Sida 1 av 9
Projekt: BMW 318 is -90
Postat: 14 okt 2005 16:57
av Anders Toll
Jag får väl la lägga upp en sån här tråd också.
Mål:
- köra snabbare.
- Lära mig bakhjulsdrift.
- Ha en bil som tål hård bankörning i flera timmar.
Objekt: en BMW 318 is (fyra 16V - 136 hk) E30 -90
Nuvarande förbättringar: sportfjädrar H&R
Att göra till nästa sommar:
- sänka vikten, en hel del inredning kommer att ryka
- laga rost (det var mer än jag trodde

)
- skaffa sitta-still-stolar
- köpa fälgar plus R-däck
- skaffa gula Konis så den ligger lite plattare i kurvorna
- kolla över bromsarna - behöver kanske andra belägg?
Framtida planer/drömmar:
- byta bussningar
- sätta i bur
- plast är lätt - huv, skärmar, baklucka, fönster
- ta bort takluckan
Postat: 14 okt 2005 17:03
av Anders Toll
En bild (när bilen fortfarande var Andos):

Re: Projekt: BMW 318 is -90
Postat: 14 okt 2005 17:54
av Ando
136 hk är det... (väldigt noga

)
H&R fjädrar är det också...
Sen var det Richard Axell som tog bilden, inte Axel
Byta belägg till bromsarna kansek skulle vara bra också, iof finns det dom som kör med R-däck med orginal-bromsar och tycker det går bra
Postat: 14 okt 2005 18:19
av kardanaxel
Bra initiativ Toll!!
Projekttrådar är alltid roligt!
Du kommer ju att bli den som alla jagar nästa sommar.
Och jag har knappt hållt i en kamera på flera år så jag är inte skyldig

Skulle nog inte äns få med bilen på kortet

Re: Projekt: BMW 318 is -90
Postat: 14 okt 2005 18:53
av Söderblom
Ando skrev:136 hk är det... (väldigt noga

)
Han menar nog att du har slarvat bort 2hk genom din hårda körning.
Lycka till Toll!!
Postat: 14 okt 2005 20:58
av Danne77
Låter ju kanon! Ska du inte leka med den på vintern då? Det är ju då bakhjulsdrift är roligast

Re: Projekt: BMW 318 is -90
Postat: 15 okt 2005 00:56
av Ando
Söderblom skrev:Ando skrev:136 hk är det... (väldigt noga

)
Han menar nog att du har slarvat bort 2hk genom din hårda körning.
Lycka till Toll!!
Hehe, det kan nog stämma!

Postat: 16 okt 2005 10:50
av Anders Toll
Danne77 skrev:Låter ju kanon! Ska du inte leka med den på vintern då? Det är ju då bakhjulsdrift är roligast

Jo.
Men då kommer den rosta sönder. Så det blir Swift i vinter. Om ingen köper den billiga superbilen!

Postat: 16 okt 2005 10:59
av Anders Toll
kardanaxel skrev:Bra initiativ Toll!!
Projekttrådar är alltid roligt!
Tack! Ja, det är också mer inspirerande! Nu vet jag vad jag ska göra vecka 44 när jag är delvis ledig: banka banka!
kardanaxel skrev:Du kommer ju att bli den som alla jagar nästa sommar.
Det vore ju lite spännande om man kunde höja sig i listan. Dock kommer det ta några gånger innan jag förstår hur man ska köra bakhjulsdrivet. Jag vill ju inte sätta den i en plåtmur på Anderstorp det första jag gör.

Postat: 16 okt 2005 20:45
av kardanaxel
Anders Toll skrev:
kardanaxel skrev:Du kommer ju att bli den som alla jagar nästa sommar.
Det vore ju lite spännande om man kunde höja sig i listan. Dock kommer det ta några gånger innan jag förstår hur man ska köra bakhjulsdrivet. Jag vill ju inte sätta den i en plåtmur på Anderstorp det första jag gör.

Inga problem. Det är bara å hålla stumt som vi brukar säga....

Förutom på Uråsa för då kommer det ett stängsel och tar dig

Postat: 17 okt 2005 05:24
av Ando
kardanaxel skrev:
Inga problem. Det är bara å hålla stumt som vi brukar säga....

Förutom på Uråsa för då kommer det ett stängsel och tar dig

Ja, den äter E30 har jag hört

Postat: 19 okt 2005 18:27
av Diesel Oscar
Andos bror har också en IS, en halv, som står och läcker bensin på min gårdsplan. Undrar när den ska få jagas på Anderstorp

Postat: 21 okt 2005 11:45
av Daniel Båge
Diesel Oscar skrev:Andos bror har också en IS, en halv, som står och läcker bensin på min gårdsplan. Undrar när den ska få jagas på Anderstorp

'
Läcker den bensin?
Sen när? Den där godsägarn har väl kört som svin med den!

Postat: 25 okt 2005 19:24
av Diesel Oscar
Sen när vet jag inte, men när jag hade kört upp den på rännet förra helgen kände jag att det luktade massa otäck bensin, kollade in under och längst bak vid vänster tröskel, på sidan av tanken droppade det rätt bra. Körde ut igen, massa lös bensin i heldammig, halvmurken träladugård kändes inte bra. Ska se om jag inte kan lokalisera läckan framöver och tillomed kanske täta den.
Postat: 11 feb 2006 17:24
av Mae
Hur går det med ditt lilla projekt Anders?
Gjort något med bilen än?
Vill se lite bilder.

Postat: 12 feb 2006 17:23
av Anders Toll
Jag har tagit bort en massa inredning och skrapat/slipat ljudisolering.
I vinter måste jag laga rost och byta kylare, sen besikta. Därefter har jag inte bestämt vad jag ska göra.
Men godis hägrar vid horisonten! Nya bussningar (a la ljusstakar a Magnusson), nya/beg dämpare, R-däck och sitta-still-stol ska inhandlas under våren.
Sen ska jag lära mig köra bakhjulsdrift också.

Postat: 12 feb 2006 18:02
av Mae
Anders Toll skrev:Jag har tagit bort en massa inredning och skrapat/slipat ljudisolering.
I vinter måste jag laga rost och byta kylare, sen besikta. Därefter har jag inte bestämt vad jag ska göra.
Men godis hägrar vid horisonten! Nya bussningar (a la ljusstakar a Magnusson), nya/beg dämpare, R-däck och sitta-still-stol ska inhandlas under våren.
Sen ska jag lära mig köra bakhjulsdrift också.

Låter intressant Anders!
Glöm inte att ta bilder.

Postat: 14 feb 2006 17:46
av Anders Toll
Bilder ska jag ta någon gång. Fast bilen står 3 mil från mig, iofs i närheten av Uråsa!
Vad ska jag köpa för fälgar? Jag behöver en uppsättning extra som jag kan sätta R-däck på, alternativt de som sitter på de smidda fälgarna (BBS 15") jag har nu.
Hur breda? 15" är väl bäst?
Postat: 14 feb 2006 19:42
av Ando
Dom fälgarna som sitter på nu är ju rätt lätta, men dom är riktigt tråkiga att tvätta
Postat: 15 feb 2006 01:44
av Hammer
Anders Toll skrev:Vad ska jag köpa för fälgar? Jag behöver en uppsättning extra som jag kan sätta R-däck på, alternativt de som sitter på de smidda fälgarna (BBS 15") jag har nu.
Hur breda? 15" är väl bäst?
http://forum.attitudemotorclub.com/viewtopic.php?t=5701