Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Och skall du veta att 80% av inredningen är nedplockad också bara för att komma åt ett par skruvar.
Suck.
Suck.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Skall även byta dessa i vinter. Toe-stagen. De kan gå av ibland och det är ju inte så bra.
Här ser ni ett nytt och ett gammalt.
Ni ser även ett litet bekymmer.
Jag fick bara med 3 muttrar till det nya. Köpta privat.
Inga problem tänkte jag. Det är ju bara att använda en mutter från de gamla.
Men icke. De gamla har M10 medan de nya har M10x1.25.
Är det någon i klubben som har en fingängad M10 mutter liggande?
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1303_zpscaxfu6xh.jpg)
Här ser ni ett nytt och ett gammalt.
Ni ser även ett litet bekymmer.
Jag fick bara med 3 muttrar till det nya. Köpta privat.
Inga problem tänkte jag. Det är ju bara att använda en mutter från de gamla.
Men icke. De gamla har M10 medan de nya har M10x1.25.
Är det någon i klubben som har en fingängad M10 mutter liggande?
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1303_zpscaxfu6xh.jpg)
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Jag kan ha.. Ska kolla upp det.
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
4st nya nylock m10 x 1,25 ligger här och väntar på dig!
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Det är ju suveränt Jakob!
Jag PM:ar en adress.
Jag PM:ar en adress.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Sådärja!
Nu ligger det en växellåda på garagegolvet igen.
Loss med kopplingen och vad får jag se?
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1311_zps73w81uy7.jpg)
Slirandet var i alla fall inget hjärnspöke.
Men varför blev det såhär?
Kopplingen är specad till både mer vrid och fler hk än vad jag har.
Jag torkade av alla metallytor med T-röd innan jag monterade ihop det och sedan använde jag nya handskar medan jag skruvade. Rädd för at sätta flottiga fingeravtryck.
Kopplingen är hydraulisk och kan inte justeras.
Ändå hände detta.
Men nu skall det som sagt dit en Sachs.
Och jag skall göra rent med Bräkleen den här gången.
Några bra tips på vad jag inte skall göra eller vad jag borde göra när jag skruvar ihop det?
Nu ligger det en växellåda på garagegolvet igen.
Loss med kopplingen och vad får jag se?
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1311_zps73w81uy7.jpg)
Slirandet var i alla fall inget hjärnspöke.
Men varför blev det såhär?
Kopplingen är specad till både mer vrid och fler hk än vad jag har.
Jag torkade av alla metallytor med T-röd innan jag monterade ihop det och sedan använde jag nya handskar medan jag skruvade. Rädd för at sätta flottiga fingeravtryck.
Kopplingen är hydraulisk och kan inte justeras.
Ändå hände detta.
Men nu skall det som sagt dit en Sachs.
Och jag skall göra rent med Bräkleen den här gången.
Några bra tips på vad jag inte skall göra eller vad jag borde göra när jag skruvar ihop det?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Det kan knappast vara problem med fett, det lär ha kokat bort... Jag tror mera på att solfjädern inte jobbat i optimalt läge utan att den varit för lite eller för mycket utfjädrad. En solfjäder slår liksom över och har nog väldigt olika hållkraft vid olika utfjädringslängd. Man skulle behöva rigga upp den i en hydraulpress och mäta tryckkraft och läge på tryckplattan. Sedan får man se till att fjädern har sin maximala presskraft precis i det läget där den ligger när kopplingspedalen är uppsläppt.
På vissa kopplingar i dragracing har man väl små vikter med hävarmar som hjälper till att öka klämkraften när man kommer upp i varv, men det är väl lite överdrift här.
Men det skulle kunna finnas justeringsmöjligheter som gör att man kan få solfjädern att jobba i sitt starkaste läge. Annars kanske man får fräsa av (på svänghjul eller tryckplatta) eller lägga emellan shims så tryckplattan hamnar "lagom långt ut från svänghjulet.
Det borde finnas folk som har bra koll på sådant här, men jag vet inte var man skall fråga...
På vissa kopplingar i dragracing har man väl små vikter med hävarmar som hjälper till att öka klämkraften när man kommer upp i varv, men det är väl lite överdrift här.
Men det skulle kunna finnas justeringsmöjligheter som gör att man kan få solfjädern att jobba i sitt starkaste läge. Annars kanske man får fräsa av (på svänghjul eller tryckplatta) eller lägga emellan shims så tryckplattan hamnar "lagom långt ut från svänghjulet.
Det borde finnas folk som har bra koll på sådant här, men jag vet inte var man skall fråga...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Där är jag rädd att du har rätt Mats.
Men hela grejen med att shimsa in kopplingen är något helt nytt för mig och det är inte helt lätt att hitta info om det.
Men hela grejen med att shimsa in kopplingen är något helt nytt för mig och det är inte helt lätt att hitta info om det.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Du får sätta dig och tänka en stund. Så kommer du väl på hur du skall fixa det.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Jag vet ju inte alls vad ni fick i hjulklapp men jag tror inte det klår det här:
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1357_zpstbdp7mxv.jpg)
Supertack för leveransen Jakob.![:thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1357_zpstbdp7mxv.jpg)
Supertack för leveransen Jakob.
![:thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Det var så lite så! Passade dom?
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Tyvärr inte Jakob!
Jag är nästan lika glad ändå.
Bara för att du var så snäll.
I desperation åkte jag förbi NP-produkter här i stan igår.
De säljer inte till privatpersoner. Jag har varit där förut och fått nobben.
Men den här gången fick jag en mutter med mig därifrån. De var kanske fortfarande lite julsnälla.
Den var M10 X 1,25 och passade så vad det är för muttrar du gav mig är jag väldigt nyfiken på.
Nu kan jag i alla fall få dit mitt nya toe-stag.
Jag är nästan lika glad ändå.
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
I desperation åkte jag förbi NP-produkter här i stan igår.
De säljer inte till privatpersoner. Jag har varit där förut och fått nobben.
Men den här gången fick jag en mutter med mig därifrån. De var kanske fortfarande lite julsnälla.
Den var M10 X 1,25 och passade så vad det är för muttrar du gav mig är jag väldigt nyfiken på.
Nu kan jag i alla fall få dit mitt nya toe-stag.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Kul att se att du optimerar och servar! Intressant att höra Mats J. beskrivning av solfjädern och dess funktion/optimering.
Lycka till med fortsättningen!
Allt Gott!
Lycka till med fortsättningen!
Allt Gott!
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Nu har jag varit i Vaggeryd och mätt upp kopplingen samt tittat på superkadett och det visar sig att jag har åkt omkring med ungefär halva tillgängliga tryckkraften. Stort tack till Miro.
Inte konstigt att det har slirat.
Nu skall jag göra distanser.
Men mitt svänghjul som ser ut så här.
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1362_zpslf0ojev6.jpg)
Är det bara att klappa ihop det och se glad ut eller måste jag svarva bort någon tiondel för att få en ny yta på det här tycker ni?
Inte konstigt att det har slirat.
Nu skall jag göra distanser.
Men mitt svänghjul som ser ut så här.
![Bild](http://i147.photobucket.com/albums/r284/OneYet/Mobile%20Uploads/DSC_1362_zpslf0ojev6.jpg)
Är det bara att klappa ihop det och se glad ut eller måste jag svarva bort någon tiondel för att få en ny yta på det här tycker ni?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Jag hade nog kört som det är. Det skall ju ändå inte slira där, det är däcken som skall ta sliret i starten ![:-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Så körde åtminsone jag när jag hade Opel Manta för många år sedan... (typ 30 år sedan ....) Då var det bra gas och snabbt släpp av kopplingen, det gav snyggast starter, för ena motorfästet var loss, och försökte man smyga på kopplingen så högg den ändå lite och motorn vred sig och sedan tog motorn stopp och då släppte kopplingen igen... Det bara vibrerade. Bättre att ha bra gas och att motorn gick i ändläge och bakdäcken (däcket?) spann och man reglerade spinnet lite med gasen så man kom iväg snyggt.
Då spelar det ingen roll hur kontaktytorna ser ut på svänghjulet...
Skall man kunna göra riktigt snygga smygande starter är det kanske bra med en slät och fin yta på svänghjulet, men så skall man väl ändå inte köra?
![:-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Så körde åtminsone jag när jag hade Opel Manta för många år sedan... (typ 30 år sedan ....) Då var det bra gas och snabbt släpp av kopplingen, det gav snyggast starter, för ena motorfästet var loss, och försökte man smyga på kopplingen så högg den ändå lite och motorn vred sig och sedan tog motorn stopp och då släppte kopplingen igen... Det bara vibrerade. Bättre att ha bra gas och att motorn gick i ändläge och bakdäcken (däcket?) spann och man reglerade spinnet lite med gasen så man kom iväg snyggt.
Då spelar det ingen roll hur kontaktytorna ser ut på svänghjulet...
Skall man kunna göra riktigt snygga smygande starter är det kanske bra med en slät och fin yta på svänghjulet, men så skall man väl ändå inte köra?
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Ojdå! Segt fel, men skönt att reda ut va som va fel
Själv hade jag nog fixat till ytan, är ju surt och behöva riva igen nästa vinter
Men kolla med någon expert ![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Själv hade jag nog fixat till ytan, är ju surt och behöva riva igen nästa vinter
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Vad skall jag använda för muttrar till att skruva fast tryckplattan med igen.
Förra gången följde det med engelska låsmuttrar (Aerotight) helt i metall.
Återanvända dem med gänglåsning?
Nylockmuttrar från Biltema?
Köpa nya Aerotightmuttrar från England? (Hittar inga i Sverige)
Några andra förslag?
Förra gången följde det med engelska låsmuttrar (Aerotight) helt i metall.
Återanvända dem med gänglåsning?
Nylockmuttrar från Biltema?
Köpa nya Aerotightmuttrar från England? (Hittar inga i Sverige)
Några andra förslag?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Nyloc riskerar ju smälta.
Vanliga muttrar och Nordlock brickor under kanske?
Eller återanvända originalmuttrarna
Vanliga muttrar och Nordlock brickor under kanske?
Eller återanvända originalmuttrarna
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06