Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
I stort sett all snö är borta, iaf ute i skärgården där jag bor. Ligger väl kvar där de vart snöhögar men vägarna är bara sen några veckor! Nu är de väl iordningställande för besiktning som gäller!Adolfsson skrev: Trevligt!
Är det barmark där uppe än så du kan ut och börna?
Vore gött om man kunde reg.bes och bes innan Juni månad börjar!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ett kvällsmek i skärgårdsgaraget resulterade med några bra saker. Några sämre.
Vilket fall, jag och Hellquist satte igång där framåt 21:15. Vi skulle leta ett oljeläkage som har dykt upp, visade sig vara o-ringen vid oljereturen som gått sönder. Kör ju med org oljereturshål i blocket. Så de är där de pyttsar ut lite olja emellanåt.
Sen stod kalibrering av hastighetsmätare på agendan. Jag har näst intill legat sömnlös för om vår givarmontering skulle fungera. Och mycket riktigt, den funkade kanon! Tack Hellquist för hjälpen med den!
Så nu har man koll på hastigheten.
Sidobakrutorna som fått lister (Tack Ersviken) tryckte vi dit. Blev mycket bra!
Vet inte mera hur vi ska sammanfatta de hela, men bra blev de iaf!
Hej på er så länge!
Vilket fall, jag och Hellquist satte igång där framåt 21:15. Vi skulle leta ett oljeläkage som har dykt upp, visade sig vara o-ringen vid oljereturen som gått sönder. Kör ju med org oljereturshål i blocket. Så de är där de pyttsar ut lite olja emellanåt.
Sen stod kalibrering av hastighetsmätare på agendan. Jag har näst intill legat sömnlös för om vår givarmontering skulle fungera. Och mycket riktigt, den funkade kanon! Tack Hellquist för hjälpen med den!
Så nu har man koll på hastigheten.
Sidobakrutorna som fått lister (Tack Ersviken) tryckte vi dit. Blev mycket bra!
Vet inte mera hur vi ska sammanfatta de hela, men bra blev de iaf!
Hej på er så länge!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
En lång kväll i garaget har de varit.
Meen, de mesta fixet inför bes är gjord nu och förhoppningsvis så ska de gå smidigt på måndag.
Har spolarvätskebehållare med pump kvar att fixa, men de är på G.
Andreas satte sig i skuffen ungefär 21:50 och klev ur 01:55 ungefär. Då var de urstädat och vääääldigt uppsnyggat i bagaget. Nu ryms de ju en väska där!
CH han gormade mest o fräste på lite här och lite där. Han gjorde ett bra jobb med oljesölet som har varit, läkt sådär irreterande lite men ändå så pass att de måste åtgärdas. Så nu ska de vara tätt.
Hade ett ess i rockärmen, svågern är här över midsommar och duktig o klurig som han är hängde han på fram till 23 tiden, sen gav han sig. Men tack för all hjälp därifrån.
Själv så vart de mycket stirr, men fixade med fjäderbenen. Har liiite för korta fjädrar men de är åtgärdat nu så de inte ska kunna trilla lös. Känns bra. De är ju bra nog konstigt att när man ska jobba på sin egen bil så står man mest o stirrar o fattar inte hur man ska göra. Hjärnan hibernatear så fort man kommer innanför garagedörren. Skumt fenomen de där.
Dags att sova, klockan är 02:33 och ja känner mig rätt sliten. Lång dag med ändå rätt mycket saker uträttat. Känns bra!
Kvar på listan:
Spolarvätskebehållare/pump (dra el till pumpen och slang till munstyckena)
Kolla över mappen så man har ett hyffsat lambdavärde. Typ 1.0.
Tack AA, CH och JD för ikväll! Ni gjorde ett toppenjobb! :thumbright:
Meen, de mesta fixet inför bes är gjord nu och förhoppningsvis så ska de gå smidigt på måndag.
Har spolarvätskebehållare med pump kvar att fixa, men de är på G.
Andreas satte sig i skuffen ungefär 21:50 och klev ur 01:55 ungefär. Då var de urstädat och vääääldigt uppsnyggat i bagaget. Nu ryms de ju en väska där!
CH han gormade mest o fräste på lite här och lite där. Han gjorde ett bra jobb med oljesölet som har varit, läkt sådär irreterande lite men ändå så pass att de måste åtgärdas. Så nu ska de vara tätt.
Hade ett ess i rockärmen, svågern är här över midsommar och duktig o klurig som han är hängde han på fram till 23 tiden, sen gav han sig. Men tack för all hjälp därifrån.
Själv så vart de mycket stirr, men fixade med fjäderbenen. Har liiite för korta fjädrar men de är åtgärdat nu så de inte ska kunna trilla lös. Känns bra. De är ju bra nog konstigt att när man ska jobba på sin egen bil så står man mest o stirrar o fattar inte hur man ska göra. Hjärnan hibernatear så fort man kommer innanför garagedörren. Skumt fenomen de där.
Dags att sova, klockan är 02:33 och ja känner mig rätt sliten. Lång dag med ändå rätt mycket saker uträttat. Känns bra!
Kvar på listan:
Spolarvätskebehållare/pump (dra el till pumpen och slang till munstyckena)
Kolla över mappen så man har ett hyffsat lambdavärde. Typ 1.0.
Tack AA, CH och JD för ikväll! Ni gjorde ett toppenjobb! :thumbright:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tack tack! Lär behövas!Fibban skrev:Lycka till i morgon!!!
Tack för de käre svåger! Har haft en hektisk dag. Fuelrailen fick för sig att spricka sönder. Svensk ingenjörskonst när den är som bäst!Zleepy skrev:Lycka till i morgon nu... Håller tummarna här uppe.
(blev seger 6-1)
Men de är löst nu iaf!
Grymt de! Gjorde du nå mål då?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tack! Känns hur bra och kul som helst! :thumbright:chellquist skrev:Grattis grattis Regbes och besiktning UA :revs: :headbang:
Sist ja va såhär nervös som jag var sista 2h innan reg.bes har jag nog inte vart sedan man stod bakom kyrkdörrarna o skulle gifta bort sig själv till en fantastisk fru!
Nu känns alla kvällar, som är nerlagda, ända in på mornarna ibland, hur värda som helst! :thumbright:
Dessutom är de första gången, någonsin, under de 8 år jag haft körkort (med en paus på 5 månader 2005) som jag åkt igenom en besiktning UA och även utan "Bra att veta".
Vilket fall, tack för all hjälp ni som hjälpt till! CH, AA, Pärson, Sandgren, Fibbmeister, Golio, Simon Jonasson för fuelrail i sista stund, Karlberg för snabb leverans av diverse speedparts.
Och även alla ni som på ett eller annat vis peppat eller så, den har ju vart på väg ett par gånger, att säljas!
// Nicke
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har bruksat lite med bilen ikväll och den är trevlig att köra... Effekten infinner sig runt 4500rpm och upp till varvstopp. Så de är nice!
Hoppas väl på mappning här framöver men nu i helgen är de Wheels här i stan så nu får den gå som den går!
Hoppas väl på mappning här framöver men nu i helgen är de Wheels här i stan så nu får den gå som den går!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Wheels helgen slutade med att kopplingen gav upp.
Demonterade de idag och de blev genast ett samtal till KG och beställa en ny lamell. Bilden talar sitt tydliga språk! :thumbdown:
Blir att skruva ihop så fort grejerna dyker upp! :thumbright:
MVH
Demonterade de idag och de blev genast ett samtal till KG och beställa en ny lamell. Bilden talar sitt tydliga språk! :thumbdown:
Blir att skruva ihop så fort grejerna dyker upp! :thumbright:
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Inför 2010 har jag bestämt mig för att bygga en till motor. Den motor som sitter i nu (B21ET) behöver en rejäl översyn. Har alldelens för mycket vevhustryck (kassa kolvringar) och sen har motorn genomgått en hel del mappning osv. Senaste bekymret har gjort att oljan är spädd med 98okt. Så ett oljebyte står överst på listan just nu.
Motorreceptet ser ut som följer:
B230 bottendel
H-profilstakar (MotorNord)
Svarvade sugmotorkolvar.
Nya lager och ringar givetvis och likaså packningar.
Toppen blir den som jag har nu, dock ska den filas en HEL del.
Mirafrästa säten, inslipade ventiler osv.
Kamaxel ser ut att bli en Måne 7. Data enligt följande:
Duration: 296° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
Reducering av bascirkel: 2.6mm
TDC lyft: 3.7-4.2mm
Grenrör, turbo, insug osv blir samma som jag har nu. Sen får vi se vad begränsningen blir.
Går skola nu för att bli CNC-operatör så ett nytt kamdrev som blir justerbart ska ritas upp och tillverkas. Så de blir en spännande vinter!
Lite bilder. Har tvättat upp blocket och honat cylindrarna, fått bort de värsta, ska ta liite till för att få bort nån liten repa som fanns.
De va allt för nu! Uppdaterar allt eftersom de händer något i skrubben/garaget.
MVH
Motorreceptet ser ut som följer:
B230 bottendel
H-profilstakar (MotorNord)
Svarvade sugmotorkolvar.
Nya lager och ringar givetvis och likaså packningar.
Toppen blir den som jag har nu, dock ska den filas en HEL del.
Mirafrästa säten, inslipade ventiler osv.
Kamaxel ser ut att bli en Måne 7. Data enligt följande:
Duration: 296° vid körspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
Reducering av bascirkel: 2.6mm
TDC lyft: 3.7-4.2mm
Grenrör, turbo, insug osv blir samma som jag har nu. Sen får vi se vad begränsningen blir.
Går skola nu för att bli CNC-operatör så ett nytt kamdrev som blir justerbart ska ritas upp och tillverkas. Så de blir en spännande vinter!
Lite bilder. Har tvättat upp blocket och honat cylindrarna, fått bort de värsta, ska ta liite till för att få bort nån liten repa som fanns.
De va allt för nu! Uppdaterar allt eftersom de händer något i skrubben/garaget.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72