Den stjärtbiegea 245an! Sprider motordelar vitt och brett :)

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Så, har inte hunnit koppla nått förrän idag och se på rackarn, de funka :P

Bild
Så blev de då på taket :)

Bild
Ett försök att fota under färd med iphone, var en del dimma nu också när ja skulle testa :/
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

De lys rent nå fruktansvärt mycket :P
Kollade laddningen, på tomgång, halvljus, fläkt på läge 1, övrigt inga extra förbrukare på = 14 volt prick
Däremot, med helljuset på, så sjönk laddningen drastiskt ner till 12.2-12.3 volt :P men verka räcka med typ 15-1800rpm för att passera 13 volt så de är ju lugna puckar :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har ÄNTLIGEN kopplat in stereon, som bara suttit där som hålutfyllnad fram tills nu. Dock så vägrade den ju funka när jag kopplat in allt igår, bytte säkringar (har ju både den baki stereon + original i säkringsdosan, änvänder originalkablage som är skarvat för att både nå dit upp + ha iso kontakter)
Iaf, jag rekade och kollade, upptäckte att klockan och handsfacklampan var död, snurrade på varenda säkring, gick ut en timme senare för att se om de var dålig jord till stereon, vad får jag se då? Jo, de första är att jag hör "tick tack tick tack" från klockan, sen ser jag lilla röda dioden i stereon lyser, öppnar handsfacket och jodå, det lyser... Petar på ON på stereon, skiten startar... Fattar INGENTING, mest troligt så var felet gamla säkringar, men nu funkar allt utom att de låter SKIT med USB minnet.
Kan iofs bero på att jag fick det från Handelsbanken när ja fyllde 18, dvs de är snart 5 år gammalt... och när man håller i de och petar på kontaktdelen så glappar den :P

Nån som vill köpa 245an btw? Säljes isf utan lysena i fronten och sportratten, sen får du välja, kan återsälla den helt till original utan huvdistanser, lysen på taket osv.
Din för 8000, då ingår nya sommardäck på 940 plåtfälgar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Snart blir det bjuda ut den här på blocket, hämtar sommarens leksak imorn förhoppningsvis :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Att bli påkörd av 1500kg fenmerca tycker tydligen inte ens en 245 om, för en ovan så syns de inte men hörnet på bakskärmen under lyset och plåten innanför stötfångaren verkar ha ändrat form, bakluckan går numer inte att öppna utifrån då allt vad stag osv till låset heter numer ligger utspritt inne i luckan istället för att sitta där dom ska. Men ska försöka se om jag får ihop de igen.

Dock så uppstod ett värre problem, skulle en sväng till Lycksele men fick skjutas upp då bromsarna tog apdåligt helt plötsligt, igår var dom perfekta och nu är pedalen som en svamp och tar längst ner, en titt under huven visade tom främre behållare och lite i den bakre. In på gropen och leta, upptäckte två stycken dyngsura bakre bromsok och ett par pentafälgar som var tämligen söliga också... Så nu är det beställt repsats till bägge oken. Få se om jag hinner/orkar fixa skadorna efter smällen nu eller om jag tar det sen, vore ju fint om luckan gick öppna iaf
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Dåligt med bilder, men ja, vad ska ja ta kort på xD
Men bromsarna är lagade, tog kanske en halvtimme så var de fixat :)
Sen plockades låset i luckan ihop så nu går det öppna den också.

Fick jag vara nöjd länge? Haha knappast, nu har bägge bakhjulslagrena tackat för sig, Oharre vad dom låter :o Men de får bli sen, den får vara kvar i min ägo men ställer av den i sommar och kör fena, så fram i vår/sommar så tvärslit ja ut drivaxlarna och byter lager.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Duger det inte att bara fylla på rejält med bakaxelolja? Jag hade en 245:a för länge sedan, där det rostade hål på diffkåpan så oljan rann ut. Sedan lät den jätteilla men den höll i flera hundra mil tills jag bytte bakaxel.
Jag har för mig att jag tätade rosthålet på nått sätt och fyllde olja bara...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Mats J skrev:Duger det inte att bara fylla på rejält med bakaxelolja? Jag hade en 245:a för länge sedan, där det rostade hål på diffkåpan så oljan rann ut. Sedan lät den jätteilla men den höll i flera hundra mil tills jag bytte bakaxel.
Jag har för mig att jag tätade rosthålet på nått sätt och fyllde olja bara...
Nä, är så mycket olja det går i en 1031 axel, och rätt olja också, är ganska nyss bytt. Men om man tar i hjulen och rycker så glappar det både upp och ner och ut och in :P iaf vänster hjullager, höger är mindre dåligt, där hör man hur de skrapar mest, låter som de är hyffsade gropar i lagerbanorna. Men är ju inget överextremt jobb att byta lager, men jag har inte råd att göra de nu. Kör väll tills drivaxlarna går av ;)
Behåller som sagt den här tills de bara är dynga kvar av den, och iom de nu är Volvo så borde de väll inte ta så lång stund? :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

B204T skrev:Kör väll tills drivaxlarna går av ;) ...
Det går att köra dessa ganska länge med dåliga lager. t.o.m. utan lager. Så länge bromsoket och skivan överlever, så sitter axeln kvar. Det som kan bli lite jobbigt när lagret slitits bort är att du kan få problem att backa. Bomsskivan kan liksom låsa sig i oket, när den rör sig så pass "axiellt"

Talar tyvärr av sur erfarenhet här...

Men kör på! Det är sköjj ock!
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Okej, men då är de ju lugnt :D få se, om de rasar väldigt snart, visst skulle du komma och byta grejer åt mig då? ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Suttit och kollat runt överallt där jag kan komma på att det kan finnas Volvogrejer och Vparts.se verkar vara billigast på bakhjulslager, 370:- styck, motför tex Mekonomen som vill ha drygt 600:- styck. Så lyckas jag bara slita mig från mercan och komma mig under tak så ska drivaxlarna ut en snabbis så jag verkligen kan se säkert att det är lagrena som låter.
Man kan ju smyghoppas att det är diffen som knäpper och lever om, så man får en anledningen att svetsa skiten 8)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har öppnat upp och tittat in i diffen, vackert var det inte...

Bild
Smådreven är vältuggade, mycket metallspån fanns på pluggen och även på botten i klumpen. Kronhjul och pinjong är som synes felfritt. Att oljan ser ut som oboy är säkert jättelysande också. Den här axeln har gått torr nån gång, och nu tappar den mer och mer material :P väldigt snart driver den på bägge hjulen. Nya hjullager beställs också så dom byts innan diffen besöks en andra gång
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Kolla hur mycket Volvo själva vill ha för lager, ibland är det inte dyrt med originalgrejer. Sedan måste du ju fixa nya packboxar också.
När min Volvoaxel blev för dålig var billigaste lösningen att köpa en hel bil för en femhundring och ta axeln :-)
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Mats J skrev:Kolla hur mycket Volvo själva vill ha för lager, ibland är det inte dyrt med originalgrejer. Sedan måste du ju fixa nya packboxar också.
När min Volvoaxel blev för dålig var billigaste lösningen att köpa en hel bil för en femhundring och ta axeln :-)
Är komplett sats med lager, krympring, packboxar, så jag har beställt redan :) har dom i brevlådan på fredag då ja beställde så sent idag, hade jag beställt före 2 så hade jag haft dom imorgon :P
Mjo en helt annan axel vore ju inte direkt dumt, men nu är jag dumsnål och svetsar den här, då blir den ju rolig på köpet ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Och jag som slitit så hårt att hålla den blank och fin :evil: Eller hur de nu var... Tvärfor till Arvidsjaur, bara sisådär 20 mil totalt, eftersom jag skulle hem också :P Såklart så skulle det ju kräksnöa drygt halva sträckan så den fick helt plötsligt samma färg utvändigt som invändigt :lol:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bakaxelrenovering två punkt noll :D

Isär med bromsarna, igen (tror jag vet hur skiten sitter ihop snart....)
Lätt bank på skivan mellan två pinnbultar så slapp de också, fick faktiskt slåt två gånger på den andra skivan, bort med handbromsbackarna, som förövrigt var fina, inget behov av byte där på ett bra tag. Skivorna är kanonfina invändigt också, finns absolut ingen kant alls där backarna gått, så skivorna är knappast sen 1988 :P
Drivaxlarna kom ut väldigt enkelt, ett lätt ryck så slapp dom. Även yttre lagerbana slapp väldigt lätt. Den är ju som en del av er vet, lös, och sitter kvar inne i bakaxelröret när drivaxeln slits ut, men i mitt fall så petade jag ut lagerbanorna med en mejsel bara.

Dåligt med bilder då man var allt annat än mysig, vart inte mycket kramande med lammkött inte...

Bild
Tomt, här sitter inre lagerbanan kvar, det blanka som skymtas längst ut i röret. Någon snäll tidigare ägare har även svetsat och målat bromssköldarna, tack för de.

Bild
Nya lagrena på plats, ena yttre lagerbanan syns, den andra ligger under handtaget på påsen, ny yttre tätning också, var inget fel på dom gamla egentligen men eftersom jag kapade gamla krympringarna och lagrena så strök tätningarna med på köpet :P

Nu står den på bockar utan promenadpinne och diffkåpa, diffdreven är rengjorda så gott de går, så imorgonbitti klockan 07.00 så vrids svetsmästaren igång på full effekt, två bananer med skal ska in, och ny olja. Sen ska väll bakaxeleländet hålla käft! 8)

Säg hallå till väldigt högt däckkonto framöver :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Titta där ja, där hade jag lämnat skiten

Bild
Ett stycke rengjord 1031 diff...

Bild
Ett stycke raggarrenoverad 1031 diff :P

När de var klart så for jag och hälsade på bror min
Bild
Västerbottens inland sett från typ 2000 fot om jag inte minns fel

Bild
Vi flög över byn så tog kort över den också, nu är rutan på planet rätt så skitig, men ja, de är en by där nere, här låg vi på 1500 fot
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Jamen vad är detta då?
Läge att starta ett flygutskott i Attitude?

Snyggt bakaxelmek. Har aldrig varit i närheten av att öppna en sådan.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Jamen vad är detta då?
Läge att starta ett flygutskott i Attitude?

Snyggt bakaxelmek. Har aldrig varit i närheten av att öppna en sådan.
Flygutskott? xD råkar bara ha en flygtokig bror som tjatat på mig att jag ska följa med upp, nu behöver han inte tjata längre :P

Tackar, lär dock behöva svetsas mer framöver är jag rätt säker på, skulle egentligen ha haft lagt in material mellan dreven, men de går ju göra mer sen, ska ta de lite piano ett tag, hade tänkt kunna köra och hälsa på en kusin, vore ju fint om den då håller dit, rasar man den där gör inte så mycket då han är svetsare till yrket :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar