Sådärja, nu är det en liten projekttråd på gång.
Handlade på mig en skyline till för någon vecka sedan. Problemet med bilen är att den inte bygger något laddtryck. Enligt förra ägaren hade den "poffat till" vid en omkörning.
Nya siliconslangar till trycksidan är beställda och ligger hos tuningbolaget och väntar på att hämtas...
Bägge bilarna tillsammans, så vackert att man kan gråta...
Här är en ex tryckslang, säger lite om skicket på dom andra som är likadana... Så torrt att jag kunde dra sönder dom för hand.
Som det är nu så bygger den nästan inget övertryck alls, man hör dock att turbona snurrar. Frestar man litegrann så börjar den vissla och vina rejält. Så med ett par nya tryckslangar så ska det nog hända grejor...
gzon skrev:Härligt att se. Ska detta bli vinterbil eller vad är det tänkt?
Planen var väl egentligen bara att fixa den. Roligt att felsöka och pilla, är det dessutom en skyline så blir det inte sämre...
Men om vi vänder på´t, blir det fin is på sjön och laddtrycket väljer att infinna sig, så är jag inte den som har tänkt att se på när det sladdas...
Någon som har 5" breda fälgar och spikdäck till en skyline?
David Alesand skrev:Slår mig att din första Skyline har mycket snyggare, ehh kofångare, där bak. Är det orginal på den gråa och styling på svarten?
Visst är det så, sitter helt annat kjolpaket på den svarte.
Det som är lite roligt med denna är att det sitter andra tryckrör på och ska visst också ha en annan styrbox. Sedan så ser turbona väldigt fräscha ut, utanpå. För lite korrision för att ha suttit där sedan 92, man kan ju alltid hoppas...
Idag så ska kag hämta 3st av mina 8 beställda high performance bling bling slangar. Hoppas att det räcker med dom för att hitta läckan på trycksidan.
Är riktigt sugen på att börja pilla nu igen...
Efter 30 min skruvande och testande så är det konstaterat att det troligtvis fanns en spricka/läcka vid de slangar som jag pillat ikväll. Men "jättehålet" var inte i någon av de 3 slangarna som skiftades... Tyvärr. Felsökningen fortsätter så fort de resterande 5 slangarna behaga trilla hit... Tills dess, skruva gammal saab
Hann med 30 min skruvade igår också, bort med dumparna. Korkade igen tryckröret med en flaska 5-56. Som sattes fast med slangklämma, såg riktigt läckert ut
Tyvärr hjälpte inte ens denna operationen, utan fortfarande samma symptom. Efter detta så skruvade jag loss de tryckrör som inte varit demonterade någon gång, och inspekterade slangarna, tyvärr så verkar dessa vara hela. Inte så torra som resten riktigt, men de ska ändå bytas ut emot "kvalitetsslang" framöver. Det som står högst upp på attgöralistan nu för denna bil är att demontera återcirkulationen och plugga, se om det hjälper... Annars så blir det nog att plocka ner mer än vad jag hoppats på. Dvs turbos och hela den baletten...
Henke skrev:Har du kollat så att wastegaten fungerar som den ska? På min bil så har axeln lossnat en gång, då vart det samma beteende.
Tyvärr så är det så trångt att man inte ser det... Men i samband med att jag river ner hela trycksidan på en gång så kommer jag troligtvis att kunna se detta, problemet är bara att få en hel dag "över" som man kan lägga på denna skylinen... Förhoppningsvis så hinner jag med detta på lördag men man vet ju aldrig, måste flytta lite bilar till vinterförvaringen också...
Fredag och ytterligare 1 timmes skruvande.... Plockade bort alla rör på trycksidan. Det som var kvar var turbos, ic och insug. Sedan gick jag igenom allting och letade sprickor. Allt ser dock fint och helt ut. WG-armarna sitter där dom ska, fick också skymta snurrorna Garrett står det på samt att det sitter någon plåt som det står "Koyo" på.
När jag sedan började plocka ihop allt igen så fick jag syn på en nippel vars slang jag aldrig lossat. Efter lite letande så hittades denna slangen.
Troligtvis så var detta läckan, tyvärr så var jag inte kvick nog i skruvandet så jag han inte med att demontera, leta sprickor och montera allt på en timme. Det som är kvar att göra är att klämma dit ett tryckrör till samt stoppa i batteriet. Så imorgon morgon vid 0800 så ska jag köra skyline... Hoppas att laddet infinner sig denna gång.
*mummel mummel* elände, så smidigt fick det visst inte vara... Blev ett annat ljud men den visslar fortfarande när man varvar lite mer. Har även testat att plugga stora delar av återcirkulationen nu på morgonen, men inte ens det hjälpte... Till saken hör att när man släpper på gasen så är det en liten ekkorre som nyser till. Det är väl iofs ganska logiskt på en bil med dubbla öppna dumpventiler, om det nu inte varit för att dom ligger demonterade på en hylla och har ersatts med en plugg...
gzon skrev:Finns kanske en risk att avgasimpellrarna fått stryk av tidagare högt laddtryck. Det sitter keramiska impellrar på alla GTRer original.
Jag har funderat på det också, det är inte jätteovanligt att hela axeln går av i turbosarna heller. Men det stämmer ändå inte med symtomen.
Nu så får det bli lite vilande, har ställt iväg bägge skylines på vinterförvaring. Har dock löst det så smidigt att jag kan åka dit och mecka när jag vill...
Tills dess så blir det massa filurande på vad som kan vara fel...
Tyvärr så har bromscylindern sagt upp sig i vinter så för att "provköra" så lyftes bilen upp i lyften, i med växel och nyttja den lilla bromskraft som fanns för att simulera uppförsbacke och motstånd så att det gick att se om den ville bygga ladd.
Kan avslöja så mycket som att jag är riktigt sugen på att få ordning på bromsarna nu, laddade ordentligt nu och motorn lät mycket bättre, gick jämnare och lät mycket mer sugen på att plågas än tidigare.
Har plockat ner bromsservot ikväll, inga uppenbara fel, men efter lite testande så tycker jag mig se att 1 oring tätar sämre än de andra och det är oringen som ska täta ut emot vaccum delen. Därav läckan ner på bromsservot antar jag. Nu så återstår nästa prövning. Leta reda på nya oringar... åhh vad jag inte ser fram emot detta...