om motorn vid last och oljetrycket är inte i närheten av vad det borde vara. Nergångna ramlager kanske? Det
är ju fantastiskt att det händer när man köper en toyota, en bil som jag verkligen hade höga förhoppningar
gällande driftsäkerheten..

Det räcker kanske iofs att byta ramlager, oljetryckssensorn sitter rimligtvis i toppen och den gav utslag
så länge jag hade igång motorn så chansen finns ju att kamlagringar och annat har klarat sig. Alternativt kan
man leta upp en annan 4age, sitter i corolla gti, t.ex.
Men, en vis man sa till mig att japanerna har samma ord för problem och möjlighet, så nu kan man se det som
en möjlighet att få lite mer kräm i bilen. Sitter och funderar och räknar och forskar på olika alternativ.
Det "vettigaste" alternativet som ändå ger en hygglig effektökning tror jag är en 2.0 Celica-motor, även kallad 3sge,
finns i lite olika utföranden från 140 hk upp till 200 (JDM, tror jag). Det har iaf sålts 140, 156 och 175 hk i Sverige.
En sån motor tror jag är fullt möjligt att besikta med, då oddsen är ganska höga att besiktnings mannen aldrig har
sett en Mk1 innan. Det största frågetecknet är om en sån motor passar på min växellåda, annars drar det med sig
en hel del extrajobb med drivaxlar, växlingslänkage, koppling, hastighetsmätare.
Andra alternativ är dom så kallade blacktop och silvertop motorerna. I grunden samma motor som jag har nu
Fast 20V topp, separata spjäll och 4-2-1 grenrör, 163 hk i silvertop, 168 i blacktop. Finns att köpa från fensport.co.uk
Man får räkna med ca 20000 kronor för en komplett silvertop med kabelhärva, ecu, startmotor osv hemma
i brevlådan. Fördelen ställt mot en 3sge är att motorfästen och allt stämmer så det är bara att hinka i.
Om man ser till att det inte står 20v över hela ventilkåpan så ska det nog gå att smita igenom besiktningen också.
Sen såldes det en kompressorversion av 4age, 4agze, kommer inte ihåg vad man kan shoppa en sån för,
men 145 hk hade den i usa iaf. Fanns nåt JDM-utförande med mer effekt.
Finns ju dock ytterligare alternativ, för bra mycket mindre pengar än 20000 kan man köpa sig en hel
9000 2.3T, då är man inne på en lite

på riktigt ökat lite också? Dock inte i originalutförande, 330 Nm vid 2000 rpm

Sen kanske det blir svårt att övertyga besiktningsmannen om att Toyota köpte motorer från SAAB
under en period.
Ett alternativ som inte heller direkt skulle underlätta besiktandet vore en lite större motor, V6. Kan dock vara
struligt att få plats i motorutrymmet, det är inte jättebrett.
Sen har ju Toyota ett turboalternativ också, Där verkar det finnas en hygglig kunskapsbas. Googla lite på Mk1.5

Det finns några alternativ, jag har lite att fundera på. Sen är det ju hur man värderar möjligheten att
överhuvudtaget köra nånting i år. För vissa alternativ hotar definitivt säsongen 2007.