När ens kusin eggar upp en att tvärt byta motor i Mantan så kan man ju inte neka...

Första offret har anlänt... Stora tittgluggar när man bogserar är viktigt.......

Offer nummer två inne i värmen

Nu är det bara att mata! Här pluggades min telefon in till aux-uttaget på stereon i verkstan, och således blev det få kort

En stund senare var den döda skitmotorn ute...

Då det är bytt topp på 2.4an till en dito från en tvåliters, så passar ju således insug från skräpmotorn, så enklast blev ju då att lämna insug och sprut kvar i bilen.
Imorgon ska det saneras motorrum och tvärsvetsas avgasystem då extraktorröret ska dit. Senare ska det byggas nytt 2" rostfritt, bara för att jag ska få en anledning att lära mig hantera en TIG-svets

En kopp kaffe senare var det ombytta roller!

Och där stod 2.4an på en halvpall, indränkt i citronavfettning

En stund senare så kunde man se att allt var inte tjockt kleggigt och svart utan vattenpumpen tex är i aluminium, så även växellådan, som det visst fanns en del instansade nummer jag aldrig någonsin sett på en Getraglåda...

Helt klart trevligare att vara i närheten av. Fläkten ska bytas mot en elektrisk dito

Så här ren är 2.0an, och så här såg 2.4an också ut......
Imorn ska den svarta köras ut för egen maskin var tanken, med 2.4an under huven.
Blir förövrigt 4:75 i lamelldiffaxeln, och jag har fått pris på Dellorto 45or, genomgångna och färdigbestyckade för min motor. Kan säga att jag är sugen att slå till på gasarna