Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - såld till Norge
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - isbana!
Hade tänkt bjuda på en GoPro film idag, men den blev inte gjord, istället så figurerar numer Mantan i en polisutredning. Det var nämligen inbrott i den i natt.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Surt!
Vad fanns det att stjäla i den då?
Eller försökte de ta hela bilen?
Vad fanns det att stjäla i den då?
Eller försökte de ta hela bilen?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
Surt! Hoppas dom inte tog sönder allt för mycket, eller fick med sig något av värde.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Bilen stod, som vanligt, olåst med nycklarna i... MEN, personen i fråga var ute efter pengar, så allt är mest huller om buller så har inte riktigt orkar gå igenom allt, men verkar inte fattas nåt vad jag kunnat se. Samma person var även in i brors bil och pappas bil, vårat förråd, grannes förråd och en av deras bilar, där han hittade nyckel och knallade in i deras hus medans dom sov. Enligt tidningarna dock så är en person gripen i Gävle med stöldgods på sig, bland annat saker som saknas hos grannen. Polisen var även på återbesök idag för att följa upp så Mantan finns i en egen utredning, så ska gå igenom den och eventuellt kontakta Polisen igen om något skulle vara borta, men inte vad jag kunde se som sagt. Den står dock låst nu.
Trodde inte att jag skulle behöva låsa ett renoveringsobjekt
Trodde inte att jag skulle behöva låsa ett renoveringsobjekt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

20 spänn på Biltema och jag har äntligen en växelspaksknopp! Blir det mer rejs än så här?

Även fixat mig ett PayPal-konto så man kan handla från Tyskland. Måste ner med bakaxeln på den här, och åtgärda vissa vibrationer. Så den ska helt enkelt få en sats polybussningar så bakaxeln inte rörs på annat sätt än tänkt. Sen ska den ju få engelmannspeglar, nya dekaler osv när den är lackad. Den förtjänar faktiskt en helt ny vinge sen också, en som inte börjar bli vågig
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Manta GSi 2.4 Exclusive
Hjälp! Får gashäng ibland... Ibland när man är ute och småleker och tvärtrampar till så väljer 2.4an att fastna i läget "Fullt ös medvetslös" och helt sonika ge fullt till varvstopp på typ 6500, vilket är ganska läskigt då det bär iväg rätt friskt en stund, men så plötsligt släpper den och gör som jag vill igen. Sista vändan den gjorde en rejäl tokvarvning och sköt några gånger på varvstopp på trean så gick den bara på tre cylindrar en kort stund efteråt för att sedan återgå till normal gång
Jag var bergis på att en returfjäder gått av och hamnade ivägen för gasrullen så spjället inte kunde gå tillbaka då detta hänt på Rekorden. Men så var inte fallet.
Jag vet inte riktigt vars jag ska leta, har haft lös insugsslangen och rengjort runt spjället men var inte direkt så att jag reagerade på att det var mycket skit där, lite grann var det men inget extremt. Är betydligt mer i nyss nämnda Rekord... Har dragit och haft mig i vajern och kan inte hitta nåt direkt uppenbart som skulle kunna orsaka gashäng.
Även försökt se om spjällaxeln glappar nåt vilket den inte verkar göra.
Vad kan orsaka fullgashäng på en 2.4 med portad 2.0 topp med enemkam och komplett 2.0 insprutning med höjt bränsletryck, inläggssportfilter och bortplockad egr?

Jag var bergis på att en returfjäder gått av och hamnade ivägen för gasrullen så spjället inte kunde gå tillbaka då detta hänt på Rekorden. Men så var inte fallet.
Jag vet inte riktigt vars jag ska leta, har haft lös insugsslangen och rengjort runt spjället men var inte direkt så att jag reagerade på att det var mycket skit där, lite grann var det men inget extremt. Är betydligt mer i nyss nämnda Rekord... Har dragit och haft mig i vajern och kan inte hitta nåt direkt uppenbart som skulle kunna orsaka gashäng.
Även försökt se om spjällaxeln glappar nåt vilket den inte verkar göra.
Vad kan orsaka fullgashäng på en 2.4 med portad 2.0 topp med enemkam och komplett 2.0 insprutning med höjt bränsletryck, inläggssportfilter och bortplockad egr?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Du har inte kollat in själva gaspedalen?
Har för mig gaspedalens baksida glider mot en metallstång och om plasten i pedalen är sliten kanske den kan haka upp sig där? Det var väldigt många år sedan jag hade manta.. Så jag har inte något exakt minne hur det ser ut, men har för mig att det fanns något där som kanske kan fastna.
Annars är det väl bara att sitta och tokgasa med motorn avstängd och försöka upprepa felet.
Har för mig gaspedalens baksida glider mot en metallstång och om plasten i pedalen är sliten kanske den kan haka upp sig där? Det var väldigt många år sedan jag hade manta.. Så jag har inte något exakt minne hur det ser ut, men har för mig att det fanns något där som kanske kan fastna.
Annars är det väl bara att sitta och tokgasa med motorn avstängd och försöka upprepa felet.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Har börjat tänka i dom banorna, att det kanske är pedalen, nu sitter det ju nån stylingpedal i min såklart, det brukar ju knappast göra saker bättre så det är nog fort möjligt att den hakar i nånstans... Får kika på de när jag inte snorar så kopifruktanslöst
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Manta cab säljes! Går bra, tar olja, sladdar aldrig, välter direkt, fint skick, damkörd, fyrväxlad. 45000:-
Alt bytes mot samling hockeykort, fyra radiobilar utan ström och en limpa.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Spara bakskärmarna! Man vet aldrig när man sladdar in i en lyktstolpe nästa gång!:-)
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nä, dom sparar jag inte. Den här är krockad fler än två gånger, och iaf höger bakskärm är välspacklad. Så blir det en skadad bakskärm så beställer jag helt enkelt en ny
Vill ha plåt på min bil 

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Nu var det dags igen, ingen uppdatering om att det går framåt då det inte gör det. Men däremot bakåt... Skulle ta batteriet från denna till 240in för att starta den då en var förbi och tittade på den. Jahopps, mitt nästan nya Tudorbatteri fryste med sin lånvaro. Hoppas den som stal det sover gott och känner sig stolt. Träffar jag denne så kommer det inte bli någon god natts sömn, eller några trevliga måltider heller på ett bra tag... Nu försvinner allt, trodde inte att man skulle behöva gömma grejerna......
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Länge sen man skrev här, men nu händer det faktiskt grejer. Som vanligt när man börjar peta så hittar man ju alltid mer. Men jag trodde att jag skulle hitta betydligt mer rost än vad som har varit synligt men så var faktiskt inte fallet. Dock så på 29 år och 21 ägare hinner väldigt mycket hända.
Ytan på bakskärmarna har varit lite underlig, inte direkt jämn och karossvecken har sett lite bulliga ut, förstod fort varför när jag började slipa...
Den här Mantan består till 237% av spackel... Vänster skärm är lite småbulig här och där men inget direkt allvarligt men man har alltså helspacklat den från b-stolpe till b-stolpe, hela bakdelen är täckt med upp till dryga halvcentimetern med spackel... Så ni kan ju gissa vad jag gör nu.

Jodå, istället för att bara slipa rent där skarven blir så bet jag hårt i det sura äpplen och konstaterade att det kommer att bli dammigt ett tag framöver för nu ska det bli plåtrent!
Fortsättning följer imorgon. Har inte provat slipa andra skärmen men det syns liknande tendenser som på denna skärm så innan jag drar igång svetsen så kommer den att vara helt plåtren från b-stolparna och bakåt.
Detta är ett skitgöra utan dess like men det kommer löna sig i slutändan och konstigt nog så är jag full av entusiasm över denna bil, det är ju trots allt en Manta
Ytan på bakskärmarna har varit lite underlig, inte direkt jämn och karossvecken har sett lite bulliga ut, förstod fort varför när jag började slipa...
Den här Mantan består till 237% av spackel... Vänster skärm är lite småbulig här och där men inget direkt allvarligt men man har alltså helspacklat den från b-stolpe till b-stolpe, hela bakdelen är täckt med upp till dryga halvcentimetern med spackel... Så ni kan ju gissa vad jag gör nu.

Jodå, istället för att bara slipa rent där skarven blir så bet jag hårt i det sura äpplen och konstaterade att det kommer att bli dammigt ett tag framöver för nu ska det bli plåtrent!
Fortsättning följer imorgon. Har inte provat slipa andra skärmen men det syns liknande tendenser som på denna skärm så innan jag drar igång svetsen så kommer den att vara helt plåtren från b-stolparna och bakåt.
Detta är ett skitgöra utan dess like men det kommer löna sig i slutändan och konstigt nog så är jag full av entusiasm över denna bil, det är ju trots allt en Manta
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Opel Manta GSi 2.4 Exclusive - mot ett rostfritt yttre!
Hoppas du orkar klart! Manta är trevliga bilar!
Jag FÅR inte ge upp! Har jag bestämt. Jag ska lyckas... Om det så tar 20 år.
Jag råkade visst för övrigt köpa mig en ny bruksbil, blev en W123 240D från 1984, en valfri grön smörgås som luktar illa till den som gissar rätt på hur långt den har gått
Jag råkade visst för övrigt köpa mig en ny bruksbil, blev en W123 240D från 1984, en valfri grön smörgås som luktar illa till den som gissar rätt på hur långt den har gått

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Händer en hel del, går sakta men säkert framåt! 
Vänster hjulhus är till slut nära nog klart, lite finlir längst ner som ska göras när rätt skärmkanter har kommit. Upptäckte ju att billiga skärmkanter till Ascona B inte går att använda på Manta B, om man inte använder Asconans hjulhus förstås, Mantans kant går nämligen ca 30mm högre upp än på Asconan...

Inte helt aktuell bild men, har riktat och snyggat till det sen bilden togs.

Störde mig på baklysets passform mot den folkraceriktade bakskärmen... Vissa tydliga veck som ska finnas fanns inte, så istället för att fortsätta banka så gjorde jag så här... Jodå, det ska bytas längst ner, hela vägen, men tar en bit i taget, inte kapat lös längst ner då jag inte vill ha ett enda stort fladder till skärm, ska ju gå få nå passform på skiten också

Tada, så här bra har det aldrig sett ut på bra många år, svetsas fast imorgon innan jag far på jobbet. Sen gör jag likadant på andra sidan
Har en hel bakända lös så plåt finns
Stod och övervägde att byta hela bakstammen men den är tillräckligt bra för att få sitta kvar, sparar min lösa till framtiden.

Vänster hjulhus är till slut nära nog klart, lite finlir längst ner som ska göras när rätt skärmkanter har kommit. Upptäckte ju att billiga skärmkanter till Ascona B inte går att använda på Manta B, om man inte använder Asconans hjulhus förstås, Mantans kant går nämligen ca 30mm högre upp än på Asconan...

Inte helt aktuell bild men, har riktat och snyggat till det sen bilden togs.

Störde mig på baklysets passform mot den folkraceriktade bakskärmen... Vissa tydliga veck som ska finnas fanns inte, så istället för att fortsätta banka så gjorde jag så här... Jodå, det ska bytas längst ner, hela vägen, men tar en bit i taget, inte kapat lös längst ner då jag inte vill ha ett enda stort fladder till skärm, ska ju gå få nå passform på skiten också

Tada, så här bra har det aldrig sett ut på bra många år, svetsas fast imorgon innan jag far på jobbet. Sen gör jag likadant på andra sidan

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Imponerande.
På riktigt alltså. Vilket jobb.

På riktigt alltså. Vilket jobb.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Seriöst!!!
Orkar inte göra någon större uppdatering nu efter jobbet, men en bild får ni, hörnet sitter där men är bara punktat, gav mig innan jag började ha för bråttom. Blev perfekt passform och skärmen är helt spikrak. Monterade stötfångare och baklyse innan svetsen drogs igång, så alla fästhål är på rätt ställe, alla linjer stämmer osv. Blev helt enkelt ganska bra

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Färdig

Är ju ganska rak i plåten, trots svetsskarv mitt på skärmen

Lite tenn på det här så
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76