Det är väl snabbt gjort att lyfta av toppen så man får fina bilder av insidan
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Det är väl snabbt gjort att lyfta av toppen så man får fina bilder av insidan
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Jo om man är frisk, jag blev sjukskriven nu då jag är "enarmad", blev stucken i armen på akuten i fredags, då for nålen genom blodkärlet och träffa senorna till handen, så armbågen värker, och är orkeslös i armen + pekfinger och långfinger, så jag är rätt apkass på att skruva just nu men gör så gott jag kan ändå, kan ju inte stanna av helt, sen orkar jag inte lyfta toppen på en motor som är skrot utan den åker ut komplett
Minsann! har muttern fått rensade gängor på den pinnen som sitter kvar? Måste ha varit överfullt med metall i det förbränningsrummet om båda ventilerna blivit hindrade från att röra sig!
Som värst har jag åstadkommit brusten ventilfjäder och avbruten lyftare, om man skall jämföra erfarenheter i detta området. Det var på Saab V4. På mina Oplar hade jag ibland problem med att muttern som höll vippan inte gick trögt nog, utan släppte med tiden, så ventilöppningen blev bara mindre och mindre...
/Mats J
Muttern till vippan är på sitt ursprungliga ställe, bara på väg genom hålet i vippan nja är inte så mycket skrot i förbränningsrummet, däremot nere i tråget, ligger väll en halv kolv i smådelar där
Bilen har stått orörd ett tag nu men har börjar skruva lite lätt, har problem med vänsterarmen och är såklart vänsterhänt så har liiiiite problem att skruva själv men lite har jag gjort iaf, ni får ursäkta att bilden lider svårt av kvalitétsproblem, men ska man ha en stöttålig och fukttålig androidtelefon så fick man visst nöja sig med kamera som är insänkt en bit så man såklart inte kommer åt att rengöra eländet, så de blev inte bättre än såhär
Insuget tog jag bort helt, så ja kan ta bort hela motorhärvan för de första, och sen för att då jag inte kan lyfta av toppen själv pga mitt handikapp och brist på rätt hylsa till toppbultarna så ville jag iaf få kika in i kanalerna och se ventilerna, så därför hamnade insuget i skuffen, sen blir det mindre elände ivägen då motorn ska ut, men ja, kunde inte se något uppenbart fel på ventilen där, tallriken är kvar, den sida som jag kunde se var iaf inte märkbart sne, så verkar inte löna sig med bara hinka på en annan topp
Blev lite sugen på att ge 2.2an lite ryt! Så försöker få tag på ett billigt extraktorrör, vill inte lägga ut pengarna på nått nästan nytt då ja nog med all säkerhet torskar på att bygga om de då typ alla extraktor är till manta/ascona/kadett som samtliga har bulan på tråget bakom framvagn och således styrväxeln framför balken, på Rekorden är det tvärtom... Men de må då va, bara jag har nått att utgå ifrån så löser sig resten.
Är inte hästarna jag är mest ute efter, men en gammal opelfyra som både får andas och skita rätt sjunger riktigt vackert, kusins gamla Kadett city som fick 2.2 med enem kam, extraktor, 2½" system och en lmm utan filter what so ever röt fint, så något liknande hade ja tänkt, fast original kam, och ett vanligt öppet filter inklämt och avskärmat bakom lyktan
Jag är mer imponerad att jag orkar än i normala fall skulle jag ha gett upp och sålt eländet för länge sen Men nån del av mig verkar tydligen tycka det är värt att hålla på än, kanske för att jag letat en fräsch tidig Rekord E ett bra tag, lärde mig köra bil i en sån här när jag var 12, fast det var en kombi och diesel, som senare blev ombyggd till A-traktor
Jag tror Opels original avgasgrenrör har rätt bra flöde, så det skall räcka med att koppla på fett system efter grenröret bara.
Men klangen kanske blir bättre med extraktor i plåt.
För effektens skull är det nog bättre att jobba på insugssidan.
/Mats J
Mats J skrev:Jag tror Opels original avgasgrenrör har rätt bra flöde, så det skall räcka med att koppla på fett system efter grenröret bara.
Men klangen kanske blir bättre med extraktor i plåt.
För effektens skull är det nog bättre att jobba på insugssidan.
/Mats J
Jo sen är ju kammen på TOK för mesig för att vara nått att hurra över ur effektsynpunkt, men jag orkar inte hålla på med sånt, utan den ska iaf få sjunga fint, så har ja tur kanske man får ut 116 hästar mot original 115
efter x antal timmar säger jag nu godnatt för kvällen, ska upp halvtidigt för att fara på långcruising, så nu packade jag ihop, men nu har denna 81a officiellt blivit en Rekord 2.2E, oj så smidigt när man fick ha båda bilarna inne samtidigt och bara bulta över, mellanaxeln blev helt enkelt bara delar i knuten vid stödlagret och bultat ihop, har funkat förr så kommer funka lika bra nu.
Annars enda ombyggnationen vi åkte på var att växellådsbalken byggdes om för att gå skruva i hålen efter od lådan, då hål finns för både fempet och vanlig fyrpet, men bara hålen för den låda bilen beställdes med är gängade, så i ett försök att gänga upp rätt hål för nya balken så gick såklart tappen av, då byggdes balken om... blev kanonbra. Under huven ser de såklart ut som att 2.2an alltid suttit där
Bara lite småpiller kvar innan den är helt klar, måste byta hastighetsmätarwire och sånt, ta bort elen till overdriven och koppla in backljus, od spaken får sitta kvar tills vidare.
2,2an är inte så tokig, den jag hade för några år sedan gick riktigt fint och var ganska snål. Snittade 0,9 l/mil nån tank när jag testade att köra "normalt" alltså inte sladda i varenda kurva.
Det hjälpte nog att min bil var en snikig GL så den hade inte en massa lull-lull som väger.
Saknar Beigen ibland...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare