Fenmerca ´62 - Ännu ett avslutat kapitel
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
795:- för 4st på classic bildelar, Jo du klämmer lös däcket från fälgen, alltså bara utsidan, sen trär du vitsidan över fälgkanten, skruvar tillbaka ventilen, sen pumpar du försiktigt, jag pumpade först bara nått hekto, sen slå runt med gummiklubba på däcksidan, pumpa lite till, nu la jag mig på kilot, slog mer, pumpade 1.5, slog, sen pumpa ja de ja ville ha i däcket.
Skippar man att slå på däcksidan så kommer den tryckas upp när du pumpar och då bresa ut i ytterkant och se ut som skit, mina ligger kloss mot, finns inte det minsta spalt mellan vitsida och däck
http://www.classicbildelar.com/vita-dacksidor/
Skippar man att slå på däcksidan så kommer den tryckas upp när du pumpar och då bresa ut i ytterkant och se ut som skit, mina ligger kloss mot, finns inte det minsta spalt mellan vitsida och däck
http://www.classicbildelar.com/vita-dacksidor/
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Fenan härjade runt i Skellefteå under gårdagens crusing, spöregn gjorde det ju dock mindre fränt, men men, de gick iaf.
Regnig crusing, vilken tur att man hade råd med ett riktigt plåttak
Svängt in på mindre grusväg på väg hemöver, liten omväg dock, därav grusvägen, för vi hamnade i ett garage...
... Och skruvade lite sånt här, till drygt två i natt
Regnig crusing, vilken tur att man hade råd med ett riktigt plåttak
Svängt in på mindre grusväg på väg hemöver, liten omväg dock, därav grusvägen, för vi hamnade i ett garage...
... Och skruvade lite sånt här, till drygt två i natt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Japp, men jag har ju en omgång fälgar till den som är 8"OneYet skrev:Det var helt klart smalare fälgar förr i tiden......
Det börjar bli lite klass på det här åket nu ju.
Haha och jag har ju bara börjat än
Har börjat leta efter två saker till den också, 1: komplett dragkrok från nån skrotad fena. 2: En ny växellåda.
I samband med omregg med dragkrok så hoppas jag kunna regga om den så man får vara fem pers i den igen, och mer än 245kg lastvikt...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Vid senaste crusingen så gick den ju varm, tror jag har hittat felet, misstänker att gamla 80 graders termostaten öppnar för dåligt, den har ju alltid legat över 80 grader och termostaten såg och kändes allmänt blä när man peta på den. Så tills vidare så kör jag utan termostat, ska ta hem en ny och spola igenom hela systemet inkl värmepaketet. Dock så var de faktiskt grön och fin glykol i systemet.
Vill ha en stabil temp nu när den ska få en kylare till framför
Vill ha en stabil temp nu när den ska få en kylare till framför
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
En suddig bild, tagen nångång mellan 1 och 2 lördagnatt, på väg hem. Blev suddigt då han som höll i kameran inte var i direkt körbart skick...
In igen på gropen för att fixa framvagnen inför ombesiktningen, undra hur blind besgubbarna var, vänster yttre styrled glappade mer än inre på andra sidan, som jag har anmärkning på... Vilken tur att jag var smart och tog nya kompletta styrstag. Så nu är den glappfri och grovjusterad så den går köra, nu är det bara invänta att få en riktig hjulinställning utförd.
Lättsruvat är kul, tog kanske en kvart per sida, då justerade jag längden efter dom gamla först innan montering, sen ställde jag den kanske en halv centi toe in när den stod på hjulen igen. Dock så vart ratten sne, men de må va, är ju fort lossat den och flyttat den nån kugg.
Jag hade ju städat här... Bara börja om, och kanske panta lite...
Nu skulle man bara ha hittat rätt tyger så man kan börja sy lite inredning, tips om vars man kan handla schackrutigt tyg som håller att ha som klädse vore inte dumt, helst som går sy med vanlig maskin också...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Ombesiktad med tvåa... Framvagnen verkar ha glappat överallt, spindlarna glappa i övre infästningen, repsatsen va int gratis... Men snart så, innan jul ska den vara besiktad utan amärkning Enda jobbiga är ju att det inte finns några lediga tider inom mina fyra veckor, och efter de så får jag ju tvåa på rost i tröskel och i golv... så hoppas de går vägen så jag får mig en tid inom rimligt avstånd så jag kan ombesikta innan jag får körförbud
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Fick upp ett dampryck och rev framvagn idag, beställt grejer så nu är det bara vänta så man får sätta ihop allt igen och förhoppningsvis kunna få den godkänd i två år...
Och som synes så skiter jag totalt i att få den närmare jorden, jag orkar inte böka mer än nödvändigt, nu ska den ihop så den blir glappfri och går igenom bes UA, sen ska jag fira med Motorveckan i Lycksele och en låda Carlsberg
Och som synes så skiter jag totalt i att få den närmare jorden, jag orkar inte böka mer än nödvändigt, nu ska den ihop så den blir glappfri och går igenom bes UA, sen ska jag fira med Motorveckan i Lycksele och en låda Carlsberg
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Efter vad jag hört kan man bygga egen dragkrok och få den godkänd.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Hmm, det där ska jag kolla upp, ska fråga på station när jag ombesiktar nästa gång. Om det är så, då är ju saken biff, för jag har sparat en 50mm kula från en Rekord som blev skrotad för ett par år sen, pappa ska visst vara rädd om den men ja, den kanske spårlöst försvinner och jag vet absolut INGENTINGMats J skrev:Efter vad jag hört kan man bygga egen dragkrok och få den godkänd.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Trevligt, då ska jag kolla upp det närmare, hur jag ska göra osv, har ju en skrotad Rekord E med draget kvar på som jag kan ta, vore ju inte dumt att kunna hänga en gammal tattartermos baki fenan och dra på semestertripp typ nån gammal smv eller liknande i likvärdigt stuk och skick som dragbilen, det ska ju matcha
Edit: googlade lite, hittade en tråd på nått annat forum om detta ämne, en som reggat en ´72 cadillac med hemmabyggd drag, kostade några hundra, då de tydligen var förenklad regbesiktning. Dessutom behövdes inga intyg eller nått. Dessutom var det någon som hade byggt om ett befintligt drag från en cheva van att passa på en caprice, detta hade gått igenom och blivit godkänt för de som stod på skylten, i detta fallet tror ja det var 1800kg.
Men jag klarar mig ju mer än väl på 1500kg, för en husvagn som väger in på 1500kg, den är stor, väldigt stor, speciellt bakom en tokslö fenmerca från 1962...
Edit: googlade lite, hittade en tråd på nått annat forum om detta ämne, en som reggat en ´72 cadillac med hemmabyggd drag, kostade några hundra, då de tydligen var förenklad regbesiktning. Dessutom behövdes inga intyg eller nått. Dessutom var det någon som hade byggt om ett befintligt drag från en cheva van att passa på en caprice, detta hade gått igenom och blivit godkänt för de som stod på skylten, i detta fallet tror ja det var 1800kg.
Men jag klarar mig ju mer än väl på 1500kg, för en husvagn som väger in på 1500kg, den är stor, väldigt stor, speciellt bakom en tokslö fenmerca från 1962...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Bygger du helt från scratch är det max 1500kg, men han hade visst lyckas få den godkänd för vad som stod på skylten då det var ett ombyggt drag, han kan ju ha haft dyngröta ocksåKezo skrev:1800kg? Da hade man fel som vanligt, men at ratt hall
Det ar bara att vaxla ner ett hack eller tva i uppforsbackarna...
Växla ner ett hack eller två, hmm, lägger in fyran i typ 40 blås, börjar gå rätt sakta då om ja ska ner på tvåan lär säkert va populärt hos eventuella bilister som ligger bakom
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Vill skruva ihop den här... och den 22a ska jag ju besikta -.- Hoppas jag hinner, annars är det bara ställa av den och hoppas man har möjlighet att byta bussningar i bakvagnen, byta trösel, lite golv, se över bakbromsarna och det elektriska så den går besikta på riktigt en gång till.
Tur nya bilen kommer på tisdag, så har jag då nått att pilla med i väntan på delar till den här
Tur nya bilen kommer på tisdag, så har jag då nått att pilla med i väntan på delar till den här
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76