Omega A - ersatt av en 945 GL

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:
B204T skrev:Okej, hittade lite info på jag rullar, behöver visst en adapter till kablaget också, får promenera in på Volvo någon dag.

Men man måste ju jubla över åtkomligheten på allt, tex glödlampsbyten osv, och när man tex ska dra strömkabel till billjudet, finns flera fina genomföringar i torpedväggen färdiga :) Sånt gillas, nu återstår de ju att se hur många liter per mil den ska ha, säkert mer än 1 med min högerfot
Den kabeln skarvar du ju lätt...

Biltema har en universal...
Har du problem, så säg mig vilka färger du har på de olika så plockar jag det ur huvudet. :)
Hade tyvärr 17 mil enkel väg till Biltema, till Volvo behöver jag inte ens ringa :P Och jag kan få hem de fraktfritt. Visst går de köpa lösa iso kontakter och löda ihop, men jag är ju mer skakis i händerna än en gammal gubbe, så löda brukar inte gå sådär jättebra alla gånger :P Sen är jag helt enkelt för lat ärligt talat, inte många kablar, men plug n play är ju så mycket enklare ;)

Har jag förstått de här rätt, 940in har ju tre reflektorer i lyktorna, halvljus, helljus och dimljus, visst sitter det ändå H4 i halvljuset? Eller har jag blandat ihop de där?

Vill ha helvita framblinkers........... och pentafälgar........
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Så, komplett fäste med lysen och ballaster från Omegan flyttades över, fick ett relä över då extraljuskablaget och relät i Volvon är Volvo original, så skarvade bara ihop med + och - från ballasterna, tog typ fem minuter att få dom att funka :)

Sen hade en bekant kollat runt, han är Mekonomenåterförsäljare och dom hade både adapter för kablaget och ram för stereon, lite väl en hundring för vardera, så runt 250:- totalt, då var de inte värt att fixa kablaget själv :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bild
Julklapp från Vparts.se :)
Försökte laga dom blekta bakljusen med toningsspray men nu dagen efter ser de bara ännu värre ut... Så mer beställning från Vparts, nya röd/vita bakljus... Sen är de då solfilm som gäller, hittade att Volvo säljer färdigskuren limofilm för 395:- för 7 rutor! (b-stolpen och bakåt alltså) 5% genomsläpp, så de blir mörkt och bra :) Jag skiter däremot i fullt ungdomsstyling, har ju extraljusen som är helt enligt den kategorin, dock så blir det varken tonade rutor i framdörrarna eller någon fet rand i vindrutan

Sen har jag på g en uppsättning Penta fälgar till den, precis de jag är ute efter :) Alla ska ju ha R fälgar eller JP MK18, och visst, de är snyggt, men Penta är mer tidsenligt och sen är de nästan ingen som har penta längre
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Pentafälgar inhandlade och väntar på att få däck med dubb... Blåa dioder till instrumenteringen har kommit, likaså rödvita bakljus, sen har jag märkt att den inte har den go i maskinen som jag hade hoppats den skulle ha, karaktären är som en död 116 hästare, märks typ ingen skillnad alls egentligen, annat än bättre ork från botten i den här, och att den tar i mer på riktigt höga varv, men de är ju inte roligt att varva skiten ur den hela tiden... så nu saknar jag i princip bara rätt spridare, och lite rör för att bygga tryckrör, sen sitter de snigel på grenröret och fläskar på med ett bars extra tryck :) bör ju göra viss skillnad tycker jag......
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

En allmän urspårning anas här......





Snart står den på pallbockar och ska ha 765 hk till våren. :mhihi:


Byter du dioder i instrumenteringen själv bara sådär?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:En allmän urspårning anas här......





Snart står den på pallbockar och ska ha 765 hk till våren. :mhihi:


Byter du dioder i instrumenteringen själv bara sådär?
Ja risken är ju rätt stor... :roll: de där "jag ska bara..." har man ju provat förr... och jag gissar ju att när man gått från 131 till säg 231, och vant sig vid de, då vill man ha 331, och sen 4... ja och där var bollen i rullning, Jag har tagit risken förr och de skitit sig KAPITALT! Lärt mig nåt av mina misstag? Ehm, uppenbarligen inte då ja ganska tydligt verkar ha tänkt prova igen, men ja mena, nån gång ska man väll lyckas, och man lyckas ju inte om man ger upp...

Japp, tar inte lång stund, bara peta ut clipsen i hålen på sidan i ramen runt intrumenteringen, sen fyra torx, peta ner bägge spakarna så dom inte är ivägen och dra ut hela instrumenttjohejsanet, sen är de bara vanliga lamphållare man vrider typ ett kvarts varv för att lossa, sen byter man ut vanliga lamporna mot diodlampor :) är 5st som behövs i ett vanlig 940 hus som mitt, sen till fläktvreden petar man bara lös ramen runt vreden, drar lös vreden och petar lös "tavlan", sen dra ut färgfiltrena sen sitter lamporna där, bara byta och sätta ihop allt igen, sen lyser de blått överallt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Jaha, nu är de väll för sent för att ångra sig... Köpte nyss bränsle och tändbox från en 230FT, varav bränsleboxen är chippad, spridare med rätt ohmtal finns, intercooler, grenrör, turbo, silikonslang, downpipestump, dump... Det jag saknar är mer 3" rör för att dra ut avgassystemet ut under höger framskärm, en lambdamutter då jag skulle tro hjärnan blir tokig om jag inte monterar någon lambda alls... material för att bygga tryckrör saknas, och en värmeplåt till grenröret för att inte smälta tändkablar tex, nån B23/230 har denna plåt, om inte annat knäcker jag till en själv

Så nu vid oljebytet tror jag att jag ska dra ut på tiden lite och lossa motorfästena och hissa upp motorn så jag kan plocka ner tråget och göra anslutning för oljeretur :)

Så det blir ungefär denna setup
Orörd B230FB med 28000 mil på nacken
Oportat 940 turbo grenrör
Garret T28 från 200SX S14
Saab 2.0T spridare (röda bosch)
Aluintercooler modell jättestor
B230FT boxar
Antingen vanlig saab plastdump, eller flashig forgedump som säkert låter mer än resten av bilen kommer göra
3" downpipe som kikar ut bakom framhjulet
Sen får vi se om jag behöver mer soppatryck, men för just kilot i ladd bör jag klara mig med resten av soppasystemet orört, då jag är rätt säker på att B230FT har samma prylar

Bör ju bli lite bättre snurr på grejerna tycker man
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Cassius
Snubben som nästan bara läser
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2012 19:52

Inlägg av Cassius »

Är spridarna av samma storlek som dom boxen är chippad för då? Om inte kommer den ju gå magert/fett beroende på vad map'en är tänkt för för spridare..
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Cassius skrev:Är spridarna av samma storlek som dom boxen är chippad för då? Om inte kommer den ju gå magert/fett beroende på vad map'en är tänkt för för spridare..
Ärligt talat har jag ingen aning, men mest troligt är chippet för original B230FT spridare, och helst skulle jag vilja ha sånna, men går ju prova med saabspridarna få se, annars får jag helt enkelt inhandla en omgång FT spridare :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Har för mig B230 FB och FD har någon extra oljesmörjning, något som FT eller FK inte har av okänd anledning..

har inte belägg för detta, utan bara något som sitter sen jag höll på med volvo..
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Martin Fåglefelt skrev:Har för mig B230 FB och FD har någon extra oljesmörjning, något som FT eller FK inte har av okänd anledning..

har inte belägg för detta, utan bara något som sitter sen jag höll på med volvo..
Tänkte du typ oljesprut på kolvarna? För just den biten tror jag FTn iaf har, eller kanske bara var gamla B23ET och liknande som hade de? Är rätt kass på volvos rödblockare själv, gamla rödblockarna med stötstänger kan jag betydligt bättre.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

B204T skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Har för mig B230 FB och FD har någon extra oljesmörjning, något som FT eller FK inte har av okänd anledning..

har inte belägg för detta, utan bara något som sitter sen jag höll på med volvo..
Tänkte du typ oljesprut på kolvarna? För just den biten tror jag FTn iaf har, eller kanske bara var gamla B23ET och liknande som hade de? Är rätt kass på volvos rödblockare själv, gamla rödblockarna med stötstänger kan jag betydligt bättre.
Rödblockare med stötstänger är roligt att trimma.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Rätt skön sång ur dom med DCOE utan filter på 8000 rpm 8) Inget sånt där äckligt skrik, utan ett riktigt manligt VRÅL! som de ska vara ur en motor..
Har försökt hålla mig borta från dom här kamremsförsedda rödblockarna, men nu blev de ju en sån trots mina principer, hade ju visst sagt att jag aldrig skulle ha en Volvo med kamrem... tror ja ska hålla tyst hädanefter (A) Men iaf, inte kan man ju säga att man jublar överdrivet över dom, med tanke på hur fruktansvärt trött en sån här är, trots att serviceboken är överfylld, och toppen är nyrenoverad, men VX3 kammen ger den visst en sån där fin karaktär som kräver 5000+ innan man får dom där 130 hästarna, vilket jag tycker är lite högt, så med snigel som ska ge fullt ladd från strax under 3000 bör den ju orka få snurr på hjulen lite tidigare
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

B230in nyservad, nya filter och olja, B230FT boxar hämtade på posten, nya regskyltar kom idag, Omegan såld till Lycksele. Bara invänta besiktning nu innan jag kan börja montera de roliga :) Minus 4 och kritvitt här nu, så 945an går såklart på tvären, men man måste spöa koppling för att få ut den på trean... Kommer bli mycket bättre när man har 1 bars ladd från strax under 3000 :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Lånade morsfars digitalkamera och tog några BRA bilder på sladdarskåpet... Nu ger jag upp de här med att försöka ta kort med mobilen helt...
Bild
Titta, så HÄR ser den alltså ut, tur de är is på huven, syns inte lacksläppen så tydligt :P Men jagar nån som kan lacka om den till bra pris åt mig, vill få de ordentligt gjort då resten av bilen är helt felfri så när som den lilla mjuka bucklan på framskärmen som syns vid vecket ganska nära dörren

Bild
Skulle bara ha varit sänkt lite, tonade rutor från b stolpen och bakåt, sen såklart, en polering av hela bilen inkl black chrome på alla lister

Bild
Bakljusen är precis som framblinkersena inhandlade på Vparts, grym service där helt klart, snabb leverans och jag fick godis bägge gångerna också :P Även nya regskyltar är monterade istället för originalen i plast från 1991 som helt klart hade gjort sitt...

Bild
En skitig inredning, inte är den hel heller, eller ja, kupen är hel, men skuffen har rätt ordentliga spår av tidigare firmaliv, skuffmattan är rätt dålig av alla kylskåp osv som åkt därbak så en gummimatta ska inhandlas för att dölja de värsta
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

En väldigt viktig fråga:

Har denna bilen det typiska knirrandet i kopplingspedalen som alla Volvo 700/900 verkar ha?
Det är viktigt att den har det, annars är det nåt som är fel.





:roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:En väldigt viktig fråga:

Har denna bilen det typiska knirrandet i kopplingspedalen som alla Volvo 700/900 verkar ha?
Det är viktigt att den har det, annars är det nåt som är fel.





:roll:
Nej faktiskt inte, den har inte det typiska gneket i dörrarna heller :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Klonkljudet när man lägger i backen, inte att förglömma....
Marcus Marklund

www.millway.se
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Klonkljud vet jag inte om den har, men det hörs ju att man lägger in backen, men tycker de mer bara blir ett diskret kluck, ett klonkljud i mina öron är mer ordentligt, typ när nått i bakvagn glappar ofantligt mycket så de slår emot järn mot järn i ett rejält KLONK, men du kanske menar lilla klucket jag tänker på?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Kluck eller klonk, whatever... :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Skriv svar