BMW 325 Twinturbo
Postat: 13 mar 2006 21:29
Tänkte skriva lite om mitt projek här också. Tanken var att köpa en billig e30 320/323 med några småfel och fixa iordning för att åka och leka lite med. En krökt ventil satt det i motorn och inredningen var urmonterad.
Att byta ventiler verkade vid tidpunkten ganska dyrt och jag tyckte att de var vettigare att slänga i en 325 motor direkt. Sagt och gjort. Sen funderade jag på att slänga på en turbo och ta ut 250-300hk. Sen verkade det löjligt så jag bestämde mig för att köpa lite mer grejor och lite mer och lite mer. Vad som var tänkt som ett budgetprojekt har idag blivit lite mer. Idag står det en nästan färdig bil i garaget som jag hoppas kunna köra lite mer i sommar. Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.
Kaross: Totalt urrensad e30 ingen underedesmassa, inga asfaltsmattor etc, Har kapat bort det mesta som är onödigt på bilen så som otalet fästen, extra plåt mm. DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen med förstärkningar vid silentblocks infästnignarna. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram.
Huv och bagagelucka i gf, plastrutor. Takspegel i gf.
Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, o-ringat block smidda kolvar och stakar 8.0:1 i komp. Modest portad topp med omsvetsade vattenkanaler. ENEM Z45 turbokam,Ställbart kamdrev, 890cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl. Större vattenkyl, elfläkt. Lättat svänghjul.
Sachs hårdast tryckplatta och fjädrad sinterlamell.
Chassie Ställbar camber via justerbara topplagringar fram, justerbart typ Grupp A bak med ledlager. Öhlins coilovers runt om med ställbar bump/rebump. Förstärkt bärarmar bak. Nya leder överallt. Alla bussningar (2 i chassit...) i delerin, Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran.
Ställbara grövre kräningshämmare bak och fram. Nyrenoverad 40% diffbroms (nya och fler lameller) oljekyld.
Bromsar: 320mm fram, 280mm bak, 4 kolvas fram och bak, pedalställ med bromsvåg
Hjul: Har ett gäng 5 ekrad antracit färgade
Transmission M3 E36 växellåda
Har sänkt ner en säkerhetstank i reservhjulsbaljan som matar en catchtank med bränsle sedan via dubbla Bosch 044:a genom en 10mms ledning till motorn.
Lite bilder av varierande storlek och kvalitet:







Att byta ventiler verkade vid tidpunkten ganska dyrt och jag tyckte att de var vettigare att slänga i en 325 motor direkt. Sagt och gjort. Sen funderade jag på att slänga på en turbo och ta ut 250-300hk. Sen verkade det löjligt så jag bestämde mig för att köpa lite mer grejor och lite mer och lite mer. Vad som var tänkt som ett budgetprojekt har idag blivit lite mer. Idag står det en nästan färdig bil i garaget som jag hoppas kunna köra lite mer i sommar. Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.
Kaross: Totalt urrensad e30 ingen underedesmassa, inga asfaltsmattor etc, Har kapat bort det mesta som är onödigt på bilen så som otalet fästen, extra plåt mm. DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen med förstärkningar vid silentblocks infästnignarna. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram.
Huv och bagagelucka i gf, plastrutor. Takspegel i gf.
Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, o-ringat block smidda kolvar och stakar 8.0:1 i komp. Modest portad topp med omsvetsade vattenkanaler. ENEM Z45 turbokam,Ställbart kamdrev, 890cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl. Större vattenkyl, elfläkt. Lättat svänghjul.
Sachs hårdast tryckplatta och fjädrad sinterlamell.
Chassie Ställbar camber via justerbara topplagringar fram, justerbart typ Grupp A bak med ledlager. Öhlins coilovers runt om med ställbar bump/rebump. Förstärkt bärarmar bak. Nya leder överallt. Alla bussningar (2 i chassit...) i delerin, Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran.
Ställbara grövre kräningshämmare bak och fram. Nyrenoverad 40% diffbroms (nya och fler lameller) oljekyld.
Bromsar: 320mm fram, 280mm bak, 4 kolvas fram och bak, pedalställ med bromsvåg
Hjul: Har ett gäng 5 ekrad antracit färgade
Transmission M3 E36 växellåda
Har sänkt ner en säkerhetstank i reservhjulsbaljan som matar en catchtank med bränsle sedan via dubbla Bosch 044:a genom en 10mms ledning till motorn.
Lite bilder av varierande storlek och kvalitet:






