Hajjemänn. Då har man trampat i avskummets bottenlösa dynghög igen...
Det blev en Opel Vectra GLS -89, som naturligtvis inte fungerar. Men med utrustning som el-speglar, sätesvärme, växelspak och navkapslar går jag nog en ljus framtid till mötes. Som en naturlig utveckling i felskökningen har ja uppgraderat motorn med ENEM-portad topp, ENEM Y-16-kam och ett Irmscher-insug. Detta enbart för att tillfredställa P-a´s önskemål om att varva skiten över 8000 rpm. Bara ja får igång avskrädet ska ja åka fram te Bates å okynnesgasa hela dagarna... (oj.. nu råkade ja visst avslöja mina våtaste drömmar. Bäst ja slutar skriva.)
Martin Fåglefelt skrev:Sedärja. Nu har han fått hem eländet... Dräp den hårt.
Japp. Fast den var inte så illa vidrig ändå. Bara 15'000 på mätaren och inte mycket rost. Fast dom har ju haft bilen tilla att köra nyavdragna fårskinn och mat till svin. Så det luktar ju inte hallon i Stengarachyn.
Som vanligt så satsar ju snålwerner på illbill. Gav 500:- för dynghögen... och då fick ja med ny blockpackning och 30 literz i tanken. Bes till maj. Perfekt för nån som är så snål som jag.
Fattar bara inte varför inte bränslepomp inte går. Pumpen fungerar om man byglar relät. Relät fungerar. Har testat med tre olika. Det drar när man drar igång tändningen. Fast ja tror att det har nån mer funktion än att bara dra igång pompen. Det brukar väl vara så att den ska starta pumpen i nåra sekunder när man drar igång tändningen, och sen stänga av den? Denna funtionen funkar inte. Och således inte heller den funktion som startar pomp när man ska te å ha igång bilvraket.
Så det verkar ju va nån styrspänning till reläet som har tappat bort sig. Nån som har nån idé på vad det kan vara för fel?
Hmm, soppapumprelät ger ju även schpannung till spridarna. Dra på tänninga och känn efter om det är nåt mos i leddninga.
Var den död även innan topplocksbytet?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Hmm, soppapumprelät ger ju även schpannung till spridarna. Dra på tänninga och känn efter om det är nåt mos i leddninga.
Var den död även innan topplocksbytet?
Ska kika lite där då..
Vet inte om den funkade innan... Bilen gick inte iaf. Fast om det berodde på pomp eller inte, vet ja inte... Ja bara konstaterade att den inte gick. Sen rev ja isär halve bil.
Vectra. Härligt.
Spenderade några veckor under en sån på bibelskolan.
Sen köpte vi en soppapump av Maccan. Då gick den igång. Men askass.
Så dröjde det fyra verkstadsundersökningar innan nån hittade felet i ett litet relä långt ner under motorn...
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Läget är så här... Pump och relä fungerar, som sagt. Men signalen från databoxen som ska jorda pumpfunktionen i relät finns ej (kabeln är hel).
Finns det nån pryl som talar om för databoxen att den får/inte får starta pumpen? Det sitter inga grejer emellan databox och relä som kan koppla bort signalen, utan det måste vara nånting som är kopplat nån annanstans.. För det finns väl ingen sån där sak som en del fordar har, som bryter pumpen om man krockar??
Nån som har teorier? Det klart.. fakta går ju bra också...
På Oplera brukar det vara så att om motorn tjuvstannar så slutar pomp att gå. Kanske inte den bästa lösningen om man bellar med bilen, motorn behöver ju inte stanna för det.
Å andra sidan kan man ju låta bli att bella med bilen.
Det skulle kunna vara boxarn som är dö, men det verkar skumt iom att den bara stått ett tag.
Fortsätt felsöka lite i kabblera, professor Carter kanske tittar in med stetoskôpet.
Anders Karlsson
Varvtalsgivare på remskiva??? Ingen signal därifrån = ingen soppapumprelästyrningspänning väl?
Tror styrboxen att motorn står still ska den ju inte ha nån soppa.
Diesel Oscar skrev:Varvtalsgivare på remskiva??? Ingen signal därifrån = ingen soppapumprelästyrningspänning väl?
Mjo, fast man tycker ju att den borde köra pumpen en liten stund när man sätter igång tändningen....
Kan ju tillägga att bil inte startar med byglad pomp.
Hjerpe skrev:Kan ju tillägga att bil inte startar med byglad pomp.
Kanske är så att den inte öppnar spridarna, då....? Du tjyvkopplar pumpen med bygel, men får ju inte in soppan i motorn.
Jag gissar lite på varvtalsgivaren ett tag till iallafall.
Diesel Oscar skrev:Varvtalsgivare på remskiva??? Ingen signal därifrån = ingen soppapumprelästyrningspänning väl?
Mjo, fast man tycker ju att den borde köra pumpen en liten stund när man sätter igång tändningen....
Kan ju tillägga att bil inte startar med byglad pomp.
Grunnar på att ta hele sprutet ifrån mantan...
Skulle det inte kunna gå att skicka på ström eller jord, via en extra kabel, för att se om boxen är död. Kabeln kan ju vara hel, men helt sönder...ärjad? Eller nåt... Jag vet inte, jag bara skickar teorier...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Hjerpe skrev:Kan ju tillägga att bil inte startar med byglad pomp.
Kanske är så att den inte öppnar spridarna, då....? Du tjyvkopplar pumpen med bygel, men får ju inte in soppan i motorn.
Jag gissar lite på varvtalsgivaren ett tag till iallafall.
Ja.. tror mer å mer på din teori. För om signalen varken är "etta" eller "nolla" från givaren, så kanske boxen får spelet. Ska kolla detta idag eller imorrn...
Signalen är förmodligen någon form av växelström, som ökar i frekvens ihop med varvet. Sen är det väl på vissa Opelar (typ astra 1,6i) ett par "taggar" på remskivan som saknas på ett visst ställe, på så vis kan styrenheten veta var ÖD är, och således bli nöjd och glad. Meddela resultat.
Jag kan meddela att den hoppade igång i eftermiddags. Kammen stod tydligen fel, så när det var löst så hoppade den igång efter en stund. Vi fick dra på lite mer mos i leddningera också, batteriet var lite segt.
Tyvärr höll kamremmen på att ta livet av sig, det satt lite plastflis nånstans nere i djupet. Blev ett gött jack i remmen, så den får Tomaso byta framöver.
Anders Karlsson
Ja.. just det...
Det har varit lite datorhaverier här... tur att man har ett gäng datorz liggande... men nu är ja på banan igen...
Ja, som sagt...
Den är igång nu, efter många om och men... Orkar inte skriva allt i detalj, men i korta drag är det så här...
Först å främst fattar ja inte varför inte bilen gick när ja köpte den. Den hade ju bara blåst blockpackning. För det andra så fattar ja inte hur pumpen helt sonica kan fungera. Den gör dock (där kom det omtalade ordet) inte det lilla "pumpandet" när man drar på tändningen. Men vem bryr sig egentligen (tydligen jag).
Bytte toppen, och således även kammen. När ja och Tåga skulle justera in skiten, så blandades förmodligen våra tankar med en för stor mängd bensin. Istället för att ställa ettans insugsventil på 4,2mm lyft i öppningsläget på ÖD, så blev det "stängningsläge" vilket resulterade i att motorn pumpade luft baklänges.
När denna lilla malör rättats till, så sköt motorn plastbilar omkring sig. Det tyckte den säkert va sketskôj, för kamremmen fick rejält med pisk. Sen gick den på tre cylindrar också. Detta visade sig senare berott på ren slöhet. Ja hade inte justerat in ventilspelet. (Det blev ju mekaniska lyftare vid toppbytet.) Så alla ventiler stängdes inte helt, och bil ble hur slö som helst. Men det åtgärdade jag, medans Carter greps sig an ett kammremsbyte. Tack för det.
Det som händer i det närmaste är att ja ska byta tillbax till orginalkam. Det är lite jobbigt att ha en pendlarbil som inte vaknar förrän vid typ 4-5000 varv.
Sen det där med 8000 varv... jag får nog manipulera dém siffror lite. Orkar inte byta databox. Men p-a nöjer sig nog med ett varvstopp på 6800.
Nehe... nu börjar huden försvinna på mina fingertoppar.. gonatt.