Fenmerca ´62 - Ännu ett avslutat kapitel

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Utsidan färdig, bilen snabbstädad, kopplat in nån form av högtalare (en trevägslåda som ligger lös mellan stolarna :D) flyttat om gaswiren lite så den inte är så fruktansvärt trög som den varit, fyllt på nått flytande i kylaren, vatten försvinner visst på tre år för nu får jag ta och efterfylla :P
Men den ligger stadigt i temp när man kör, trots avsaknad av fläkt, bromsarna tar klockrent, tuta, lyse osv funkar

Bild
Även stjärnan kom på plats, efter lite övertalning av den dåliga fjädern att börja funka igen, den råka bli lite kortare så nu är inte stjärnan slö, slapp och likgiltig längre :P

Nu ska ja bara invänta papper på den, fixa nån form av försäkring och boka en besiktningstid, sen får vi se hur de hela slutar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Härligt! Bara köpa någon sprayburk med passande vit så är du hemma sen ju!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Adolfsson skrev:Härligt! Bara köpa någon sprayburk med passande vit så är du hemma sen ju!
Den är faktiskt beige ;) Vet inte om jag orkar bry mig om lack på plastskärmarna, dels tar huven i lite i mitten på båda skärmarna, så lackar man dom så nöts de bort tämligen omgående, sen är ju bilen inte rak efter krocken, innerskärmen är ju bara grovriktad så det går skruva dit en skärm... men egentligen så behöver den ny övre och undre kylarbalk och en stump innerskärm, men det får bli ett senare projekt, då vill jag nog ha dit BRA plåtskärmar också, och ny inredning, nytt krom, osv osv :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Ja jag vet, inte allt för seriös montering, men den innebar noll ingrepp, då två hål fanns och den är lättåtkomlig... Men vad är den till då?

Bild
Ah! 12" elfläkt, Och ja, bladen blåser åt fel håll på bilden, men fläkten är vändbar, så numer är fläkten vänd rätt, och då la jag ner lite tid att hänga den med fästöronen i linje (vad nu de har för betydelse...) Klaxontutan fick ta plats bakom grillen också

Bild
Ljud som duger = check

Bild
Tures Tattarlack AB :) ingen lack jag direkt vill skryta om, gav upp när alla mygg kom, så lacken innehåller en rinning, spår av dåligt underarbete och fler än två flygande små krabater, men det bjuder jag på... Bättre än förr iaf

Bild
Hade ju hittat en burk med RÄTT färg till fenan, väl på Biltema för att inhandla den så fanns den ju såklart inte, så jag körde rita, gissa, spring och tog de ja tyckte såg hyffsat nära ut. Tror min gissning blev ganska brutalt stolpe ut :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Påställd och försäkrad, imorn gäller de, 13.10 närmare bestämt. Då ska den möta besiktningsmännen och förhoppningsvis, få köras i 4 veckor iaf xD
Så nu är 245an därmed avställd och bortställd för sommaren
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Typiska Mercalooken, att visa tydliga spår av framskärmsbyte :-)
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Haha jasså, är de så? xD jag trodde det var ett spår av en inte allt för överdrivet brydd ägare :P
Nu börjar man ju nästan va lite nervös över hur de ska gå, hoppas dom är snälla imorn...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Så gick de idag...
Bild
Fick ju köra hem iaf...
Blinkersen funkade när jag svängde in på området, lite typiskt att den skulle sluta funka just då.
Som krona på verket så verkar den läka vatten, om inte nu besgubben parkerade så precis efter provturen att det råkade vara nån annans vattenpöl just DÄR, men jag tvivlar ju :P

Så nu har man lite skruvning, tvivlar att jag har fått ordning på allt innan mina fyra veckor går ut.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ajaj!
Finns det reservdelar att få tag på till såna där?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Ajaj!
Finns det reservdelar att få tag på till såna där?
I tyskland finns allt, men man får väll va beredd på att bli av med både skjortan, brallorna och kallingarna, tvåorna i sig är inga jättefarliga, halvljuset är redan fixat tex. Men jag är lite halvorolig hur jag ska få i leder till framvagn, styrleden har ja hittat, men inte spindelleder, ej heller bussningar till bakvagn. Dock så finns det repsats till bakbromsarna för typ 200 spänn men jag ska prova bromsa hårt några gånger och allmänt använda dom få se. Träffade en av lokala besgubbarna nu ikväll och han trodde nog att det skulle räcka med att använda den.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Skruvat hade kompletta styrstag :O för 332:- styck, i lager också, så blev beställt två, då byter jag på andra sidan samtidigt, och spindelledstappslagringarna har fettnipplar, så ska prova pumpa dom fulla i fett få se om det blir nog bra, lite spel får de visst va.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Fenan används flitigt, ca 30 mil avverkade redan, så fint med solen bakom ryggen när man tar kort, helt plötsligt ser fenan riktigt riktigt fin ut och det syns inte att fronten är svart igen, dock av döda insekter :P

Bild
Dock så behöver även en Merca diesel tankas ibland, men med en snittförbrukning på strax under 0.8 så verkar jag inte behöva bo vid pumpen iaf :P

Sen så har jag fettat in fram och bakvagn, dock så var ju inte glappet i spindeltapparna, utan det var ju hjullagrena som glappade... Men eftersom det är en merca så är det bara knacka lös navkoppen och justera på. Så nu glappar inte de längre, bara blinkersrelä och byta styrstag kvar sen ska ja ombesikta
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

B204T skrev: Sen så har jag fettat in fram och bakvagn, dock så var ju inte glappet i spindeltapparna, utan det var ju hjullagrena som glappade... Men eftersom det är en merca så är det bara knacka lös navkoppen och justera på. Så nu glappar inte de längre...
Härligt med gamla bilar.
En av mekarna kom in på kontoret nu när jag hade denna bilen framme, "öj, det är ju en sån" å så en massa nummer och siffror efter. Han var ju nyutbildad på tiden då dessa brukades "på riktigt". :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

ERnsT skrev:
B204T skrev: Sen så har jag fettat in fram och bakvagn, dock så var ju inte glappet i spindeltapparna, utan det var ju hjullagrena som glappade... Men eftersom det är en merca så är det bara knacka lös navkoppen och justera på. Så nu glappar inte de längre...
Härligt med gamla bilar.
En av mekarna kom in på kontoret nu när jag hade denna bilen framme, "öj, det är ju en sån" å så en massa nummer och siffror efter. Han var ju nyutbildad på tiden då dessa brukades "på riktigt". :wink:
Haha W110.010.100 tror ja den heter om jag inte minns fel, vad för siffror rabblade han? :P
En modell som väcker minnen märker man, pappa berättade bland annat att när han var liten så i en av grannbyarna så fanns det en man vid namn Olle Olofsson, som hade taxi, han köpte en 190D ny 1962, alt 1963, samma färg som min. Denna packades dagligen full med barn, dubbla rader ungar i baksätet, 3-4st i framsätet, kunde ligga nån i hatthyllan, och minstingen kunde hamna mellan Olle själv och förardörren, så en 10-12 ungar gick de in alla gånger. Pappa själv åkte inte mercan så ofta utan det var när dom hade träslöjd då dom hade de i byn där gubben bodde.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Förberedd för en tripp imorgon, man lär sig rätt fort med 40-50 år gamla bilar att fara väl förberedd om man ska längre än till grannen :P
Så nu finns det:
* En större verktygslåda med diverse mejslar, blocknycklar, lednycklar osv
* En mindre, hylsnyckellåda från Feltema Racing!
* 5 liter mineralolja
* 5 liter rent vatten
* 2st reservhjul
* 10 meter soppaslang
* En ihopfällbar stol
* Startkablar
* Fälgkors
* Kofot
* Två extra högtalare, så man inte blir utan stereo om man spränger Eltronik lådorna i hatthyllan :)

Sen tankade jag den igen, så den är full inför imorn. hade iofs bara kört 20 mil, 12 liter fick ja i... Jag stod bara och gapa vid pumpen, läste flera gånger, kollade tripmätaren, som nollas vid varje tankning då jag inte litar stenhårt på tankmätaren. Jo, de stämde, 0.6 liter milen O_O
Har alltid sagt att 240D är bästa mercadieseln, 300D är knappt märkbart piggare men dom drar mer, 220D är för slö, 240D med snabbglödning och stjärnkolvar, så dom är på 72 hästar, dom är bäst helt enkelt :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Inte så mycket att nämna, annat än att jag är så sinnessjukt nöjd över denna bil, en snabbvisit till skellefte igår, där mercan som förväntat skötte sig exemplariskt, tryckte ur sig lite vatten men visade sig vara jag som överfyllt kylaren så den pinka ut i slangen vid locket. Lite annan körning och hips vips så visade tripmätaren 39 mil avverkade, så for och tankade för att se om den håller sin låga förbrukning. 25 liter! Så jodo, 0,64 är väll inget man ska klaga över :) Speciellt inte när man åker skattebefriat och man tankar där dieseln är billigare än bensinen också :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

No more 13", 15" chryslerfälgar = check!
Beställt prylar från classic bildelar för 1300 spänn = check!
Nu är jag på g igen! 8)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Blev bland annat köpt sånt här till fenan, vitsidor! Helt klart värt de :)

Bild
En rand med pepitatejpen blev det också, "försvann" lite dumheter längs med vecket tills vidare, när den får en omlack så försvinner tejpen för gott

Bild
Bara invänta mina nya kapslar som jag hoppas dyker upp imorgon :)

Lördag verkar innebära Skellefteå cruising, så då bör väll fenan rulla även den helgen :P Har kört drygt 200 mil redan med den och sommaren har just börjat...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Blev ju riktigt bra det där.
Vad är det för kapslar? Original eller custom?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Blev ju riktigt bra det där.
Vad är det för kapslar? Original eller custom?
Custom! Har ju Amazonfälgar bak och Chrysler Voyager fälgar fram, så då döljer jag det med heltäckande customkapslar :) I PLÅT... :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar