Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Japp, bara eländet att få hem toppen. Men följer pappa på jobbet på måndag, sen tar jag hans bil och drar till Skellefteå och hämtar toppen, sen får jag köra och hämta pappa när han slutar.
Oja, bästa slit och släng-bilen som finns!
Oja, bästa slit och släng-bilen som finns!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
For strax före sju i morse till Skellefteå och hämtade toppen, räknade ut att jag var i den fruktansvärt stora staden i hela sju minuter
Så här är pjäsen, klar att monteras!
Nu fick man ju prova se vilken färg en CIH topp är, alla andra, inkl den här innan jag lämna iväg den, har ju varit rätt dränkta av 25 års oljesöl och annat intressant och gosigt
Bilen var ju dock inte så där himla gosig och intressant efter att ha stått ute sen toppen åkte av, bara hunnit vara både storm, snöfall och svinkallt, nu till exempel är de minus 16, så de blir varmare!
Har en fin sak som jag haft på hyllan sen jag körde a-traktor, som nu ska monteras i en bil för första gången i min ägo, vad det är, ptja, det får ni se imorgon
Så här är pjäsen, klar att monteras!
Nu fick man ju prova se vilken färg en CIH topp är, alla andra, inkl den här innan jag lämna iväg den, har ju varit rätt dränkta av 25 års oljesöl och annat intressant och gosigt
Bilen var ju dock inte så där himla gosig och intressant efter att ha stått ute sen toppen åkte av, bara hunnit vara både storm, snöfall och svinkallt, nu till exempel är de minus 16, så de blir varmare!
Har en fin sak som jag haft på hyllan sen jag körde a-traktor, som nu ska monteras i en bil för första gången i min ägo, vad det är, ptja, det får ni se imorgon
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Jag röstar på ett slutsteg med equalizer.
Det var bland det coolaste man kunde ha när jag var ung.....
En hönstrappa kanske?
Wunderbaum? Nej, det är för enkelt.
Det var bland det coolaste man kunde ha när jag var ung.....
En hönstrappa kanske?
Wunderbaum? Nej, det är för enkelt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Slutsteg har jagOneYet skrev:Jag röstar på ett slutsteg med equalizer.
Det var bland det coolaste man kunde ha när jag var ung.....
En hönstrappa kanske?
Wunderbaum? Nej, det är för enkelt.
Hönstrappan är bortplockad och kastad, det satt på den tidigare
Wunderbaum finns det, dock väldigt få då dom inte behövs nu då den är sanerad från röklukt
Kan säga som så att mig veterligen så fanns detta aldrig att få till Rekord E
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Två flugor på smällen, lägesrapport och avslöjande.
Inte riktigt klar, har stått konstigt hela dagen så ryggen och benen värker något kopiöst, kvar är kylarslangar, vatten, stift och fixa slangen till vevhusventen, då ventilkåpan har en gigantisk anlutning och slangen från insuget är pytteliten. Men här är alltså den "nya" prylen, en Sprint ventilkåpa från Rekord C sprint/Opel GT1900, dålig värmetålig svart som kommer släppa rätt fort, oljelocket är samma vinröda som bilen. Nu syns de inte då det hänger en lampa just ovanför men det står OPEL längst fram på kåpan, som är färglöst. Var tänkt att ha kåpan svart och blank text och räfflor, gav upp när jag såg hur dåligt färgen satt då kåpan behöver blästras för att färgen ska sitta.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
bra jobbat! Sladda imorgon då
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Jodu! Då ska den få smaka så mycket varvstopp att de finns int! Alla vet ju att full gas spar tid
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Men det är väl en legendarisk kåpa.
Jag har läst om de där räfflade sakerna men aldrig sett nån i verkligheten.
Karlsson kommer att gå i spinn.
( Om han nu inte har tre liggande i ett hörn nånstans)
Jag har läst om de där räfflade sakerna men aldrig sett nån i verkligheten.
Karlsson kommer att gå i spinn.
( Om han nu inte har tre liggande i ett hörn nånstans)
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ
Legendarisk vet jag inte, men dock rätt eftertraktad, vilket inte är så konstigt då den både är ovanlig och snygg. Och istället för originalets pressade plåtkåpa så är denna gjord i alu och är avsevärt tjockare och bastantare än plåtkåpan. Ångrar INTE att jag tokbjöd och impulsköpte den
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85
Hittade en bild på en kåpa jag vill ha men mest troligt kostar mer än vad bilen är värd...
Såg i letandet en sån här kåpa på Opelgt.com, 1000 dollar...
Annars om nån vill betala en sån här åt mig, original Opel 2.4 CIH 16v från Ascona/Manta 400
Vill nog inte veta priset på en sån där knota, så jag fortsätter nog att drömma om en femma med turbo under huven
Såg i letandet en sån här kåpa på Opelgt.com, 1000 dollar...
Annars om nån vill betala en sån här åt mig, original Opel 2.4 CIH 16v från Ascona/Manta 400
Vill nog inte veta priset på en sån där knota, så jag fortsätter nog att drömma om en femma med turbo under huven
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85
IT´S ALIVE!
Varmkörde den innan lunch, for iväg och käka, sen efterdrog jag toppen och flyttade den till andra porten, till gropen och bytte olja och filter.
Efter att ha raggarlagat slangen mellan insug och luftmängdmätare med rosa "silvertejp" (japp, de ser döfränt ut, chicks dig it!) så gick den hur vackert som helst, helt perfekt tomgång, inget bludder eller host som tidigare (felet berodde på fuskskruvat sen förr, insuget var inte draget ordentligt så packningen var skrot)
Nu gnäller den inte när man smyger uppför en backe inne i byn på trean och tomgång, lite mer morr än vanligt bara men den drar jämt, lungt och fint.
MEN...
Jag har mer jobb...
Främre vevaxeltätningen är körd, sen har jag beställt tätning till utgående på lådan. Sen är det bara startmotor och generator kvar att byta, och koppling.
Men just nu säger jag NÄ, nu skiter jag i de här, ska hålla koll på om den börja spola olja från vevaxeltätningen, annars ska jag bara köra! Så här vackert har den aldrig gått tidigare. Så nu känner jag mig faktiskt väldigt nöjd och lite småstolt över mig själv, och det är fruktansvärt sällan jag gör det.
Varmkörde den innan lunch, for iväg och käka, sen efterdrog jag toppen och flyttade den till andra porten, till gropen och bytte olja och filter.
Efter att ha raggarlagat slangen mellan insug och luftmängdmätare med rosa "silvertejp" (japp, de ser döfränt ut, chicks dig it!) så gick den hur vackert som helst, helt perfekt tomgång, inget bludder eller host som tidigare (felet berodde på fuskskruvat sen förr, insuget var inte draget ordentligt så packningen var skrot)
Nu gnäller den inte när man smyger uppför en backe inne i byn på trean och tomgång, lite mer morr än vanligt bara men den drar jämt, lungt och fint.
MEN...
Jag har mer jobb...
Främre vevaxeltätningen är körd, sen har jag beställt tätning till utgående på lådan. Sen är det bara startmotor och generator kvar att byta, och koppling.
Men just nu säger jag NÄ, nu skiter jag i de här, ska hålla koll på om den börja spola olja från vevaxeltätningen, annars ska jag bara köra! Så här vackert har den aldrig gått tidigare. Så nu känner jag mig faktiskt väldigt nöjd och lite småstolt över mig själv, och det är fruktansvärt sällan jag gör det.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - It´s alive!
Tillbaka på ruta ett, lyfter på toppen igen under mellandagarna, var tanken iaf, beror på om jag får mig nån garageplats...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
segt! jag är imponerad av ditt ork! vad är orsaken till lyftet denna gången?
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
Olja i kylvätskan, försvinner vatten invärtes nånstans, luktar glykol i kupen och har ingen värme på låga varv. Så bland annat så verkar det som värmepaketet läk, en bekant skulle låna bilen när han hade tid och provtrycka den. Varför jag har olja i kylaren vet jag dock inte, för det är inte vatten i oljan...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
Suck! Lider med dig. Att hitta ett mysko fel är aldrig roligt. Jo, kanske när du väl har hittat det och får ännu en historia att berätta.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
Ska börja med att spola ur kylsystemet, få se, om det löser problemet. Jag HOPPAS att jag klantat mig så det beror på olja som hamnade i nån kylkanal när jag lyfte på toppen.... Nästan så jag gruvar mig mer för att byta värmepaket än lyfta på toppen, kändes jättekul att plocka ut i stort sett hela brädan för att sen dela hela paketet för att byta element, det sitter ju nämligen mitt i hela paketet, längst in mot torpeden mitt under brädan... Enda som är jobbigare är fläkten, för den sitter ovanför precis under plåten framför vindrutan. Inte bara volvo som byggde bilen runt värmepaketet, även Opel kom på den briljanta idén
Hoppas att man får fixa allt annat sen också nån gång, ja mena, växellådan har läkt i minst 2 år nu, motorvärmaren har funkar till och från minst lika länge, generatorn är fortfarande inte bytt, inte heller startmotorn som vägrar lyda tändningslåsets order att sluta gå. Sen läk ju vevaxeltätningen än.
Men de positiva är ju att jag iaf har tätningen till lådan i jobbarbrallorna, det är ju alltid nått...
Hoppas att man får fixa allt annat sen också nån gång, ja mena, växellådan har läkt i minst 2 år nu, motorvärmaren har funkar till och från minst lika länge, generatorn är fortfarande inte bytt, inte heller startmotorn som vägrar lyda tändningslåsets order att sluta gå. Sen läk ju vevaxeltätningen än.
Men de positiva är ju att jag iaf har tätningen till lådan i jobbarbrallorna, det är ju alltid nått...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
Imponerad av din ork, hoppas det löser sig för dig så du får ut och leka lite.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Dags att riva motor igen...
Har återfått värmen :S Ska spola ur kylsystemet som sagt, bara jag kommer mig in i värmen där jag kan göra det. Men den används dagligen iaf, går hur fint som helst men luktar inte direkt gott. Hoppas en rejäl urspolning av hela systemet och ny termostat löser alla problem. Dock så vet jag ju att det kommer att gå ofantligt fort att riva motorn igen om jag nu måste.
Snöade lite igår så de låg några centi nysnö på vägen, Oharre så härlig Rekorden är då, det är då man verkligen blir påmind om varför man valde just en sån här. En lamelldiff hade väll dock inte varit helt fel, och en värre kam så det löns att varva den mer än typ 5000, varvstoppen är ju först på 7300
Snöade lite igår så de låg några centi nysnö på vägen, Oharre så härlig Rekorden är då, det är då man verkligen blir påmind om varför man valde just en sån här. En lamelldiff hade väll dock inte varit helt fel, och en värre kam så det löns att varva den mer än typ 5000, varvstoppen är ju först på 7300
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85
Är ju rätt ointressanta uppdateringar men spolade ur kylsystemet igår och det gjorde susen, kom egentligen bara grönt ur alla slangar och värmepaketet. Däremot kylaren... Där nere va de nå mindre fränt, kom ut en härlig sörja. Tog ut kylaren så jag fick vända på den och spola bägge vägarna. Nedre kylarslangen sitter ju halvvägs upp så man får den aldrig tom när den sitter kvar i bilen. Så nu är det ny glykol i den och värme har jag. Satt 92 graders termostat i den såg jag när jag tog ut den, vilket är en rekommendation om någon ska göra samma operation. Termostater brukar inte gilla att man spolar ur, sen så vill man ju ha fritt flöde genom hela systemet så därför tas termostaten ut. Kan vara klok idé att byta den om den inte är nybytt redan. Jag snålade dock och satte tillbaka den gamla.
Dock så bygger den tryck så den gör en rejäl vattenskvabb när man ska öppna kylarlocket. Men det försvinner inget när man kör, och den går inte varm. Den går till och med kallare än förr. Så detta skyller jag helt på kylarlocket. Ska se om jag inte hittar nått i gömmorna, borde ha minst ett...
Annars väntar ju generatorbyte och startmotorbyte som vanligt. Även ombyggnation av avgassystem. Sen går ju hjärnan varm, nått kul skulle det ha varit gjort under huven...
Dock så bygger den tryck så den gör en rejäl vattenskvabb när man ska öppna kylarlocket. Men det försvinner inget när man kör, och den går inte varm. Den går till och med kallare än förr. Så detta skyller jag helt på kylarlocket. Ska se om jag inte hittar nått i gömmorna, borde ha minst ett...
Annars väntar ju generatorbyte och startmotorbyte som vanligt. Även ombyggnation av avgassystem. Sen går ju hjärnan varm, nått kul skulle det ha varit gjort under huven...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Rekord E 2.0i -85
Den har slutat att bygga tryck, den läker inget, jag har värme, den startar ibland (hade för lite ström i förrgår, så den satt på laddning i nästan ett dygn, var så pass lite att stereon tappade minnet...)
Sen har jag fått i ny motor! Så framöver, inte bestämt när men lite mer framåt vårkanten, då ska 2.0an ut och aldrig mer in!Nån som vill ha den? är inte dyr på den, funkar klockrent som sagt, så länge det är ström i batteriet
Sen har jag fått i ny motor! Så framöver, inte bestämt när men lite mer framåt vårkanten, då ska 2.0an ut och aldrig mer in!Nån som vill ha den? är inte dyr på den, funkar klockrent som sagt, så länge det är ström i batteriet
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76