SAAB V4!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

SAAB V4!

Inlägg av Jonas Öhman »

Äntligen har den SAAB jag har varit delaktig i, flera år pensionerats. Näst rally-racer är en V4 det också, men med en 1700 cc -motor på drygt 100 hkr + tätstegad låda = perfekt för lagom krokiga och fuktiga grusvägar.

Det var meningen att vi skulle ha åkt Midnattssolsrallyt i den nye, men det lägger vi på is tills nästa år.
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

V4 är en härlig bil! Jag har själv varit delägare i en och kört slut på den, men det var på den tiden innan man hade körkort. 8)
Om man kommer över en frisk V4 idag så måste den bevaras åt eftervärlden!
Andreas Ekslätt
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jonas, kan du inte berätta mer om den och dessutom vill man förstås se lite bilder! :wink:
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Vad jag har förstått så är den en påbörjad rallybil som har drabbats av en oförstående hustru ;) Hel och fin kaross, bra grejor vad gäller motor och transmission. Vi kommer att flytta fyra nästan nya Bilstein från den gamla bilen, men stolar, bur och bälten blir nytt. Sen finns det ett par olika alternativ vad gäller utseende och små modieringar beroende på vilken klass den ska gå i. Någon SM-delltävling i bilorientering kan det också bli.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är alltid fränt med en Päronhalva! Det var ju med en V4 på rallyträffen förrförra (?) året, den gick som ett spjut! Jag tror han hade borrat motorn till 1800 cc nånting och så satt det dubbla Weber på. Varvade fint.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

På den gamla goda tiden, innan SAAB började skämmas för motorsport, kunde man beställa häftiga maskiner över disk på ANA. Om jag inte mins fel så var den häftigaste fabriksbilen på drygt 1900 cc och försedd med insprutning, i rallycross var värstingarna på drygt två liter.
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

hade dom inte nästan 200hk i slutet när dom körde rally mm med saab v4:orna ? har förmej att jag hört något sådant
Bild
/Johannes Selberg
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Prototyp V4:an som gick i Jyväskylä ett år hade 190 hkr. Sen vet jag att det fanns privatförare som fuskade med för stor cylindervolym (rc-vev) och de var säkert i närheten.
Skriv svar