BMW 2000 -69.

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

mycket vackert
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Nästa besiktning för bozzen är 2011-09-30. Bilen gick igenom ombesiktning i ett hujj och är godkänd för färd på allmän väg nu. :mhihi:

Är det någon som har tips om vart i GGVV-regionen man kan lämna in en torkarmotor för felsökning/reparation? Kanske till och med är någon på forumet som pysslar med bilel lite på sidan om?
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Jahapp, vad säger man? Ett steg framåt två gigantiska bakåt kanske... :(

Tar steget framåt först.

Bild

Sista skattemärket som någonsin behöver klistras på bilen sitter nu på plats. Var ute och körde en sväng i Gnosjö idag och bara njöt av hur tight och fräsch bilen känns sina år till trots. :)

Provade även att bara ställa dit BBSerna utanför originalhjulen och jösses vad snyggt det är!

Bild

Bild

Så nu till problemet, det finns ingen chans i världen att de där fälgarna kommer få plats på min bil utan väldigt våld mot skärmkanterna. :(
Fel bultcirkel innebär spacers och med det Et´t som är på nuvarande fälgarna får jag inte plats.
Så nu börjar jakten på rs i rätt bultcirkel.

Någon med 5*108 som vill köpa en uppsättning snygga BBS RS 7*15"? :D
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Liten fälguppdatering sen sist.

RS-fälgarna såldes iväg till Gislaved där de ska breddas och sen sitta på en Capri som ska gå i klassisk racing. Kul att de fick ett så nobelt syfte. :)

För min del har jakten på fälgar med rätt et och bultcirkel pågått, fram till i söndags that is.

Hittade då vad som verkar vara en uppsättning MiM-fälgar i rätt size. Att de var blästrade och klara var inte ett minus för mig heller. Tanken är nu att pulverlacka centrum och försöka få till en polerad kant. Har fått två förslag gjorda åt mig och vet vad jag lutar åt. Vore dock intressant om jag lutar rätt, enligt opinionen.

Förslagen är.

Bild

Bild

//d
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

jag tror nog att den övre bilden gör sigg bäst på bilen..
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Övre blir snyggast
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ingen stor update men lite finns att berätta.

Tanken är att bilen ska hämtas hem till sitt nya garage på lördag och ställas upp på pallbockar. Originalfälgarna ska av och renoveras, smidigt med pulverlackmöjligheter inom familjen. Därefter tror jag garanterat att den kommer bli fin, riktigt fin men mer om det senare när det är klart. :)

Fick för mig för någon vecka sedan att jag ville veta lite mer om bilens historia. Som tur är finns hela bilregistret från 1972 uppe i svenska riksarkivet i ramsele, grejerna ligger på microfilm men går att få ut som kopior. Sagt och gjort ett par samtal senare hade jag beställt luntan med alla ägarbyten och registreringshandlingar som VV haft på bilen.
Finns det nu någon vettig anledning till detta? Absolut, i denna tråden http://www.zatzy.com/media/361205-bilar ... eg-nr.html var det någon som väckte frågan om mitt reg.nummer på bilen var originalnummer eller om det funnits länsbeteckning i bilens ungdom. Jag stod frågande men blev givetvis nyfiken.

Bild

Första regbeviset på bilen, eller det första som VV hade.

Vad hittar vi i översta hörnet då?

Bild

Jo de första länsregnummren som bilen hade. Tanken är att beställa en skylt med originalnummret som jag kan ha på träffar etc. Är det old school så är det old school. :)

//d
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Så var den då här, våren! Ja hyfsat i alla fall. I Småland var det så fint väder idag att jag kände mig nödgad att rulla hem bilen, tvätta av den och göra ett litet konsumenttest.

Efter ett smärre bränsleläckage orsakat av torrsprickor stod den så hemma på uppfarten igen.

Avvaskad och hyfsat dammfri.
Bild

Rak och fin i karossen.
Bild

Haj-profilen finns alltjämt där, om än inte lika markerad som på andra modeller.
Bild

Arbetsplatsen, med den enda plumpen i protokollet. Stolarna.
Bild

Inte i kanonskick kanske, frågan är om jag ska klä om dessa professionellt eller köpa andra stolar för att kunna sälja som helt original någon gång.
Bild

Baksätet, helt, rent och förvånansvärt rymligt.
Bild

Allt finns och fungerar.
Bild

De kunde det här med hantverk och känsla förr.
Bild

Bagaget, rymligt och rent.
Bild

Med säkerhetsutrustning som är kungligt godkänd är man säker.
Bild

Fullstort reservhjul är en självklarhet på en lyxvagn som denna.
Bild

Originalhjul? Ingen omöjlighet med tanke på den skumma dimensionen.
Bild

Ser verkligen fram emot en sommar med veteranbil…
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Igår skickade jag upp bilen på pallbockar då originalfälgarna ska blästras av och snyggas till.

Provade då också att "testmontera" lek och busfälgarna, tror faktiskt det kan bli bra när de är svartlackade.

Bild

Bild
Märk väl, dessa fälgar ska sitta på när det är funktion snarare än looks jag är ute efter.

Blir nog tight med de på, får köra stretch och lite tyskstuk på däcken istället. ;)

Bild

Givetvis var det originaldomkraften som fick göra jobbet, funkar ypperligt.

Bild

En veckas semester står nu på schemat och när jag kommer tillbaka är fälgarna förzinkade och pulverlackade och nya sommardäcken kan monteras. :)
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

fick du fart på generatorn?
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:fick du fart på generatorn?
Var torkarmotorn som strulade och jag vet inte om de fått fart på den. Vi gav upp straxt efter att du gick och jag lämnade in den till Gnosjö Lindarverkstad morgonen efter. :)
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ibland händer saker och ting out of the blue, såna saker kan vara mycket trevliga.
Igår när jag stod i skidbacken fick jag ett mail från en person, ett mail som verkligen gjorde min dag speciellt när jag nu försöker forska lite i historian om bilen.

Hej.

Gissa om jag höll på att trilla baklänges igår när jag satt och slösurfade lite och jag av en slump hamnade här på garaget och kollade på alla möjliga bilar. Sökte då på BMW 2000 eftersom jag ägt en sådan en gång i min ungdom. Vad finner jag då? MIN GAMLA BIL! MIN FÖRSTA BIL! :-) BOZ 400 var min allra första bil som jag köpte efter att jag tagit körkort. Köpte den 1991 och sålde den 1994. En fantastisk bil, som jag hade som bruksbil året om, bilen var rostfri vilket jag inte kunde begripa eftersom dom flesta dog rostdöden. Minns att lacken var dålig, var en del bleka vattenfläckar i lacken. Ville ha en omlackering men saknade pengar för det vid den tiden. Bilen var i princip problemfri under mitt ägande, generator var det första jag bytte på bilen efter inköp, senare ett nytt avgassystem, sen rullade den bekymmersfritt. Plädarna i bilen har jag inskaffat efter en köpesannons i Tekninkens Värld, för framstolarna fick morsan sy om en bakpläd eftersom det var det enda jag fick t
ak på. Däcken med vit rand verkar vara exakt likadana som dom jag körde på när jag hade den. Sökte efter en tillbehörs träratt vid den tiden, men säljarna begärde överpriser så jag stod över att skaffa en sådan. Sålde den 1994 till en ICA-handlare i Vänersborg Roger Matteusson tror jag att han hette. Han hade planer på att renovera den. KUL att se den igen. du får gärna höra av dig om du vill... Mvh Magnus
Sånt här tycker jag är väldigt kul och det skulle förvåna mig om BOZ inte får återse sin gamla ägare någon gång i sommar.

//d
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Nära en katastrof.

Sitter med hjärtat i halsgropen efter en allt annat än trevlig morgon som ändå verkar ha gått bra.

Det började bra, fick på busfälgarna igår och allt såg bra ut. Märk väl att de var dragna på rätt sätt.

Bild

Tänkte eftersom det var så fint väder ta bilen till jobbet idag, det skulle även ge mig en chans att tanka och känna på den helt enkelt. 150 meter från mitt hus händer detta, som tur var i krypfart.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tur i oturen så verkar bilen ha klarat sig förutom en liten buckla i framskärmen och en brutal valsning av innerskärmen. Nu åker originalhjulen på igen och bilen får vara gubbabil för all framtid.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

ojdå, det såg illa ut. Vad hände då? Använde du rätt typ av skruv med rätt längd och kona för alufälgar?
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:ojdå, det såg illa ut. Vad hände då? Använde du rätt typ av skruv med rätt längd och kona för alufälgar?
Antagligen inte, bevisligen inte. Något fel gjorde jag och jag ska undersöka närmare vart felet kan ha legat. Nu är prio 1 att få på originalfälgarna, som saknar däck, och kunna rulla ner med bilen till Helsingborg på lördag.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Nya bultar inhandlades och fälgarna sitter numera som de ska.

Nog om detta mer om något roligare.

Kan bara säga ojojoj vilken helg...och vilket jobb som blev nerlagt!

I lördags rullade jag ner till Helsingborg för lite TLC av BMWn by Zymöl och Nordic Shine. Där träffade jag ett par herrar, Fidde och Patric, som nog är bland det sjukaste jag stött på när det gäller bilvård.

Slänger upp några bilder från arbetet, slutresultatet får ni vänta lite på men jag kan säga att det var ett par bilar som blinkade med varningsblinkers och gjorde tummen upp när jag körde hem i går.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sååå, nu är bilen redo att möta våren. När är nästa Attitude-träff i trakterna tro? :)
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Har nu fått en teaserbild på vad som komma skall...togs en hel del bilder i Helsingborgs hamn igår.

Bild
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Har kört bil idag och haft kanonskoj, detta var mitt huvudsakliga mål och på grunda därav är bilderna få och ganska dåliga. En sak är dock säker, gillar du gamla bilar är riksettanrallyt en av sakerna du ska göra!

Nej det är inte min bil som är liten det är de andra som är stora. :)
Bild

En av många riktigt fina bilar idag.
Bild

Bild

En tämligen välkänd orange Cittra.
Bild

Cool Duett som gått som mack-bil uppe i Bankeryd sedan 1966.
Bild

Smidig lösning för den gamla regskylten och dessutom en bra anledning till att behålla dragkroken.
Bild

Duetten och jag chillar i Apladalen, krypkörning ett par kilometer är inget jag är ett [CENSUR] av.
Bild

Stötte på något ännu vackrare än min tyske springare...Alfa Romeo! Kärlek på hjul. :)
Bild

Maffig maffia-Citroën.
Bild

Neue-klasse är inte särskilt vanliga, speciellt inte två stycken på rad. Jag hakade på "lillebrorsan" 1800 och karavanade i ca 10 mil. Många ögonbryn höjdes när vi gled förbi.

Bild

//d
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

den duetten har jag sett här uppe runt bankeryd..
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ja den var riktigt cool och ägaren var också en väldigt trevlig kille.
Skriv svar