Sida 1 av 13

BMW 325 Twinturbo

Postat: 13 mar 2006 21:29
av Andreas K
Tänkte skriva lite om mitt projek här också. Tanken var att köpa en billig e30 320/323 med några småfel och fixa iordning för att åka och leka lite med. En krökt ventil satt det i motorn och inredningen var urmonterad.
Att byta ventiler verkade vid tidpunkten ganska dyrt och jag tyckte att de var vettigare att slänga i en 325 motor direkt. Sagt och gjort. Sen funderade jag på att slänga på en turbo och ta ut 250-300hk. Sen verkade det löjligt så jag bestämde mig för att köpa lite mer grejor och lite mer och lite mer. Vad som var tänkt som ett budgetprojekt har idag blivit lite mer. Idag står det en nästan färdig bil i garaget som jag hoppas kunna köra lite mer i sommar. Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.

Kaross: Totalt urrensad e30 ingen underedesmassa, inga asfaltsmattor etc, Har kapat bort det mesta som är onödigt på bilen så som otalet fästen, extra plåt mm. DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen med förstärkningar vid silentblocks infästnignarna. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram.
Huv och bagagelucka i gf, plastrutor. Takspegel i gf.



Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, o-ringat block smidda kolvar och stakar 8.0:1 i komp. Modest portad topp med omsvetsade vattenkanaler. ENEM Z45 turbokam,Ställbart kamdrev, 890cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl. Större vattenkyl, elfläkt. Lättat svänghjul.
Sachs hårdast tryckplatta och fjädrad sinterlamell.

Chassie Ställbar camber via justerbara topplagringar fram, justerbart typ Grupp A bak med ledlager. Öhlins coilovers runt om med ställbar bump/rebump. Förstärkt bärarmar bak. Nya leder överallt. Alla bussningar (2 i chassit...) i delerin, Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran.
Ställbara grövre kräningshämmare bak och fram. Nyrenoverad 40% diffbroms (nya och fler lameller) oljekyld.


Bromsar: 320mm fram, 280mm bak, 4 kolvas fram och bak, pedalställ med bromsvåg

Hjul: Har ett gäng 5 ekrad antracit färgade

Transmission M3 E36 växellåda

Har sänkt ner en säkerhetstank i reservhjulsbaljan som matar en catchtank med bränsle sedan via dubbla Bosch 044:a genom en 10mms ledning till motorn.

Lite bilder av varierande storlek och kvalitet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 13 mar 2006 21:46
av kardanaxel
Gött Andreas!
Nu börjar den ju se lite mer komplett ut! Blir nog kanon när du fått ihop allt! :thumbsup:

Vi får väl hoppas att du hinner klart till sommaren. Jag bokar om möjligt in en åktur i alla fall :D

Postat: 13 mar 2006 22:04
av Nicke Nyman
Kalas!

Bra med mera klubbilar med turbo, spec dom som inte har de från början! Kul!

Jag tror den här bilen kommer bli ruggit vass på banan och på strippen, helt perfekt! :D Du kommer nog få många roliga körtimmar i den! Vore kul om vi kunde mötas upp på nån träff o köra lite tillsammans, givetvis inte bara snabbast runt banan utan även längst ställ osv, så ja har en liten chans iaf! ;)

Adios! 8)

Postat: 14 mar 2006 08:59
av Anders Toll
Vad är poängen att ha en dubbelturbo? Vad gör det extra turboagget?

Postat: 14 mar 2006 13:08
av Andreas K
Anders Toll skrev:Vad är poängen att ha en dubbelturbo? Vad gör det extra turboagget?
I mitt fall så valde jag dubbla av ekonomiska själ. Dessa turbosar har väldigt bra vad de gäller spool-up tid och finns till vettiga pengar. Att hitta en turbo som ger över 600hk som dessa göra ihop med bra spool upp är svårt annars. Som du ser på bilderna så sitter det en turbo per 3 cylindrar.

Tack för alla trevliga kommenterer!

Postat: 14 mar 2006 14:06
av Mae
Snyggt jobbat!
Kul att se att det jobbas i garagen runt om i landet. :D

Postat: 14 mar 2006 15:08
av Nicke Nyman
De är coolt med dubbelturbo! :D

Sen kan man ju som sagt diskutera de där med 2 mindre agg, men ja tror på de när man läser om dom som har mycket effekt med bra spool-up tider på ett aggregat, så ser man ofta att dom har ett avgasmottryck som överstiger laddtrycket med 0,5-1,0 bar o de är ju helt galet. Laddar man 2 bar o har ett mottryck på 2,5-3 bar så blir ju verkningsgraden på motorn sämre än om man gör som Andreas o kör med 2 mindre agg som räcker för hans mål! Jag tycker de är ascoolt iaf!

Keep on rocking Andreas! 8)

Postat: 14 mar 2006 21:48
av Karlsson
Här ligger man i lä... :wink:
Vi ses på banorna i sommar Andreas! Du kan ju vinka när du kör om mig... :roll:

Postat: 15 mar 2006 08:20
av Andreas K
Karlsson skrev:Här ligger man i lä... :wink:
Vi ses på banorna i sommar Andreas! Du kan ju vinka när du kör om mig... :roll:
du kan ju vinka tillbaka när du kör om mig när jag står och funderar på hur leca-kulorna kunde närma sig så fort :mhihi:

Postat: 16 mar 2006 21:34
av Peter Johansson
Låter som ett trevligt projekt. Kul med lite fler BMW turbos.

Lycka till..

Postat: 19 maj 2006 07:34
av Andreas K
måste uppdatera lite så man inte tror att den somnat.
Monterat bromsarna runt (slutmonterat), slutmonterat stötdämpare och fjäderbenslagringar (suttit tillfälligt innan).
Lyft upp bakvagnen, svarvat lite distanser och sånt till bärarmarna så de sitter där också. Renoverat diffen. Lyft toppen, bytt till pinnbultar samt ställbart kamdrev och nya vippor. Sedan monterat insug och utsug etc.
Snart borde den gå att starta.
Ska försöka knäppa lite bilder.

Postat: 05 jul 2006 22:23
av olle
hur går de me bygget sugen på lite bilder :D har du gjort nått nytt?!?! :P

Postat: 06 jul 2006 11:11
av Mae
Japp! Fler bilder hade varit trevligt! :racesmile

hej

Postat: 10 jul 2006 12:09
av chris76
passade nipplarna?

Postat: 10 jul 2006 13:16
av Andreas K
jodå nipplarna passade fint! Tack.

Ska försöka fixa lite bilder. Har bytt bredning på den så det blir "äkta" m3 breddning och inget annat. Sen blir det huv och bagagelucka etc i plast.

Postat: 10 jul 2006 19:02
av Andreas K
Lite bilder på bilen. Det är en del lustiga grejor på bilderna, typ kylarslangarna dragning, det skall inte vara så bara provmonterat lite.

Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 10 jul 2006 20:24
av Nicke Nyman
Ser gytt ut! :D

MVH

Postat: 20 okt 2006 07:51
av Andreas K
I går kl 19:00 drog jag på startern i 3 sek (första försöket med bra batteri), startade direkt, oljetrycket kom direkt, inga större läckage, ingen rökutveckling. Sov man ganska gott sen :mhihi:

Ska försöka smida till ett avgasystem snarast så man kan ha den igång lite mer och höra så att allt står rätt till.

Postat: 20 okt 2006 10:22
av Nicke Nyman
Grattis än en gång! De var en fröjd att prata med dig på telefon och höra din glädje! Keep on rocking! 8)

Postat: 20 okt 2006 20:25
av Karlsson
Gött Andreas! :D Jag vet precis hur det känns! :thumbsup: