Sida 1 av 2
Bmw 528 -86
Postat: 31 aug 2007 17:46
av Tobinpower
Japp, då har man inhandlat sin första bil. Blev en Bmw, ganska självklart för mej, då jag vill ha en sexcylindrig motor, bakhjulsdrift å så ska den vara snygg.
Letade runt lite på blocket, var nära på att inhandla en opel manta A då Bmw bilarna var för dyra för min ekonomi. Men som tur va hitta jag min drömbil för endast 4000!
Fakta om bilen i de skick jag köpte den:
6 cylindrig motor på 184hk. gått 26 000mil
Trasig 4 stegad automat.
skinnklädsel.
Snygga fälgar(enligt mej)
Sänkt.
Tonade rutor.
Cd
Svartlackad huv.
E cirka ett år kvar innan jag e 18, så jag har lite tid att pilla me bilen.
Det som ska göras:
Sportavgassystem (har ej råd i dags läget)
Sätta in bättre högtalare å kanske en liten baslåda.
Fixa den rost som finns(ej så mycket)
Ta bort dragkrok.
Å troligtvis ska de byggas turbo till vintern. men vet ej riktigt än, tycker det e coolare med sugmotor, så kanske att jag lyfter i en 535 motor istället.
Bilderna blev visst lite stora.. orkar ej fixa me de nu..

Postat: 31 aug 2007 19:29
av Calle Wennborg
Najs bara bilder som fattas!
Sen när du endå jobbar på kan du ju bygga om den till manuell med
Välkommen och lyckatill!
Postat: 31 aug 2007 23:19
av Tobinpower
"Sen när du endå jobbar på kan du ju bygga om den till manuell med"
Får se hur de blir me de.. Börjar me att fixa ny automat, men har funderingar på att byta till manuell sedan.
"Välkommen och lyckatill!"
Tackar tackar.
Ska ta å fixa lite me den imorgon. Skruva av lådan. Men har ej hittat någon ny än, så den kommer la stå några dagar..
Postat: 04 sep 2007 18:16
av Tobinpower
Hittar ingen automatlåda i närheten som passar till min bil+att jag har blivit klokare, så nu har jag bestämmt mej för att byta till manuell.
Så har lite frågor kring detta.
Va behöver göras, byta kardanaxeln, fixa pedalställ, något mer?
Å nu till den andra frågan som jag letat efter svar på länge nu, utan framgång. Vilka lådor passar? Å vilka håller. Vet någon här något ställe där man kan hitta nån sida me info om bmw´s lådor, eller e det någon som har svaret själv?
Passar e34 lådorna?? om de gör de, så undrar jag om 520 lådan håller för 184hk?? e de kanske samma låda som i 525an.. har hört rykten om att de skulle va så, å i så fall skulle de nog hålla.
Tacksam för svar!
Postat: 04 sep 2007 22:04
av Neider
Kolla på Autopower om du ej redan har gjort det, dom har koll på det mesta.
Postat: 05 sep 2007 08:05
av Tobinpower
har lagt ut en tråd där me, å så har jag mejlat bmw, söker på så många ställen som möjligt, då alla har olika erfarenheter+ju mer svar desto bättre..
Postat: 05 sep 2007 12:09
av Andreas K
du måste byta styrbox eller brygga några kablar för automatlådan har startspärr om den inte har P:läget i lagd.
Postat: 05 sep 2007 12:28
av Tobinpower
Andreas K skrev:du måste byta styrbox eller brygga några kablar för automatlådan har startspärr om den inte har P:läget i lagd.
Okej, tackar för svaret, men om jag köperen 520 e34 tex, då borde jag kunna ta delar därifrån??
Postat: 06 sep 2007 20:37
av Tobinpower
tja.. har fortfarande inte fått några svar om lådor osv, men kan lika gärna fråga om andra saker som kommer att dyka upp längre fram..
Hur svårt e det att klara sig igenom besiktningen me manuell låda, om de står automat i papprerna. har hört folk som inte har haft några problem..
någon här med erfarenheter??
Postat: 06 sep 2007 20:41
av Karlsson
Om man byter åt andra hållet så måste startspärren funka. Det ska bara gå att starta motorn i P eller N läget. Hade en Commodore för några år sen som hade fått automat i efterhand, så vid bes testade de genom att dra på starten och flytta spaken mellan lägena.
Om man byter från automat till manuell så borde ju inte startspärren vara nåt problem, ring bilprovningens tekniska upplysning och fråga.
Postat: 06 sep 2007 20:45
av Tobinpower
okej.. nu gäller det bara att hitta en låda

Postat: 07 sep 2007 01:02
av 740fredrik
Kolla
www.e28.se forumet!
Postat: 07 sep 2007 15:34
av Tobinpower
just de ja.. de e ju den bästa sidan för mina frågor..
såg att jag va medlem där

Postat: 29 okt 2007 20:32
av Diesel Oscar
Tror det kan vara knepigt att få en låda från en 520 E34 (med M20-motor) att passa på en 528 E28 (med M30-motor), det är nog inte samma fattning på kopplingskåpan....

.
Men det borde väl finnas BMW-nördar som kan svara på detta?
För övrigt så har jag en låda till 524td E28 (M21-motor) liggande, den är inte alls dyr nu

.
Men kommer du över en låda från en 535i, eller 530i E34 borde den ju passa. Är väl M30 i dom.... Se till o få med spakställ och allt sånt med.
Postat: 29 okt 2007 20:38
av Diesel Oscar
Tobinpower skrev:Hur svårt e det att klara sig igenom besiktningen me manuell låda, om de står automat i papprerna. har hört folk som inte har haft några problem..
Om man ska gå efter regelboken borde det ju bli någon form av registreringsbesiktning, typ som när man tagit bort en dragkrok. Men det kan ju lika väl gå ändå, beror nog på hur uppmärksam besiktningsmannen är.
528
Postat: 30 nov 2007 00:10
av Tobinpower
Nu ska de börjas fixa me bilen igen, har letat mycke å länge utan resultat när de gäller växellåda eller reservdelsbil. Så nu ska jag renovera lådan, delarna kostar 1600, bra pris, hoppas bara de funkar efter det..
Delar som ska inhandlas snarast;
alpina spoiler
Spacer plattor
vinge(diskret orginal)
nya emblem
sportsystem
å så ska huven lackas i orginalfärg troligtvis.
Sen e den nog fullbordad enligt mig på utsidan..
det får inte bli för mycke..
Postat: 30 nov 2007 09:26
av Samuel Lindkvist
Säg till om du behöver pris på supersprint så ordnar jag det.

Postat: 30 nov 2007 13:27
av Diesel Oscar
UH

Postat: 30 nov 2007 16:05
av TOBE
Detta blir gött

e28 är grejer de!
Postat: 30 nov 2007 19:49
av Tobinpower
japp,, hoppas jag bara hittar en manuell bil(objekt) till sommaren, ballare me manuell, men de kan ju va bra att ha en automat liggandes, ifall gubbarna på besiktningen upptäcker något..