Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Karlsson skrev:
Daniel Båge skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper men, insexskruvarna du har där är inte rostfria direkt. De rostar oerhört lätt.

:wave:
Gör de? De som sitter överst på axeln har suttit där i säkert tre år och skallen är slipad lite för att gå fritt för axelröret. Inte en rostfläck vad jag kunnat se än så länge, de har varit utomhus i regn också.
Det är ju ingen brukshink man kör med på vintern heller, och det mesta brukar bli lite lagom infettat när man skruvar med grejerna.
Är det 12.9 bultar?
Min erfarenhet från jobbet är att de kan börja rosta över natten om man har dem ute.
Nåväl, de håller säkert ändå.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Japp, det är 12.9 skruv :wink:
Det är nog nån sorts ytbehandling på dem, men jag har andra M8 skruv i 12.9 som rostat friskt i kartongen. Olika tillverkare kanske.

För er som undrar varför jag skrev skruv med fetstil så är det för att understryka att en skruv alltid har en gänga!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bakbromsarna monterade och klara.

Bild

Bild

Gott om plats innanför fälgen.
Bild

Sen snubblade jag lite i garaget, men som tur var blev det inga allvarliga skador på min kropp.
Bild
Anders Karlsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Karlsson skrev:Japp, det är 12.9 skruv :wink:
flåt. :(
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Daniel Båge skrev:
Det är ingen fara, men gör inte om det! :wink:
Anders Karlsson
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Karlsson skrev:
Daniel Båge skrev:
Det är ingen fara, men gör inte om det! :wink:
Ojoj! brusa inte upp!
Ja hade bundit upp oket med ståttrå'...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

12.9or är ju obehandlade så de rostar ju om de inte är i en varm och torr miljö. Ofta räcker 8.8 kvalite till de flesta tillämpningarna på en bil. Man kan ju göra en enkel ytbehandlig själv på 12.9orna om man vill hålla dem rostfria, typ spraya dem.
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Igår och idag ägnade jag mig åt att justera kopplingen. Den ville slira lite vid provturen senast, och eftersom det är hydraulisk koppling så är det inte bara att skruva lite på en vajer.
Efter diverse klurande och letande på internätet kom jag fram till att tryckplattan var inspänd för mycket.
Detta löser man lätt med lite schims (eller brickor på vanligt språk).
Tyvärr är det inte så lätt att skruva isär min bil när man väl fått ihop den, det går inte att ta ner växellådan utan ta bort karossen...

Så igår byggde jag ett hål i kopplingskåpan.
Bild
Eftersom jag är så grymt bra på att göra hål i saker så hamnade hålet precis mellan två förstärkningsribbor på insidan, lite flyt ska man väl ha.

Och idag började det pilliga arbetet med att lossa tryckplattans fästskruvar lite i taget och sen trixa in brickor mellan tryckplattan och svänghjulet.
Bild
Inga brickor på plats här ännu, bilden är från igår. Hade inte telefonen framme idag, men jag ska ta en bild imorrn.

Nu tänker väl alla "Är Karlsson galen?! Kåpan kommer att spricka, kopplingen kommer att flyga ut i omloppsbana och döda allt som kommer i dess väg!"
Nej, det kommer inte att gå sönder. Det finns gott om kopplingskåpor som har hål både här och där på motorer med betydligt mer vridmoment.
Mitt lilla titthål på ca 7x4 cm gör knappast nån skada, det enda som kan bli jobbigt är att hitta nån gummiflärp att sätta dit så det inte åker in en massa skit.
Anders Karlsson
marcus
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Karlsson skrev: Mitt lilla titthål på ca 7x4 cm gör knappast nån skada, det enda som kan bli jobbigt är att hitta nån gummiflärp att sätta dit så det inte åker in en massa skit.
Starkt jobbat Anders! Kör med silvertejp! har ju samma färg och allt :)
Annars kan du ju borra och gänga några hål runt och skruva fast en täckplåt över, borde ju sitta bättre än en missanpassad gummibit :)
Marcus Carlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

borra några hål runt hålet och peta in popnuts om det får plats, sen kan du ju bara skruva på en tunn alubit som täckåpa över hålet.
/Andreas
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Offra en annan sprängkåpa o skär bort motsvarande bit + lite material att fästa den i, alltså som ett lock med en skruv i varje hörn..
Martin .. Sköld
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

En bild på de högteknologiska distanselementen.

Bild

Jag har gott om aluminiumplåt, bara att kapa till en bit och skruva fast. Men det skulle se lite proffsigare ut om det satt ett gummilock där, typ "den finns med vajerkoppling också, men det här är lyxversionen med hydraulisk koppling".
Det blir nog bra vilket som.
Luftade koppling och bromsar idag, samt byggde en mätmanick för toe-in.
Ställde framhjulen på 0,5 mm toe-out, kommer att bli lite mer när man kör sen.

Man kanske skulle ta en liten nöjestur i helgen :D
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Byggde om avgasningsröret lite grann igår, mekade dit en extra ljuddämpare. Största 2,5" Simons som jag kunde hitta.

Bild

Blev väl lagom tyst och bra. Hålsågen talade klarspråk med plåten bak så det blev en fin urfasning för röret.

Var ute och åkte lite idag också, det blev en tur till Rödåns kiosk med Zeb, Calle och Robin.
Tyvärr lade lambdan av på vägen dit så det blev inte nån mappning, men den går skapligt ändå.
3000 rpm på femman verkade vara laglig landsvägsfart, mätaren visade 130-140...
Styrningen känns ok nu, inga större konstigheter förutom att nånting fortfarande skrapar i när man svänger fullt åt höger.
Lite nervös på landsväg och över brunnslock, men det beror väl på toe-out.
Kopplingen blev tokbra, tar precis där jag vill ha den och verkar inte slira eller krångla heller.

Lagom tills vi skulle rulla hem från Rödån så började det regna, och genast visade sig Rekordens fina egenskaper vid nederbörd.
Det regnar in lite här och var, men är det räserbil så är det.
Slapp jag ju tvätta den också, den var ganska dammig efter nästan 1,5 år i garaget.

Hände en lite spännande och farlig grej när jag skulle krångla in bilen i garaget också, den ville inte gå riktigt på tomgång ibland och när jag startade den precis efter ett tjuvstopp så poffade det till rejält under huven. "Baktändning" tänkte jag och tryckte på knappen igen.
Den startade och hade tomgång....

.... på ca 8000 rpm skulle jag tro, höll på att skita knäck i spiraler innan jag samlade ihop hjärnan tillräckligt för att vrida av huvudströmmen.
Baktändningen hade skjutit loss ena halvan av insuget, så det var två fina tvåtums hål rakt in i insuget.
Bara att trycka tillbaka insuget i sina gummin igen, men jag måste nog byta slangklämmor där ifall det händer igen.
Positiva resultat av gashänget är att motorn startade och lät som vanligt direkt efteråt och jag har båda fötterna kvar så kopplingen verkar sitta kvar den med.

Eksjö nästa!
Anders Karlsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Det va för fint på rödåns finaste hak!
Konstigt att jag inte varit där tidigare 8)

Tråkigt att det regnade hade velat titta lite närmare på Världsrekorden!
Vi får göra om det och då ska jag ha Starion.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

mycket avundsjuk. på rödåns besöket alltså..
Martin .. Sköld
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Adolfsson skrev:Det va för fint på rödåns finaste hak!
Konstigt att jag inte varit där tidigare 8)

Tråkigt att det regnade hade velat titta lite närmare på Världsrekorden!
Vi får göra om det och då ska jag ha Starion.
Lätt att vi ska! Vi får lura i Zeb att han måste ta 911an också.
Martin skrev:mycket avundsjuk. på rödåns besöket alltså..
Jag tog det gamla vanliga, och självklart kom Mosa-Berit ihåg att det är 150 grams hamburgertallrik.
Jag har nog inte käkat där på snart ett år tror jag.
Anders Karlsson
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ett stort och hjärtligt grattis från en Opel-broder.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Tackar tackar! Du får väl provköra den i Eksjö :)
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

härligt med riktig provtur. Det blir ett jäkla tryck när det baktänder, Haltechet jag kör med har en lyxfunktion som tänder till alla stift när man slår på tändningen och rensar ur loppen. Efter ett misslyckat startförsök så blir det iaf över 1,5bars tryck i plenumet när det poffar till.
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jo, det puffade till rejält. Det finns ju en "flood clear" funktion i Megasquirt, man ställer in ett värde för spjälläget på ca 3/4 gas. Om motorn surar så håller man bara nere pedalen och kör på starten, så stängs spridarna av ett tag.
Första reaktionen var ju såklart att gasen hade hängt sig, så jag fipplade nog lite med pedalen nån halvsekund utan att det hjälpte.
Nu vet jag iofs att maskin verkar hålla för rejäla varvtal, det vart inga nya missljud efteråt iaf.
Får bli lite tomgångsmappning framöver, tänkte försöka få igång tomgångsmotorn.
Ska koppla in Dual-Ram spjället också, man vill ju ha det goa ljudet och "hästsparken" när det öppnar!
Anders Karlsson
Skriv svar