, och få ordning på bromsarna, men det ville sig inte tillräckligt bra. Fick inte tillräckligt bra ordning på huvudcylindern så jag tröttnade och skissade ihop ett fäste för BMW huvudcylinder. En jobbarkompis gjorde bitarna och jag svetsade ihop dom så nu har jag fått en tvåkrets huvudcylinder på bilen. Det behöver göras en ny tryckstång bara. Får köpa en 3/8 UNF skruv, minst 105mm lång så är saken klar, annars får det tillverkas. Tyvärr har jag inget gängsnitt i den dimensionen, bara gängtapp. Får kolla vad som finns på jobbet... Jag måste fixa bromsrör också. Nipplar till Huvudcylindern är enkelt, det har jag redan köpt på Biltema. Men jag måste hitta ett sätt att gå över till det tumgängade grövre bromsrören på bilen. Skall kolla Hansen racing.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Dags igen för en av dessa täta uppdateringar!
Nu har jag kört ut bilen ur garaget, det är ju vår! Men den orkar inte suga soppa ur tanken utan jag har en liten burk i motorrummet som tank (Brämhults Jos flaska på 1 Liter). Men jag måste ha nästan max choke för att motorn skall gå så något fel är nog sönder, kanske behöver se över förgasaren... Stiften är fuktiga och svarta förutom på ettans cylinder där det är vitt.
Numera sitter det huvudcylinder från BMW 750 så det är tvåkretsbromsar, men frambromsarna måste justeras för det krävs tre pumpningar innan bromsen tar. Dessutom läcker höger bak bromscylinder så jag får nog köpa hem lite nya packningar.
Huvudcylindern monterades med hemsvetsat fäste och ett ledlager på en hemgjord tryckstång, så det blev riktigt snyggt. Dessutom har denna huvudcylindern givare för vätskenivå vilket känns bra då den sitter under golvet och inte kommer kollas varje dag.
Mats J
Nu har jag kört ut bilen ur garaget, det är ju vår! Men den orkar inte suga soppa ur tanken utan jag har en liten burk i motorrummet som tank (Brämhults Jos flaska på 1 Liter). Men jag måste ha nästan max choke för att motorn skall gå så något fel är nog sönder, kanske behöver se över förgasaren... Stiften är fuktiga och svarta förutom på ettans cylinder där det är vitt.
Numera sitter det huvudcylinder från BMW 750 så det är tvåkretsbromsar, men frambromsarna måste justeras för det krävs tre pumpningar innan bromsen tar. Dessutom läcker höger bak bromscylinder så jag får nog köpa hem lite nya packningar.
Huvudcylindern monterades med hemsvetsat fäste och ett ledlager på en hemgjord tryckstång, så det blev riktigt snyggt. Dessutom har denna huvudcylindern givare för vätskenivå vilket känns bra då den sitter under golvet och inte kommer kollas varje dag.
Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Dags för rykande fräch uppdatering! Jag har precis ersatt de kassa seald beam insatserna med helt nyinköpta 7" H4 insatser! Så nu kanske man kan få till ett fungerande belysningssystem! Renoveringen går alltså raskt vidare med en klar målsättnig att kunna regbesiktiga bilen inom de närmsta fem (eller tio) åren! Måste flytta bilen i helgen så allt bröte som ligger på den håller på att sorteras bort också. Så kanske det blir lite testning av elsystem och startvillighet i helgen. Eller så blir det en annan gång...
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Efterom vissa andra på forumet verkar ha så hög fart på sina projekt fär jag balansera lite med detta projekt...
Har nu bogserat ut bilen ur carporten där den råkade bli stående i höstas (hade tänkt att den skulle stå ute i vinter, men den snöade inne)
Så nu är det ett trevligt pysselobjekt vid fint vårväder.
Så det jag gjort är att förardörrens handtag varit ur och så har jag svetsat på material på "fyrkantpinnen" så att man får upp dörren på ett snyggt sätt, den pinnen var nästan rund (typ vanligt inomhusdörrhandtag alltså)
Sedan roade jag mig med att ersätta all bortvittrad isolering på diverse kablar med vävtejp. Så nu är risken för brutala kortslutningar minskad något. Har även fått igång hel och halvljus, och parkeringsljuset börjar närma sig. Planen är nu att behålla alla urkiga kablar och ändå få allt att fungera... Även att få bromsljus-blinkers att fungera på Amerikanskt sätt, alltså att blinkersen blinkar med bromsljus lampan bak och parkeringsljuslampan fram... Fär se om det går, allt är rätt så risigt och endel klippta kablar...
Blir det mycket fint väder framöver kanske elsystemet funkar till sommaren!
Men det är ju några fler grejer kvar till regbesiktningen...
/Mats J
Har nu bogserat ut bilen ur carporten där den råkade bli stående i höstas (hade tänkt att den skulle stå ute i vinter, men den snöade inne)
Så nu är det ett trevligt pysselobjekt vid fint vårväder.
Så det jag gjort är att förardörrens handtag varit ur och så har jag svetsat på material på "fyrkantpinnen" så att man får upp dörren på ett snyggt sätt, den pinnen var nästan rund (typ vanligt inomhusdörrhandtag alltså)
Sedan roade jag mig med att ersätta all bortvittrad isolering på diverse kablar med vävtejp. Så nu är risken för brutala kortslutningar minskad något. Har även fått igång hel och halvljus, och parkeringsljuset börjar närma sig. Planen är nu att behålla alla urkiga kablar och ändå få allt att fungera... Även att få bromsljus-blinkers att fungera på Amerikanskt sätt, alltså att blinkersen blinkar med bromsljus lampan bak och parkeringsljuslampan fram... Fär se om det går, allt är rätt så risigt och endel klippta kablar...
Blir det mycket fint väder framöver kanske elsystemet funkar till sommaren!
Men det är ju några fler grejer kvar till regbesiktningen...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06