Nissan Skyline R32 GT-R -92 (Nr2)

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Nissan Skyline R32 GT-R -92 (Nr2)

Inlägg av ERnsT »

Sådärja, nu är det en liten projekttråd på gång.
Handlade på mig en skyline till för någon vecka sedan. Problemet med bilen är att den inte bygger något laddtryck. Enligt förra ägaren hade den "poffat till" vid en omkörning. :roll:

Nya siliconslangar till trycksidan är beställda och ligger hos tuningbolaget och väntar på att hämtas...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bägge bilarna tillsammans, så vackert att man kan gråta... :wink:

Bild
Här är en ex tryckslang, säger lite om skicket på dom andra som är likadana... Så torrt att jag kunde dra sönder dom för hand.

Som det är nu så bygger den nästan inget övertryck alls, man hör dock att turbona snurrar. Frestar man litegrann så börjar den vissla och vina rejält. Så med ett par nya tryckslangar så ska det nog hända grejor...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Härligt att se. :) Ska detta bli vinterbil eller vad är det tänkt?
/Martin Gustavsson
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

gzon skrev:Härligt att se. :) Ska detta bli vinterbil eller vad är det tänkt?
Planen var väl egentligen bara att fixa den. Roligt att felsöka och pilla, är det dessutom en skyline så blir det inte sämre...
Men om vi vänder på´t, blir det fin is på sjön och laddtrycket väljer att infinna sig, så är jag inte den som har tänkt att se på när det sladdas... :roll:

Någon som har 5" breda fälgar och spikdäck till en skyline? :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Reservhjul kanske passar? RX-7an har jättefina 4x16" Enkei alufälg, kanske är lika fina medskickade till skylinen?
/Martin Gustavsson
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Slår mig att din första Skyline har mycket snyggare, ehh kofångare, där bak. Är det orginal på den gråa och styling på svarten?
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

David Alesand skrev:Slår mig att din första Skyline har mycket snyggare, ehh kofångare, där bak. Är det orginal på den gråa och styling på svarten?
Visst är det så, sitter helt annat kjolpaket på den svarte.
Det som är lite roligt med denna är att det sitter andra tryckrör på och ska visst också ha en annan styrbox. Sedan så ser turbona väldigt fräscha ut, utanpå. För lite korrision för att ha suttit där sedan 92, man kan ju alltid hoppas... :roll: :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Idag så ska kag hämta 3st av mina 8 beställda high performance bling bling slangar. Hoppas att det räcker med dom för att hitta läckan på trycksidan.
Är riktigt sugen på att börja pilla nu igen... :)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Efter 30 min skruvande och testande så är det konstaterat att det troligtvis fanns en spricka/läcka vid de slangar som jag pillat ikväll. Men "jättehålet" var inte i någon av de 3 slangarna som skiftades... Tyvärr. Felsökningen fortsätter så fort de resterande 5 slangarna behaga trilla hit... Tills dess, skruva gammal saab :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Hann med 30 min skruvade igår också, bort med dumparna. Korkade igen tryckröret med en flaska 5-56. Som sattes fast med slangklämma, såg riktigt läckert ut :roll:
Tyvärr hjälpte inte ens denna operationen, utan fortfarande samma symptom. Efter detta så skruvade jag loss de tryckrör som inte varit demonterade någon gång, och inspekterade slangarna, tyvärr så verkar dessa vara hela. Inte så torra som resten riktigt, men de ska ändå bytas ut emot "kvalitetsslang" framöver. Det som står högst upp på attgöralistan nu för denna bil är att demontera återcirkulationen och plugga, se om det hjälper... Annars så blir det nog att plocka ner mer än vad jag hoppats på. Dvs turbos och hela den baletten...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Har du kollat så att wastegaten fungerar som den ska? På min bil så har axeln lossnat en gång, då vart det samma beteende.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Henke skrev:Har du kollat så att wastegaten fungerar som den ska? På min bil så har axeln lossnat en gång, då vart det samma beteende.
Tyvärr så är det så trångt att man inte ser det... Men i samband med att jag river ner hela trycksidan på en gång så kommer jag troligtvis att kunna se detta, problemet är bara att få en hel dag "över" som man kan lägga på denna skylinen... Förhoppningsvis så hinner jag med detta på lördag men man vet ju aldrig, måste flytta lite bilar till vinterförvaringen också...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Fredag och ytterligare 1 timmes skruvande.... Plockade bort alla rör på trycksidan. Det som var kvar var turbos, ic och insug. Sedan gick jag igenom allting och letade sprickor. Allt ser dock fint och helt ut. WG-armarna sitter där dom ska, fick också skymta snurrorna Garrett står det på samt att det sitter någon plåt som det står "Koyo" på.
När jag sedan började plocka ihop allt igen så fick jag syn på en nippel vars slang jag aldrig lossat. Efter lite letande så hittades denna slangen.

Troligtvis så var detta läckan, tyvärr så var jag inte kvick nog i skruvandet så jag han inte med att demontera, leta sprickor och montera allt på en timme. Det som är kvar att göra är att klämma dit ett tryckrör till samt stoppa i batteriet. Så imorgon morgon vid 0800 så ska jag köra skyline... Hoppas att laddet infinner sig denna gång.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Gött! bra jobbat hoppas det är detta "lätta" fel nu då! :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Hållertymmarna!
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

*mummel mummel* elände, så smidigt fick det visst inte vara... Blev ett annat ljud men den visslar fortfarande när man varvar lite mer. Har även testat att plugga stora delar av återcirkulationen nu på morgonen, men inte ens det hjälpte... Till saken hör att när man släpper på gasen så är det en liten ekkorre som nyser till. Det är väl iofs ganska logiskt på en bil med dubbla öppna dumpventiler, om det nu inte varit för att dom ligger demonterade på en hylla och har ersatts med en plugg...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Finns kanske en risk att avgasimpellrarna fått stryk av tidagare högt laddtryck. Det sitter keramiska impellrar på alla GTRer original.
/Martin Gustavsson
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

gzon skrev:Finns kanske en risk att avgasimpellrarna fått stryk av tidagare högt laddtryck. Det sitter keramiska impellrar på alla GTRer original.
Jag har funderat på det också, det är inte jätteovanligt att hela axeln går av i turbosarna heller. Men det stämmer ändå inte med symtomen.

Nu så får det bli lite vilande, har ställt iväg bägge skylines på vinterförvaring. Har dock löst det så smidigt att jag kan åka dit och mecka när jag vill...

Tills dess så blir det massa filurande på vad som kan vara fel...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Brum brum, dags att erkänna lite igen. Jag har åter skruvat litegrann i det tysta. Hittat ett "litet" fel i en turbo.
Såhär såg den bakre snurrans avgasimpeller ut:
http://projekt.fekperformance.se/skyline/3.JPG
Och stackars lambdasonden som satt "ivägen" ser numera ut såhär:
http://projekt.fekperformance.se/skyline/2.JPG

Tyvärr så har bromscylindern sagt upp sig i vinter så för att "provköra" så lyftes bilen upp i lyften, i med växel och nyttja den lilla bromskraft som fanns för att simulera uppförsbacke och motstånd så att det gick att se om den ville bygga ladd.

Kan avslöja så mycket som att jag är riktigt sugen på att få ordning på bromsarna nu, laddade ordentligt nu :D och motorn lät mycket bättre, gick jämnare och lät mycket mer sugen på att plågas än tidigare.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tråkigt med avgasturbinen du. Men ja säger, SINGELTURBO! :) Har du 2st kan du testa de på den ena... ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Har plockat ner bromsservot ikväll, inga uppenbara fel, men efter lite testande så tycker jag mig se att 1 oring tätar sämre än de andra och det är oringen som ska täta ut emot vaccum delen. Därav läckan ner på bromsservot antar jag. Nu så återstår nästa prövning. Leta reda på nya oringar... åhh vad jag inte ser fram emot detta...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar