Kezo skrev:Vi hade lite bekymmer i början när vi planade och körde på "standardinställningen" att stålet gick sönder och lämnade en riktigt ful rivig yta. Men med lägre hastighet så blev det ju helt fantastiskt bra! Men vi kapade nog av 2-3 tiondelar för att få bort alla gropar. Men nu får det stå lite stilla där i väntan på delar... Jag kanske inte borde säga "vi" när brorsan skötte alla spakarna och jag stod bredvid och bara höll med om allt han sa
De sista delarna till framvagnen kom idag med, så nu börjar det bli dags att få iväg bärarmarna på bläster & pulverlack och få till styrväxeln så man kan sätta ihop allt det där igen.
Kul att läsa om V8-renovering
Fina ytor.
Om kom ihåg rätt, så brukar äldre block ha högre nickelhalt, som ger hårdhet och seghet.
Bara ett tips, om deckning och topplaning blir mer än 0,5 mm tillsammans, sån kan insugshålen komma för högt, därav behov att plana insugssidan på topp eller insug och ev. även plana "raka" sidan på insuget.
Om kom ihåg rätt, så brukar äldre block ha högre nickelhalt, som ger hårdhet och seghet.
Bara ett tips, om deckning och topplaning blir mer än 0,5 mm tillsammans, sån kan insugshålen komma för högt, därav behov att plana insugssidan på topp eller insug och ev. även plana "raka" sidan på insuget.
Undrar vad du får tag på delarna till äldre ford?
Aha, det kan ju mycket väl vara en anledning! Jag har ju läst att Y-blockens lansering fick fördröjas pga nickelbrist.
Ja, det är jag med på och kommer troligtvis behöva göra, då topparna inte lär vara finare. Men det gör ju bara så renoveringen känns ännu lite mer seriös
Det mesta köper jag från USA, mycket från C&G Early Ford, men även en del från Dennis Carpenter. Har även köpt lite i Sverige från Sven Ullman.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Sprang ju över det här lilla klippet med som jag spelade in när jag precis fått hem bilen. Om nån undrar varför Y-blocken är så grymma egentligen, lyssna på det här... http://youtu.be/BJ9__M1XKaM
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Jag är ju GM-nörd ut i fingerspetsarna, Fordar går jag helst långa omvägar för, men ingen kan komma och påstå att Fords y-blockare låter fult. Har kört en del Lincoln med y-block, dock med dubbelrör, och det var lika härligt varje gång att dra på lite extra uppför backarna och höra mullret eka mellan husväggarna när man crusade runt på stan
Hmmm. Så ni nördar menar alltså att det är olika ljud på olika V8:or?
Ungefär som när jag kunde höra skillnad på en Puch, Suzuki eller Sachs en gång i tiden.
Man får lära sig nytt hela tiden.
OneYet skrev:Hmmm. Så ni nördar menar alltså att det är olika ljud på olika V8:or?
Ungefär som när jag kunde höra skillnad på en Puch, Suzuki eller Sachs en gång i tiden.
Man får lära sig nytt hela tiden.
OneYet skrev:Hmmm. Så ni nördar menar alltså att det är olika ljud på olika V8:or?
Ungefär som när jag kunde höra skillnad på en Puch, Suzuki eller Sachs en gång i tiden.
Man får lära sig nytt hela tiden.
Självklart, alla V8or låter olika, GM-dårar hör tex skillnad om det är en Cheva smallblock eller bigblock under huven, Fordnördarna lär höra samma skillnad på Fordarna osv
Främre tvärbalken var ju rätt så rostig så jag har köpt in en ny fin från Amerika (som jag inte tagit nån bild på, men fin är den!). Förr i tiden läckte ju batterier rätt mycket syra, och den rinner ner i denna balken och äter upp den inifrån. Jag kunde inte ens med våld få loss bultarna för länkarmarna... De är helt fastsprängda.
Var lite mickel med att kapa loss den gamla, men nu är den väck. Nu är det slipat, micklat och pålagt rostätare så får vi se när jag har tid att få dit själva balken... Kommer behöva göra en liten splice och göra förstärkningarna lite högre då det är annorlunda krökning på den nya balken, men det kommer nog komma bilder på det... Om svetsen blir snygg
Och det är pågående städning ni ser i bakgrunden...
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Kul att du fick tag på en bra balk.
När bytte bussningar på nedre länkarm på Buicken, så var bultarna mycket slitna, så blev byte av dem. Kan rek. järnaffären vid västra torget i Jkp. Dom har/haft det mesta i tum.
Gunnar skrev:Kul att du fick tag på en bra balk.
När bytte bussningar på nedre länkarm på Buicken, så var bultarna mycket slitna, så blev byte av dem. Kan rek. järnaffären vid västra torget i Jkp. Dom har/haft det mesta i tum.
Blir nya bussningar (med bultar), styrleder, spindelleder, motorleder, vandringsleder och nya folksägner i hela framvagnen... Tur man glömmer bort vad saker och ting kostat när man har en stabil bil som känns tight. Tack för tipset, det ska jag komma ihåg
Har micklat lite till med frambalken idag, den är så gott som helt inpassad nu men har lite svetsjobb i splicningarna kvar innan jag kan svetsa fast själva balken. Känns knappt värt att lägga upp en bild på...
Och motorn händer inte mycket med just nu, väntar på att de ska få en lucka så vi kan hona blocket. Fick tag på nya kolvar med, kan starkt rekommendera Egge Machine Shop i USA om man jagar kolvar till nåt lite annorlunda amerikanskt!
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Det som hänt på de senaste tre månaderna går att sammanfatta väldigt fort... Jag har plockat av fronten och framskärmarna. Och igår beställde jag en ny elektrisk torkarmotor. Jag är ingen bakåtsträvare minsann!
Sen har jag en lite roligare förgasare liggandes, och så tänkte jag byta ut fördelaren till en lite modernare med både vikt- och vakuumförställning! Som sagt, här skäms man inte för att testa nya grejer. Dock så hänger det här på att fördelardrevet passar från gamla fördelaren då 54ans drivning skiljer gentemot senare... Det är ett sånt där värdelöst Load-a-matic-system på henne från början där förgasare och fördelare är väldigt beroende av varandra. Har jag tur så kan det här bli så bra att snittförbrukningen landar under 2 liter milen! Var ansöker man om miljöbilspremie?
Så, som sagt, planer finns det gott om! Däremot tid och mekarlusta har varit inställt på "låg" ett tag, men det börjar klia så smått i fingrarna igen...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Kezo skrev:Det som hänt på de senaste tre månaderna går att sammanfatta väldigt fort... Jag har plockat av fronten och framskärmarna. Och igår beställde jag en ny elektrisk torkarmotor. Jag är ingen bakåtsträvare minsann!
Sen har jag en lite roligare förgasare liggandes, och så tänkte jag byta ut fördelaren till en lite modernare med både vikt- och vakuumförställning! Som sagt, här skäms man inte för att testa nya grejer. Dock så hänger det här på att fördelardrevet passar från gamla fördelaren då 54ans drivning skiljer gentemot senare... Det är ett sånt där värdelöst Load-a-matic-system på henne från början där förgasare och fördelare är väldigt beroende av varandra. Har jag tur så kan det här bli så bra att snittförbrukningen landar under 2 liter milen! Var ansöker man om miljöbilspremie?
Så, som sagt, planer finns det gott om! Däremot tid och mekarlusta har varit inställt på "låg" ett tag, men det börjar klia så smått i fingrarna igen...
Kul att höra från den här igen.
Nu börjar det ju bli så modernt att det snart är läge för en turbo på den här. Eller hur? Och coilovers....
Och hur i HELA världen kan någonting som heter något så coolt som Load-a-matic vara värdelöst? Det bara låter ju supersonic/framtid över hela namnet.
Låg mekarlusta på sin drömbil Simon, skäms på dig.
Se till att få ordning på den här nu. Jag är sugen på en provtur.
Raggarstart FTW.
Load-a-matic (Load-a-crap som det populärt kallas på andra sidan pölen) har en något annorlunda funktion från en vanlig fördelare. I en vanlig fördelare så känner man belastning med vacuum och varvtal via slungvikter i fördelaren. I en load-a-matic så känner man belastning med vacuum och och varvtal med vacuum. Och det är samma vacuumsignal. Så i trottelhalsen sitter det ett litet litet hål och ju mer luft som far igenom desto högre varvtal. En av alla nackdelar är att luft inte reagerar särskilt fort, så när man ställer sig på gasen för att imponera på polarna via en rejäl raggarstart släpar tändförställningen efter hela tiden så man förlorar effekt.
Turbo och coilovers hade varit fränt... Kanske nästa år...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Om jag hade varit flinkare med kameran hade jag kunnat visa en bild på inredningen, som nu är totalt utriven, inklusive instrumentpanel. Sen hade jag kunnat visa bilder på rost i golvet, sparkplåtar, torpedvägg, bagagerumsgolv och lite rost mest överallt, men det får bli en annan dag.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63