Volvo 240 Turbo!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Volvo 240 Turbo!

Inlägg av B204T »

Jahapp, nu är jag här igen. Ännu en tråd, att man aldrig lär sig. Den här gången handlar det om en muggig 244 GL, sveriges tråkigaste bil, nästan...
Den här har någon mindre begåvad individ (japp, that´s me, I´m the one!) lagt ner en massa pengar och tid på att göra något så meningslöst som att stoppa ner motorn från en 940 turbo! Och inte nog med det, då monterar galningen en sån där hemsk sinterlamell med stumt centrum, OCH FÖRSTÄRKT TRYCKPLATTA! Det går ju knappt köra skrothögen!
Och för att förstöra den helt så sitter det Jamexstolar i den, och dom är inte ens fräscha!

Bild
Kolla så gubbig, och ful, den har ju inte ens alla lister!

Bild
Och konstiga fälgar som inte ens går att hålla rena...

Har ägnat dagen åt att helt meningslöst köra runt och reta alla, bilen går ju inte ens fort! Det enda som händer är att höger bakhjul ständigt är utan mönster... Och hur kul är det liksom?

Om nån nu orkar läsa ända hit (jag tvivlar ju på att ni är så sjuka) så kan den som orkar läsa mer få lite meningslös info.
Det är som sagt en 240 (nähä) från 1989, så tyvärr MÅSTE den ha katalysator :(
Motorn är en sån där konstig motor med en konstig grej på grenröret... Och den har hela 3 hekto i laddtryck (är det ens lönt med en turbo med så lite laddtryck?)
Laddluftkylaren är den största byggherren hade råd med (nödvändigt?
Tryckrören består av allt som hittades och alla klammer Biltema hade på lager
Luftfilter har den, ett stort, från Biltema... som allt annat, förutom typ allt, för det är köpt via nån cool internetsajt som säljer billigt skit från Kina. Smart va?
Den har en ratt
Den kan göra meningslösa enhjulsburnouter, som gör att man inte får vänner
Den har ett rosthål.
Det låter gnork, klonk, tickatickatickaticka och så vidare som i alla andra Volvo 240.
Den är vit
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Re: Volvo 240 Turbo!

Inlägg av Mats J »

Svetsa diffen...

:-)
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Människa är du inte riktigt klok?! Då kommer ju alla griniga besiktningsgubbar gå bärsärk! Och för att inte tala om däckförbrukningen :o
Nä, här ska det vara original, något jag alltid förespråkat!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Det är väl knappast nån som jublar men här är den andra sidan. Ful, sliten, rosthål, och hög som ett hus. Väghållningen är totalt obefintlig..

Bild
Den hemska inredningen... Den här vinner inga skönhetspriser direkt

Bild
Men vad hände här då?! Så här såg det inte ut när den lämnade fabriken 1989! Vem har haft mage att förstöra detta exemplar av svensk ingenjörskonst när den är som näst sämst?! (Alla vet ju att en Saab är ännu sämre)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Hehe!

Hur pass bolt on är en sådan här operation?
Är nästa steg en 5:a från en T5?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Det krävs en ingenjörsexamen, en hel drös med pengar, x antal rejäla hjärnskador för att man ens ska komma på tanken att prova, folk i ens närhet som inte förstår bättre utan gladeligen hjälper en, en 240, en motor, kopiösa mängder tejp och tålamod.

Eller så är det bolt on. Ska man göra det enkelt och skrotar en komplett 940 så funkar det fint att använda intercooler och tryckrör från den, tror även downpipe passar mot 240ins katalysator. Men så smart var inte jag så jag har kinesgrejer och en massa tattarmek.
Elhärvan kräver byte av lite kontakter under insug, skarva lmm-kablage, löda in spridarmotstånd.
Motorn kräver fördelarflytt, vilket innebär att aggregataxeln måste bytas och det är inte kul på en fläck.

T5? Den motorn duger inte ens som bojsänke. Känns ju fruktansvärt meningsfullt att lägga ut typ 25000 MINST för att sen behöva riva och byta det mesta internt + kila cylindrarna om jag vill ha mer än 300hk...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Det kunde ju ha fått gå bra NÅN gång iaf. Numer ligger det en pulversläckare i bilen....
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Oljereturen brunnit???
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jo den kunde visst nöta mot en av bultarna till turbon, så det blev hål på slangen och sen blev det varmt. Så nu har jag lagt ner alldeles för lång tid på att bygga en ny.

Bild
Förstår inte varför den läkte som ett såll... Jodå, jag fick fylla på lite olja

Bild
Version 2, kommer säkert att brinna igen, men nu har jag ju en brandsläckare så jag kan låtsas vara duktig, fast jag är ju inte brandman, jag kan ju inte ta deras jobb heller?

Bild
Titta där, den oerhört manliga grejen på grenröret. Lika estetiskt tilltalande som en leverpastejsmörgås. Höfläkten bortsänktes till första behövande bonde, den passade visst bolt on i silon.

Bild
Avgasystemet som består av blandade dimensioner och kvalité, det roliga i kråksången är att det faktiskt blev rätt bra, men det är ju för att jag lät nån annan göra det. Bärarmen lär inte rosta upp iaf

Bild
Jag har också tur typ två gånger i mitt liv, det var först här, och andra gången på andra tryckröret, för en 600x300mm intercooler med 2½" anslutningar är typ modellanpassad för en 240. Då kan man med hjälp av alla klammer på biltema, lika många silikonslangar och lite avgasrör faktiskt göra tryckrör enkelt. Bara man har kvar allt från 940in. Man kan ju också ta 940 intercoolern och slippa bygga tryckrör överhuvudtaget men då har man ju ingen stor fet cool intercooler som gör att man får vänner som senare lämnar en och skrattar åt en när man gör sina coola enhjulsbörnisar...

Bild
Intercoolerfästen byggde en kompis, så dom håller.

Nu har jag satt ett batteri på laddning, och tagit fram brandsläckaren, vem har med sig korv?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag monterade det laddade batteriet i bilen, jag lade in brandsläckaren. Jag startade bilen. Jag for ut och körde.
Efter en stund rök det så där kopiöst mycket som när den brann, fast ännu mer. Men nu rök det där bak :S
Eftersom jag inte vill bli bannad härifrån för spam eller liknande så lägger jag inte upp någon bild på ETT svartstreck, som efter ungefär 20cm gör ett litet uppehåll innan det fortsätter.
Men brandsläckaren är oanvänd iaf, än, med min tur så har vi snart ett ras av stöddigare kaliber
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Trots att jag frågade Vem Vems Vems jag skulle köpa så kunde jag aldrig få något bra svar på Vems Vems jag skulle köpa, så jag blev snål och köpte en påse chips från Norge...

Bild
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Det spöregnar och jag har inget garage, vad gör man då? Jo man går ut till 240in och skruvar lite. Tur att man inte är så söt.
Eftersom jag köpte chip innan jag kollade vad jag hade för boxar kunde jag bara montera bränslechippet... Alltid något. Så det har jag faktiskt gjort.
Sen vet ju alla att det är coolt att åka utan dumpventil. Så jag köpte ett dumplock från hovleverantören KL Racing (Fus Tech Racing köpte, undra varför dom börjat skicka så mycket dekaler...) Sen skulle jag testa om det läkte, så jag provade börna lite coolt med högerhjulet, sneglade på laddtrycksmätaren och inser att bilskrället har ungefär ett halvkilo mer i laddtryck nu...
Kanske inte var så dumt att ta bort dumpventilen... Den låter ju så där coolt nu också.

Nu ska jag bara byta spridare, och bussningar i bakvagn, och lyktor, å laga rost, och mest troligt byta stolar igen... och montera ett torkarblad till... Nä nu blev det för mycket, hur ska jag orka fixa ett torkarblad? Nä jag ger upp. Tror jag ska bli eremit istället. Skriva en bok som nån idiot vill ha, som råkar bli trollad till en apa, så jag får ha boken ifred.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Hej. Jag är inte frisk. Hejdå...

Jag har köpt raggarbil, dum som jag är.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Fast den var väl inte helt oväntad. :racesmile
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Är man så dum så man bjuder för bra så får man ju stå sitt kast och vackert svinga lädret och tömma pungen, eller vad man nu säger

Den har iaf 240 framvagn, plastfront, plasthuv, plastbaklucka, 8-3/4" bakaxel och plats för väldigt stora bakdäck...
Alltid något...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Grattis :)

En ombyggd camaro 68 eller en lättad valiant eller dart kanske? :)

Bil med bakaxel tillhörande "fiatkoncernen" :wink:
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Klart man skall ha en raggarbil, fast egentligen bör man ha flera :-)

/Mats J
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Det är en kopiöst lättad Dart GT, 65 eller 66, har inte skrivit på några papper än, det är mycket grejer som ska letas fram åt den, ligger i förråd osv efter drygt 10 år av stillestånd.
Men slipper laga rost iaf. Dock saknar den ju såklart motor och låda. Så just nu försöker jag jaga rätt på en vettig Cheva smallblock med automat. Skulle jag vilja göra det enkelt så är ju hålen för fästen kvar i framvagnen, så rödblockare passar ju bolt on... Men B230 i en raggarbil? NÄ! Här ska det vara åtta.
Så frågan är, vad ska jag nu ha 240in till? Det här var TOTALT oplanerat. Skulle bara kolla vad byns lokala raggare gjorde i sin Ford -58 (huven stod öppen som vanligt) Och han fråga om vi skulle fara och titta på Darten...

Tyckte att det var på tiden att hamna i jänketräsket. Skulle bara ha köpt till centerlinefälgarna som låg i skuffen, med Frontrunners. Finns visst motsvarande bakfälgar också
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Åker på att köpa en jänk till, en donator-van med en vildsint 305 smallblock på 165 hästar, med tillhörande TH700.

Så, nu kan ni börja skratta åt mig
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

B204T skrev:Åker på att köpa en jänk till, en donator-van med en vildsint 305 smallblock på 165 hästar, med tillhörande TH700.

Så, nu kan ni börja skratta åt mig
Jo jag log. :-)
Visst du kan ju hinka i den så att du kan börja köra.
Fast 165 hk......

Däremot Centerlinefälgarna. Känns ju som om de behövs.
Fast det finns ju fler sorters fälgar och med Centerline krävs ju lite pulver som kan matcha utstrålningen. :racesmile

Akta bara så du inte hamnar i jänke/fransos/BL/alfa-träsket. Köper en massa reservdelsbilar så att du kan hålla igång en finbil. :mhihi:

Bilder. Bilder.
8) Dart har legat varmt om mitt hjärta.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar