Släplift
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Släplift
Ett litet snabbprojekt. hade en liten Hiabkran liggandes, och en halvkass släpkärra. Borde ju kunna bli något man kan lyfta runt motorer och annat som man kan hitta i trädgården.
Liten testuppställning:
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Släplift
Dax att börja svetsa och kapa lite:
Bra med flera vinkelslipar. En med kapskiva, en med slipskiva...
Ibland blir svetsarna rätt snygga!
Och nu börjar det likna något:
Testmontering av kraninfästningen:
Tyvärr hann det bli lite mörkt innan jag fått dit kranen:
Kanske får fixa bild i dagsljus också...
Nu återstår någon form av infästning mot sargarna på kärran. Antingen bultar jag rakt igenom eller så blir det en lösning med tvingar, då kan man lätt flytta den till en lite mer riktig kärra om man vill. Men nu duger det för att flytta lite tyngre grejer i trädgården eller i garaget. Den går ju at ha direkt på garagegolvet om man vill, som verkstadskran. Skall man lyfta tunga grejer på kärran behöver jag nog fixa ett stödben som går ner i marken också, annars kanske kärran knäcks. Kranen lyfter som mest 500kg.
Ja det var ett endagsprojekt.
Bra med flera vinkelslipar. En med kapskiva, en med slipskiva...
Ibland blir svetsarna rätt snygga!
Och nu börjar det likna något:
Testmontering av kraninfästningen:
Tyvärr hann det bli lite mörkt innan jag fått dit kranen:
Kanske får fixa bild i dagsljus också...
Nu återstår någon form av infästning mot sargarna på kärran. Antingen bultar jag rakt igenom eller så blir det en lösning med tvingar, då kan man lätt flytta den till en lite mer riktig kärra om man vill. Men nu duger det för att flytta lite tyngre grejer i trädgården eller i garaget. Den går ju at ha direkt på garagegolvet om man vill, som verkstadskran. Skall man lyfta tunga grejer på kärran behöver jag nog fixa ett stödben som går ner i marken också, annars kanske kärran knäcks. Kranen lyfter som mest 500kg.
Ja det var ett endagsprojekt.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Släplift
Större projekt tenderar att aldrig bli färdiga...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Släplift
Nä, fast det kan gälla även mindre projekt.
Jag har två sladdar kvar på min Triumph och sedan en tändinställning......
Fiffigt med en egen lyftkran i alla fall.
Jag har två sladdar kvar på min Triumph och sedan en tändinställning......
Fiffigt med en egen lyftkran i alla fall.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Släplift
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Släplift
Ingen dum grej alls. Ofta märker man inte hur bortskämd man är med truck hemma och farbror som har traktor. Men när man ska göra/bygga någonting en bit bort, då märker man detta.
Hur är det att lyfta med den, går det att nyttja kapaciteten eller måste du ha stödben då?
Hur är det att lyfta med den, går det att nyttja kapaciteten eller måste du ha stödben då?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Re: Släplift
Jag får återkomma med testrapport då vädret är varmare..
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06