BMW 2000 -69.

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Tittade på ekipagen när de stannade i Värnamo.
Mycket fina bilar! Och din Bmw var minst lika fin i verkligheten som på bild.
Lite OT: Min far var med och körde med sin Saab v4 1980. Den har stått avställd i 5 år och gick igenom SBP med blankt papper. :thumbsup:
Marcus Marklund

www.millway.se
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Kul att tjöta lite Maccan även om jag tycker du skulle försökt komma in i Apladalen med Corsan. ;)
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Nostalgin fortsätter. Förra veckan fick jag ett ryck, jag hade länge gått och funderat på ett par bilåkarhandskar och kunde inte hålla mig längre. Från das Vaterland beställdes därför dessa.

Bild

Dock var det inte slut med nostalgi i och med detta.
Fick igår på Facebook ett kort och kärnfullt meddelande.
"Jag har förresten en present till dig. Skall ta en bild imorgon och lägga upp."
Jag blev givetvis nyfiken och undrade vad för ngt som var på väg åt mitt håll. Idag fick jag så svaret. En vän hade rensat hos sina föräldrar och hittat denna underbara mackapär, i originalkartong. :D

Bild

Känner att jag börjar sjunka mer och mer in i 60-talet, undrar vad som kommer härnäst? :mhihi:
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Gött. Gubba-BMWn har blivit rastad av fint folk, rykten säger att den gjorde runt 180 km/h genom rondellen vid Skrevet i söndags med Samuel L bakom ratten. Visar bara att väldigt mkt hänger på föraren... ;)

Skämt å sido har jag nu tagit tag i saker som borde gjorts för ett tag sen.

Nu när säsongen lagom börjar ta slut är det därför dags att ta tag i det, logiskt eller hur? ;)

Hur som, var uppe på Elmia Lastbil i jobb i onsdags och råkade gå förbi funplates monter. Eftersom jag lägligt råkade ha en bild av original registreringsbevis liggandes i telefonen fixade jag en uppsättning nya skyltar för utställningsbruk. De får duga så länge.

Bild
Detta är alltså bilens första registreringsnummer, såld i västernorrland har jag för mig. Nördigt men kul.

Bild
Bara fastsatt lite snabbt med silvertejp här, för att få lite känsla för dem. Funderar lite på att misshandla de lite, buckla till och låta ligga ute lite i vinter. Ser lite för nya ut just nu.

Sen har jag haft projektet med mina originalfälgar. Fick ett ryck förra veckan och köpte färgborttagningsmedel och går i skrivande stund på plåtfälgarna med det. Det ska, beroende på antal lager färg, ligga på upp till ett par timmar så vi får se hur resultatet blir.

Bild

Bild

Bild
Färgen bara bubblar bort, nice.

Har varit nere i garaget och stålborstat av tre av fälgarna nu. Paint stripper verkar fungera över förväntan. Tvivlar på att det blir några problem att måla direkt på den yta jag nu har.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Färgborttagning - check.

Bild

Första lagret färg lagt - check.

Bild

Ser riktigt bra ut och det kommer garanterat fungera för det jag använder bilen till. Tänk nu på att det allra mesta av det vita kommer täckas av original navkapsel, det kommer bara skymta en liten vit rand längst upp mot däcket.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Har lite funderingar kring att bygga ett takräcke i denna stilen.

Bild

Bild

Bild

Måste bara hitta vettiga grundmaterial till bilen. Takräcksfötter som i alla fall kan misstas för att vara gamla.
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Ojoj, här har jag missat att läsa under lååång tid!
Härligt med original-eftersträvan!
Angående skyltarna tycker jag du ska låta dem se nya ut, då har du en riktlinje för hela bilen. :)

Ett måste sedan blir ju en sån där man har över förarstolen, med träkulor.
Vad de nu kallas.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Well, det går int ejättefort med mina framsteg under vinterhalvåret men förhoppningsvis blir det ändring på det. Har köpt hus i Hillerstorp med en rejäl mangårdsbyggnad som ska få bli hobbygarage. :D

Sen så råkade jag köpa en uppsättning nya fälgar till bilen i veckan, eller nya och nya är de inte direkt.
Bild

Bild

Till skillnad från mina BBS RS-fälgar med fel bultcirkel är dessa gjorda för att sitta på en BMW E21, vilket innebär att bultcirkel och ET stämmer bra med vad jag har. :)
En rejäl omgång med polertrissa på dessa så blir det nog riktigt trevligt. :)
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Säger som Gert Fylking: "Äntligen!!"

Efter ett års letande har vi nu hittat vårt drömhus...dessutom ett drömhus med rejält hobbygarage till gamlingen. :D

Det viktigaste först, garaget.

Bild
Nya hemvisten för BMWn och Kawaskakin. Här ska det sättas gips och isoleras under sommaren. Framåt hösten hoppas jag att en kompressor och saxlyft hittar in under taket. :)

Bild
Huset är ganska nytt, 1860, men renoverat rejält 1991. Kommer bli gött att klippa 8000 kvm gräs i sommar...funderar på att sätta upp stängsel och installera får 1.0 i trädgården. ;)
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis till härligt hus och fint garage! :D
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Grattis till köpet, mysigt hus och väldigt lovande "garage" :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Så, då är äntligen sommarbilen uttagen. Lite väl sent men det har varit så mkt annat i vår att tiden inte funnits till.

Bild

Var förbi "Fiddes garage" utanför Ulricehamn igår kväll och hämtade lite delar till bilen.

Bild
De sedan länge saknade kromlisterna till trösklarna på bilen.

Köpte även en gammal originalradio från en BMW 2002 á tidigt 70-tal.

Bild
Denna ska enbart sitta i bilen och se snygg ut, en modern enhet kommer gömmas i handskfacket.

Vidare shoppades det nya emblem till navkapslarna igår på ebay. De som sitter på är lite slitna och tråkiga och ska jag ge mig på att polera kapslarna är det skönt att inte behöva bry sig om att spara emblemen.

Bild

Sen har jag allvarliga funderingar på att försöka hitta en tapetserare i vinter som kan sy om stolarna och baksätet. Vore verkligen pricken över i att få inredningen i nyskick igen.

Originalfälgarna är nu färdigrenoverade och däck sitter på. Ska försöka få tid att slänga på de nästa vecka.

Bild

Imorgon går jag på 4 veckor semester. Under den perioden ska jag förhoppningsvis hinna isolera och fixa gips i garaget. Vill någon hjälpa till är det välkommet. ;)
//d
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

jag vill inte hjälpa till men du kan få komma hem till mig och kika hur jag gjort :wink:
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:jag vill inte hjälpa till men du kan få komma hem till mig och kika hur jag gjort :wink:
Det duger gott det. Kanske ngn gång i början av nästa vecka?
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

ååå va fint! Stort grattis :)
förövrigt gillar ja din passat skarpt! 8)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Daniel S skrev:
Andreas K skrev:jag vill inte hjälpa till men du kan få komma hem till mig och kika hur jag gjort :wink:
Det duger gott det. Kanske ngn gång i början av nästa vecka?
Det kan nog fungera :)
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Semester! För mig innebär det jobb på huset både högt och lågt och turen har nu kommit till garaget som ska isoleras och fixas till lite.

Utgångspunkten kunde definitivt varit värre.

Bild

Vindpapp uppsatt.

Bild

Reglar och läckt uppsatt.

Bild

Stenull och plast uppsatt och vi tar kväller. Spånskiva och gipsskiva åker upp imorgon och sen ska det målas. Kan nog bli något av detta till slut med.

Bild

Avslutade dagen med att ta gamlingen och frun på en badrunda. Det är gött att sladda grusväg, oavsett ålder på bilen. :)

Bild
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Har idag, äntligen, skickat på de nyligen tillsnyggade originalfälgarna igen. De högst tillfälliga vita fälgarna satt på lite drygt ett år vilket var ca ett år längre än beräknat men bättre sent än aldrig.
Provade också att montera de BBS-Mahlefälgar jag köpte i våras. En sak är säker, får jag svarva bort lite gods på insidan av bakfälgarna som är 8" breda och sen får på hjul i rätt dimension tror jag det kommer bli riktigt bra.

Bild

Lite väl brett i bak med den breda fälgen. Lite svarv och lite stretch blir på detta så. Blir det bra med 165or på en 8" bred fälg Maccan? :D

Bild

Den smala fälgen, passar perfekt fram.

Bild

Tror på denna looken. Ska bara snygga till fälgarna en smula.

Bild

Men den största delen av tiden blir det nog dessa gubbafälgar som sitter på. Precis som det ska vara på en gubbil.

Bild
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Det hände ett par andra saker som tagit fokus.

Det var en gång en helt vanlig trädgård...

Bild

Sen kom det en traktor...och en grävmaskin.

Bild

Och det blev kaos i trädgården. :)

Bild

Bild

Ny väg, ny uppfart och grund till nytt 80 kvm garage byggs.

Bild

Det har inte funnits jättemycket tid över för BMWn och besiktningen går ut nu i september. Jag tror jag låter den få körförbud nu och tar och besiktar till våren.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Jahapp, det är den 5 februari 2012 och jag inser att om det ska bli någon ordning på torpet i vår är det dags att sätta igång. Tyvärr hade vi -20 grader i morse och jag har inte riktigt fått klart garaget vilket innebär att tempen inomhus är marginellt högre än den utomhus men underställ under jobbarkläderna och lite god vilja löser det mesta.

Det som stört mig mest sen jag köpte bilen är inredningen. Original och i ett ganska så dåligt skick, något måste göras så idag åkte framstolarna väck.

Bild
Sleeping beauty.

Bild

Bild
Klädseln är sliten och tyvärr är stoppning och stomme inte i superskick heller.

Bild
Var förvånansvärt lätt att få bort dem.

Bild
Ska man gå bananas vore det gött med bortplockat baksäte, svart golvmatta och en halvbur. Men det kommer antagligen inte hända.

Bild
Stolar bortplockade och bilen dammsugen. Har lite planer på en nytillverkad träratt till sommaren, hittat en engelsk firma som gör underbart vackra kringlor.

Vad det blir för stolar till våren vet jag inte men jag hoppas att stuket blir något åt detta hållet.

Bild

Detta är stolar från Porsche 914 och jag behöver tips på bilmodeller som har stolar åt detta hållet. Ju fler modeller jag söker efter desto större sannolikhet att hitta stolar.
Skriv svar