Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - såld till Norge

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - såld till Norge

Inlägg av B204T »

Bild
En bild säger mer än tusen ord! Från och med imorgon står bilmodellen jag drömt om i 10 år äntligen hemma hos mig! Så nästa sommar ska det köras Manta!
Senast redigerad av 8 B204T, redigerad totalt 30 gång.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Re: Opel Manta GSI Exclusive -86

Inlägg av Mats J »

Grattis!
Dom är väldigt kul på vintern också!!!! Men lägg nått tungt i skuffen annars spinner det bara.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Dom är ju för snygga! Grattis! :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

En äkta 80-tals racer. :racesmile

Åhh vad jag drömde om en sådan.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Mats: En Opel med drivning i rätt ände är alltid kul ;) Den här har dock sett sin sista vinter, den kommer stå bortställd i vinter :)

Calle: Visst är dom! :D

Fredrik: De gjorde jag också, men du kan ju köpa min andra, för ja köpte två ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Äntligen står den på gården! Bitterljuvt dock då den mest troligt skar två hus hemifrån, men shit happens when you party naked!
Blir helt enkelt bara att stoppa ner finmotorn lite fortare :P

Bild
På väg hem, nöjd som få!

Planer då. Ja 2.0an fick sinnessjukt hög oljetemp bara så där, slammrade nå kopiöst men jag skulle hem då full gas så länge de gick tills det blev tyst, går runt men är totalt omöjlig att få igång. Så den ska ju ut. Vad ska ner då?

Jo! Jag har ju två Mantor. En röd ´85 också, som bresidan in i en stolpe, i denna sitter det en 2.4 med Enem Y12 kam och extraktor, så motor och låda från den ska över till denna.

Sen blir det byta skärmkanter bak, och lacka om minst bakskärmarna, men lär nog ta hela arslet. Luckan ska jag ta från den andra.

400 ljus och Engelmannspeglar är ju ett måste!

Annars vet jag inte, är ju bara ett snabbprojekt de här ju :P Kunde inte hålla mig när jag fick världens bästa erbjudande om två exemplar av drömopeln :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har bara den svarta hemma så ni får nöja er med bilder på den. Tog och tvättade och sanerade den en aning, så man lättare ser vad man har dragit på sig. Lite trevligare att vara i närheten av den...

Bild
Nästan blank iaf... :roll:

Bild
80-talets snyggaste bakdel?

Bild
Titta! Hela dörrsidor! Efter 28 år och 20 ägare! Sitter 3 6x9or i hatthyllan istället, det kan jag leva med.

Bild
Skitigt, men förvånansvärt helt och fint, ratt, växelspaksknopp och damask ska bytas. Hoppas reservdelsbilen har en mittkonsol utan en massa vippbrytare... Har ju varit neonrör under den här...

Bild
Vita mätartavlor, och en ratt som jag inte vet vad det är för nåt, ner i soptunnan ska den iaf
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
I jakten på hjulhus så fick ja i denna pärla, en Manta GTE som stått just där, i ungefär 10 år. Golv, dörrbottnar, skärmkanter, hjulhus lyste med sin frånvaro. Men baklucka med lås och fin kylare låg i bilen, sen är rutorna och taket felfria. Och med tanke på att den var gratis så är den värd att hämta :) Så bakaxel med lamelldiff säljes! :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Drog iväg till pappas jobb och lånade en av deras firmabilar, en ny Caddy TDI 4motion, + deras boggisläp. Efter det så bar det iväg till ödemarken en knapp mil därifrån.
Och där stod den, liket, skrothögen som dom flesta skulle ha lämnat kvar. Men inte jag... Men ingen har påstått att jag är normal heller och idag har jag väl bevisat ganska brutalt att folk hade rätt på den punkten.

Prio 1 var att försöka få åbäket att flytta på sig överhuvudtaget. Så med kätting och ett par ryck så kom Mantan upp ur sina gropar.

Bild
Framdragen en bit, första gången den rör på sig på nästan 15 år. Den har varit avställd sedan 1999...

Bärgningen av liket gjordes inte enklare av det faktum att ingen styrväxel finns och att bakhjulen satt fast.

Bild
Men med hjälp av spaklyftblock och kättingar så var det vi som hade övertaget, Mantan fick helt enkelt ge sig.

Bild
Vid de här laget hade vi lite funderingar på hur vi skulle göra då vänster bakhjul inte ville kliva upp på rampen utan bakaxeln slapp helt enkelt från golvet.
Eller fel av mig, bärarmen sitter kvar i golvet, likaså struten. Men golvet sitter inte kvar i bilen...

Bild
Tada! Efter drygt två timmar så var den äntligen på släpen!

Bild
Äntligen på väg hem med nyförvärvet.

Bild
Avlastad hemma på gården. Strategiskt placerad så den inte syns så väl :P

Bild
Sportratt som är betydligt bättre än den som sitter i den svarta :)

Bild
Senast godkända besiktning 1998. Jo tack de märks

Bild
Den KAN vara lite mjuk, bakskärmarna och b stolparna rörs när man stänger dörren om man så säger...

Bild
Någon som är hungrig?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Manta x3 - På upptäcktsfärd!

Inlägg av B204T »

Igår hämtade jag sveriges sämsta Manta, idag kom en som bara är dålig.

Bild
Nummer två har anlänt, eller egentligen blev det ju nummer tre då den kom sist. Ser ganska lång ut på bra håll...

Bild
Parkerad bredvid sitt yngre syskon

Bild
Den här pjäsen ska över till den svarta. 2.4 med portad topp, Enem Y12 kam och extraktor.

Bild
Bild
Stått sen 2008 pga detta. Dörrhålet är 7cm kortare än det är tänkt, tyvärr har det dragit ihop hela bilen då det syns på förarsidan att den är sne.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Re: Opel Manta x3 - Samtliga tre har anlänt!

Inlägg av Mats J »

Jag hade en -81:a en gång i tiden, köpte den lite sidsmälld, men inte sådär illa. Men han hade varit tvungen att ta loss bakhjulet för att få loss den från lyktstolpen :-) Stolpen hade fastnat innanför hjulet... Men med portopower och en bakskärm från skroten så blev den som ny igen :-) Fick även byta momentstaget eftersom lyktstolpen tryckt till det också. Men detta var för såpass länge sedan att det var lätt att hitta delar på skroten. Fick ju tag i bakskärm i rätt färg så jag behövde bara lacka lite i skarvarna.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Den här är så pass knäckt att det syns på förarsidan. Tanken är att taket från den gråa ska användas till denna, så nog ska de gå göra bil av den igen!
Men 2.4an ska över till den svarta :) Och 100+ fälgarna
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har mätat och granskat den röda rätt ordentligt nu och insett att denna är ett hopplöst fall utan jigg/riktig proffsig riktbänk och fruktansvärt gott om tid. Här finns inget av det.

Bild
Hela a-stolpen är intryckt, till och med torpedväggen har skador...

Bild
Hade varit trångt om någon suttit här när det small...

Bild
Närmare två deci senare... Tror det var fem veck på rambenet...

Bild
Bild
Jämför passform mot den svarta.

Bild
Bild
Lite skillnad bara. Enda som har bra passform på den röda är bakluckan...

En snabbmätning mellan den svarta och den röda visade att dörrhålet på den röda är 8cm för kort på höger sida, och 1cm för långt på vänster sida.

Finns ju dock lite bra grejer med den röda

Bild
Mest troligt effektivare än Biltemas sportluftfilter...
Bild
Inte så vackert men helt och fint. Blir fint med ett 2" med en simonsburk längst bak, tror 2.4an lär låta ganska trevligt då :)

Sen sitter ju 100+ fälgarna som en fläskläpp, man kanske skulle gå ut och flytta över dom till den svarte...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Blev inte sämre direkt...

Bild
Röda Mantan hade visst fina fjädrar :) Sen såg jag rätt tydligt varför den svarta har bra bromsar, nya skivor, ok och belägg + att det ska vara nästan nytt inne i trummorna också :) Men fjädrar ska flyttas över, få se om man hittar några bra dämpare, sitter vanliga hederliga dämpare på båda. Som synes så gör jag det alla ska göra, ANVÄND PALLBOCKAR! Finns det ens en tillstymmelse till att jag ska sticka in skallen under bilen eller in i hjulhuset så åker det in pallbockar under bilen. Allt för många dör pga latheten... Jag hade inte tänkt det.

Bild
Stora planer växer i skallen om denna... Ska den förbli svart? Ska jag ha insprutning? Ska jag börja leta 400-kit? osv osv...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

När ens kusin eggar upp en att tvärt byta motor i Mantan så kan man ju inte neka...

Bild
Första offret har anlänt... Stora tittgluggar när man bogserar är viktigt.......

Bild
Offer nummer två inne i värmen

Bild
Nu är det bara att mata! Här pluggades min telefon in till aux-uttaget på stereon i verkstan, och således blev det få kort

Bild
En stund senare var den döda skitmotorn ute...

Bild
Då det är bytt topp på 2.4an till en dito från en tvåliters, så passar ju således insug från skräpmotorn, så enklast blev ju då att lämna insug och sprut kvar i bilen.
Imorgon ska det saneras motorrum och tvärsvetsas avgasystem då extraktorröret ska dit. Senare ska det byggas nytt 2" rostfritt, bara för att jag ska få en anledning att lära mig hantera en TIG-svets

Bild
En kopp kaffe senare var det ombytta roller!

Bild
Och där stod 2.4an på en halvpall, indränkt i citronavfettning

Bild
En stund senare så kunde man se att allt var inte tjockt kleggigt och svart utan vattenpumpen tex är i aluminium, så även växellådan, som det visst fanns en del instansade nummer jag aldrig någonsin sett på en Getraglåda...

Bild
Helt klart trevligare att vara i närheten av. Fläkten ska bytas mot en elektrisk dito

Bild
Så här ren är 2.0an, och så här såg 2.4an också ut......

Imorn ska den svarta köras ut för egen maskin var tanken, med 2.4an under huven.

Blir förövrigt 4:75 i lamelldiffaxeln, och jag har fått pris på Dellorto 45or, genomgångna och färdigbestyckade för min motor. Kan säga att jag är sugen att slå till på gasarna
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Manta GSi Exclusive - stoppar ner storkubikaren!

Inlägg av B204T »

Är ett par timmar sen nu, ibland gör jag ju faktiskt saker som normalt folk gör, typ hälsar på folk så jag slipper koka eget kaffe tex.... :P MEN!

Bild
Där står den, färdig att köra hem. Vi klarade målet att ha den körklar idag. Nu är jag ägare av en svart Manta GSI, med 2.4 under huven :)

Bild
2.4an i all sin prakt, ser typ ut som förr, förutom mindre skitig motor och svart ventilkåpa...

Bild
I brist på felfria växellänkage (Finns det nån Manta GSI som har fräscha bussningar i spakstället?)
Lösningen heter 3mm plåt svetsad i tunneltaket, i denna sitter det fyra fastsvetsade M8 bultar, som håller fast ett M20 länklager från Jula.
Sen har en M20 bult blivit fastsvetsad i nedersta stumpen av originalspaken för att kunna fästa den i staget ut ur lådan. (här blev det även svarvat en plastbussning istället för trasiga originalbussningen) Sen på ovansidan är det först en mutter kapad på mitten för att inte bli för hög som håller fast bulten i lagret. En vanlig mutter sitter sen ovanpå den som en 22mm axel är fastsvetsad i, för att inte ha ett hål längst upp är det även offrat en bult dit. Saknas någon form av knopp/handtag annars är spaken klar.
Och som synes så är allt så kompakt och fint att original växelspaksdamask och mittkonsol fortfarande passar :) Växellägena är grymt fasta och distinkta, lagom korta utan att det är någon risk att man tex skickar in femman istället för trean.
Tar ungefär 20-30 minuter att bygga om och är helt klart värt det, speciellt på en busbil där man ska mer eller mindre slita i växlarna, lådan mår inte sämre av det om man så säger...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Snygga gluggar. :-)
Växelsspaksmeket var ju ett toppjobb. Sladdriga växlar är hopplöst.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag är ju helt klart partisk men hela bilen är snygg! trots sitt slitna skick...

Helt klart värt det, sparar som sagt synkringar osv rätt bra när spakstället är fast och fint :) Så nu vet ni hur ni ska bygga om era hobbybilar ;) länklagret kostar 199:- på Jula, resten bygger du av spillbitar och lite bultar. I mitt fall är spaken 22mm, varför? Jo cykelstyren är 22mm vilket innebär att hitta passande handtag är ganska enkelt :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Manta GSi Exclusive - nu med 2.4

Inlägg av B204T »

Sitter numer dubbade vinterdäck på denna bil, det är bytt olja, filter, stift, lock, rotor och Jamexfiltret är rengjort och smörjt enligt konstens alla regler. Sen försvann botten på luftburken när jag liks höll på.... :P Men sen började jag fundera på tändningen, nu står tändningen som den ska göra original, Men jag åker ju med högre komp och värre kam (2.4 botten och 2.0 topp) och läste nånstans om att fördelaren skulle stå bort mot 35 grader f.öd. Hittade detta på Ståhl Motor: "Trimmade motorer fordrar i de flesta fall annorlunda iinställning. Beroende av kamaxel. kompr.förhållande mm måste denna provas in för bästa funktion. Med höjd kompression skall tändläget vid fullt utslag ligga på c:a 35° f ö d"
Just tändning är inte min starka sida, men vid fullt utslag, menas detta då alltså med noll vaccum till fördelaren från insuget?

Så tips på vilka regioner man ska härja på med tändningen mottages tacksamt...

Men jag har iaf konstaterat att helt plötsligt äger jag en bil som klarar av mer skoj än jag vågar, tidigare har det alltid varit att det varit för lite ork under huven :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Re: Opel Manta GSi Exclusive - nu med 2.4

Inlägg av Knigth Rider »

Jag tog över en Opel från en kompis som hade blivit undanställd för att motorn var trött & gick dåligt. Efter lite kontroll visade det sej att rotoraxel glappade i lagringen.
Bytte den & då blev det nytt liv i motorn! :wink:

Så kolla den först. Sen kommer här en bra beskrivning på att justera tändning: http://www.comfortracing.se/tandinstallning.php

Beundrar annars vilket flyt du har på mekandet! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Skriv svar