Sida 1 av 31

Opel Rekord 24V -69

Postat: 05 feb 2004 00:14
av Karlsson
Lite nya, suddiga och mörka bilder... Ganska stora blev de också...

Bild
"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a...

Bild
Intercooler. :rolleyes:

Bild
Ready for race! Ju...

Bild
Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger!

Bild
Något ombyggd kardantunnel pga den något större Omegalådan.

Bild
Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen...

Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen.

Postat: 05 feb 2004 02:09
av Nicke Nyman
Ser ruggit bra ut... =) Är den klar innan sommarn??

Peace! 8)

Postat: 05 feb 2004 08:46
av Anders Toll
Dödscoolt ju.

Jag har sagt flera gånger att jag vill hälsa på er i ert garage. Man får väl snart få ändan ur... :wink:

Postat: 05 feb 2004 09:03
av Maccan
TurboNicke skrev:Ser ruggit bra ut... =) Är den klar innan sommarn??

Peace! 8)
Han har ju alltid sagt att den ska komma ur till sommarn...men inte VILKEN sommar... :roll:
Det ska bli kul att se den färdig, jag som är sponsor och allt. :wink:

Postat: 05 feb 2004 09:16
av Ivarsch
Ja kom igen karlsson! Vi vill se den till denna sommarn!! Nu kommer våren med kände jag igår så nu blir de lite mer celsius i garaget med!

Hur är planerna för motorn lite mer exakt? Eller står de kanske i nån annan tråd?

Postat: 05 feb 2004 16:48
av Karlsson
Motorn är ihopmonterad, den står och samlar damm i motorlabbet (mjölkrummet) i Brandstorp.
Ett 1900 block (originalblocket från -69!) borrat till 94 mm med smidda Venoliakolvar, viktjusterade original vevstakar, balanserad vev från Rekord 2,2. Slagvolymen blir 2,15 liter pga lite mindre borrning.
Topp från 2,2 med finslipade ventiler och säten, original ventiler 45 mm insug och 40 mm avgas. ENEM P13 kam med 276 graders duration, 11,2 mm lyft. Vipparmsbrygga i stål för att stadga upp pinnbultarna till vipparmarna, säkerställer rätt ventilspel.
Skvalpplåt i tråget, oljepumpslock från diesel för högre oljetryck, uttag för oljekylare från Omega 3000.
Hembyggt turbogrenrör av stålrör, något portat original 2,2 insug. Turbo från SAAB 900 T16 eller Volvo 850 turbo, har inte bestämt mig.
MegaSquirt insprutning med MAP-sensor och Tomtek tändning med direct fire.

Postat: 05 feb 2004 20:05
av Samuel Lindkvist
Ser bra ut det där :D Läser man specen på motorn så verkar det ju väldigt seriöst. Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.

Postat: 05 feb 2004 22:39
av Ivarsch
Låter fint de där fast jag knappt förstod hälften.. så jag ställer samma fråga som samuel.. hur många ponnisar?

Postat: 05 feb 2004 22:42
av Henke
Jag behöver nog inte säga något. :bow: :thumbsup: :namnam:

Postat: 05 feb 2004 22:57
av Ando
Heja Karlsson! :banana: :bow:
I sommar kommer det bli :drive: och sen :check2:

Postat: 07 feb 2004 12:58
av Karlsson
Lotus Samuel skrev:Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.
Beror väl lite på hur mycket jag vågar ladda... Det behövs en rejälare turbo än den jag har nu, typ en sån V70 R turbo som du hade, Samuel.

Postat: 03 mar 2004 22:32
av Karlsson
Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...

Bild
En länkarm som sagt. M16 uniballs.

Bild
Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.

Bild
Nöjd med mitt fina arbete, det firar man gärna med en läsk! :mhihi:

Postat: 04 mar 2004 10:45
av Zeb
På bilden med bakaxeln tycker jag mig se att det saknas en fjäderskål, detta är med flit va?
Berätta pöjk! :D

Postat: 07 mar 2004 08:40
av Karlsson
Varför ska jag bry mig om fjäderskålar när de sitter på dämparen? :wink:

Postat: 07 jun 2004 17:28
av Karlsson
Lite nya bilder. Något mindre den här gången.

Bild

Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn.

Bild

Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer.

Bild

Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med.

Bild

Här står en diffus figur och klurar lite.... (Turbon är en helkass Holset HX 50, men man kan ju alltid drömma...

Postat: 07 jun 2004 18:06
av Anders Toll
Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?

(Jag kan lite om turbogrejer...)

Postat: 07 jun 2004 18:23
av Hjerpe
tror inte att han behöver större.. har själv kört rätt hårda grejer utan någona alls

(om jag nu har något att säga i det här sammanhanget.. blir rädd bara jag hör orden karlsson och rekord...)

Postat: 07 jun 2004 19:16
av Karlsson
Anders Toll skrev:Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?

(Jag kan lite om turbogrejer...)
Lite både och faktiskt. Den kommer från SAAB 900 T16, kostade typ 10 kr och får plats nästan var som helst. Blir det för varmt så kan jag alltid hämta en till hos Maccan och seriekoppla. Huvudsaken är att det finns ett oljekyl öht.

Postat: 07 jun 2004 19:36
av Calle Wennborg
Snyggt Karlsson :o
Vad ska du använda för turbåååå nu då :D

Postat: 07 jun 2004 20:24
av Karlsson
Mitsubishi TD04HL-13G heter den, kommer från en 850/V70 AWD motor, samma som spridarna kommer ifrån. Tror det var en 2,5 liters men jag är inte helt säker.
Det får väl bli en större snurra i framtiden, när maskin är lite mer inkörd och jag vågar lita på prylarna.