Glädjefabriken

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Motorn är urlyft:
Bild
Felet visade sig ganska så snart efter att jag börjat "felsöka" :wink:
Bild
Bild
Kolvtoppen pekar emot föraren, och är 2 delad samt av saabs nya "variabel kompressionstyp". :roll: :wink:

Turbon hade fått sig en känga också, en "kåpa" i innanför impellern på avgassidan hade smällt så denna turbon är bara att förpassa till turbo himlen.

Idag blir det en resa till Göteborg för att hämta en ny bottendel och topplock.
Tyvärr så blir det inte kundjobb i helgen så det tar väl ett tag innan jag hinner med att tröka ner motorn i bilskrället igen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Just nu så händer det inte mycket med någonting annat än just supertouringen. Det som är värt att nämna är att 9000 Viggen stötfångarna är avgjutna och pluggarna ligger redo för producering.
Kort därefter såldes bilen.

900an som nämns först i denna tråden är numera bruksbilen. Fungerar riktigt fint. 100-150 km/h avverkas på 3-3,5 sekunder så det flyttar på sig.
Förbrukningen har jag inte kollat än, men skulle tro att den ligger någonstans mellan 1-1,2 liter milen vid "blandad körning" :mhihi:
Värt att tillägga är att den får dra upp till 1,3 liter milen för att gå billigare än 9000 som kördes på bensin.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Sådär, dags för en uppdatering igen. Var ett tag sedan sist.
Har inte hänt så mycket i verkstaden, har varit på semester ner till Ringen istället. Betydligt bättre än att skruva bil, men semestern tog slut och verkligheten trängde sig på.

Just nu så pusslas det lite på en skoda pickup som ska bli "bruksbilen" och som också kommer att få agera lastbil när det ska skeppas motorer och grejor.

Utgångsobjektet var en 97a med ca 13000 mil på mätaren. Ny servad och med ny kamkedja. Tyvärr allt annat än vacker vid köpet.

Bild
Rostig och eländig lite överallt.
Bild
Inte mycket B-stolpe kvar.
Bild
Även skärm kanten har sett sina bästa dagar.
Bild
Hela panelen påväg bort.
Bild
Hela panelen borta.
Bild
Försökte mig på att knacka lite plåt själv. Detta är början till reparationen av b-stolpen på högersidan.
Bild
Efter en stunds knackande så började plåtbiten ta form och passa riktigt bra.
Bild
Blev även klar med bytet av ekonomiplåten. Tyvärr så följde endast vänstersidan med när jag köpte bilen. Högersidan är i bättre skick men fortfarande inte bra. Återstår att se hur jag mär mig åt på den sidan.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Sjukt arbetstempo du har och roliga bilar :D vad hadde du ner till Ringen?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Neider skrev:Sjukt arbetstempo du har och roliga bilar :D vad hadde du ner till Ringen?
Ner till ringen åkte jag Boeing 737-800. Helt ok. Precis lagom mycket effekt 8)
Var nere med samuel, david och axelpajken.
Hoppas kunna lacka i slutet av nästa vecka om färgnissen hinner få hit några dunkar färg.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Hur går det i glädjefabriken? :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

I glädjefabriken är det inte så mycket glädje just nu.
Har jobbat vidrigt mycket sedan 1 Dec (drygt 300timmars fakturerbar överitd), dels pga att min kollega sa upp sig och skiftade jobb. Samt att jag själv sa upp mig och startade eget :wink:

Har ju tidigare suttit på Peltor som IT-Tekniker, men under föregående år blev peltor uppköpt av större företag. Så allt ansvar för sverige flyttades till england för att styras därifrån, arbetsgången var otroligt omständig och jobbet skulle innebära att man fick en order ifrån england, utföra den och sedan sitta och vänta på nästa.

Istället så sa jag upp mig och är sedan årsskiftet "konsult" eller tekniker per timme som jag själv väljer att kalla det. Peltor blev tvungna att hyra in mig så sedan dess har jag varit bra mycket mer än heltid på peltor, lite surt att vara på stället man sa upp sig ifrån. Men det innebär ju att en stor del av startkapitalet var säkrat.

Nu börjar jobbet minska mer och mer. Varpå jag börjat bygga för fulla muggar i skillingaryd, där jag kommer att öppna en butik om ett par veckor :D Där kommer jag sälja datorer och tillbehör samt ha som utgångspunkt för min konsultverksamhet.

Så det enda som hänt i vinter på bilfronten är att 9-5 motorn mer eller mindre är färdig för ilyftning.
Håller också på att svetsa ett avgassystem till en Subaru SVX, 3 liters boxer 6a som nu ska få 2st 2,5" downpipes med varsinn racekatt samt 3" bakåt för att igen bli 2st 2,5" strax innan utblåsen som hamnar ett på var sida.

Till sist så bifogar jag lite bilder på butiken/kontoret i Skillingaryd, dit ni allesammans är välkomna att snacka skit/dricka kaffe/handla datorer.

Bild

Bild
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Trevlig uppdatering, ser ju bra ut!

Då vet man vad man ska köpa datordelar nu då, om det är bra priser och service :wink:
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Det är bara å komma förbi butikeriet med datorskrället om det krabbar. Om inte annat så får jag ju någon att snacka ett par minuter med :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

ERnsT skrev:Det är bara å komma förbi butikeriet med datorskrället om det krabbar. Om inte annat så får jag ju någon att snacka ett par minuter med :wink:
Tänkte mer att du har bra garanti när jag har överklockat skiten ur grejjerna :wink: Men komma förbi och prata inga problem :D
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Grattis till att du "fått" nytt jobb! Spännande! :D
Synd då att jag köpte en ny burk för 2 veckor sedan. Fast du kanske ändå inte kommer sälja mac?
-692-
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

David Alesand skrev:Grattis till att du "fått" nytt jobb! Spännande! :D
Synd då att jag köpte en ny burk för 2 veckor sedan. Fast du kanske ändå inte kommer sälja mac?
Minst sagt spännande med nya jobbet. Alla tror att man blivit varslad och pga det startar eget. Är väl få som är så "dumma" som jag å säger upp sig nu i lågkonjukturen.

Mac kommer faktiskt att finnas i sortimentet, har inte bestämt mig om jag ska ha någon hemma i lager eller om det endast ska finnas emot beställning.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Vad skall man säga?
Mannen som ger "motvallskärring" ett ansikte.
Först envisas han med att köra omkring i bilar med alldeles för många hästkrafter och med drivning i fel ände.
När sedan hälften av Sveriges befolkning blir av med jobbet så säger han upp sig!

Ett stort grattis och ett ännu större lycka till.
Det ser ju jättefint ut.
:racesmile
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

OneYet skrev: Ett stort grattis och ett ännu större lycka till.
Det ser ju jättefint ut.
:racesmile
Tackar!
Just nu är jag helnöjd, har varit och gjort iordning en massa idag och jag blir bara mer och mer nöjd med utseendet på lokalen ju närmre "färdig" man kommer.

Får passa på att smygreklama lite i tråden när jag ändå halkat in på denna tråden.

På torsdag (26/3) klockan 14 så slås portarna upp, då är allesammans välkomna in på en kopp kaffe ibland datorer och tillbehör.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

ERnsT skrev:
På torsdag (26/3) klockan 14 så slås portarna upp, då är allesammans välkomna in på en kopp kaffe ibland datorer och tillbehör.
Uh. Är det fetingöppningsspecialsuperduperpriser då..? :wink:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Sådär, då var det läge att uppdatera lite i tråden. Även om det inte är mycket så står det iallafall inte helst still. Subarun är färdig och ute ur verkstaden.
Igår så rullade vi in min gamla bruksbil (den röde 900an som figurerade tidigt i denna tråden) som jag nu sålt till mig själv blandannat. Denna bil föll offer för en liten långloppssatsning som vi (ett gäng ifrån peltor) har valt att göra.
Tanken är att vi ska åka långlopp billigt som skam, med lite delar som man hittar i gömmorna och annat som vi lyckas tigga oss till.

Bild på utgångsobjektet, nytvättad och fin...
Bild
Efter ett par timmar så var det mesta i inredningsväg borta. Asfaltsmattorna är dock fortfarande kvar, men det ska vi jobba på :wink:
Bild
Direkt så påbörjades letandet efter smågrejor som man kanske skulle ha nytta av på banan. Vinge är inte dumt, får väl se hur färdiga modellen blir, om träklossarna är kvar eller om designen slimmas någonting.
Bild

Det var allt för denna gången, är ca 3 veckor kvar till första start.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Bälten och sitta still stol står nu i verkstaden, blir montering i början av nästa vecka. Den stora turbon och dess tillhörigheter får stryka på foten, till förmån för orginal turbo och spridare. Omkring 250-260hk kommer motorn att lämna, detta för att det förhoppningsvis ska hålla för 2timmars loppen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:Bälten och sitta still stol står nu i verkstaden, blir montering i början av nästa vecka. Den stora turbon och dess tillhörigheter får stryka på foten, till förmån för orginal turbo och spridare. Omkring 250-260hk kommer motorn att lämna, detta för att det förhoppningsvis ska hålla för 2timmars loppen.
Blir de org.grenrör eller blir de custom? Får ni bygga custom?

Frågan är ju vad gjutjärnsgrenröret tycker efter 2h konstant plågning? (om övriga bilen håller ihop vill säga)

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Det blir orginalgrenrör, iallafall till att börja med.
Allt byggande och körande går ut på att ha roligt, vi har inte förhoppningar om någonting än, det enda vi hoppas på förrutom att ha roligt är att inte hamna sist.

Första racet blir mer som ett stort test för att se vad som måste göras, och för att se vad som inte håller i 2 timmar :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Låter vettigt! ;)

Har ni dåligt med tid så kan jag nog hinna med att göra ett grenrör åt er, har alla delarna liggandes förutom fläns mot toppen! ;) Gör vi ett bra pris så får ni en dekal på köpet! ;)

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar