Glädjefabriken

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Joelk skrev:tänkte dela med mig av något jag flilurat på sistonde, mkt intressanta grejor. något jag säkert kommer att fiffla med under vintern och till ev. testbil som ska inhandlas =)

ni förstår säkert vad det handlar om

Bild

mvh :wink:
Testbil låter bra, dumt att offra en 40-50kkr motor på experiment :wink:

Jag har en testbil ståendes också, som ska få sig betydligt mer kompression och mer laddtryck än orginal samt ett annat bränsle än vad den var avsedd att gå på när den lämnade fabriken 1990 :roll:
När detta händer är dock oklart, 2012 är dock troligt. :oops:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

har man kommit över ett sådant program kan man ju ha riktigt kul!
Förutsatt att man har en Saab förstås...

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Joelk
Postare

Inlägg av Joelk »

ERnsT skrev:
Joelk skrev:tänkte dela med mig av något jag flilurat på sistonde, mkt intressanta grejor. något jag säkert kommer att fiffla med under vintern och till ev. testbil som ska inhandlas =)

ni förstår säkert vad det handlar om

Bild

mvh :wink:
Testbil låter bra, dumt att offra en 40-50kkr motor på experiment :wink:

Jag har en testbil ståendes också, som ska få sig betydligt mer kompression och mer laddtryck än orginal samt ett annat bränsle än vad den var avsedd att gå på när den lämnade fabriken 1990 :roll:
När detta händer är dock oklart, 2012 är dock troligt. :oops:
jo, sådan toker är jag inte (än :mhihi:) dock ska jag använda programet tillsammans med svarten, typ såhär:
Bild

lite smidigare än o koppla in mätare för allt, finns även fler mätare man kan plocka fram

mvh
Joelk
Postare

Inlägg av Joelk »

något nytt från örebro?

tänkte också på vxllänkaget, det går inte o schimsa dit det eller på vilket sätt va det dåligt? bara så man åker någorlunda tills "ninjalänkaget" är klart

mvh
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Numera så är denna räser uppstartad och har gått 1 min på tomgång.
Låter riktigt vasst, älskar ljudet som denna maskin ger ifrån sig, helt underbart att få höra den starta som den ska. :D

Nu återstår det att sätta tillbaka lite inredning och fixa lite med vevhusventilationen sedan är det dags för nya projekt.

Växellänkaget som skickades med denna bil kommer ifrån en opel. Opel hade tydligen brist på fantasi dagen då dom ritade spakstället och gjorde det i plast, just det PLAST!
Billigt är det första man tänker på när man ser det. Just detta var så glappt att det är omöjligt att justera in alla växlar. Någonting som kommer avhjälpas med ett nytt spakställ ala FEK Performance. Det nya spakstället är konstruerat för riktiga ninjaväxlingar :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

ERnsT skrev:Numera så är denna räser uppstartad och har gått 1 min på tomgång.
Låter riktigt vasst, älskar ljudet som denna maskin ger ifrån sig, helt underbart att få höra den starta som den ska. :D

Nu återstår det att sätta tillbaka lite inredning och fixa lite med vevhusventilationen sedan är det dags för nya projekt.

Växellänkaget som skickades med denna bil kommer ifrån en opel. Opel hade tydligen brist på fantasi dagen då dom ritade spakstället och gjorde det i plast, just det PLAST!
Billigt är det första man tänker på när man ser det. Just detta var så glappt att det är omöjligt att justera in alla växlar. Någonting som kommer avhjälpas med ett nytt spakställ ala FEK Performance. Det nya spakstället är konstruerat för riktiga ninjaväxlingar :mhihi:
Hehe, det låter mycket trevligt! :blush:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nuså är denna bil ute ur garaget. Provkörd och ska lämnas iväg till ägaren idag.
Bilen låter riktigt gott och går snällt och fint med inkörningsboxen.
Ett spakställ ska tillverkas till denna framöver, sedan ska allt vara klart.

Just nu så står verkstaden tom, i väntan på att chefsmekanikern ska välja vilken bil som bör få lite kärlek härnäst. :king:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Chefsmekanikern tog sig samman igår, micklade datorer och rullade in ett stycke skyline i verkstan. Tanken är att försöka göra färdigt det som borde gjorts för lääääänge sedan.

Det första som hände efter att bilen var i verkstan var att kapa sönder de gamla (nya) tryckrören som byggdes för några veckor sedan. Gör om gör rätt var det någon som sa och nu så börjar det likna någonting igen.

Tyvärr så blir bilen ståendes i helgen utan att någonting händer.
Planen är att köra lite bana på mantorp under lördagen, så det får gå före meckande.

Avslutar med en bild på motorn som den ser ut i dagsläget.
Bild
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, då har det blivit ytterligare ett pass i verkstaden.
Det sista tryckröret punktades ihop igårkväll.

Verkar som att jag får plats med allt, iallafall än så länge, downpipesen blir det RIKTIGT trångt med, men det ska nog gå att få till någonting vettigt där med hoppas jag.

Såhär såg det ut innan allt revs ut för en förhoppningsvis sista gång denna säsongen.
Bild

Ikväll så står det montering på programmet, får se hur långt vi hinner.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nu så sitter en ny soppa pump i tanken. Detta är bara första steget i ombyggnationen av soppa systemet, men om bilen någonsin ska bli körbar iår så blir det med lite effekt dvs ungefär samma som föregående år ~350hk.

Tryck och sugrören är svetsade och väntar på montering. Det som sätter stopp för detta är ett par v-band klämmor som jag väntar på för att kunna göra färdigt avgassystemet, innan avgassystemet är på plats går det inte att montera tryckrören. Trångt? :mhihi:

Det som är kvar att göra är downpipesen, svetsa på lambda muttrar samt skarva om lambda sonderna till skyline kontakter.

Så det börjar närma sig :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Ytterligare lite tid är spenderad i verkstaden. Lite kablar är flyttade, servobehållaren samt dess nytillverkade fäste har fått sig lite färg.
Fick reda på idag att mina v-bandsklämmor troligtvis kommer på fredagen, så då är helgen räddad :D
Förhoppningsvis så blir det dock provstart ikväll, ska bli riktigt gött att höra den raka 6an med dubbla turbos tillsammans med 2st 30cm långa downpipes och sedan fritt blås ut i det fria :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:Ytterligare lite tid är spenderad i verkstaden. Lite kablar är flyttade, servobehållaren samt dess nytillverkade fäste har fått sig lite färg.
Fick reda på idag att mina v-bandsklämmor troligtvis kommer på fredagen, så då är helgen räddad :D
Förhoppningsvis så blir det dock provstart ikväll, ska bli riktigt gött att höra den raka 6an med dubbla turbos tillsammans med 2st 30cm långa downpipes och sedan fritt blås ut i det fria :mhihi:
Tycker du ska montera en singel Holset HX50 med avgashus #19. ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
ERnsT skrev:Ytterligare lite tid är spenderad i verkstaden. Lite kablar är flyttade, servobehållaren samt dess nytillverkade fäste har fått sig lite färg.
Tycker du ska montera en singel Holset HX50 med avgashus #19. ;)
Någon Holset blir det inte i denna bilen som planerna ser ut nu. Tror det kommer bli riktigt bra med dessa snurror som sitter där nu.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Sådärja, då var Skylinen uppstartad. Efter lite problem med batteritorsk i 3-4 olika batterier så fick det bli startkablar ifrån golf dieseln som flertalet gånger fått agera starthjälp.

Hostade igång ganska så direkt, dock så var det lite strul med förlåg tomgång så man fick hjälpa till litegrann men efter en knapp minuts hjälp så fungerade även tomgången som den skulle. (Självadaption), inga spår av läckage varken ifrån vatten eller olja.

Ljudet ifrån en rak 6a med dubbla turbos och endast 30cm downpipe är underbart. Riktigt riktigt vass lät den. Svarade gött på gasen och även vid lite torrgasning så fläktar turbona på riktigt bra...

Nu så återstår det att få fatt på v-bandsklämmorna och linda 2st downpipes med avgasbandage. Samt finslipa lite på utseendet under huven, men det blir inte förmycket jobb nerlagt nu, det är dags att denna bilen får känna på vägarna och plågas lite igen, var ju ett tag sedan sist. :oops:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Härligt!
Vad är det nu som är gjort på bilen, mer en större turbos?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Adolfsson skrev:Härligt!
Vad är det nu som är gjort på bilen, mer en större turbos?
Det är inte så mycket mer än det.
Nya sugrör
Nya tryckrör
Modifierade luftmängdmätare
Sedan så är det ju allt runt turbona, nya slangar och rör, testa hur allt passar och bygga om när man märker att det inte passar osv. :wink:
Ny soppapump är i tanken också.

Även iår kommer den gå som lättrycksturbo och först till våren blir det aktuellt med nytt sprut och nya spridare/bränslesystem. Då försvinner även luftmängdmätarna och ersätt med map-sensorer istället. Kommer även att plocka i ytterligare lite saab delar för att få allt att lira som jag vill :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Blev även lite filmat när vi försökte starta spektaklet.
Filmen finns att ladda ner här:
Höger klicka och spara ner
Notera den trötta mekanikern som leker gubben i lådan.
Skrattade gott åt det själv.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

ERnsT skrev: Kommer även att plocka i ytterligare lite saab delar för att få allt att lira som jag vill :wink:
Hm kanske läge att lyfta i en saabmotor istället.... DÅ blir du säkert kompis med alla i både saab och skylinekretsar :D
/Andreas
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Andreas K skrev:
ERnsT skrev: Kommer även att plocka i ytterligare lite saab delar för att få allt att lira som jag vill :wink:
Hm kanske läge att lyfta i en saabmotor istället.... DÅ blir du säkert kompis med alla i både saab och skylinekretsar :D
Hehe, nä så mycket fel är det inte på nissan grejorna. Var motor har sin tjusning, går inte riktigt att jämföra en saabmotor och en skylinemotor bägge är bra på sitt sätt. Däremot så är elektroniska boxar och pysventiler aldrig bra, så det vill jag jobba bort igenom att använda lite saab delar och ett riktigt sprut. Allt för att få tillförlitlighet och så mycket skoj per krona som bara går.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Handlade på mig en 9-5a för några månader sedan, denna hämtades hem igår på ett nybesiktigat och denna gången helt godkänt släp.

Gjorde en liten snabbkoll och märkte att 4ans tändstift inte hade något "ginstgap" alls. Efter lite koll så ser man blanka ytor som ser ut som lagerytor nere där kolven borde vara :mhihi:
Har dock inte hittat något hål i blocket än, så troligtvis finns väl alla delar kvar i mindre form.

Idag så ska vi börja riva ur motorn. Till helgen så hämtar jag förhoppningsvis en nyrenoverad med andra kolvar och stakar som står pall för närmre 500hk. Anledningen till att jag köper motor är att denna bottendelen är helt enkelt tiden, jag får motorn byggd efter de önskemål jag har och det blev inte så fasligt mycket dyrare än att fixa det själv.

Ang 300hk så har jag ett kitt liggandes till just 9-5orna. Har dock inte bestämt mig riktigt än hur jag ska göra, får väl se hur det artar sig.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar