Sida 1 av 18

M3E30 -87 Skulle bara...

Postat: 22 feb 2006 00:22
av Samuel Lindkvist
Updaterad med bild
Bild


...byta kamkedja på motorn. Så jag lyfte ut motorn för enkelhetsskull.
Tyckte det va idé att byta kammar när jag ändå hade isär grejerna, kanske skulle byta kolvar också och när man ändå beställer kolvar kan man lika gärna ta lite större och borra blocket osv osv... :roll: Nu är nog varenda pinal bytt.

Under tiden har jag lyft bort mattan i bilen och rengjort och målat under. Lika bra att göra det riktigt medans man är igång.

Och då kan man ju lika gärna ta ner hela bakvagnen och bygga om den med uniballs och bygga om diffen till 40% spärrverkan. Och då kan man ju likagärna göra likadan med framvagnen. blablabla...

Här kommer iallafall lite bilder.



Motorn. Den ser nästan ny ut. Jag rev ner motorn i småbitar och började porta toppen. Sen tog tiden slut så Köhler fick fortsätta. Och han har gjort ett imponerande jobb. :thumbsup:
Bild
Bild
Bild

Ställbara kamdrev
Bild

Portad topp och insug. Portad från spjällen ända fram till ventilerna.
Bild

Standard extraktor VS Liiite grövre. Det nya större väger dessutom 1.2kg mindre. :D
Bild
Bild


Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om. Om jag får tid så ska jag tillverka egna ok istället så det blir "redit"
Bild

Bak. Gammal VS ny ventilerad. 280x10 original mot 294x19. vill inte ha för stora för viktens skull.
Bild

Målad inredning. Inte den minsta rost gick att finna trots att bilen är 19år. När jag är klar ska jag lägga i mattan igen och göra allt "original" Men det känns bra att veta att allt är ok under mattan.
Bild
Bild

Skrapade hjulhusen och la på nytt rostskydd. Hoppas det håller i 20 år till.
Bild

Uniballs i bakvagnen. Nu kan man ställa både camber och toe även bak.
Bild

Va "tvungen" :wink: att köpa nya fälgar också så att de nya bromsarna får plats.
Bild


Det är väl ungefär så långt jag kommit efter över ett år. Det går inte speciellt fort. Men varför stressa, för va sjutton ska man göra när man blir klar? 8)

Postat: 22 feb 2006 07:25
av Maccan
Gött med lite bilder pajk!

Vad är det för tum på hjulen? De såg stora och fina ut...
Ska bli så underbar att höra den motorn "under bellastning"

:thumbsup2

Postat: 22 feb 2006 09:17
av Mae
Oj! :o Vilket bygge! :D
Trevligt med människor som gör saker och ting "redit". :mhihi:

Snyggt jobbat! :thumbsup:

När beräknar du att vara färdig med bilen?

Postat: 22 feb 2006 09:27
av Samuel S
Riktigt kul att se Samuel!

Fast nu får man ju skämmas om man lägger upp en egen M3-tråd :)
Får lägga upp två trådar för att kompensera kanske.

Postat: 22 feb 2006 09:40
av Daniel Båge
:lovies: :jaaaa: :villha!!:

Re: M3E30 -87 Skulle bara...

Postat: 22 feb 2006 09:57
av Samuel S
Samuel Lindkvist skrev: Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om.
Vilken modell kommer skivorna ifrån? M3 E46?
Vilka Brembo-ok är det?

Re: M3E30 -87 Skulle bara...

Postat: 22 feb 2006 10:52
av Samuel Lindkvist
BMW Samuel skrev:
Vilken modell kommer skivorna ifrån? M3 E46?
Vilka Brembo-ok är det?
Fram är från M3E36 3.2
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.

Postat: 22 feb 2006 10:55
av Samuel Lindkvist
Mae skrev:
När beräknar du att vara färdig med bilen?
Det är svårt att säga egentligen. Men jag hoppas jag kan vara med på den första attitudeträffen när den nu blir. Det får väl bli en såkallad shakedown iallafall.

Re: M3E30 -87 Skulle bara...

Postat: 22 feb 2006 11:06
av Samuel S
Samuel Lindkvist skrev: Fram är från M3E36 3.2
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.
Då måste jag kunna få dit mina 3.2-skivor också på nåt vis.
Går det inte att använda 3.2ans bakskivor också? Jag har sådana.

Är Boxster S-oken likvärdiga Cupra-oken, lika lätta/svåra att montera?

Postat: 22 feb 2006 11:12
av Neider
Mycket fint bygge Inponerande,

Hoppas man får se en ny fin tid i Bilsports Superstage :D

Re: M3E30 -87 Skulle bara...

Postat: 22 feb 2006 12:36
av Samuel Lindkvist
BMW Samuel skrev:
Samuel Lindkvist skrev: Fram är från M3E36 3.2
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.
Då måste jag kunna få dit mina 3.2-skivor också på nåt vis.
Går det inte att använda 3.2ans bakskivor också? Jag har sådana.

Är Boxster S-oken likvärdiga Cupra-oken, lika lätta/svåra att montera?
Har för mig att 3.2:ans bakskivor har för stor hål till handbromsbackarna. Men är inte säker.
Boxster-S oken är mycket bättre än cupra oken. Och lika lätta att montera. Hade gärna tagit sånna också men dom är ju snuskigt dyra.

Postat: 22 feb 2006 12:48
av Söderblom
Ser mycket bra ut!! Ska bli kul att få se och höra!! :racesmile

Vad blir det för insug?? Original plenum eller kolfiber och nytt sprut i stil med Alpha-n??

Postat: 22 feb 2006 16:04
av Anders Toll
Verkligen kul bygge att följa.

Du sparar verkligen inte på något. Tummen upp! Det är verligen inspirerande.

Tänk om mitt golv också såg ut så där. :-? Det hade varit skönt.

Hoppas det finns tillfälle för en åktur under säsongen någon gång.

Postat: 23 feb 2006 16:26
av kardanaxel
Ser kanon ut Samuel! Du bygger ju den ultimata bilen i mina ögon. Ska bli kul att se den in action till sommaren med! Saknade den förra året!

Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)

Vi syns i konbanan till sommaren 8) :mhihi:

Postat: 23 feb 2006 18:26
av Samuel Lindkvist
kardanaxel skrev: Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Rykten brukar sällan vara helt sanna. Ärligt talat har jag inte en aning om vad det kan bli. Det saknas lite viktiga och dyra prylar i motorn för att det ska bli några extrema effekter. Men 270hk kanske går att klämma ut med lite vilja. Men det är nog styrsystemet som sätter stopp. Jag skulle behövt nåt mer avancerat.

Vad hade du hört för siffror? 8)

Postat: 23 feb 2006 18:51
av kardanaxel
Samuel Lindkvist skrev:
kardanaxel skrev: Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Rykten brukar sällan vara helt sanna. Ärligt talat har jag inte en aning om vad det kan bli. Det saknas lite viktiga och dyra prylar i motorn för att det ska bli några extrema effekter. Men 270hk kanske går att klämma ut med lite vilja. Men det är nog styrsystemet som sätter stopp. Jag skulle behövt nåt mer avancerat.

Vad hade du hört för siffror? 8)
A du vet! En bit över 340 var det väl :mhihi:

Nä men jag hade hört någonstans runt 280hk, så det var ju inte så illa pinkat :thumbsup:

Postat: 24 feb 2006 10:45
av Ando
Härligt med 280 hk i en 4:a :D :racesmile :banana: :bow:

Postat: 24 feb 2006 11:12
av kardanaxel
Ando skrev:Härligt med 280 hk i en 4:a :D :racesmile :banana: :bow:
Nu ska vi inte pressa Samuel mer här... :nono: :wink: 270hk sa han! 280hk var ju bara ett rykte och säkert långt borta... :roll:

Postat: 24 feb 2006 12:33
av Ando
kardanaxel skrev:
Ando skrev:Härligt med 280 hk i en 4:a :D :racesmile :banana: :bow:
Nu ska vi inte pressa Samuel mer här... :nono: :wink: 270hk sa han! 280hk var ju bara ett rykte och säkert långt borta... :roll:
Jo, men ett sportluftfilter gör säkert 10 hk :wink:

Postat: 24 feb 2006 13:49
av kardanaxel
Ando skrev:
kardanaxel skrev:
Ando skrev:Härligt med 280 hk i en 4:a :D :racesmile :banana: :bow:
Nu ska vi inte pressa Samuel mer här... :nono: :wink: 270hk sa han! 280hk var ju bara ett rykte och säkert långt borta... :roll:
Jo, men ett sportluftfilter gör säkert 10 hk :wink:
Ja, och sätter han på en vinge så har han 20hk till :roll: :wink: