Daniel S - Mitsubishi Carisma GDi -01 "arselfraktaren&q

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel S
Deluxpostare!

Daniel S - Mitsubishi Carisma GDi -01 "arselfraktaren&q

Inlägg av Daniel S »

Sådär, efter många om och men och med allt ifrån Alfa till Volvo i tankarna så har jag till slut landat på en vettig arselfraktare.
Att ha en kul bil som ska funka i alla väder brukar inte gå så bra för mig, så därför blir det ekonomi och komfort framför prestanda just nu. En rolig lekbil kommer nog med så småningom, eller kanske en MC.

Bilen är en 2001 med Avancepaketet vilket innebär att det är lite komfortprylar och andra trevliga saker så som larm och lackade kjolar på den. Lite drygt 9000 mil har den rullat på två brukare i medelåldern. Att den är i fint skick är det ingen tvekan om.

Info: ABS bromsar, AC, Airbag förare & passagerare, CD-stereo, Elhissar fram, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Motorvärmare, Servostyrning, Sidoairbag, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, Yttertemperaturmätare, Larm, Dimljus

Bilder från annonsen.

Bild

Bild

Bild

Planer för denna bil då?

Ja eftersom den ska vara mysig att åka i är det inte tal om att skruva dit ställbart chassie och slänga på r-däck inte. Däremot kommer det till våren att fastna lite trevligare fälgar på naven och även ljudsystemet kommer ses över.

Sen får vi se. Vis av andras projekt vet jag att det sällan slutar där man sa i början men detta är och kommer förbli en tråkig och ekonomisk bil. :blush:

//d
Senast redigerad av 3 Daniel S, redigerad totalt 3 gång.
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Grattis till nya bilen. Den ser väääldigt välskött ut!
Nya fälgar hade nog passat bra. Vilken storlek hade du tänkt dig?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Mae skrev:Grattis till nya bilen. Den ser väääldigt välskött ut!
Nya fälgar hade nog passat bra. Vilken storlek hade du tänkt dig?
Tack. Ja den är grymt välskött, har knappt hittat stenskott på den. :)

17" är väl det som är mest troligt på denna vagn. Fortfarande hyfsat komfortabelt att åka på samt relativt billigt. Den ska helt enkelt "bara" se ok ut. :wink:
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Mitsubishi gillar vi :D
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Sådär nu är bilen levererad och jag är mer än nöjd med skicket på den.
En liiiten sänkning och ett par trevliga fälgar behövs dock men det får jag ta till våren, först är det stereon som måste uppgraderas.

Har dock ett litet problem. Färddatorn styrs via en knapp på stereon så jag behöver hitta en HU som är kompatibel med Mitsus färddatorstyrning. I annat fall få originalstereon flyttas ner ett hack och en ny får ta dess plats. Dock måste det ju erkänas att det skulle kännas en smula onödigt att ha en hel enhet kvar bara för en liten knapps skull... :roll:
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

En sån hade min far förut..
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Sådär, en vecka har flutit på med Mitsun. Bröllop har avhandlats (inte mitt) och Mitsun skötte sitt uppdrag att frakta oss ner till Lidköping med bravur. 0,72 liter milen ville han ha för besväret denna tank, vilket måste anses vara helt ok med min gasfot och AC påslagen hela tiden.

Som vanligt med Mitsubishis är det ett svagt kallstartsknack i ventilerna. Finns tydligen ett flertal lösningar på detta problem men jag kommer köra den varianten som är lättast. En flaska CRC motorrengöring, 3000 rpm utan last i 15 minuter och sen olje och filterbyte.

Problemet med stereon är inte heller riktigt löst ännu, i värsta fall får jag ge upp färddatorn. Är inte överdrivet sugen på att ha på HU sittande i panelen.

//d
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Snabb PS-modd från en kompis. Så här kan brukshäcken se ut om man vill.
En sak är säker, lackade lister och ett par schyssta fälgar gör sitt...
http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... ulagom.jpg

http://www.zatzy.com/photopost/watermar ... gomfix.jpg

//d
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

är det rial lemans fälgar?
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:är det rial lemans fälgar?
Svår fråga att svara på. BBS har en fälg som heter LeMans. Rials kopia heter Daytona.
Detta är BBS-varianten, själv är jag dock inne på ASA Imola. Ve får se vad det blir, som vanligt är det plånboken som styr.

Ingen som har 17-tummare till S/V40/Carisma till salu?
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Daniel S skrev:Sådär nu är bilen levererad och jag är mer än nöjd med skicket på den.
En liiiten sänkning och ett par trevliga fälgar behövs dock men det får jag ta till våren, först är det stereon som måste uppgraderas.

Har dock ett litet problem. Färddatorn styrs via en knapp på stereon så jag behöver hitta en HU som är kompatibel med Mitsus färddatorstyrning. I annat fall få originalstereon flyttas ner ett hack och en ny får ta dess plats. Dock måste det ju erkänas att det skulle kännas en smula onödigt att ha en hel enhet kvar bara för en liten knapps skull... :roll:
Om jag minns rätt (det finns risk att jag minns fel alltså) så försvinner enbart "bläddra-funktionen" på färddatorn. Det innebär alltså att du, innan du tar ur originalstereon, måste välja den funktion du vill ha kvar. När du tar ur stereon kommer alltid den valda funktionen att visas (exempelvis snittförbrukning). För att nollställa värdet håller du in den svarta omärkta knappen under displayen för stereon och färddatorn.

Första steget till ett bättre ljud i en Carisma är att byta stereon. Börja med det och sen kan du bestämma dig för om du vill byta högtalarna också. Stereon är användarvänlig men har kass ljud.

Vänligen Petrus
fd. mitsusäljare
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

petnoga skrev:
*massa bra text*

Vänligen Petrus
fd. mitsusäljare
Tack för ditt svar. Är det så att man fortfarande kan nolla färddatorn är det ju kalasbra. Dock verkar knappen under displayen funka medan HUn sitter kvar.

Har även investerat i framtiden för arselfraktaren, en investering som inte syns och förhoppningen är att inget annat ska synas tack vare den. Jag har investerat i en *trumvirvel* rostskyddsbehandling hos Dinitrol!
Bilen är rostskyddad där som ny och nu känns det som att det är dags för ett återbesök innan den första behandlinge helt tappat verkan.

För övrigt pågår jakten på nya sommarhjul. Ska man undvika problem har jag fått berättat för mig att ET 40 och max 205/45-17 på hjulen är att rekommendera. Tyvärr är det inte så himla stort utbud av såna fälgar i Sverige men skam den som ger sig. :)

Takräcke och takbox har införskaffats till den årliga vintersemestern. Ska bli kul att se vad takbox och räcke gör åt snittförbrukningen. Bilen har i snitt dragit 0,73 på 1500 mils körning. Gissar på att den drar ngn deciliter mer med boxen på, minst.

//d

PS. Andreas K, kul att träffas hos Anton. DS.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ett inlägg av det tråkigare slaget utan några bilder.

Två saker.

#1: Olja från Bild gör att bilen låter som en dieselkärra.

#2: Ett argt samtal till Mitsubishi innebär att de kostnadsfritt häller i denna olja istället.

Resultat: Bilen blir så tyst som den ska vara och jag blir glad och nöjd igen. :)
Bilen gick i veckan som gick smärtfritt igenom pappa statens kontrollprogram för automobiler.
Direkt efter det skickades den in på en kompletterande underredsbehandling (bilen är dinitrolbehandald när den var ny) hos Svensk bilvård, allt för att den ska fortsätta vara i fint skick. :)

För övrigt så ska det provmonteras 17-tummare inom en snar framtid så att man får se hur det ser ut IRL innan jag bestämmer mig.

//d
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Lite nyheter.

Under morgondagen ska vi provmontera dessa fälgar på Carisman.

Bild

Vill få en uppfattning om hur stora hjulen kommer kännas innan jag lägger en egen beställning på nya hjul.

Ser riktigt bra ut på Mats "Griffin"'s Evo2a i alla fall.

Bild

//d
2(SiC)
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Jo Griffin's Evo är ganska brutal den!

Dom fälgarna kommer nog se fint ut på din :wink:
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Slänger upp ett par mkt dåliga bilder, Griffin verkar ha varit skakis av hur det såg ut. ;)

Dock blir man smärtsamt påmind om att bilen verkligen behöver en sänkning om det ska bli snyggt med 17-tummare.

Bättre bilder kommer under morgondagen.

Bild

Bild

Bild

//d

EDIT: Tvivlar på att det kommer bli vita fälgar dock. Detta var enbart ett test.
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Vita fälgar: :up:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Lite bättre bilder.

Bild

Lite skillnad mellan snygga 17-tummare...

Bild

och tråkiga original...

Bild

Är det någon som har erfarenhet av Cobras sänksatser? Hittade en som sänker 30/40 på Realcar för 1898 :-. Bilen behöver ju verkligen komma ner i backen om 17-tum ska bli snyggt...
Widell skrev:Vita fälgar: :up:
Japp, jag tyckte det passade helt ok. Dock tror jag min sambo hellre skulle gå än att åka med i en bil med vita fälgar. ;)

//d

EDIT: Tack vare min husguru på PS, Claes "cnfoto.se" är bilen nu även sänkt, i alla fall på bild. Blev bra mkt bättre. Kommer inte sänka så mycket men det är ju kul att se ett någorlunda verkligt slutresultat.

Bild
Senast redigerad av 1 Daniel S, redigerad totalt 7 gånger.
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Jag skulle nog hellre gå än att tvätta en bil med vita fälgar. Varje dag.
Hade det på motorcykeln. Suck.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Reco skrev:Jag skulle nog hellre gå än att tvätta en bil med vita fälgar. Varje dag.
Hade det på motorcykeln. Suck.
Jo jag vill inte heller ha vita fälgar just på grund av hur mkt man måste putsa. Att Mats, som är killen bakom ratten på bilden nedan vill ha vita fälgar med 'lekdäck' på evon är för mig en gåta.

Bild

Vita fälgar och däcksrester låter inte som en jättebra combo.

Claes gjorde en ny PS till mig. Denna gillade jag riktigt mkt!

Bild :D

Bild

Bild
//d
Skriv svar