OneYet skrev:Ähh!
Kamnockar väger ju massor. Och roterande massa är det ju också.
Är det inte bra att lätta på det viset?
Fast grattis till en lyckad felsökning.
Just det. Kanonfina fälgar ju!!
Haha precis, vi skickar ner de i tråget istället, sägs ge extra smörjning med kamnockarna i tråget, de säger dom på zatzy
Haha tack, kan säga att även om de är lite pyssel att riva halva motorn men de var ändå skönt att äntligen hitta felet, och allt fanns ju på lager, ännu ett bevis på att mycket skrot lönar sig!
Tackar, dom va lätt värt 800 spänn ska kränga på nå 195/60R15 på dom under veckan så jag får provmontera dom, tror de blir rätt lämplig dimension tills vidare, vill inte kosta på nytt gummi än
Karlsson skrev:Det är ju väldigt lättmekat i Rekord E, massor med plats runt motorn.
Man byter blockpackning på ett par timmar inkl kaffepaus!
Jo de är inte direkt trångt, tog ju dessutom ut kylaren som syns på bilden, vilket gav ÄNNU mer plats, enda som är tycker jag, är att fläkten är ivägen när man ska dra runt motorn och justera ventilerna
Räknade lite grovt och effektiv arbetstid är kanske 5 timmar att byta kam, vi trodde de skulle gå få ut kammen med toppen kvar, men eftersom kedjan inte är delbar och den är långt ifrån dålig så var de helt enkelt inte möjligt att få upp kamdrevet, så det var bara att bulta lös toppen, men de är ju rätt lätt gjort på en CIH, väldigt tacksam motor att jobba med
Som kuriosa så tog det sist jag gjorde det 1h och 10 minuter att byta packning på en 1200s, har sina fördelar med stötstänger ibland
Fick veta att det tydligen är 100+ fälgar är ju inte sämst direkt
I alla fulla fall så fick jag en hejdundrandes stor dos av entusiasm nu då den går som den ska, så hips vips rajtan tajtan så åkte framstötfångaren väck typ direkt jag klivit ur surmercan nu efter jobbet, nu skulle de stajlas!
KABOOM! Där satt den! Irmscherfronten med tillverkningsår 1983! Märks att det är en "originaldel", passformen är rent ut sagt de bästa jag någonsin sett, och då har jag provat jobba med att sätta ihop nyaste sortens audi/vw efter krockar, och ni vet väll hur noga VAG koncernen är med passform?
Senast redigerad av 1 B204T, redigerad totalt 17 gånger.
Jo jag tycker det blev ett klart lyft, men diskret på samma gång, ska göra klart kjolarna också, ska kapa bort biten som går upp på skärmen, sen blir även kjolarna svarta, så de i princip ser ut som "fetare" trösklar, för att fortsätta på less is more temat, speglarna ska bytas mot senare Rekord E diton, elspeglar såklart, och en dieselhuv ska dit, allt kommer vara svart, dock ska huven bara vara svart tills vidare, tills den är helt perfekt och inte ens ett tränat öga kan se att det är två huvar som är parade
Vad tror ni om svarta rutramar? ska ha kvar kromet isf
Treans stift oljedränkt, komplös på denna cylinder, om man tar av vipparmarna så går en ventilfjäder ut mer än alla andra, puffar blårök = tack och gonatt, ventil genom kolv, 3 mil hann jag köra...
Enda logiska förklaringen är att då ventilerna senaste typ 3000 milen bara öppnat säg 2-3mm, har de blivit en kant på dom, och nu då dom helt plötsligt öppnar 7-8mm så tog de stopp nånstans och nått fick ge vika, i de här fallet blev de en ventil, och eftersom den dränker stiftet i olja är de ju rätt fort uträknat att kolven har ett fint hål i sig, kompet säger ju även det, så alltså är mest troligt block och topp skrot också, sist jag öppnade en motorn som råkat ut för detta så var toppen sönderslagen och det var stygga märken på cylinderväggen, blocket går ju iofs borra och använda, men toppen är de nog värre med
Började pilla sönder 2.0an lite för att se, hittade bla tryckare som var inte bara slagit grop på som förr utan när man tog bort en bananformad vipparm så såg de ut som en liten skål, de var bara ett stort hål på ovansida tryckaren, totalt sönderslagen, sen har en vipparmspinnbult kommit upp ur toppen, hann bara ta lös på en ventil innan de börja om att ösa ner snöblandat regn... ska ta sönder mer få se
Men iaf, dom skadorna talar ju rätt tydligt att de hänt grejer i motorn, vi ska kika in i motorn med en kamera och kolla hur kolven ser ut, iaf så pga att overdriven börjat vibrera i sinne så åker hela paketet ut, och kombin vi hämtade får släppa ifrån sig både motor och låda, så någon helg framöver då kusinen aka kombins ägare hade tid över så ska vi göra ett tokpass en helg och hinka ur 2.0an och od lådan och stoppa ner 2.2i och Getrag 240 istället
Karlsson skrev:Det blir bra med en 2,2 och 5 växlad låda, bytet borde ju inte vara nåt avancerat. Ett par extra databoxar bara.
Mindre jobb än att flytta över ALLT till en 2.0E jag helt plötsligt inte vet ett skit om, 2.2an sitter ju som sagt i en kaross nu, och vi har provkört den och den går väldigt fint och är sjukt lättstartad, så allt finns ju där, vi tar ju helt enkelt bara och plockar boxar och sånt som är extra från 2.2an, och tar motor och låda med spak, växellådsbalk, främre kardan osv, då får jag dessutom en hel växelspaksdamask på köpet
En liten fråga, vet du om de är samma kontakter på spjäll-lägesgivare osv? lmm vet jag har en annan kontakt men då får 2.0ans lmm sitta kvar, går ju spänna upp den nått hack om man vill de, inte för att jag tror det skiljer något nämnvärt mellan dom annat än kontakten
Gärna bilder på alla trasiga delar!!! Det bästa som finns!
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J skrev:Gärna bilder på alla trasiga delar!!! Det bästa som finns!
/Mats J
Då ska jag ordna de åt sig så fort jag hinner, har plockat bort vipparmar från treans, är en insugsventil som fått smaka på en riktig 10 poängare, lyste in genom tändstifthålet med en ficklampa, och jag kunde se märken på kolven rätt tydligt vars de träffat, provade dra runt den lite och se, och de såg ut som de kunde finnas skrapmärken av att kolven bankades på sniskan, men där ska jag inte säga att det verkligen är så, svårt att säga exakt såhär, men ja, fick iaf bevis att det inte är någon idé att byta de trasiga uppe under ventilkåpan och prova starta den igen, tror man blir deppig rätt fort igen då
Karlsson skrev:Det blir bra med en 2,2 och 5 växlad låda, bytet borde ju inte vara nåt avancerat. Ett par extra databoxar bara.
Mindre jobb än att flytta över ALLT till en 2.0E jag helt plötsligt inte vet ett skit om, 2.2an sitter ju som sagt i en kaross nu, och vi har provkört den och den går väldigt fint och är sjukt lättstartad, så allt finns ju där, vi tar ju helt enkelt bara och plockar boxar och sånt som är extra från 2.2an, och tar motor och låda med spak, växellådsbalk, främre kardan osv, då får jag dessutom en hel växelspaksdamask på köpet
En liten fråga, vet du om de är samma kontakter på spjäll-lägesgivare osv? lmm vet jag har en annan kontakt men då får 2.0ans lmm sitta kvar, går ju spänna upp den nått hack om man vill de, inte för att jag tror det skiljer något nämnvärt mellan dom annat än kontakten
Det är väl trepolig kontakt på spjällgivarna både på 20E och 22E.
Inte säker på om det är samma ordning på stiften dock.
Jag vill också se bilder på en död CIH!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det är väl trepolig kontakt på spjällgivarna både på 20E och 22E.
Inte säker på om det är samma ordning på stiften dock.
Jag vill också se bilder på en död CIH!
Kvittar dock kontakterna kom jag på, då vi helt enkelt tar hela motorhärvan från kombin, som förövrigt är en 2.0E från början, så operationen som blir i denna, är alltså redan utförd i den karossen en gång
Jag ska ordna lite pics på motorn imorgon, inte så mycket att se då den sitter ihop iofs men en del trasiga prylar är de ju, men ja, nog small de ihop rätt ordentligt då de slog upp pinnbulten till vippan ut toppen