Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Opel Rekord 24V -69
Lite nya, suddiga och mörka bilder... Ganska stora blev de också...
"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a...
Intercooler.
Ready for race! Ju...
Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger!
Något ombyggd kardantunnel pga den något större Omegalådan.
Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen...
Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen.
"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a...
Intercooler.
Ready for race! Ju...
Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger!
Något ombyggd kardantunnel pga den något större Omegalådan.
Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen...
Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen.
Senast redigerad av 7 Karlsson, redigerad totalt 28 gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Motorn är ihopmonterad, den står och samlar damm i motorlabbet (mjölkrummet) i Brandstorp.
Ett 1900 block (originalblocket från -69!) borrat till 94 mm med smidda Venoliakolvar, viktjusterade original vevstakar, balanserad vev från Rekord 2,2. Slagvolymen blir 2,15 liter pga lite mindre borrning.
Topp från 2,2 med finslipade ventiler och säten, original ventiler 45 mm insug och 40 mm avgas. ENEM P13 kam med 276 graders duration, 11,2 mm lyft. Vipparmsbrygga i stål för att stadga upp pinnbultarna till vipparmarna, säkerställer rätt ventilspel.
Skvalpplåt i tråget, oljepumpslock från diesel för högre oljetryck, uttag för oljekylare från Omega 3000.
Hembyggt turbogrenrör av stålrör, något portat original 2,2 insug. Turbo från SAAB 900 T16 eller Volvo 850 turbo, har inte bestämt mig.
MegaSquirt insprutning med MAP-sensor och Tomtek tändning med direct fire.
Ett 1900 block (originalblocket från -69!) borrat till 94 mm med smidda Venoliakolvar, viktjusterade original vevstakar, balanserad vev från Rekord 2,2. Slagvolymen blir 2,15 liter pga lite mindre borrning.
Topp från 2,2 med finslipade ventiler och säten, original ventiler 45 mm insug och 40 mm avgas. ENEM P13 kam med 276 graders duration, 11,2 mm lyft. Vipparmsbrygga i stål för att stadga upp pinnbultarna till vipparmarna, säkerställer rätt ventilspel.
Skvalpplåt i tråget, oljepumpslock från diesel för högre oljetryck, uttag för oljekylare från Omega 3000.
Hembyggt turbogrenrör av stålrör, något portat original 2,2 insug. Turbo från SAAB 900 T16 eller Volvo 850 turbo, har inte bestämt mig.
MegaSquirt insprutning med MAP-sensor och Tomtek tändning med direct fire.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Beror väl lite på hur mycket jag vågar ladda... Det behövs en rejälare turbo än den jag har nu, typ en sån V70 R turbo som du hade, Samuel.Lotus Samuel skrev:Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...
En länkarm som sagt. M16 uniballs.
Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.
Nöjd med mitt fina arbete, det firar man gärna med en läsk!
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...
En länkarm som sagt. M16 uniballs.
Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.
Nöjd med mitt fina arbete, det firar man gärna med en läsk!
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 20 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lite nya bilder. Något mindre den här gången.
Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn.
Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer.
Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med.
Här står en diffus figur och klurar lite.... (Turbon är en helkass Holset HX 50, men man kan ju alltid drömma...
Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn.
Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer.
Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med.
Här står en diffus figur och klurar lite.... (Turbon är en helkass Holset HX 50, men man kan ju alltid drömma...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
tror inte att han behöver större.. har själv kört rätt hårda grejer utan någona alls
(om jag nu har något att säga i det här sammanhanget.. blir rädd bara jag hör orden karlsson och rekord...)
(om jag nu har något att säga i det här sammanhanget.. blir rädd bara jag hör orden karlsson och rekord...)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Lite både och faktiskt. Den kommer från SAAB 900 T16, kostade typ 10 kr och får plats nästan var som helst. Blir det för varmt så kan jag alltid hämta en till hos Maccan och seriekoppla. Huvudsaken är att det finns ett oljekyl öht.Anders Toll skrev:Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?
(Jag kan lite om turbogrejer...)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Mitsubishi TD04HL-13G heter den, kommer från en 850/V70 AWD motor, samma som spridarna kommer ifrån. Tror det var en 2,5 liters men jag är inte helt säker.
Det får väl bli en större snurra i framtiden, när maskin är lite mer inkörd och jag vågar lita på prylarna.
Det får väl bli en större snurra i framtiden, när maskin är lite mer inkörd och jag vågar lita på prylarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare