Sida 1 av 2

Opel Rekord 1963

Postat: 07 maj 2016 05:56
av Kezo
Bild

Nämen se där... Jag har köpt mig nåt besiktigat och körbart. Går som en klocka, ser blank och fin ut på lite håll, sportratt och någorlunda hela Recarosäten.

Lite saker att fixa trots allt, läcker lite nånstans runt värmepaketet, men på det stora hela verkar den bra.

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 08 maj 2016 20:04
av Knigth Rider
Grattis! Följde tjejen med i bilköpet :wink:

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 08 maj 2016 21:15
av Kezo
Nej, men hon följde med både till och från :thumbsup:

Bild
Ser inte så dålig ut i medljus heller :)

Bild

Bild
Ratten var det första jag bytte, satt en svart 80-tals rejsratt i och jag har haft den här liggandes på en hylla i flera år i väntan på rätt bil... :) Vill försöka få tag på några säten som passar lite bättre rent stilmässigt men det här duger sålänge.

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 16 maj 2016 20:38
av OneYet
Nämen!
Var hittar du alla dina bilar?
Fast jag har inte plats med några fler ändå....

Ser ju jättefin ut. Grattis.

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 19 maj 2016 10:06
av Kezo
Den här hittade jag på blocket... :mhihi: Den är fin, men lite småstrulig just nu...

Änsålänge har jag knappt kört nånting då jag först ville få bukt med att den går lite för varm. Så jag köpte mig en ny termostat som tydligen skulle passa, sköljde rent kylsystemet och kände mig förhoppningsfull. Meeen när tempmätaren stod på rött var kylaren fortfarande kall och riktigt så effektiv tror jag inte den är.

Så, dags för lite köksarbete.

Bild
Den till vänster är den nya, märkt 88 grader. Den till höger hittade jag i en hylla i verksta'n och är likadan som den gamla, märkt 92c. Tyvärr så hittade jag den nya av gamla modellen lite sent så jag har inte orkat ta mig tid till att sätta i den. Har ändå en ny på gång, som ska vara lik den men 88c.

Bild
Ett motorutrymme med bortkopplat värmepaket...

Bild
Sen provtryckte jag gamla värmeventilen, som läcker och ser allmänt dålig ut. Och den är inte direkt nån lagervara längre...

Bild
Däremot fick jag smidigt tag på en värmeventil till en Kapitän -59a. De är av något bättre kvalité. Monteras dock direkt på blocket så man måste dra om lite vajrar och byta värmeslangar.

Och så långt har jag kommit just nu...

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 21 maj 2016 09:51
av Kezo
Bild
Rackarns, vad bra det passade! :thumbsup:

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 21 maj 2016 17:48
av OneYet
Smutt!!

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 22 maj 2016 10:18
av Calle Wennborg
Härlig bil :thumbsup:

Ser ju fräsch ut :) Måste vara lite sportigt upphottad eller?

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 22 maj 2016 19:55
av Kezo
Det känns som att den går fort iallafall. Men motor och drivlina är original, en 1700 stötstångare med 60hk, och 3-petad rattväxel. Men den ser tuff ut :D

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 24 jul 2016 08:01
av Kezo
Igår så ryckte vi bort termostaten helt och hållet, bara för att få köra lite och det hjälpte bra mot efterkokningarna... När vintern kommer måste motorn ur för en rejäl rensning av kylarsystemet och byte av ett par frostpluggar.

Sen fick hon en tvätt.

Bild

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 24 jul 2016 16:15
av B204T
Vilken skönhet! Ratten passade verkligen perfekt :)

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 24 jul 2016 20:47
av Kezo
Jag är helt toknöjd med ratten :D

Sen har jag haft lite bekymmer med tomgången, men med fräsch bensin och en ny förgasarjustering så verkar det vara borta. Det är lite jobbigt när man måste börja veva med starten varje gång man stannat vid en stoppskylt.

Men nu kan man börja fundera över viktiga saker, som stereo, och en liten randning längs med det vita på taket. Och om man ska jaga rätt på däck med en vit rand? Ooh, ett riktigt tungt projekt det här... ;)

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 24 jul 2016 21:39
av B204T
Undra hur den där skulle bli med backhalf, slicks och en hejdlös ls med turbo.... nä, nu ska jag sluta tänka, original är fint, tror jag... :roll:

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 26 jul 2016 21:15
av Kezo
Det skulle vara tokfränt. Men just nu vill jag ju inte ens 12V-konvertera så jag skjuter det på framtiden... :mhihi:

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 27 jul 2016 13:42
av B204T
Det mesta skulle faktiskt bli fränt med en sån liten modifikation :P Du kan ju behålla 6v så blir den ju nästan original ;)

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 11 okt 2016 21:38
av Kezo
Avställd för säsongen. Det jag bör göra i vinter är skölja ur kylsystemet och kylaren, byta frostpluggar, fixa lite läckor i fälgbreddningen, och få dit vajrarna för värmeventilen. Vi får se hur det går med det.

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 11 okt 2016 22:02
av Mats J
Fast värme behövs väl inte på sommaren? så det är väl ingen större panik med värmevajrar :-) Ta det nästa vinter.
Själv ställer jag inte av Lincolnen utan tänkte ha den i beredskap om det är trevligt väder. Veteranbilar får förresten köras utan vinterdäck. Det är ett undantag i lagen, men det är ju inte så kul att halka runt på sommardäck...

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 11 okt 2016 22:03
av B204T
Så länge du har minst 3mm mönsterdjup så är det lugnt :) Det GÅR halka runt i 2 ton jänk på sommardäck, typ ända tills man inser att ooops, jag ska visst svänga där...

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 14 apr 2017 08:32
av Kezo
Ja, jag hade ju planer för vintern... Och resultatet blev:

[ ] Rensa kylarsystem
[ ] Byta bussningar i växellänkaget
[ ]Laga pyspunkor
[ ]Värmevajrar
[ ] Byta frostpluggar
[X] Fylla på luft i däcken nån gång i månaden så den inte står på fälgarna

Alltid nåt..!

Re: Opel Rekord 1963

Postat: 14 apr 2017 11:05
av OneYet
Kezo skrev:Ja, jag hade ju planer för vintern... Och resultatet blev:

[ ] Rensa kylarsystem
[ ] Byta bussningar i växellänkaget
[ ]Laga pyspunkor
[ ]Värmevajrar
[ ] Byta frostpluggar
[X] Fylla på luft i däcken nån gång i månaden så den inte står på fälgarna

Alltid nåt..!
Hahahahaha!!