Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challange klass 2 Såld

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Lite kul avslutning på filmen för din del. Jobbigt att ligga före hela tiden och bli omåkt in i det sista. Men det är ju försten över mål som gäller.
Kul med lite racefilm!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

ERnsT skrev:Lite kul avslutning på filmen för din del. Jobbigt att ligga före hela tiden och bli omåkt in i det sista. Men det är ju försten över mål som gäller.
Kul med lite racefilm!
Ja, det är riktigt jobbigt att bli jagad kan jag säga. Hade det inte varit för att min motor började missa mot slutet hade han aldrig kommit om. Får kika över det till nästa säsong. Lite synd att man gjorde en så himla dålig start när man väl hamnat i poleposition i sista heatet.

Till nästa säsong ska det byggas bättre chassie så man hänger med bättre i kurvorna.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Tjoho, det var inte igår jag uppdaterade denna tråden :D

Ja, säsongen är slut och det har körts och byggts om en hel del under förra vintern och även under sommaren.

Här kommer några filmer från säsongen. Byggde om till coilovers runt om samt justerbar 30mm krängare fram. Justerade även rollcentrat bak.

Kinekulle i augusti:
http://www.youtube.com/watch?v=CoCoSry0NBY

Mantorp i september:
http://www.youtube.com/watch?v=_p-VVQjLzvU

Mantorp i september:
http://www.youtube.com/watch?v=jxB-LMU0RFU

Säsongen startade rätt illa då jag körde sönder mina nya coilovers på första träningen. Hade byggt fästena för dåligt, så jag krökte kolvstången på ena dämparen. Kunde skruva ihop bilen hjälpligt och ta två tredjeplatser i klassen trots allt. Bara packa ihop och åka hem och bygga om.

På Kinnekulle i juni gick bilen bättre, men nu höll inte mina 205/50/15 i värmen och med det bättre chassiet. Fick även tips om att min stenåldersdump(Bosch i plast) inte höll tätt och att även min gamla IC var för liten. Satte nämligen bra tider första varven, men sedan försvann effekten allt efter som insugstempen steg. Tack vare konkurrenters missöden lyckades jag även denna helg plocka två tredjeplatser.

Till Kinnekulle i augusti hade det åkt ner en herrejösses IC och ny dump samt att nya fälgar och däck åkte på. Så nu åker jag på 17x8 tums fälgar med 225/45/17 vilket ger ett helt annat grepp i backen. Fick kapa rätt friskt i skärmkanter och breddare för att få plats, bilen är ju byggd för 14" hjul från början. Men tack vare att motorn nu fick det ladd den är byggd för höll inte vattenkylet måttet. Så jag kunde bara hålla fullt ca 5 varv, sen kokar bilen. Denna helg blev det en andra plats och en tredjeplats också tack vare konkurrenters motorras med mera.

Till Mantorp var det nytt kyl och ombyggd front för att säkerställa att all luft gick genom kylaren och inte runt. Hade en del strul med feljusterat chassie till en början på dagen och en kylarlsang som sprack. Hittade en slang som passade hos en klubbkompis och skruvade lite chassiet så satte vi en riktigt fin tid i kvalet. Ut på första racet så gjorde jag säsongens bästa start, men efter några varv skenade turbotrycket och jag fick slå av på takten. En wastegateslang hade gått av. Lätt lagat i depån, men fick nöja mig med andraplatsen i klassen.

Med wastegateslangen på rätt ställe så var det dags för heat 2 för dagen. Gör en sämre start, men kan plocka närmste konkurrenten på långa raksträckan. För första gången på två år funkar bilen på nästan alla punkter riktigt fint hela loppet. Kan gå i mål som etta i klassen och även plocka hem totalsegern för säsongen i klass 2 i Club Alfa Romeo Challenge!

I vinter blir det motorbyte. Har tröttnat att skruva trimmad turbomotor och nu blir det otrimmad 3 liters V6 istället. Tack vare det kan jag lätta bilen drygt 100kg och ändå köra samma klass nästa år.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul läsning som vanligt! Grattis till vinsten. :racesmile
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Härligt.
Följer dig på Rejsa ibland.

Så nu när du har vunnit ett race så är det dags byta motor. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

OneYet skrev:Härligt.
Följer dig på Rejsa ibland.

Så nu när du har vunnit ett race så är det dags byta motor. :D
Japp, med ökat ansvar på jobbet med mera så inser jag att jag inte har tid att skruva trimmad turbo mellan racen. Jag hoppas att en otrimmad sugmotor ska ge mig mer köra och mindre skruva. Men jag kan hålla med om att det låter lite vrickat :tongue:
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Bilen lastad på trailern för färd mot nytt garage. I vinter blir det varmgarage och motorbyte! :D
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Här var vi aktiva i tråden :D

Ja ja, får väl rapportera om året som gått.

Bilen flyttade in i ett riktigt mekgarage förra vintern. Slängde ur turbomotorn och fick den såld ganska snabbt. En standard 3,0 V6 köptes in för en spottstyver och motorbytet kunde påbörjas! Man har ju alltid VÄLDIGT gott om tid i början på vintern, sen förvinner den på något märkligt sätt. Till mitt försvar så får jag "skylla" på att vi väntade barn och att en tvättstuga skulle byggas om och ett barnrum skulle fixas iordning. Detta i kombination med en nyfödd i början på juni gjorde att jag redan i förhand hade ställt in större delen av säsongen. Men när väl sonen tittat ut så började jag få lite tid över i garaget så smått. Men saker och ting är ju inte alltid så enkla som det låter.

Jag levde i villfarelsen att motorbyte från rad-fyra till V6 i 116-chassiet var bolt-on. Motorerna har ju trots allt suttit i "samma" kaross båda två. Men nej då. Några vin-pimplande Italienska ingenjörer har flyttat på motorfästen bland annat för att göra livet surt för hemmamekare. Så istället för tävling i augusti så hann jag till slut färdigt med bilen till finaltävling på Kinnekulle Ring sista helgen i september. Bilen blev "klar" kl 11 på lördag förmiddag, lastade kärran, hemade familjen och körde till Kullen.

*****
Kullen avklarad, med surt och sött.

Blev klar kl 11 på lördag förmiddag, packade bilen på släpet och hämtade resten av familjen. Bilen har nu körts ca 10m med nya motorn, inte utprovad med andra ord.
Söndag morgon. Startar, varmkör och känner mig ruggigt sugen. Vårt första pass är första passet, så ut och känna på grejerna. Håller på och få kärringstopp det första jag gör. Hmm, lite umf ska det väl vara i V6'an?! Varvar ut på rakan från depån och det händer typ ingenting!!! Det varvar och låter, men ingen effekt. Kör runt två varv och in i depån igen. Klia sig i huvudet?! Byter tändstift, det är dem gamla som följde med motorn som sitter i. Fortfarande tvekar den på gasen. Kollar så spjället öppnar som det skall, det gör det. Kollar så det inte läcker för mycket vacuum nånstans, det verkar tätt. Vad är fel??? För lite soppa? För lite luft? Stiften ser ju fina ut i färgen, så det borde inte vara felet. Rycker så fördelar locket för att kolla så det inte är fukt och skit där i, ser då att mittelektroden SAKNAS! Hmm, den har nog brutits av när jag hade av locket vid kamremsbytet. Att motorn gått över huvutaget!!! Det måste varit ett gnistgap på typ 5mm. Glad i hågen över att ha hittat ett fel så frågar jag runt i depån efter ett fördelarlock, ingen har ett i reserv med sig. Får borra ut det sista som är kvar av elektroden och ersätta med lämplig M5 skruv. Får slipa ner skallen med vinkelslipen för att få rätt höjd så locket bottnar. Provstart, det funkar.

Ett lite tillägg som jag knappt törs säga. Har ju bytt från fyra till sexa och inte justerat varvräknaren. Vad händer då? Jo, växlar man vid 6500 på mätaren så varvar motorn 4333rpm, det saknas några hästar. Växlar sedan vid drygt 8000 på mätaren och hittar några hästar till, men det fattas ändå de där 20 som troligtvis sitter i mitt kassa fördelarlock.

Träning två är nu slut så det blir kval direkt. Inte mycket träning idag inte Ut på kvalet och nu känns det bättre, men det fattas ändå typ 20-30 hästar nånstans. Min lagning är inte optimal, men den får duga idag. Hankar mig runt och får rätt bra fart på baksidan, men på rakan hänger jag inte med pga effekten som saknas. Får inte till någon vidare tid att skryta med, är ca 4 sekunder långsammare än förra året. Positivt dock är att ökad camber fram samt ett snäpp hårdare krängare fram ger resultat. Har mycket bättre styrning genom kurvorna, nu kan jag köra dit jag vill, inte bara understyra som jag gjorde förra året.

Race 1. Håller på och missar starten och kommer inte iväg som jag skall. Har inte hunnit testa några starter med nya motorn och kommer lite efter. Det blir trångt med nästan 20 bilar på startlinjen, så jag är ikapp bort till Kvarnkurvan ändå. Vi är fyra bilar som har en riktigt rolig fight i några varv. Det byts positioner om vartannat och snygga omkörningar. Det är Danne i gröna GTV(#4), Peter i röda Bertonen(#57), Ture i vita 75’an(#42) och jag själv. Efter ett par varv med härlig fight med främst Ture så låser jag upp bakhjulen i ingången på Kvarnen och gör en piruett, när jag backar av banan möter jag Hans Bjurman som är på väg att varva och han väjer skickligt undan så vi undviker en frontalkrock. Ner i gruset och omstart. Kör sedan själv de sista varven och njuter av att äntligen få ut och köra tävling igen, det här är så himla roligt!!!

Race 2. Tänker göra en bättre start, är med bättre på flaggan den här gången, men iom att motorn inte riktigt orkar under belastning så blir starten lika kass den här gången. Kommer iväg i alla fall och kommer ikapp kön bort till Kvarnen igen. Får häng på Axel i sin klarrorangea Fiat(#172) och har Danne och gänget i sikte en bit framför. Ligger och kubbas några varv tills Axel får ett jättesläpp och gör en kopia på min piruett fast i Mohlins knäpp. Jag gör ett felbeslut och väljer att gå bakom Axel, men han har sådan fart bakåt att jag får gå ut i gruset för att inte torpedera honom ordentligt. Lyckas ta mig upp på banan precis bakom Peter i röda 155’an(#75). Får några varv med härlig fight där också innan jag smiter förbi och kan dra ifrån. Kommer upp på banan igen och nu är de andra bilarna borta. Kör sista varven i egen majestät igen och kommer in som femma i klassen(samma placering som i race 1).

Jag är helnöjd över att ha kommit ut ur garaget och fått köra några varv det här året. Jag ser dagen mest som en shakedown inför 2013 och har plockat med en del punkter som SKALL åtgärdas inför nästa säsong.

De tappade hästarna måste hittas, förhoppningsvis sitter dem i fördelarlocket och lite vanlig allmän översyn. Typ kontrollera ventilspel, ta bort onödiga vacuumslangar, byta insugsgummin med mera.

Chassiet känns rätt bra, lite lätt i baken vid vissa ställen, men kommer inte göra några stora förändringar inför 2013.
Aero skall fixas. Minst en frontsplitter, gärna en bra vinge på bakluckan också. Skulle kännas bra att kunna trycka ner bakhjulen i backen i snabba kurvor och inbromsningar. Har en tendens till innerhjulspinn i en del kurvor fortfarande.

Vikt. Här ska det bantas! Det finns mycket att hämta här, både vad gäller acc, väghållning och bromsning. Minst 50kg skall bort och det är inga problem. Det sitter mycket plåt kvar i bilen som inte gör någon nytta. Glasrutor skall bytas mot plast, med mera.

Allmän översyn. Snygga till elsystemet, plocka bort många kilo gammal kabel som inte används, montera sidokjolar som ligger hemma(del av aero), göra passagerastol demonterbar inför race, stripa bilen för att sticka ut i sällskapet, lacka om fronten så den blir svart, med mera, med mera.

Men störst av allt är att ha en motor som man INTE behöver meka ihjäl sig med mellan racen. Förutom fördelarstrulet så funkade den klockrent! Vattentempen låg som en klippa, så även oljetryck och oljetemp! Jag har för första gången kunnat slappna av mellan heaten och inte behövt stressmeka turbo hela tiden. Jag har med andra ord uppnått det jag ville med motorbytet!

Nu laddar vi om inför 2013!

En sak till, ljudet, jag säger bara LJUDET! V6 slår en turbofyra alla dagfar i veckan...

Heat 9 CAR Challenge
http://youtu.be/l-pmGojQs1Q

Heat 10
http://youtu.be/x_pQJKtLjo8

Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Intressant läsning!
Och jag håller med om det sistnämda!
Även att det saknas några cylindrar. :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Fördelarlocksmeket är ju en blivande klassiker. Helt underbart! :D
Har undrat lite grand vad som hände med dig i år för det har ju varit lite tyst om man säger så....

Kul att du är på banan igen.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Sov gott!

Bild

Bild

Nu står hon på nylackat golv på sin nya plats i garaget :trost:

I vinter står det lättning, bantning och lite viktminskning på schemat.

Ja, det fördelarlocket skall läggas på hyllan för framtida garageljug :mhihi:
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

OneYet skrev:Fördelarlocksmeket är ju en blivande klassiker. Helt underbart! :D
Har undrat lite grand vad som hände med dig i år för det har ju varit lite tyst om man säger så....

Kul att du är på banan igen.
Nästa år skulle det vara kul att komma med på någon slalomkörning eller två. Planen är även att frugan skall få köra lite. Har haft planer på det innan, men aldrig haft en fungerande bil mellan racen. Nu har jag en motor som funkar även mellan racen så ska det nog bli av!
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul och höra från dig igen! Smart motorbyte må jag säga, vi får hoppas att du hittar dom där extra hk nästa sommar så du och frugan kan rasta dom på någon attitude träff!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Nytt fördelarlock och rotor inköpt. Lade även beställning på 16l AGIP 10W60 racing olja precis. Fint ska det va!

I övrigt har det inte hänt ett smack under vintern. Ska åka ner till garaget och kolla över och beställa AN kopplingar till soppasystemet. Fick anmärkning på felaktiga bränsleledningar på senaste vagnboksbesiktningen.

Hinns det med kan det nog bli lite lättning och kanske att det åker på lite sidokjolar på bilen. ska även städa upp lite bland elkablarna i bilen. Borde finnas några kilo kabel man kan pilla bort.
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Gött!
Vad är det för utmaningar som väntar i sommar?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Inlägg av mr.x_86 »

Står på elmia nu o har pratat med en Sune sudd som hälsar att du ska ha som målsättning att slå honom i år (glimten i ögat)
Peter Friberg
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

mr.x_86 skrev:Står på elmia nu o har pratat med en Sune sudd som hälsar att du ska ha som målsättning att slå honom i år (glimten i ögat)
Ja, ska jag klå Sune så får jag nog ligga i och både lätta och trimma en del :tongue: Målsättningen i år är nog samma som förra året, att komma till start i åtminstone ett par tävlingar och helst inte komma sist i klassen. Kommer tyvärr inte kunna köra hela säsongen pga tid och pengabrist. Första deltävlingen är 12 maj på Gelleråsen. Bilen kommer nog vara startklar och godkänd då. Planen är att ha bilen startklar så den bara är att lasta på släpet och åka till banan, inte skruva sönder den i onödan.

Bilen är till för att köras, inte skruvas sönder!

@Reco: Jag tävlar i Alfa Romeo-klubbens tävlingsserie Club Alfa Romeo Challenge. Brukar bli mellan fyra och fem tävlingsdagar per säsong, med två heat varje tävlingsdag, så mellan 8 och 10 heat per säsong.

http://www.alfaromeo.org/index.taf?_pag ... Cache=4187
http://www.carchallenge.se/
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Ja, säsongen närmar sig med stormsteg. Nu ser det ut som att det blir körning för min del på Gelleråsen den 12 maj. Vagnboken är i stort sett klar, ska betala in licensen och göra besiktning bara. Tänddelar ligger och väntar på montering, ny olja är på väg hem, ny bromsvätska ska i systemet samt att framlampor skall monteras(nya regler). Ska fixa lite grejer på släpet också så är säsongspremiären inom räckhåll!
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Biltema DRL ljus installerade igår. I övrigt är allt klart inför vagnboksbes imorgon kväll. Race på Gelleråsen på söndag!

Bild
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Gustav_Holmdahl
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 okt 2009 06:38
Ort: Lerum

Inlägg av Gustav_Holmdahl »

Vagnboken klar, race på Gelleråsen på söndag!
Gustav
Alfa Romeo 166 3,2 V6
Alfa Romeo 75 3,0 V6 (tävlingsbil)
Skriv svar