M3E30 -87 Skulle bara...
Postat: 22 feb 2006 00:22
Updaterad med bild
...byta kamkedja på motorn. Så jag lyfte ut motorn för enkelhetsskull.
Tyckte det va idé att byta kammar när jag ändå hade isär grejerna, kanske skulle byta kolvar också och när man ändå beställer kolvar kan man lika gärna ta lite större och borra blocket osv osv... Nu är nog varenda pinal bytt.
Under tiden har jag lyft bort mattan i bilen och rengjort och målat under. Lika bra att göra det riktigt medans man är igång.
Och då kan man ju lika gärna ta ner hela bakvagnen och bygga om den med uniballs och bygga om diffen till 40% spärrverkan. Och då kan man ju likagärna göra likadan med framvagnen. blablabla...
Här kommer iallafall lite bilder.
Motorn. Den ser nästan ny ut. Jag rev ner motorn i småbitar och började porta toppen. Sen tog tiden slut så Köhler fick fortsätta. Och han har gjort ett imponerande jobb.
Ställbara kamdrev
Portad topp och insug. Portad från spjällen ända fram till ventilerna.
Standard extraktor VS Liiite grövre. Det nya större väger dessutom 1.2kg mindre.
Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om. Om jag får tid så ska jag tillverka egna ok istället så det blir "redit"
Bak. Gammal VS ny ventilerad. 280x10 original mot 294x19. vill inte ha för stora för viktens skull.
Målad inredning. Inte den minsta rost gick att finna trots att bilen är 19år. När jag är klar ska jag lägga i mattan igen och göra allt "original" Men det känns bra att veta att allt är ok under mattan.
Skrapade hjulhusen och la på nytt rostskydd. Hoppas det håller i 20 år till.
Uniballs i bakvagnen. Nu kan man ställa både camber och toe även bak.
Va "tvungen" att köpa nya fälgar också så att de nya bromsarna får plats.
Det är väl ungefär så långt jag kommit efter över ett år. Det går inte speciellt fort. Men varför stressa, för va sjutton ska man göra när man blir klar?
...byta kamkedja på motorn. Så jag lyfte ut motorn för enkelhetsskull.
Tyckte det va idé att byta kammar när jag ändå hade isär grejerna, kanske skulle byta kolvar också och när man ändå beställer kolvar kan man lika gärna ta lite större och borra blocket osv osv... Nu är nog varenda pinal bytt.
Under tiden har jag lyft bort mattan i bilen och rengjort och målat under. Lika bra att göra det riktigt medans man är igång.
Och då kan man ju lika gärna ta ner hela bakvagnen och bygga om den med uniballs och bygga om diffen till 40% spärrverkan. Och då kan man ju likagärna göra likadan med framvagnen. blablabla...
Här kommer iallafall lite bilder.
Motorn. Den ser nästan ny ut. Jag rev ner motorn i småbitar och började porta toppen. Sen tog tiden slut så Köhler fick fortsätta. Och han har gjort ett imponerande jobb.
Ställbara kamdrev
Portad topp och insug. Portad från spjällen ända fram till ventilerna.
Standard extraktor VS Liiite grövre. Det nya större väger dessutom 1.2kg mindre.
Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om. Om jag får tid så ska jag tillverka egna ok istället så det blir "redit"
Bak. Gammal VS ny ventilerad. 280x10 original mot 294x19. vill inte ha för stora för viktens skull.
Målad inredning. Inte den minsta rost gick att finna trots att bilen är 19år. När jag är klar ska jag lägga i mattan igen och göra allt "original" Men det känns bra att veta att allt är ok under mattan.
Skrapade hjulhusen och la på nytt rostskydd. Hoppas det håller i 20 år till.
Uniballs i bakvagnen. Nu kan man ställa både camber och toe även bak.
Va "tvungen" att köpa nya fälgar också så att de nya bromsarna får plats.
Det är väl ungefär så långt jag kommit efter över ett år. Det går inte speciellt fort. Men varför stressa, för va sjutton ska man göra när man blir klar?