Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...
Moderatorer: Senior moderators , Moderators , Webgruppen
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 07 apr 2006 20:14
Samuel Lindkvist skrev: Vad har dom för brister menar du?
Brister: det var ju du som sa att de dämpar bara åt ena hållet, eller hur det var. Det var iofs 1:a april men om jag förstod dig rätt var de inte helt optimala.
Fast jag kan ju förstått det fel.
Samuel Lindkvist skrev: Är du säker på att det är ställbart med ratt fram för 3700:-?
Ja, om jag förstod det rätt. Jag får förstås kolla igen innan jag beställer.
Var köpte du dom då?
Inte köpt. Jag tog bara reda på vad de kostar. På den lokala demonteringen. Jag fattar inte hur de kan vara så billiga. 65% av riktpriserna.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 07 apr 2006 23:35
Anders Toll skrev:
Brister: det var ju du som sa att de dämpar bara åt ena hållet, eller hur det var. Det var iofs 1:a april men om jag förstod dig rätt var de inte helt optimala.
Just det ja. Det är ju inte så hård kompression i dom. Men för 3700:- gör dom sitt jobb vill jag lova. Men man ska veta att det inte är några "racingdämpare" bara så man har det klart för sig.
Jag har nog en förmåga att sväva iväg på racinggrejer när jag pratar.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 09 apr 2006 11:04
Ando skrev: Konstigt, jag hade kunnat köpa dom för 5500:- inklusive H&R-fjädrar som kostade 1200:- eller nått, från Stötdämparexperten med rabbatten.
Nu fick jag fram mailet från Stötdämparexperten:
4 st Koni sport med justerbar dämpkraft. Fram kan man justera utifrån kostar 5,352 kr klubbpris.
Mailet daterat 20 feb i år.
Rätt stor skillnad tydligen...
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 09 apr 2006 17:27
Om man ska ha justerbart så kan det bli lite väl högt när man är klar med alla fästen och dyligt. Annars är det ju klart smidigt att kunna ändra.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 09 maj 2006 12:43
Yes!
Idag gick den igenom på besiktningen. Enda anmärkningen var en blinkerslampa som gick sönder på vägen dit.
Nu ska här rivas innertak och köpas gula konis.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698 Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:
Inlägg
av Nicke Nyman » 09 maj 2006 13:36
Anders Toll skrev: Yes!
Idag gick den igenom på besiktningen. Enda anmärkningen var en blinkerslampa som gick sönder på vägen dit.
Nu ska här rivas innertak och köpas gula konis.
Gött!
Ska du spara innertaket eller ska du bara slita bort de?
Jag har rutin på sånt!
Dock kan jag inte hjälpa till...
Ska bli kul o se denna bil in action! Ja är galet sugen på en E30 som banbil men inga pengar finns!
Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 09 maj 2006 13:40
Nicke Nyman skrev: Ska du spara innertaket eller ska du bara slita bort de?
Kan man spara det trots att man river ut det?
Jag tänkte även ta bort takluckan och göra något fint där.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 09 maj 2006 15:23
Anders Toll skrev: Nicke Nyman skrev: Ska du spara innertaket eller ska du bara slita bort de?
Kan man spara det trots att man river ut det?
Jag tänkte även ta bort takluckan och göra något fint där.
Jag började ta bort mitt tak för att spara det. Men eftersom det va limmat på många ställen så va det inte jättesmidigt.
Att ta bort takluckan kräver ett visst tålamod om man säger så.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 09 maj 2006 20:25
Jag rev bort innertaket idag. Och mekanismen till takluckan. Det kändes skönt att få utlopp för aggressioner.
Det var dock en del rost under plasten. Tråkigt men inget jätteallvarligt.
Hur mycket måste man spara av det dubbla innerplåttaket? Är det stagda i det så det håller upp bilen eller kan man plocka fram vinkelslipen?
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 09 maj 2006 22:59
Man kan plocka bort det helt. MEN!!! minsta lilla man rycker eller knäcker i det så blir det märlor i taket på utsidan. Så man får vara extremt försiktig. Försök spara lite runt takluckan fram och på sidorna som du kan vika innåt sen som stöd när du ska skruva och limma dit luckan.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 10 maj 2006 11:13
Ok, jag ska testa det i morgon, om tiden räcker till.
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 11 maj 2006 21:48
Samuel Lindkvist skrev: minsta lilla man rycker eller knäcker i det så blir det märlor i taket på utsidan.
Jag märkte det.
Tur att lacken är dåligt redan från början på den här bilen...
Jag började lite igår men det gick inte alls bra. Får ta i med vinkelslipen till helgen.
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977 Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping
Inlägg
av Widell » 14 maj 2006 02:23
En bild säger mer än 1000 ord. Härligt.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 15 maj 2006 20:47
Idag försökte jag sätta dit de där Konisarna.
Men jag vet inte hur jag får bort de gamla i fjäderbenen.
Det är en del rost, men verkar inte vara så djuptgående utan mest ytrost.
Hur får jag bort den gamla dämparen? Ringen vid A sitter som berget. Och mellan A och B verkar det inte finnas något mellanrum direkt.
Är det ok att måla fjäderbenet med hammarlack eller måste man ha någon specialfärg?
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 15 maj 2006 20:52
Kan också meddela att takluckan är i princip borta! Rätt mycket rost under men ok.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 15 maj 2006 23:49
Dränk muttern i 5-56 eller liknande och upprepa några gånger. Låt gärna stå över nån natt så det tränger in ordentligt. Det underlättar betydligt. Sen är det bara att lossa. Hammarlack går väl bra. Men varför inte vanlig färg? Tycker det ser lite "bonnigt" ut med hammarlack.
Ett tips. Ring och beställ nya muttrar med en gång. Dom där är inget kul att sätta dit igen.
Muttrarna har artikelnr: 31321117376
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698 Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:
Inlägg
av Nicke Nyman » 16 maj 2006 07:56
Tycker som Samuel att vanlig färg duger långt!
Keep up the good work Anders!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 16 maj 2006 12:43
Bonnigt eller inte bonnigt. Det är frågan.
Jag vill ha färg som håller, det är allt.
Tack för tipsen! Beställt muttrar.