Sida 1 av 2

Buget-Kadettens status.

Postat: 13 feb 2005 16:51
av Hjerpe
Tänkte dela med mig lite om vad som händer hemma i smedjan.
Tanken är att bygga en rapp liten stackare för minsta möjliga peng. Och än så längre ser det ut som att jag klarar mig under 6000:-.

(hoppas inte bilderna är för stora för modemanvändare)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(ja, karlsson, det är in linjal)
fråga gärna om ni undrar nåt om bygget. för ja vet inte redigt va ja sa säga..

Re: Buget-Kadettens status.

Postat: 13 feb 2005 17:18
av Karlsson
Hjerpe skrev: Bild
(ja, karlsson, det är din linjal)
Sedärja! :D Den har jag ägt sen lågstadiet! Antar att du mätt ventilspel och annat med den, det är ju ett precisionsinstrument av äkta trä!

Postat: 13 feb 2005 17:19
av Nicke Nyman
Ser ju KALAS ut... :D Sånt där är kul att titta på...

Adios! 8)

Postat: 14 feb 2005 00:01
av Zeb
Vad är det för maskin som åker i?

(var jag tvungen att gissa skulle jag nog lägga slantarna på c20ne, men..)

Re: Buget-Kadettens status.

Postat: 14 feb 2005 09:53
av Biiiver
Karlsson skrev:

Sedärja! :D Den har jag ägt sen lågstadiet! Antar att du mätt ventilspel och annat med den, det är ju ett precisionsinstrument av äkta trä!
de är inte din längre........... :nono:

Postat: 14 feb 2005 16:01
av Hjerpe
Zeb skrev:Vad är det för maskin som åker i?

(var jag tvungen att gissa skulle jag nog lägga slantarna på c20ne, men..)
Rätt gissat!
Det är en c20ne med portad topp, y-16-kam, chippat sprut och irmscherinsug (stiftat mot toppen för exakt passning). Allt trim inkl. portjobb kommer från enem.

Bara ett problem med motorn (än så länge). Den har för låg komp. Måste fixa kolvar utan förbränningsrum. Och det måste vara BILLIGT.

Postat: 14 feb 2005 16:46
av Karlsson
Testa att smälta ner de du har nu, gör en form i Boppers sandlåda (där fick du för linjalen din dadare) och häll i kolvsmeten. Sen kan du smida dem genom att hamra på dem ett par dagar med storsläggan. :wink:

Eller inte... Maccan borde väl ha nån gammal GSi 8 v motor i hyllorna?
De har nog plana kolvar tror jag.

Postat: 15 feb 2005 11:49
av Maccan
Sådan motor går väl ordna...

Postat: 15 feb 2005 18:21
av Hjerpe
Maccan skrev:Sådan motor går väl ordna...
vad tror du att du kan tänka dig vilja ha för en sån?

Asså jag behöver ju egentligen bara bottendelen, om det gåt att ordna...

Åxå kadettägare

Postat: 16 feb 2005 00:20
av Gti Mange
Härligt att se en Kadett som eldas i smedjan! Har själv en79:a som jag fixar rost på samt byter packningar för att kunna få den genom besiktning. Har en hel del tankar på att hetsa upp bilen yttreligare efter man fixat upp den. Men det blir lite senare.

Postat: 16 feb 2005 07:22
av Maccan
Hjerpe skrev:
Maccan skrev:Sådan motor går väl ordna...
vad tror du att du kan tänka dig vilja ha för en sån?

Asså jag behöver ju egentligen bara bottendelen, om det gåt att ordna...
Gammal C20NE går väl fixa för en tusenlapp eller så...

Postat: 21 feb 2005 16:28
av Hjerpe
I helgen byggdes avgasystem, växellänkage och kabelmatta färdigt. mycket njutning. sen är även kardantunneln påbörjad.
När vi startade satte vi ett måldatum på 4:e mars. Och realist som jag är, så tror jag att vi kommer att hinna.

Det som är kvar nu är: göra färdigt kardantulleln, fixa till kopplingsväjron, dra vattenslangar på motorn, montera bränslepump i skuffen och fixa till nån adapter mellan gaslänkaget och gaswiren.
Sen ska motorn plockas ur igen, för total isärtagning (igen) och rengöring, och kolla, så vi inte missat nåt viktigt. Sen har vi funderat på att göra nån form av oljesticka till tråget, för efter trågbyte så passar inte orginalstickan.

Om nån undrar varför jag skriver "vi" hela tiden, så är det inte för att jag är högfärdig eller så, utan det beror på att jag har så underbara herdar i garaget som ställer upp. Spciellt tack till Biiiver, som är en riktig arbetsmyra, vad det gäller det praktiska. P-a är stabil vad gäller att pusha på med "det löser vi sen", "klart att det funkar" och "skit i hur det ser ut, bara det funkar". P-a används även som truck, då vi saknar en sånn i garaget.

EDIT: Kabelmattan var visst inte färdig, vid närmare koll...

Postat: 06 mar 2005 22:22
av Zeb
Okej grabbar, 4 mars har passerat, nu vill vi se uppstartsfilm! :hey:

Postat: 13 mar 2005 02:24
av Hjerpe
Zeb skrev:Okej grabbar, 4 mars har passerat, nu vill vi se uppstartsfilm! :hey:
Ojdå! Ja det har du helt rätt i. Och startat har den gjort! Hoppade igång på direkten. hmm.. iallafall efter att jag satt dit tänkabeln till spolen :oops: och hejdlöst vad den gick kass. iallafall på tomgång. Jag njuter!!!

Nu ska det inte vara mycket kvar innan det är dags för slakt.
'Kopplingsvajern måste dras om. För nu sitter ett avgasrör i vägen.
'Huven ska på, och måste förmodligen släggas ut en bit för att insuget sitter högt.
'Dra sladdar till elfläkten. givare och relä är på plats.
'Avgassystemet ska mosas dit.
'Kardan och en "fångbalk" ska på plats. (är färdiga för montering)
'En värmesköld mellan grerör och huvudbromscylinder. (också den är bara att smälla dit)
Sen är det säkert en massa småprylar som jag inte kommer på nu... typ 214 buntband för att hålla alla sladdar på plats kan nog va bra också.

Och nån film har det inte blivit.. strul med både kamera och dator.. men så fort det funkar så lär det bli en "uppstartsfilm" som heter duga.. (eller det kanske den inte kommer heta, men... jaja...)

Postat: 13 mar 2005 16:37
av Karlsson
Grattis grattis pöjka!

Postat: 13 mar 2005 20:02
av Biiiver
Karlsson skrev:Grattis grattis pöjka!
de tackar vi för....... o ja har köpt en vectra........

Postat: 17 mar 2005 10:16
av Zeb
Hjerpe skrev:
Zeb skrev:Okej grabbar, 4 mars har passerat, nu vill vi se uppstartsfilm! :hey:
Ojdå! Ja det har du helt rätt i. Och startat har den gjort! Hoppade igång på direkten. hmm.. iallafall efter att jag satt dit tänkabeln till spolen :oops: och hejdlöst vad den gick kass. iallafall på tomgång. Jag njuter!!!

Nu ska det inte vara mycket kvar innan det är dags för slakt.
'Kopplingsvajern måste dras om. För nu sitter ett avgasrör i vägen.
'Huven ska på, och måste förmodligen släggas ut en bit för att insuget sitter högt.
'Dra sladdar till elfläkten. givare och relä är på plats.
'Avgassystemet ska mosas dit.
'Kardan och en "fångbalk" ska på plats. (är färdiga för montering)
'En värmesköld mellan grerör och huvudbromscylinder. (också den är bara att smälla dit)
Sen är det säkert en massa småprylar som jag inte kommer på nu... typ 214 buntband för att hålla alla sladdar på plats kan nog va bra också.

Och nån film har det inte blivit.. strul med både kamera och dator.. men så fort det funkar så lär det bli en "uppstartsfilm" som heter duga.. (eller det kanske den inte kommer heta, men... jaja...)
Fick ni ordning på kompet?

Kul att den startade! Får vi se den på rallyträffen?

Postat: 17 mar 2005 13:05
av Biiiver

Fick ni ordning på kompet?

Kul att den startade! Får vi se den på rallyträffen?
nja vi fick halvt iordning på kompet.........
och ja! ni får se båda kadetterna på rallyträffen. :D


BTw, vi körde en sväng med den igår..........

Postat: 17 mar 2005 19:50
av Hjerpe
kan ju säga som så här.... nu njuter jag i allra högsta grad.
kom precis hem från en runda i kadetten...
i förmiddags justerade jag ner bränslet, som av nån anledning var tok-högt. Så nu går den hyfsat. :namnam:
inget överdrivet krut i maskineriet, men helt klart mycket bättre än med 1200'an. nu ritar den ju iaf asfalt om man kliver av för snabbt på tvåan :hey:

fast något som är väldigt negativt är att den läcker olja ur packboxen bak på veven... och om ja ska byta den, så är det lika bra att byta hela motorn, så jag får en rätt kolvar i = rätt komp. (maccan???)

fast tyvärr kan jag inte dela med mig med film/bilder, för digitalkameran är utlånad och filmkarmeran är paj.. men det kommer...

och det blir garanterat lekeryd, om det inte blir general-ras, sen ska jag hetsa upp boppers också, så han kommer... har lovat att han får låna min 1200 motor...

Postat: 20 mar 2005 21:48
av Hjerpe
Imorrn (måndag) åker motorn ur igen. Ska fixa till oljeläcket. Sen är dett nåt skummt med kopplingen också, för den låter som ett tröskverk ibland när man kopplar. Förmodligen urtramningslagret.

Sen måste ja göra nåt åt kompet. Har luskat ut att alla c20ne-kolvar ser likadana ut = alla har en stor urgröpning i kolvtoppen. Så nu letar jag med ljus och lykta efter kolvar och stakar från 16v GSI (c20xe).
För som det är nu så är den väldigt trött på låga varv. Får varva typ 7500 rpm för att få bra skjuts på nästa växel. Och det känns ju sådär.

biiiver sitter och trycker på lite bilder och en liten filmsnutt från gårdagen, så det kommer nog snart...