Adolfsson skrev:Snyggt det kommer bli trevligt ljud senare!!!
Men lite bilder på fälgarna med hade ju inte skadat
Hoppas på de jag med! 8000rpm kommer nog låta gytt.
Har som inga bättre bilder att bjuda på egentligen, kan väl ta men vet inte till vilken nytta. Funderar på om jag ska pulverlacka dem eller lacka dem på vanligt vis. Men då de är vitt jag ska ha dem så känns de viktigt att de blir bra, så därför vill jag leja bort de till någon kunnig.
Någon som har erfarenheter?
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Dåligt med uppdateringar här, men de står inte stilla. Fjäderbenen fram är isärplockade och ska fixas i ordning. Bakvagnen är nerriven och har hittat lite rost som ska fixas, inget jätteallvarligt dock. Bakvagnsbalken är på blästring och hämtas imorgon måndag. Sen är jag på jakt efter E21-bärarmar, helst från 323 så man får skivor bak oxå. Så om någon sitter och trycker på ett par såna och vill sälja så hör av er!!
Boxen är testad på en annan bil nu, de behövdes lite omlödning för att de skulle funka med tändningen, men nu är de grönt, och även en kabelstam till sprutet är beställd. Kommer bilder på de senare!
Kommer även bilder på fälgarna som någon efterlyst, har bara inte lagt in dem på datorn.
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nu när man ställt tillbaka klockan så är man ju uppe en timme tidigare än vanligt. Så jag passar på att lägga upp bilderna på fälgarna som jag köpt från USA. Tror de kommer sitta som en keps på bilen faktiskt.
Fälgarna är 15x7".
De är alla bilderna jag har nu, men dessa ska mattas ner och göras i ordning för lack, sen blir de pulverlackade vita!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Blev det inte väldigt dyr frakt på fälgar från USA?
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Fälgarna kostade $299 och frakten gick på $350. Så jo, frakten blev en slant, men de är de närmaste Compomotive och Speedline jag kommer, som jag gillar skarpt så de blev dessa. Har vunnit en budgivning på ett par Compomotive från England oxå, men väntar på svar från den ägaren.
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Rostlagningen har påbörjats, 3 bitar är ditsvetsade ikväll av min vän CH. Han gjorde ett bra jobb, en annan stod för de mesta bara o stirrade. Man blir rätt sliten när man börjar jobba kl.6, kliver upp 5 o sätter sig i bilen med en gång, sen är man hemma runt 16-snåret... Men men, ett par kvällar till så bör de mesta av rosten vara åtgärdad hoppas jag.
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jo verkligen! Framvagnen är nästan helt ihop, fjäderbenen är ihop förutom bromsok, men de monteras när jag köpt belägg. Någon som har tips på bra belägg?
Är väldigt sugen på att få hänga dig bakvagnen, men då visade de sig att mina bärarmar bak gått rakt in i rostdöden. De är så rostiga så man förstår ingenting. Så, om de är någon som sitter på 02-bärarmar bak alt E21 323 med skivor så är jag intresserad!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Här har de hänt en hel del sen 9 november då jag uppdaterade senast.
I vart fall så har jag fått tag i boxade bärarmar till bakvagnen, så nu är de lättare att åka igenom besiktningen med turbomotor.
Sen har jag konstaterat att min kaross är fööör rostig. Den kommer inte gå att åtgärda som de ser ut nu. Iaf inte i mitt garage som inte är så stort och inte så väl ventilerat för att kapa och svetsa mycket i. Så jag kontaktade en god vän som hade en kaross "över". Och visst, jag skulle få köpa den till ett bra pris. Har varit och kikat på den och de enda jag hittat var ett litet rosthål i ena sparklådan. I övrigt i kanonskick! Så de känns väldigt bra, då får jag lägga krutet på allt annat än rostlagning.
Sen har de trillat ner en Dr Skräck 304 graders kam oxå som ska användas. Håller även på att titta på en ritning för nya trattar till spjällhuset. Pga utrymmesbrist så vill jag ha raka trattar istället för böjda som org är. Kommer svarva fram trattarna givetvis.
De va väl en uppdatering iaf, för er som undrat. Kommer väl bilder när de finns något att visa!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ojojoj, här var de länge sen jag uppdaterade. Men i vart fall, så har vi köpt hus med allt vad de innebär. Bilen står på pallbockar i garaget och får sig lite kärlek nu och då. Jobbar för tillfället på några olika områden men framförallt med chassit. Har kontaktat Millway för hjälp med dämpare fram samt fjädrar runt om. Dämpare bak är beställda från England och de bör komma snart. Dämpare fram blir Bilstein PRR-003. Är en racedämpare. Det tillsammans med ombyggda fjäderben kommer nog bli mumma. Sen smider jag på egna topplagringar samt trattar till spjällhusen som ska tas fram snart.
Sen hämtade jag hem en Opel Ascona B ikväll, den ska bli vinterbusbil och även vara vikarie till 02an vid vissa konbanekörningar. Kommer en tråd om den med. Men inte nu, typ imorrn.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Här jobbas de lite med stötdämparinfästningarna bak. Ena bärarmen är färdig. Men måste fixa en 3-fas skarvsladd innan jag kan fortsätta. Svetsen räcker inte tyvärr runt bilen och till andra sidan. Vill montera dämparen upptill och sen svetsa fästena på bärarmen innan jag plockar ner och bränner ihop.
Trattarna ska jag försöka svarva fram snart, börjar känna att jag måste ha dem snart. De var en liten uppdatering iaf.
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ohoj! Här kommer en bilduppdatering på några grejor.
Trattarna är färdiga, CNC-svarvade!
Ventilurtag!!
De va en liten uppdatering! De som är kvar att göra på trattarna är att borra hålen för skruvarna som håller fast dem mot spjällhuset!
Ursäkta bildkvalitén då de är mobilkamera.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Passar på att försöka jobba på så mycket man kan. Barn nr 2 är i ugnen med slutdatum i fredags. (30/9) Så jag antar att när de tittat ut blir de mindre garagetid, markant! Så nu tog jag tag i grenrörsbiten, som jag gruvat lite för. Men de gick över förväntan när jag väl började. De som är kvar att göra är wastegaterören, downpipen och sammankoppla wastegate med downpipe. Men downpipen ska få en V-bandsfläns precis efter turbon så den är enkel att montera bort om de skulle behövas.
Trattarna har fått sig skruvhål så de gick att skruva fast mot spjällhusen. Sen styrde jag dit org.slangen från S38an som håller fast plenumet.
Bilen har även blivit primad nertill.
Nåväl, till de intressanta, bilderna.
De var allt för nu!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fint!
Har du svarvat trattarna för hand eller finns det nån lyxig CAD-ritning?
Jag har ju likadana spjällhus till min motor, men jag behöll alla sex...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Fint!
Har du svarvat trattarna för hand eller finns det nån lyxig CAD-ritning?
Jag har ju likadana spjällhus till min motor, men jag behöll alla sex...
Hehe, svarva dessa för hand skulle ta rätt lång tid. Men, i NC-svarven så tog de ungefär 14 min per tratt. Dock hade vi tagit ner snabbmatningen till 3m/min bara för att programmet inte var kört med innan. Men nu när man har kört de på 4 bitar så vet man ju att de funkar, då är de bara att "släppa iväg" maskinen.
Från vilken av S38 motorerna tog du spjällhusen ifrån? 3,8an eller 3,6an? För de skiljer nämligen mellan dem. 3,6an har 46mm spjäll medans 3,8an har 50mm spjäll. Och de är dem jag har. Mina kompisar med samma typ av anläggning har spjällhusen från 3,6an och till dem "måste jag göra om programmet så att de blir mindre invändigt längst in och likaså utvändigt så de passar. Tyvärr gjorde vi ingen konturbeskrivning på dessa utan gjorde det i Mastercam och då gör han ett block per rörelse och då blir de rätt många att ändra på. Så nästa gång de ska göras om blir de att göra en konturbeskrivning istället. Då är de enklare att ändra om man vill. Alternativt göra ett parameterprogram så man bara ändrar om en maskinparameter beroende på vilken storlek på tratten man ska köra fram. Är du intresserad av 6st eller?
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jag ska mäta och kolla vilken modell det är, tror det är 46 mm.
Låter ju väldigt avancerat när du beskriver det, men jag ska fundera på det lite.
Jag har ont om plats, iaf vid 6ans cylinder (bromsservot kommer ivägen) så det får bli korta trattar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare