Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag har en tryckluftsfil med 3,2 mm hårdmetallfilar. Varvar 54 000 rpm.
Jag använder cyl 6 som mall, där har killen som fräste sätena filat så får jag kopiera efter bästa förmåga. Än så länge känns det ganska bra, ska köra en finputs sen med annan form på slipstiftet.
Har lite bilder på DTM-topplock, men det är så usel grafik så jag har ingen större nytta av dem.
Iom att sätena är frästa som de är så blir det ganska likt DTM-utförande, men det skiljer en del i portarea. Jag saknar dessutom slidspjäll, extraktorgrenrör, högkompskolvar, långa vevstakar samt sylvassa kammar.
Hade jag haft de delarna så skulle motorn varit god för minst 350 hk, jag får väl nöja mig med 220-230 nånting.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

När du gör "slutfinishen" gör inte misstaget som många gör då. Lämna kanalerna lite ruffliga i ytan. Kanalerna ska inte vara perfekta utan dom ska skapa lite turbulens.
Hur ser ventilerna ut?

När har du tänkt att montera ihop motorn?
Dröjer det in till mitten av mars så tycker jag att du ska ta toppen och bege dig söder ut. För då någonstans så har jag förhoppningsvis fått min flödesbänk för just topplock :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Japp, jag har lusläst allt jag kunnat hitta om portning så jag ska inte polera kanalerna. Det blir lite "struktur" i ytan.
Insugsventilerna är orörda på ovansidan av tallriken, avgasventilerna är slipade med lite "korkskruvsmönster" typ. Har ingen bra bild, svårt att ta bra närbilder med mobilen.
Får se när det börjar bli dags att montera ihop motorn, börjar väl med bottendelen när jag fått vev och svänghjul balanserat. Tror inte att den är färdigmonterad i mars, det är mycket annat kvar att göra.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Insugssidan är klar vad gäller "grovjobb", nu är det bara lite finlir kvar. Måste ha en annan form på filen för att kunna fixa till radierna på kanalen.
Skabbig bild, men det är alltid nåt.
Bild

Började lite smått på avgassidan också, men här behöver jag verkligen ha rätt form på filen. Ganska trångt på den här sidan. Lika taskig bild.
Bild

Det var allt för tillfället, kommer nog lite mer bilder framöver. Väntar fortfarande på mitt svänghjul, det känns som om det kan ta ett tag innan det blir klart.
Man börjar ju bli ganska sugen på att skruva ihop spisen nu...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Idag har jag testat att hona blocket lite. Det var lurigt, men jag fick lite kläm på det efter ett tag.
Det jobbiga är att det är lite rostfläckar i 6ans cylinder. Har väl varit kondens eller nåt där, motorn hade ju stått ett tag innan jag tog isär den.
Har inga bilder, det är svårt att ta bra kort ner i cylindern med mobilen.
Har klurat lite och kommit fram till några alternativ:

Alt 1. Hona lite till och hoppas att det håller.
Alt 2. Borra blocket till första överdimension och köpa nya kolvar+ringar.
Alt 3. Som alternativ 2 fast köpa värstekolvar+stakar och skruva ihop en "nästan DTM" bottendel.

Pengar kan man jobba ihop, tid är svårare att ordna fram...
Anders Karlsson
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

behöver jag svara för att du ska veta vilket jag rekommenderar ;)
Alternativ 3...
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det var ju oväntat...

Undrar vad jag är värd på internet? "31 årig hunk uthyres för myspys framför öppna spisen"... :roll:
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Karlsson skrev:Det var ju oväntat...

Undrar vad jag är värd på internet? "31 årig hunk uthyres för myspys framför öppna spisen"... :roll:
du får kebab och pengar om du kommer ner och slipar min bil klart för lack :mhihi:
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ny mobil med bättre kamera, så nu ser man nästan vad det föreställer.

Bild
Lite grov yta i kanalerna än, men alla är filade nu iaf. Ska gå över med finslipning sen.

Bild
Annan vy med blixt bara.

Bild
Från avgasporten. Det blev lite fel fokus, men det duger väl. Ska sota ur avgasportarna ordentligt, motorn har väl inte behövt jobba så värst hårt när den satt i Senatorn.
Anders Karlsson
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Sota ur.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Karlsson skrev:Idag har jag testat att hona blocket lite. Det var lurigt, men jag fick lite kläm på det efter ett tag.
Det jobbiga är att det är lite rostfläckar i 6ans cylinder. Har väl varit kondens eller nåt där, motorn hade ju stått ett tag innan jag tog isär den.
Har inga bilder, det är svårt att ta bra kort ner i cylindern med mobilen.
Har klurat lite och kommit fram till några alternativ:

Alt 1. Hona lite till och hoppas att det håller.
Alt 2. Borra blocket till första överdimension och köpa nya kolvar+ringar.
Alt 3. Som alternativ 2 fast köpa värstekolvar+stakar och skruva ihop en "nästan DTM" bottendel.

Pengar kan man jobba ihop, tid är svårare att ordna fram...
Har du koll på var du ska handla sådana, annars kanske jag kan hjälpa till litegrann. PM om det är intressant.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Har det hänt nåt? Är den färdig?

Nej. Nej. :roll:

Väntar fortfarande på svänghjulet, det ska tillverkas ett helt nytt. Fick ett erbjudande från en kille i Opelsportclub som kunde tänka sig att svarva till ett svänghjul för 3000, det var väl bara att slå till tänkte jag.
Men som allt som ska tillverkas efter ordinarie arbetstid, så lär det ju dröja ett tag.
Fick hem lite balla skruvar till svänghjulet iaf, ARP står det på dem. Fint.
Kôpplinga blir samma som till turbomotorn, SAAB tryckplatta med sinterlamell. Eldar jag upp den så får det bli tvåskivig racekoppling.

Man borde väl försöka få lite fart på byggandet, men det är kallt och äckligt i garaget...
Anders Karlsson
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Karlsson skrev:...Man borde väl försöka få lite fart på byggandet, men det är kallt och äckligt i garaget...
Men du är ju man. 8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Mja, snarare gnällig gubbstrutt...
Men med våren kommer värmen, så nån gång i slutet av augusti kanske det är plusgrader inne i garaget.

Väntar på delar fortfarande, svänghjulet bör väl bli färdigt inom de närmsta veckorna.
Blocket och toppen är lämnade för planfräsning, ska bara ta nån tiondel så det blir slätt och fint för packelsegresen.
Hade en helkväll på jobbet igår, viktjusterade vevstakar. Det tog knappt nån tid alls, höll på från 16.00 till 22.00...
Fint blev det iaf, obehandlad stake till vänster och putsad till höger.
Bild

Vägde in dem så att de ligger inom 2 gram, alla utom en hamnade på 630 gram. Slipade väl lite för mycket på en så den hamnade på 628 gram.
Det kanske går att pensla på lite blyfett på skruvarna när man monterar den sen...

Så långt har jag kommit nu, härnäst blir det väl kolvarna som ska viktjusteras. Blir väl en helkväll till på jobbet...
Anders Karlsson
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Har du även vägt så att storändarna resp lilländarna väger lika?
Det gjorde jag en gång i tiden när jag hade tid för motorrenovering. lagrade i ena lagerbanan och vägde andra änden.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Har bara vägt hela staken. Men det finns lite funderingar på att fixa till nån jigg så man kan väga olika stakar, gäller bara att hitta en våg som är tillräckligt noggrann samtidigt som den klarar mer än 500 gram. Verkar bli ganska dyra om de ska klara lite högre vikter.

Jag nöjer mig med att stakarna väger så lika som möjligt sinsemellan, nästa fas av den här motorn får nog riktiga racingstakar/kolvar. Till dess ska jag äta nudlar och jobba övertid...
Anders Karlsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

För ett tag sen höll jag på och härjade om en glidskena till kamkedjan på motorskrället. Nu har jag en lite bättre bild, om det är nån som har en glidskena i bättre skick eller en liknande så vill jag gärna ha den.

Bild:
Bild

Hela skenan är 43 mm lång och 22 mm bred. Urtaget undertill är svårt att återge måtten på, men det skulle säkert gå att modifiera lite om det skulle behövas.

BMW M50 har tydligen en liknande lösning till sekundärkedjan mellan kammarna, är det nån som har en sån motor isärplockad som kan kolla lite?
Axel kollade väl på sin M3, men jag vet inte om det var likadant där.
Anders Karlsson
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Bara lite nyfiken. Hur mycket brukar de skilja i vikt från fabrik? Alltså, vad är normal tolerans...??

EDIT: på stakarna alltså och kolvar alltså
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Karlsson skrev:För ett tag sen höll jag på och härjade om en glidskena till kamkedjan på motorskrället. Nu har jag en lite bättre bild, om det är nån som har en glidskena i bättre skick eller en liknande så vill jag gärna ha den.

Hela skenan är 43 mm lång och 22 mm bred. Urtaget undertill är svårt att återge måtten på, men det skulle säkert gå att modifiera lite om det skulle behövas.

BMW M50 har tydligen en liknande lösning till sekundärkedjan mellan kammarna, är det nån som har en sån motor isärplockad som kan kolla lite?
Mina skenor är mycket längre. kanske 100 och 150 mm. Köpte den övre ny nu då det började lossna bitar i den. Men den kostade drygt 1700 kr innan rabbatt så då snålade jag med den nedre. (Den var ungefär hälften så sliten som den du visade på bilden)
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Martin Fåglefelt skrev:Bara lite nyfiken. Hur mycket brukar de skilja i vikt från fabrik? Alltså, vad är normal tolerans...??

EDIT: på stakarna alltså och kolvar alltså
Det var 10 grams skillnad mellan tyngsta och lättaste staken innan jag började putsa. Toleransen varierar mellan olika motorer och tillverkare, men det brukar nog ligga runt 10 gram.
Kolvarna låg närmare varann, 4 gram skiljer det mellan tyngsta och lättaste. De är inte helt rengjorda än, så jag ska väga dem igen sen.
kardanaxel skrev:
Karlsson skrev:För ett tag sen höll jag på och härjade om en glidskena till kamkedjan på motorskrället. Nu har jag en lite bättre bild, om det är nån som har en glidskena i bättre skick eller en liknande så vill jag gärna ha den.

Mina skenor är mycket längre. kanske 100 och 150 mm. Köpte den övre ny nu då det började lossna bitar i den. Men den kostade drygt 1700 kr innan rabbatt så då snålade jag med den nedre. (Den var ungefär hälften så sliten som den du visade på bilden)
Ok, det är inget alternativ alltså. Kollade på realoem.com och det närmaste jag hittade var M50-M52 motorn, även där var spännaren listad som komplett enhet.
Har förhoppningsvis en lösning på gång, ska dra iväg ett mail till engelsmannen som jag köpte de förstärkta kamkedjorna av.
Vi får se hur det går.
Anders Karlsson
Skriv svar