Räserbilen! Byggt hjulhus!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Räserbilen! Byggt hjulhus!
Här är den, bilen som ska rulla på gatan nån gång under nästa sommar på ett eller annat vis, var drömmen iaf...
Ett stycke Dodge Dart GT -66, ursprungligen har det suttit 273 smallblock och 904 automat, längst bak sitter det en 8-1/4" axel.
Framvagnen är en ombyggd Volvo 240 framvagn, sitter coilovers där bland annat.
Tanken med denna är egentligen ganska enkel, kasta ihop den, blåsa på den nå mattsvart och sen köra! Så småningom ska den reggas som ombyggt fordon.
Ett enkelt recept blir det iaf.
Motorn blir då en Cheva 454 big block med rullkam, tunnelram och dubbla edelbrock performer gasare, hemmabyggda headers,
Lådan finns det två alternativ för, antingen blir det powerglide, eller så en th400
Bakaxeln förblir densamma tills vidare, den tål skapligt med effekt så den får vara kvar tills det blir typ 800+ från 454an... Så länge det inte är nån effekt på flaska så kommer originalaxeln funka. Men vad som sitter i axeln vet jag inte.
Karossen blir egentligen bara målad svart, den har blivit försedd med w123 skärmkanter bak, fronten är i plast, precis som bakluckan, huven har dessutom ett väldigt trevligt hemi-scoop som jag tyvärr måste kapa bort pga tunnelraminsuget.
Inredningen blir lackad plåt bara, instrumentbrädan blir ensam originaldel kvar invändigt.
Och så här ser liket ut:
Ett stycke Dodge Dart GT -66, ursprungligen har det suttit 273 smallblock och 904 automat, längst bak sitter det en 8-1/4" axel.
Framvagnen är en ombyggd Volvo 240 framvagn, sitter coilovers där bland annat.
Tanken med denna är egentligen ganska enkel, kasta ihop den, blåsa på den nå mattsvart och sen köra! Så småningom ska den reggas som ombyggt fordon.
Ett enkelt recept blir det iaf.
Motorn blir då en Cheva 454 big block med rullkam, tunnelram och dubbla edelbrock performer gasare, hemmabyggda headers,
Lådan finns det två alternativ för, antingen blir det powerglide, eller så en th400
Bakaxeln förblir densamma tills vidare, den tål skapligt med effekt så den får vara kvar tills det blir typ 800+ från 454an... Så länge det inte är nån effekt på flaska så kommer originalaxeln funka. Men vad som sitter i axeln vet jag inte.
Karossen blir egentligen bara målad svart, den har blivit försedd med w123 skärmkanter bak, fronten är i plast, precis som bakluckan, huven har dessutom ett väldigt trevligt hemi-scoop som jag tyvärr måste kapa bort pga tunnelraminsuget.
Inredningen blir lackad plåt bara, instrumentbrädan blir ensam originaldel kvar invändigt.
Och så här ser liket ut:
Senast redigerad av 2 B204T, redigerad totalt 19 gång.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Det här ska bli skitkul att följa
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Räserbilen 2016
Själv tycker jag att det ska bli skitkul att få höra 454an för första gången
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
ÄNTLIGEN!!!
Ett riktigt projekt!
Ett riktigt projekt!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Är ju ingen Cheva men det får väl gå, alltid retar det ju nån med Chevamotor i en Mopar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Räserbilen 2016
Mumsigt!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Re: Räserbilen 2016
Intressant projekt! Beundrar att du kan vara så ihärdig med dina projekt!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Re: Räserbilen 2016
Ihärdig vet jag väl inte om jag känner att jag är, men man måste ju vara nån sorts duracellkanin som jobbar skift och håller på med gammalt skrot så fort man kommer hem Det här med att sova, vad är det för något?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Händer ju inte mycket för mig just nu, skruvar egentligen inget alls just nu. Däremot så handlas, fraktas och letas det saker. Igår fraktades motorn till sin förvaringsplats. Tog såklart bara bild på lite nummer så jag kunde googla lite.
Dock så har jag en bild på när den stod hos föregående ägare. Där har ni den, Gen V 454 big block, från en ´93 454SS pickis. Fyrbultat siamesblock. Edelbrock tunnelram och 2st Edelbrock performer 600cfm fyrportare. Vill minnas att det är 8:6:1 i komp. Alutoppar med rektangulärportar och en stöddig rullkam finns högt upp på önskelistan. Hur länge jag kör med tunnelram får vi se. dubbelturbo finns rätt högt på önskelistan alt procharger.
Men den ska igång med tunnelram iaf, bara för att det är så sjukt fränt!.
Bakaxel med upphängning är köpt. Få se hur länge en 1031 med 4:22, aussielocker och stöddigare drivaxlar håller med 10.5" slicks
Dock så har jag en bild på när den stod hos föregående ägare. Där har ni den, Gen V 454 big block, från en ´93 454SS pickis. Fyrbultat siamesblock. Edelbrock tunnelram och 2st Edelbrock performer 600cfm fyrportare. Vill minnas att det är 8:6:1 i komp. Alutoppar med rektangulärportar och en stöddig rullkam finns högt upp på önskelistan. Hur länge jag kör med tunnelram får vi se. dubbelturbo finns rätt högt på önskelistan alt procharger.
Men den ska igång med tunnelram iaf, bara för att det är så sjukt fränt!.
Bakaxel med upphängning är köpt. Få se hur länge en 1031 med 4:22, aussielocker och stöddigare drivaxlar håller med 10.5" slicks
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
HaHa jag har törre motor än dig! I Lincolnen sitter det en 460" men bara på ca 200 hästar... Snacka om smogmotor...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Denna har 210 med original skitinsprutning. Med tunnelram och 1200cfm tror jag det finns kapacitet för 212 iaf... Sen vet jag att med 496 strokerkit och en liten lätt borrning så går iaf 560 kubiktum att nå utan att behöva betongfylla eller larva på med annat. Så jag tror nog att jag ska klå din Fjård iaf
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Nämen se på rackarn, jag lever! Inte för att det brukar vara så mycket att jubla över men så illa är det faktiskt. Och Darten är faktiskt i livet and so on... Men har det hänt nåt? JO! Fast inte med den. Men jag har bytt bil, sen bytte jag bil igen, och där i mellan flyttade jag, och sen blev jag uppsagd.
Men det är en annan femma.
Åter till liket som tråden handlar om.
Vad ska nu ske med detta risiga åbäke som en gång i tiden var en -66 Dart GT? Ptja, den ska ut på gatan såklart, i en väldigt kompromissad form och konsistens. Som iaf vi som bor i norra halvan av landet vet så sista veckan i Juli varje år så arrangeras Motorveckan i Lycksele, ett evenemang som drar folk i stora lass och pågår från torsdag näst sista veckan till lördag sista veckan då det avslutas med jänkebilsutställning och på kvällen stängs stan av för cruising endast för bilar från det stora landet på den andra sidan den stora pölen. Så planen är då att få störst samling böteslappar på avslutningsdagen!
Planen i detalj: Motorn som just nu står i en sommarstuga hos en kompis ska hämtas och i princip kastas ihop som den är. Eller ja, först ska den det så jag kan starta den och få den att gå överhuvudtaget. Sen sliter jag insuget av den igen och byter kam/lyftare. Anledningen till detta är nämligen att när jag ska göra break-in på kammen så vill jag vara säker på att motorn startar direkt så man slipper hålla på med gasarna en hel dag och sen ha en halv kam i spånform i oljetråget... Även om chevagrejer är billiga men köper helst bara EN kam.
När den är igång, eller iaf ihopsatt, eller snarare när grusvägen är upptorkad så ska Darten hämtas.
Den är ju som ni har sett bara ett tomt skal på hjul. Knappt ens på hjul för bakaxeln sitter inte fast och fjäderben/nav ska tillbaka till säljaren.
Så kaross/chassie ska få en helg som innefattar valsade plåtar till hjulhusen bak och växellådstunnel. Rallyshop säljer fina billiga gör det själv coiloverkit till 240, så ett par andra 240-ben ska byggas om, naven borras om från 5x108 till 5x114,3 (5x4,5"). Lilla klena 8-1/4" axeln får besök av farbror Esab, bakom 454an som blir stummonterad i rambenen hamnar en lika stummonterad alu-pg som för enkelhetensskull (men kanske inte direkt det billigaste sättet) får manuellt ventilhus tämligen omgående, dels för att det är coolt och då slipper jag bry mig om kickdown and so on.
Plastskärmarna hängs på plats likt originalskärmarna, i torpedväggen och i kylarfästena som ännu är kvar. Huven får samla damm då jag hellre kör utan än sågar sönder plasthuven med hemi-scoop. KL-Racing har billiga fina kineskylare, så den största sådana som får plats ska tillsammans med två biltemafläktar hålla storkubikaren kall i alla lägen. Invändigt får den bara två stolar och en instrumentbräda, få se om jag hittar några dörrsidor eller om det blir två plåtar bara. Som tur är har man ju en far som dels är elektriker men även villig att hjälpa till så det jag frukar mest, elhärvan, får jag hjälp med.
Den ska helt enkelt bokstavligt talas kastas ihop med skit som finns på några få månader, från tom kaross i dagsläget till körklar bil i Juli, möjligt? Inte om man ska göra det ordentligt, men ska det bara levas om och brännas däck så absolut! Bilprovningen kommer älska bilen med tunnelram mitt i synfältet och två 3" skitrör utan nån som helst dämpning.
Så, nån som säljer en fungerade powerglide, alt TH400, helst med liten turbin, 10" med lämpligt högt stall är att föredra men allt som är helt funkar.
Även en trasig fördelare sökes, vet inte om det funkar med smallblockfördelare, den ska iaf byggas om så jag har nåt att köra upp oljetryck med
Men det är en annan femma.
Åter till liket som tråden handlar om.
Vad ska nu ske med detta risiga åbäke som en gång i tiden var en -66 Dart GT? Ptja, den ska ut på gatan såklart, i en väldigt kompromissad form och konsistens. Som iaf vi som bor i norra halvan av landet vet så sista veckan i Juli varje år så arrangeras Motorveckan i Lycksele, ett evenemang som drar folk i stora lass och pågår från torsdag näst sista veckan till lördag sista veckan då det avslutas med jänkebilsutställning och på kvällen stängs stan av för cruising endast för bilar från det stora landet på den andra sidan den stora pölen. Så planen är då att få störst samling böteslappar på avslutningsdagen!
Planen i detalj: Motorn som just nu står i en sommarstuga hos en kompis ska hämtas och i princip kastas ihop som den är. Eller ja, först ska den det så jag kan starta den och få den att gå överhuvudtaget. Sen sliter jag insuget av den igen och byter kam/lyftare. Anledningen till detta är nämligen att när jag ska göra break-in på kammen så vill jag vara säker på att motorn startar direkt så man slipper hålla på med gasarna en hel dag och sen ha en halv kam i spånform i oljetråget... Även om chevagrejer är billiga men köper helst bara EN kam.
När den är igång, eller iaf ihopsatt, eller snarare när grusvägen är upptorkad så ska Darten hämtas.
Den är ju som ni har sett bara ett tomt skal på hjul. Knappt ens på hjul för bakaxeln sitter inte fast och fjäderben/nav ska tillbaka till säljaren.
Så kaross/chassie ska få en helg som innefattar valsade plåtar till hjulhusen bak och växellådstunnel. Rallyshop säljer fina billiga gör det själv coiloverkit till 240, så ett par andra 240-ben ska byggas om, naven borras om från 5x108 till 5x114,3 (5x4,5"). Lilla klena 8-1/4" axeln får besök av farbror Esab, bakom 454an som blir stummonterad i rambenen hamnar en lika stummonterad alu-pg som för enkelhetensskull (men kanske inte direkt det billigaste sättet) får manuellt ventilhus tämligen omgående, dels för att det är coolt och då slipper jag bry mig om kickdown and so on.
Plastskärmarna hängs på plats likt originalskärmarna, i torpedväggen och i kylarfästena som ännu är kvar. Huven får samla damm då jag hellre kör utan än sågar sönder plasthuven med hemi-scoop. KL-Racing har billiga fina kineskylare, så den största sådana som får plats ska tillsammans med två biltemafläktar hålla storkubikaren kall i alla lägen. Invändigt får den bara två stolar och en instrumentbräda, få se om jag hittar några dörrsidor eller om det blir två plåtar bara. Som tur är har man ju en far som dels är elektriker men även villig att hjälpa till så det jag frukar mest, elhärvan, får jag hjälp med.
Den ska helt enkelt bokstavligt talas kastas ihop med skit som finns på några få månader, från tom kaross i dagsläget till körklar bil i Juli, möjligt? Inte om man ska göra det ordentligt, men ska det bara levas om och brännas däck så absolut! Bilprovningen kommer älska bilen med tunnelram mitt i synfältet och två 3" skitrör utan nån som helst dämpning.
Så, nån som säljer en fungerade powerglide, alt TH400, helst med liten turbin, 10" med lämpligt högt stall är att föredra men allt som är helt funkar.
Även en trasig fördelare sökes, vet inte om det funkar med smallblockfördelare, den ska iaf byggas om så jag har nåt att köra upp oljetryck med
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Häftigt Du med ditt tempo fixar detta! Nästan så man får lust att åka upp och kolla när den är klar!
Tror att fördelare kan passa mellan SB resp BB (inte 100%), men det viktiga är att kollar längden på fördelaren, så den når ner till pump/armen. Brukar köra upp oljetrycket med skruvmejsel/liknande monterad på borrmaskin. Tips skaffa gärna en högvolyms oljepump, en billig försäkring:-)
Tror 10" turbin blir bra till 4:11 utväxling bak. Du har inte funderat på manuell låda?
De säljer manuella ventilkit har jag för mig runt 100 dollar, men lite trixit att bygga, men kul. Byggde om på Buicken, så 1 resp 2 var låsta, resp, driven fungerade som vanligt!
Med det compet hade jag nog satsat på rullkam direkt, som kanske jobbar mellan 2,500-6,000 rpm. För hög duration behöver du höga komp-tal. Tips Matching-porta toppar mot både insug och Headders, kan göra bra på toppvarven.
Härligt:-)
Tror att fördelare kan passa mellan SB resp BB (inte 100%), men det viktiga är att kollar längden på fördelaren, så den når ner till pump/armen. Brukar köra upp oljetrycket med skruvmejsel/liknande monterad på borrmaskin. Tips skaffa gärna en högvolyms oljepump, en billig försäkring:-)
Tror 10" turbin blir bra till 4:11 utväxling bak. Du har inte funderat på manuell låda?
De säljer manuella ventilkit har jag för mig runt 100 dollar, men lite trixit att bygga, men kul. Byggde om på Buicken, så 1 resp 2 var låsta, resp, driven fungerade som vanligt!
Med det compet hade jag nog satsat på rullkam direkt, som kanske jobbar mellan 2,500-6,000 rpm. För hög duration behöver du höga komp-tal. Tips Matching-porta toppar mot både insug och Headders, kan göra bra på toppvarven.
Härligt:-)
Re: Räserbilen 2016
Det tråkiga är att jag har läst att mopar 8-1/4" har typ 3:20-nånting i utväxling... men det må då vara, det tar vridet hand om.
Manuell låda bakom en 454? Nejtack, som sagt, det är cruising på Motorveckan... Sen när det sitter 9" där bak och slicks så vill jag inte ha manuell låda heller, automat is the shit! Men växla själv ska jag
http://butik.arvikael-motor.se/Motordel ... ct_id=1326
Funderar på denna kam, åsikter?
Matchporta skulle jag ha gjort, men jag måste ju ta typ ett par kubik ur topparna som är bajstoppar med pyttesmå ovalportar och insuget har stora feta vackra rektangulära... Så jag väntar med de tills jag får kasta gjutjärnstopparna åt skogs och montera alutoppar med motsvarande portar, då matchportar jag Nu ska den ju bara igång, leva om och producera däckrök
Manuell låda bakom en 454? Nejtack, som sagt, det är cruising på Motorveckan... Sen när det sitter 9" där bak och slicks så vill jag inte ha manuell låda heller, automat is the shit! Men växla själv ska jag
http://butik.arvikael-motor.se/Motordel ... ct_id=1326
Funderar på denna kam, åsikter?
Matchporta skulle jag ha gjort, men jag måste ju ta typ ett par kubik ur topparna som är bajstoppar med pyttesmå ovalportar och insuget har stora feta vackra rektangulära... Så jag väntar med de tills jag får kasta gjutjärnstopparna åt skogs och montera alutoppar med motsvarande portar, då matchportar jag Nu ska den ju bara igång, leva om och producera däckrök
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Ahah, du har en 8 1/4 tummare. Du kan kolla utväxlingen, genom att låsa höger drivaxel och snurra på vänster (passagerar- sidan). Rotera 1 varv, så kan du se hur många varv pinjongen roterar, om det är 3:20 utväxling, så skall den snurra 3 1/5 varv. Det kan också vara så att du har 3:55. Även 2,78 eller liknande kör du slut däcken med vridet:-)
Den kammen verkar vara perfekt för dig m.a.p drivlinan i sommar Kanske 11" eller 12" turbin skulle räcka för dig.
Jag förstår dig med cruising och man. låda. Det känns även i benet med en SB och man låda. Har lång 1:a på Corvetten, så blir mkt kopplande,....
Den kammen verkar vara perfekt för dig m.a.p drivlinan i sommar Kanske 11" eller 12" turbin skulle räcka för dig.
Jag förstår dig med cruising och man. låda. Det känns även i benet med en SB och man låda. Har lång 1:a på Corvetten, så blir mkt kopplande,....
Re: Räserbilen 2016
Jo, en sån där halvt värdelös axel. Sägs det iaf, jag har faktiskt inte kollat mer än att jag vet att axeln sitter där Går ju räkna kuggar och se också, ska ju liks in och bränna ihop skiten så det inte blir YOLO av allt... (You only left one)
Låter ju bra, då får nog arvika el och motor bland annat sälja kam åt mig. och en massa annat...
Jag har kört Dart 270 -63 ett år i karavanen, med vildsint slant six och trepet manuell med osynkad etta, och efter det sa jag "Jag kör inte en meter till i denna karavan om det är tre pedaler på golvet". Det går ju så sakta att Firebird -68an på tomgång på ettan med 4:10 i bakaxeln går för fort, man får sitta och vänsterbromsa i stort sett hela tiden. Ett varv runt lilla Lycksele tar ca 1,5 timme. Så det blir ett rätt rejält mandomsprov att skutta fram i en arg Dart med 454 och öppna skitrör (Ingen minns ju en feigs) Hade nästan varit värt att bränna pengarna på en riktigt brutal kam så den gungar fram på tomgång
Låter ju bra, då får nog arvika el och motor bland annat sälja kam åt mig. och en massa annat...
Jag har kört Dart 270 -63 ett år i karavanen, med vildsint slant six och trepet manuell med osynkad etta, och efter det sa jag "Jag kör inte en meter till i denna karavan om det är tre pedaler på golvet". Det går ju så sakta att Firebird -68an på tomgång på ettan med 4:10 i bakaxeln går för fort, man får sitta och vänsterbromsa i stort sett hela tiden. Ett varv runt lilla Lycksele tar ca 1,5 timme. Så det blir ett rätt rejält mandomsprov att skutta fram i en arg Dart med 454 och öppna skitrör (Ingen minns ju en feigs) Hade nästan varit värt att bränna pengarna på en riktigt brutal kam så den gungar fram på tomgång
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Orkar inte lägga upp en tråd till men till slut så slapp man köra på vinterdäck på brukshärken iaf, bästa tysken fick sig nya sommarskor på 17" från 123an.
Blanka fälgar och skitig bil...
10 mil senare, skitig bil OCH skitiga fälgar... Men iaf så sitter 8.5x17" som en snöboll i skrevet på W124, däckdimensionen är 235/45R17 fram och 255/40R17 bak, vid rejäl ihopfjädring så smeker däcken just precis skärmkanten, så det får klassas som godkänt, syns liiiiiiiiite på skärmkanten att det smekt men det är som sagt så lite så det räknas helt enkelt inte. Inga problem vid fullt rattutslag eller så. Succé helt enkelt.
Och i brist på andra glädjeämnen så får man glädjas åt att man har bredaste fälgarna på jobbparkeringen iaf, alltid något
Har iaf fått hem ett motorstativ till 454an... Nu väntar jag bara på att pappa förpassar sin 2012 Astra till carporten och ställer in hojen i garaget så jag kan sätta ihop motorstödet och hänga upp storkubikaren
Blanka fälgar och skitig bil...
10 mil senare, skitig bil OCH skitiga fälgar... Men iaf så sitter 8.5x17" som en snöboll i skrevet på W124, däckdimensionen är 235/45R17 fram och 255/40R17 bak, vid rejäl ihopfjädring så smeker däcken just precis skärmkanten, så det får klassas som godkänt, syns liiiiiiiiite på skärmkanten att det smekt men det är som sagt så lite så det räknas helt enkelt inte. Inga problem vid fullt rattutslag eller så. Succé helt enkelt.
Och i brist på andra glädjeämnen så får man glädjas åt att man har bredaste fälgarna på jobbparkeringen iaf, alltid något
Har iaf fått hem ett motorstativ till 454an... Nu väntar jag bara på att pappa förpassar sin 2012 Astra till carporten och ställer in hojen i garaget så jag kan sätta ihop motorstödet och hänga upp storkubikaren
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Nu ni! Nu händer det grejer!
Ägnade lördagen åt att få hem Darten från myrhålet den stått i hela vintern.
Inte direkt vacker men fullt fuktionsduglig biltransportsläp
Här har den stått sen hela vintern, orörd, oälskad men allt annat än glömd
1983 ringde, dom vill ha tillbaka sin inredning...
På plats hemma! La bara över den som hastigast då det såklart skulle börja spöregna
För en extra motivationshöjare så gick jag ut när det slutat regna och tömde en påse kattstrypare, bilprovningen godkänner väl att skärmarna är faststrippade i fjädrarna?
Jo, det är framflyttad framvagn på den här
Nån som sa glasfiber? Luckan väger gissningsvis runt 3kg, då den för det mesta endast består av ett lager väv, dock är det plastat in förstärkningar på mitten så där är det iaf två lager, men luckan är tunn, fladdrig och lätt passformen är ungefär som på en Ford
Plasthuv modell lika tunn som bakluckan, väger nada. Men så fruktansvärt fränt stuk, tanken är att den ska ha samma stuk även med motorn på plats, detta kräver dock nya coilovers fram men det skulle byggas oavsett.
Sen idag så ställde jag iväg 13 mil enkel väg för att hämta hem storkubikaren, tur att man har världens bästa vänner som ställer upp när man själv har utrymmesbrist.
Handlastat!
Var tvungen att lägga dit toppar och insug jösses så mäktig motor!
På plats i garaget, hängandes i ett nytt motorstativ från Verktygsboden, jo, det är en pallbock och en träklabb under tråget, annars skulle stativet gett vika vid det här laget... Det gungade friskt redan när bara bottendelen hängde där, det står att det tål 400kg men det stämmer inte på långa vägar
Så nu ska jag beställa motordelar för några tusingar så tanken var att börja sätta ihop motorn på riktigt nästa helg.
Ägnade lördagen åt att få hem Darten från myrhålet den stått i hela vintern.
Inte direkt vacker men fullt fuktionsduglig biltransportsläp
Här har den stått sen hela vintern, orörd, oälskad men allt annat än glömd
1983 ringde, dom vill ha tillbaka sin inredning...
På plats hemma! La bara över den som hastigast då det såklart skulle börja spöregna
För en extra motivationshöjare så gick jag ut när det slutat regna och tömde en påse kattstrypare, bilprovningen godkänner väl att skärmarna är faststrippade i fjädrarna?
Jo, det är framflyttad framvagn på den här
Nån som sa glasfiber? Luckan väger gissningsvis runt 3kg, då den för det mesta endast består av ett lager väv, dock är det plastat in förstärkningar på mitten så där är det iaf två lager, men luckan är tunn, fladdrig och lätt passformen är ungefär som på en Ford
Plasthuv modell lika tunn som bakluckan, väger nada. Men så fruktansvärt fränt stuk, tanken är att den ska ha samma stuk även med motorn på plats, detta kräver dock nya coilovers fram men det skulle byggas oavsett.
Sen idag så ställde jag iväg 13 mil enkel väg för att hämta hem storkubikaren, tur att man har världens bästa vänner som ställer upp när man själv har utrymmesbrist.
Handlastat!
Var tvungen att lägga dit toppar och insug jösses så mäktig motor!
På plats i garaget, hängandes i ett nytt motorstativ från Verktygsboden, jo, det är en pallbock och en träklabb under tråget, annars skulle stativet gett vika vid det här laget... Det gungade friskt redan när bara bottendelen hängde där, det står att det tål 400kg men det stämmer inte på långa vägar
Så nu ska jag beställa motordelar för några tusingar så tanken var att börja sätta ihop motorn på riktigt nästa helg.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Gött! Det är hög potential på det här
Ptja, Verktygsboden verkar ha nån egen version av kg för jag hade aldrig vågat ha 400kg i mitt sådana stativ heller
Ptja, Verktygsboden verkar ha nån egen version av kg för jag hade aldrig vågat ha 400kg i mitt sådana stativ heller
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Räserbilen 2016
Men desto lägre markfrigång, men det blir som sagt nya fjäderben, och jag tror faktiskt att 240 framvagnen åker bakåt en bit, så den hamnar där den ska.
Dom kanske kör med tockendäringa halvkilon dikallart?
Dom kanske kör med tockendäringa halvkilon dikallart?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76